ליאור שמש וויקס
צילום: תמר מצפי
דוחות

חברת WIX נפרדה משומנים וחוזרת להרוויח

900 עובדים הלכו הביתה והיעדים של החברה הוקדמו בשנה-שנתיים; רכשה מניות של עצמה ב-243 מיליון דולר 
איציק יצחקי | (9)

חברת וויקס וויקס (Wix) הישראלית דיווחה על תוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2022. החברה עמדה בצפי ההכנסות, עם הכנסות כוללות של 355 מיליון דולר ברבעון הרביעי, עלייה של 6% בהשוואה לשנה הקודמת. זהו הרבעון הרביעי שבו ייצרה החברה את התזרים החופשי הגדול ביותר -  52 מיליון דולר. בנוסף, החברה סיפקה את תחזית ראשונית לגבי הרבעון הראשון ושנת 2023 כולה - תחזית טובה מהצפי. בחברה צופים כי התוכנית לצמצום ההוצאות צפויה להניב חיסכון נוסף של 50 מיליון דולרים במהלך 2023 (כ-65 מיליון דולרים על בסיס שנה שלמה) - מה שמאיץ את הדרך לרווחיות. מה קרה בעצם בוויקס? איך זה שהיא לא סובלת כעת כמו חברות טכנולוגיה אחרות ומצליחה להקדים את יעדי הרווח? התשובה מפתיעה בפשטותה. מסתבר ששומנים יש לא רק במגזר הציבורי, אלא גם בחברות טכנולוגיה עילית. וויקס ערכה שני סבבי פיטורים, האחרון לפני שבוע, נפרדה מ-900 עובדים ולצד רה ארגון חסכה 215 מיליון דולר של הוצאות שנתיות. היא רזה יותר מבעבר, לא בטוח שאין לה עדיין שומנים. אנחנו כבר יודעים שפיטורים עוזרים למניות. כשחברות מדווחת על פיטורים זה מתבטא במחיר המניה, אנחנו יודעים שזה תורם לדוחות, וזה גם מוסיף ביטחון להנהלות. ברגע שהם רואים את הירידה בהפסדים, את המעבר חזרה לרווח ותזרים חיובי, הם רגועים יותר. זה מתבטא במהלך שנראה אולי תמוה בתקופה זו, אבל מהלך שהנהלת ויקס עשתה ומוכיח את ביטחונה בעסק - רכישת מניות עצמית. ברבעון הראשון רכשה וויקס 243 מיליון דולר ממניותיה. זה הרבה כסף לחברה שיש לה מזומנים נטו של 200 מיליון דולר - מזומנים של 1.1 מיליארד וחוב פיננסי של 900 מיליון דולר. לא רוכשים מניות של עצמך ומבזבזים לכאורה 243 מיליון דולר (והכוונה להגיע ל-300 מיליון דולר) כשאתה צריך מזומנים. אז זהו, שהחברה (לפי התחזיות שלה) כבר לא צריכה מזומנים, היא מייצרת אותם באופן שוטף. "הרכישות של המניות מדגישות  את אמון הדירקטוריון וההנהלה ביכולת הנוכחית והעתידית שלנו לייצר תזרים מזומנים חופשי חזק", מסרו מנהלי החברה. בחברה הדגישו בדוח כי תוכנית הפחתת העלויות של 150 מיליון דולר שהוכרזה באוגוסט 2022 מתקדמת כש-50 מיליון דולר מהחיסכון יהיה ב-2023. החיסכון מגיע דרך הפחתה נוספת במספר העובדים שהתבצע בשבוע שעבר והפחתה בעלות ההשקעה. בנוסף - "על בסיס שנתי, פעולות נוספות יוצרות חיסכון של 65 מיליון דולר ובסך הכל - 215 מיליון דולר של חיסכון בהשוואה לתוכנית התלת-שנתית שהצגנו בעבר". התחזית ל-2023: הרווח הגולמי צפוי לעלות ל-66%. ההוצאות התפעוליות צפויות לרדת לעד 60% מההכנסות ב-2023 - רמה שאותו ציפו בחברה להשיג רק ב-2025. בנוסף, הם צופים רווח תפעולי של לפחות 100 מיליון דולר. הרווח הגולמי על בסיס non-GAAP ממנויים צפוי להגיע ל-80% ב-2023. החברה מצפה לשולי תזרים מזומנים חופשי של 10-11% מההכנסות לכל שנת 2023, עם צמיחה מדי רבעון ו-12-13% ברבעון האחרון. ליאור שמש, סמנכ"ל כספים ב-Wix: "סיימנו את שנת 2022 עם גידול בהכנסות ברבעון הרביעי ובשנה כולה מעל הציפיות שלנו. זהו הרבעון החזק ביותר מבחינת תזרים מזומנים בהיסטוריה של החברה. מוקדם יותר החודש התחלנו ליישם עוד פעולות של התייעלות תפעולית שאנחנו צופים שיובילו לחסכון נוסף של כ-50 מיליון דולרים ב-2023, וכ-65 מיליון דולרים נוספים על בסיס שנה שלמה. בנוסף לתוכנית המקורית לצמצום ההוצאות, אנו צופים כעת חסכון של 200 מיליון דולרים ב-2023 ו-215 מיליון דולרים חסכון שנתי ב-2024 ואילך, ביחס לתוכנית שהצגנו ביום האנליסטים במאי 2022. תוך כדי שאנו ממשיכים לשלוט במה שאנו יכולים. בתקופת אי ודאות זו, אנו מאמינים שנאיץ את הרווחיות שלנו עם רווח נקי חיובי הן על בסיס GAAP והן על בסיס non-GAAP מוקדם מהצפוי; שנצא מ-2023 עם שולי תזרים מזומנים חופשי של 12-13%; ונגיע ל-׳rule of 40׳ בשנת 2025 תחת תרחישי צמיחה שונים". מהחברה נמסר כי "התחזקות המותג וויקס מאפשרת אבולוציה חדשה של אסטרטגיית השיווק, שמוכיחה את עליונות המותג שלנו בשוק - אף על פי שברבעון הרביעי הורדנו את הוצאות השיווק הישירות ב-50%, הגבייה מקבוצת המשתמשים באותה תקופה נותרה יציבה. הוצאנו לפועל רכישה עצמית של מניות רגילות בהיקף של 243 מיליון דולרים ברבעון הרביעי, המהווים כ-5% מכלל המניות המונפקות, בהתאם לבטחון של הדירקטוריון וההנהלה בצמיחת תזרים המזומנים החופשי". אבישי אברהמי, מנכ״ל ומייסד שותף בוויקס: "במהלך שנה של סביבה מאקרו-כלכלית דינמית, התמקדנו בהידוק ההוצאות והתייעלות תפעולית. במקביל המשכנו להוביל באמצעות חדשנות. שחררנו מאות מוצרים ופיצ'רים חדשים במהלך 2022, על מנת לשפר את הפלטפורמה שלנו למשתמשים ול-Partners, ביניהם וויקס בלוקס עבור מפתחים, האדיטור החדש, וויקס פורטפוליו ולאחרונה מחולל טקסט מבוסס בינה מלאכותית". ״אנו נכנסים ל-2023 עם בטחון מלא בכך שאנחנו מייצרים את הפלטפורמה הטובה ביותר מסוגה, שתביא עמה חדשנות וערך מתמשך למשתמשים ולבעלי המניות שלנו. הפעולות והאסטרטגיות שיישמנו במהלך השנה החולפת מציבות אותנו בעמדה טובה לצלוח את התקופה חסרת הוודאות הזו, ולצאת ממנה חברת תוכנה חזקה ורווחית יותר, ולהגיע ל-׳rule of 40׳ בשנת 2025. בעוד שהצמיחה באינטרנט חוזרת כרגע למגמות טרום-הקורונה, אנחנו מאמינים שצפויות עוד שנים רבות של צמיחה. הפוטנציאל של וויקס מ-2023 ואילך הוא עצום, ואני נרגש לקראת העתיד לבוא".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    זוכר הכל 24/02/2023 12:10
    הגב לתגובה זו
    שוב חוזר הניגון
  • 6.
    תומר 22/02/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    חברה מצויינת
  • 5.
    ברגע שחובות החברה יהיו 0 אז אפשר לומר שהיא מרוויחה (ל"ת)
    מנש 22/02/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 22/02/2023 10:12
    הגב לתגובה זו
    התיעלות משפיעה ל 2 רבעונים.ומה אחר כך ? יציבות ללא צמיחה וצניחה חזרה דל המניה. אני אחכה לתיקון במחיר ואז אפתח שורט
  • 3.
    יאיר 22/02/2023 10:01
    הגב לתגובה זו
    אלא הגדילה הכנסות. אני טועה?
  • 2.
    עולה בטרום רק 3%... (ל"ת)
    וויקס 22/02/2023 09:31
    הגב לתגובה זו
  • עכשיו יורדת 5% בטרום... (ל"ת)
    עדכון 22/02/2023 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לפי דעתי זה לא סוף דבר הפיטורים יהיו בכל התחומים (ל"ת)
    גד 22/02/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
  • חוץ מעובדי מדינה והוצאות למשפחת המלוכה (ל"ת)
    תומר 22/02/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.