ליאור שמש וויקס
צילום: תמר מצפי
דוחות

חברת WIX נפרדה משומנים וחוזרת להרוויח

900 עובדים הלכו הביתה והיעדים של החברה הוקדמו בשנה-שנתיים; רכשה מניות של עצמה ב-243 מיליון דולר 
איציק יצחקי | (9)

חברת וויקס וויקס (Wix) הישראלית דיווחה על תוצאות הרבעון הרביעי ושנת 2022. החברה עמדה בצפי ההכנסות, עם הכנסות כוללות של 355 מיליון דולר ברבעון הרביעי, עלייה של 6% בהשוואה לשנה הקודמת. זהו הרבעון הרביעי שבו ייצרה החברה את התזרים החופשי הגדול ביותר -  52 מיליון דולר. בנוסף, החברה סיפקה את תחזית ראשונית לגבי הרבעון הראשון ושנת 2023 כולה - תחזית טובה מהצפי. בחברה צופים כי התוכנית לצמצום ההוצאות צפויה להניב חיסכון נוסף של 50 מיליון דולרים במהלך 2023 (כ-65 מיליון דולרים על בסיס שנה שלמה) - מה שמאיץ את הדרך לרווחיות. מה קרה בעצם בוויקס? איך זה שהיא לא סובלת כעת כמו חברות טכנולוגיה אחרות ומצליחה להקדים את יעדי הרווח? התשובה מפתיעה בפשטותה. מסתבר ששומנים יש לא רק במגזר הציבורי, אלא גם בחברות טכנולוגיה עילית. וויקס ערכה שני סבבי פיטורים, האחרון לפני שבוע, נפרדה מ-900 עובדים ולצד רה ארגון חסכה 215 מיליון דולר של הוצאות שנתיות. היא רזה יותר מבעבר, לא בטוח שאין לה עדיין שומנים. אנחנו כבר יודעים שפיטורים עוזרים למניות. כשחברות מדווחת על פיטורים זה מתבטא במחיר המניה, אנחנו יודעים שזה תורם לדוחות, וזה גם מוסיף ביטחון להנהלות. ברגע שהם רואים את הירידה בהפסדים, את המעבר חזרה לרווח ותזרים חיובי, הם רגועים יותר. זה מתבטא במהלך שנראה אולי תמוה בתקופה זו, אבל מהלך שהנהלת ויקס עשתה ומוכיח את ביטחונה בעסק - רכישת מניות עצמית. ברבעון הראשון רכשה וויקס 243 מיליון דולר ממניותיה. זה הרבה כסף לחברה שיש לה מזומנים נטו של 200 מיליון דולר - מזומנים של 1.1 מיליארד וחוב פיננסי של 900 מיליון דולר. לא רוכשים מניות של עצמך ומבזבזים לכאורה 243 מיליון דולר (והכוונה להגיע ל-300 מיליון דולר) כשאתה צריך מזומנים. אז זהו, שהחברה (לפי התחזיות שלה) כבר לא צריכה מזומנים, היא מייצרת אותם באופן שוטף. "הרכישות של המניות מדגישות  את אמון הדירקטוריון וההנהלה ביכולת הנוכחית והעתידית שלנו לייצר תזרים מזומנים חופשי חזק", מסרו מנהלי החברה. בחברה הדגישו בדוח כי תוכנית הפחתת העלויות של 150 מיליון דולר שהוכרזה באוגוסט 2022 מתקדמת כש-50 מיליון דולר מהחיסכון יהיה ב-2023. החיסכון מגיע דרך הפחתה נוספת במספר העובדים שהתבצע בשבוע שעבר והפחתה בעלות ההשקעה. בנוסף - "על בסיס שנתי, פעולות נוספות יוצרות חיסכון של 65 מיליון דולר ובסך הכל - 215 מיליון דולר של חיסכון בהשוואה לתוכנית התלת-שנתית שהצגנו בעבר". התחזית ל-2023: הרווח הגולמי צפוי לעלות ל-66%. ההוצאות התפעוליות צפויות לרדת לעד 60% מההכנסות ב-2023 - רמה שאותו ציפו בחברה להשיג רק ב-2025. בנוסף, הם צופים רווח תפעולי של לפחות 100 מיליון דולר. הרווח הגולמי על בסיס non-GAAP ממנויים צפוי להגיע ל-80% ב-2023. החברה מצפה לשולי תזרים מזומנים חופשי של 10-11% מההכנסות לכל שנת 2023, עם צמיחה מדי רבעון ו-12-13% ברבעון האחרון. ליאור שמש, סמנכ"ל כספים ב-Wix: "סיימנו את שנת 2022 עם גידול בהכנסות ברבעון הרביעי ובשנה כולה מעל הציפיות שלנו. זהו הרבעון החזק ביותר מבחינת תזרים מזומנים בהיסטוריה של החברה. מוקדם יותר החודש התחלנו ליישם עוד פעולות של התייעלות תפעולית שאנחנו צופים שיובילו לחסכון נוסף של כ-50 מיליון דולרים ב-2023, וכ-65 מיליון דולרים נוספים על בסיס שנה שלמה. בנוסף לתוכנית המקורית לצמצום ההוצאות, אנו צופים כעת חסכון של 200 מיליון דולרים ב-2023 ו-215 מיליון דולרים חסכון שנתי ב-2024 ואילך, ביחס לתוכנית שהצגנו ביום האנליסטים במאי 2022. תוך כדי שאנו ממשיכים לשלוט במה שאנו יכולים. בתקופת אי ודאות זו, אנו מאמינים שנאיץ את הרווחיות שלנו עם רווח נקי חיובי הן על בסיס GAAP והן על בסיס non-GAAP מוקדם מהצפוי; שנצא מ-2023 עם שולי תזרים מזומנים חופשי של 12-13%; ונגיע ל-׳rule of 40׳ בשנת 2025 תחת תרחישי צמיחה שונים". מהחברה נמסר כי "התחזקות המותג וויקס מאפשרת אבולוציה חדשה של אסטרטגיית השיווק, שמוכיחה את עליונות המותג שלנו בשוק - אף על פי שברבעון הרביעי הורדנו את הוצאות השיווק הישירות ב-50%, הגבייה מקבוצת המשתמשים באותה תקופה נותרה יציבה. הוצאנו לפועל רכישה עצמית של מניות רגילות בהיקף של 243 מיליון דולרים ברבעון הרביעי, המהווים כ-5% מכלל המניות המונפקות, בהתאם לבטחון של הדירקטוריון וההנהלה בצמיחת תזרים המזומנים החופשי". אבישי אברהמי, מנכ״ל ומייסד שותף בוויקס: "במהלך שנה של סביבה מאקרו-כלכלית דינמית, התמקדנו בהידוק ההוצאות והתייעלות תפעולית. במקביל המשכנו להוביל באמצעות חדשנות. שחררנו מאות מוצרים ופיצ'רים חדשים במהלך 2022, על מנת לשפר את הפלטפורמה שלנו למשתמשים ול-Partners, ביניהם וויקס בלוקס עבור מפתחים, האדיטור החדש, וויקס פורטפוליו ולאחרונה מחולל טקסט מבוסס בינה מלאכותית". ״אנו נכנסים ל-2023 עם בטחון מלא בכך שאנחנו מייצרים את הפלטפורמה הטובה ביותר מסוגה, שתביא עמה חדשנות וערך מתמשך למשתמשים ולבעלי המניות שלנו. הפעולות והאסטרטגיות שיישמנו במהלך השנה החולפת מציבות אותנו בעמדה טובה לצלוח את התקופה חסרת הוודאות הזו, ולצאת ממנה חברת תוכנה חזקה ורווחית יותר, ולהגיע ל-׳rule of 40׳ בשנת 2025. בעוד שהצמיחה באינטרנט חוזרת כרגע למגמות טרום-הקורונה, אנחנו מאמינים שצפויות עוד שנים רבות של צמיחה. הפוטנציאל של וויקס מ-2023 ואילך הוא עצום, ואני נרגש לקראת העתיד לבוא".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    זוכר הכל 24/02/2023 12:10
    הגב לתגובה זו
    שוב חוזר הניגון
  • 6.
    תומר 22/02/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    חברה מצויינת
  • 5.
    ברגע שחובות החברה יהיו 0 אז אפשר לומר שהיא מרוויחה (ל"ת)
    מנש 22/02/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוסי 22/02/2023 10:12
    הגב לתגובה זו
    התיעלות משפיעה ל 2 רבעונים.ומה אחר כך ? יציבות ללא צמיחה וצניחה חזרה דל המניה. אני אחכה לתיקון במחיר ואז אפתח שורט
  • 3.
    יאיר 22/02/2023 10:01
    הגב לתגובה זו
    אלא הגדילה הכנסות. אני טועה?
  • 2.
    עולה בטרום רק 3%... (ל"ת)
    וויקס 22/02/2023 09:31
    הגב לתגובה זו
  • עכשיו יורדת 5% בטרום... (ל"ת)
    עדכון 22/02/2023 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לפי דעתי זה לא סוף דבר הפיטורים יהיו בכל התחומים (ל"ת)
    גד 22/02/2023 09:26
    הגב לתגובה זו
  • חוץ מעובדי מדינה והוצאות למשפחת המלוכה (ל"ת)
    תומר 22/02/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?