בפוקוס

השווקים הפיננסים דרוכים יותר מתמיד - "הכל תלוי בשתי מילים"

הכלכלן הראשי של פסגות, אורי גרינפלד מתייחס ל'ניסוח הגורלי' שעשוי לגרור טלטלה מיידית בשוק המניות והאג"ח - הכל תלוי בשתי מילים

תפתחו יומנים ותסמנו את ה-17 בספטמבר, ערב יום רביעי הקרוב. אז, יסיים הפדרל ריזרב האמריקאי את ישיבת הוועדה בת היומיים בהודעה לתקשורת ועם מסיבת עיתונאים של היו"ר, ג'נט ילן.

נכון, כבר היו לנו 6 מפגשים כאלה השנה ועדיין לא שמענו על שינוי משמעותי בניסוחים שלה (חוץ מפליטת פה אחת), אבל השוק מגלה עצבנות גוברת נוכח אמירות של בכירים ב'פד' שרומזים שהשוק אינו מעריך נכון את הכוונות של הבנק המרכזי באשר למועד העלאת הריבית.

תזכורת - בחודש אוקטובר תסתיים תוכנית הרכישות השלישית והאחרונה של ה'פד', ואין ספק שמדובר כאן בסימן ברור של עצירת ההרחבה המוניטרית, אבל מכאן ועד לתחילת העלאת הריבית צפוי דו שיח אינטנסיבי בין השוק למקבלי ההחלטות והוא מתחיל ביום רביעי עם מילות הקוד: "considerable time".

כל עוד צמד המילים הזה יאמר בהודעה, השוק יפרש זאת כ"לא תהיה הפתעה בתזמון העלאת הריבית". הקונצנזוס בשוק מעריך כרגע כי בערך ביוני 2015 הריבית תחל לעלות, ולא מעט חושבים שזה יקרה רק לקראת סוף השנה הבאה. יש מי שחושבים שהשמטה של צמד המילים הזה תאותת שהריבית תחל לעלות כבר בסוף מארס 2015 - ואיתות כזה עשוי לטלטל את השווקים.

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד התייחס בשיחה עם Bizportal לחשיבות הניסוח הזה: "המילים considerable time נמצאות בהודעות ה'פד' כבר כמה שנים, אז כן, זה הפך להיות מושג. במקביל, בתקופה האחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר בכירים של ה'פד' אומרים שהשוק לא מגלם בצורה נכונה את תוואי העלאת הריבית שהם רואים - זאת אומרת שב'פד' חושבים הריבית תעלה מהר יותר ממה שהשוק חושב. אפילו אם ה'פד' חושב להתחיל להעלות את הריבית מאמצע 2015, כלומר בעוד 3 רבעונים - זה כבר לא considerable time ומכאן השאלה, מה יקרה לשוק אם המילים האלה לא יצאו הפעם."

עוד לפני שניגע בהערכה של גרינפלד לגבי מהות ההודעה ברביעי, יהיה נכון לשאול מדוע להקדמה של בערך רבעון בתזמון העלאת הריבית עלולה להיות תגובה כל כך חריפה בשוק? גרינפלד מסביר כי "בתשואות של האג"ח ל-10 שנים, תיאורטית, זה באמת לא אמור להשפיע בכלל, הרי ל-3 חודשים בטווח זמן כזה אין כמעט משמעות, הבעיה היא שבמצב השווקים כיום הקשר בין תיאוריה ורציונליות דיי רופף".

החשיבות הפסיכולוגית של איתות כזה היא גדולה מאוד והתנהגות השוק בתקופה האחרונה היא דוגמא מצוינת לכך. למשל, האג"ח ל-10 שנים בחודש האחרון ירד ב-20 נק' בסיס ועלה ב-15 נק' בסיס בלי שום אירוע מיוחד בשוק או נתונים יוצאי דופן - בהתחשב בזה, מדובר בתנודות מאוד חזקות וגרינפלד מסביר "זה מלמד שהשוק מאוד עצבני. אז נכון, 3 חודשים לכאן או לכאן זה לא משנה, אבל ההשפעה הפסיכולוגית של זה היא גדולה ותהיה השפעה גדולה על השווקים."

קיראו עוד ב"גלובל"

גרינפלד טוען שהאג"ח ל-10 שנים אינו מתומחר נכון להיום, גם אם הוא יוצא מנקודת ההנחה השמרנית ביותר "נניח שהריבית תתחיל לעלות רק בסוף 2015, ונניח שהיא תעלה לאט מאוד, והיא תגיע רק ל-3.5% בשיא שגם זה דיי נמוך - גם בתרחיש הזה התשואה הייתה אמורה לעמוד היום על 2.9% ולא על 2.5%. צריך להבין שגם היום יש לא מעט אנליסטים שחושבים שהריבית לא תעלה בכלל ב-2015, כי הם לא מאמינים שיש צמיחה אמיתית בארה"ב ושמהלך כזה יחנוק את השוק ויחזיר אותו לתקופה ממותנת נוספת."

מצבו של שוק העבודה - הברומטר העיקרי של ה'פד'

גרינפלד עצמו מודה שהוא אופטימי יותר: "המצב בארה"ב השתפר מאוד מתחילת השנה ולכן התשואות היו צריכות כבר לעלות." ידוע שה'פד' מתייחס לנתוני שוק העבודה האמריקאי כברומטר העיקרי למצב השוק. אומנם לא מעט פרשנים טוענים שלמרות שנוספו הרבה משרות לשוק העבודה, אלה משרות רק בסקטורים החלשים ביותר מבחינת השכר, וליתר דיוק 65% מהמשרות היו ב-3 הסקטורים החלשים מבחינת השכר מאז 2009 - ומשרות כאלה לא יביאו לשינוי משמעותי בצריכה הפרטית.

אבל גרינפלד שם את הפוקוס על השנה הנוכחית - "בחודשים האחרונים חל שינוי במגמה הזו. רואים גיוסים גם בסקטורים שמאופיינים בשכר גבוה וגם בשכבות גיל שיכולות לדרוש שכר גבוה יותר, זאת אומרת גילאי 25-54. עד היום מרבית הגיוסים היו לגילאי 55 ומעלה ולגילאי 24 ומטה שלא יכולים לדרוש שכר גבוה, כי הם רק בתחילת הדרך. זאת אומרת שהסקטור הפרודוקטיבי של שוק העבודה חוזר לעבוד וזה תהליך ברור שתומך בהעלאת הריבית."

"בשוק העבודה רואים מגמה של עלייה בשכר, העלייה הזו תוביל לעלייה בביקושים ובצריכה הפרטית וגידול בביקוש יוביל לעלייה באינפלציה ורק אז ה'פד' אמור להשתכנע שאפשר להעלות ריבית. התהליך הזה לדעתינו יימשך עוד שנה וקצת - ז"א עד סוף 2015."

השורה התחתונה היא שגרינפלד רואה באפשרות להעלאת ריבית כבר לאחר הרבעון הראשון של 2015 צעד מוקדם מדי שעלול לגרום לחששות השוק ולעליית תשואות. מדובר בתזמון בעייתי בעיקרי במישור הפסיכולוגי כיוון שהשוק עדיין אינו בשל להקדמה הזו ולכן, להודעה "דרמטית" של ה'פד' שתחסיר את המילים "זמן סביר" תהיה תגובה חזקה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יהודה 13/09/2014 19:12
    הגב לתגובה זו
    החשיבות של צמד המילים מכריע ביותר ולו רק בגלל שמדדי הבורסה האמריקאית הנמצאת בשיא ואכן כל מילה הנאמרת או לא נאמרת תגרום לנפילה בשווקים אשר ״מתים ״ כבר מזמן לתיקון משמעותי וזה הזמן להקטנת רכיב המניות וטובה שעה אחת קודם
  • 2.
    מציאותי 13/09/2014 19:03
    הגב לתגובה זו
    כבר כמה שנים שאני משווה את הכותרות בביזפורטל , למה שאני רואה באתרים אחרים (שלא לדבר על המציאות הורודה בשווקים) וזה נראה שרק מחפשים הזדמנויות להוציא את התמונות של הדב מהבוידעם. כל שבוע יש את הכתבות של "זה המאורע שיכול להפיל את השוק" והשווקים ממשיכים לעלות. מנסיון העבר, תמיד אבל תמיד הירידות יתחילו מאירוע שמגיע בהפתעה ולא ממשהו שמחכים לו חודש כמו הודעת הפד. חוץ מזה שילן לא מטומטמת ולא תפיל את השווקים עם מלים כמו "העלאת ריבית קרובה", כשירצו להעלות את הריבית יכינו את השוק בהדרגה במשך כמה חודשים ולא יזרקו פצצה לשוק. בקיצור, עוד נסיון של ביזפורטל להעלות את הרייטינג של האתר (ובטח גם התגובה הזאת בכלל לא תפורסם).
  • 1.
    שמואל 12/09/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    היא תחזור על אותם משפטים "סתומים" של גרינשפאן וברננקי ובעצם לא תגיד כלום. באשר לריבית, השפעתה שולית וגם אם תעלה ב-מרס 2015 אין לזה שום השפעה על השווקים בטווח הקצר .הנאום כרגיל יהיה "פרווה" ואל תחפשו שום רמז ,לא "צמד מילים" ולא צירוף מילים
  • סתם אחד... 13/09/2014 07:42
    הגב לתגובה זו
    יש לטיימינג חשיבות, הרבה אנשים חושבים שברגע שתהיה אלטרנטיבה, אפילו בינונית מאוד, הרבה כסף ייצא משוק ההון ויכולה להיות נפילה... זה שהיא תשתדל להיות כמה שיותר ייבשה כדי להרגיע ידוע...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social