שחקנית חדשה: JD.com יצאה בהנפקה רותחת - זינקה 10% ביומה הראשון

הדמיון בינה לעליבאבא הוא גדול: שתיהן מגיעות מסין ובעלות אתר המאפשר מסחר אלקטרוני ברשת. הביקוש בהנפקה היה גדול פי 15 מהצפי
עוז מוכתר | (1)

פתיחה חזקה נרשמה היום (ה') אצל "אמזון הסינית", JD.com (סימול: JD), שנסחרת בנאסד"ק. המניה זינקה 10% ושווי השוק שלה עומד על כ-15.3 מיליארד דולר. אחרי שהשלימה הנפקה מוצלחת מאוד אתמול בלילה ובה נקבע מחיר התחלתי של 19 דולר, נפתח המסחר היום במחיר של 21.75 דולר. המניה פתחה את המסחר בזינוק של קרוב ל-20% לפני שהעליות התמתנו. לפי גורמים המעורבים בפרטים, ההצעה הראשונית לציבור של JD.com זכתה לביקושים של פי 15 ממה שהציעו בחברה.

החברה תיכננה לגייס סכום של 1.7 מיליארד דולר ומחיר המניה היה צפוי לעמוד על בין 16 ל-18 דולר. בפועל, הצליחה החברה לגייס סכום של 1.78 מיליארד דולר עבור מכירה של 93.7 מיליון מניות. פתיחת המסחר במניה ריכז עניין רב בעיקר בגלל שהיא עשויה להעיד על ההנפקה הקרבה ובאה של ענקית הסחר האלקטרוני הסינית, עליבאבא.

הביקוש העצום למניה מגיע אחרי מספר הנפקות כושלות שבוצעו בשבועות האחרונים בוול סטריט, אשר הושפעו בעיקר מגל המימושים בסקטור הטכנולוגיה. כאמור, ההנפקה הזו מרכזת עניין רב בשל הדמיון הגדול בין החברה לענקית הקמעונאות האינטרנטית, עליבאבא, אשר צפויה לצאת בהנפקה בקיץ הקרוב.

בעוד שעליבאבא נחשבת לאיביי (Ebay) הסינית, JD דומה יותר במאפייניה לאמזון. בדומה לעיסוק העיקרי של עליבאבא, לחברה יש שוק קטן שמתפתח בקצב מהיר אשר מקשר בין קונים למוכרים. לפי Sanford C. Bernstein & Co, לחטיבת השוק של עליבאבא היה ערך סחורה גולמי של מעל 250 מיליארד דולר ב-2013. ל-JD לעומת זאת, יש ערך סחורה גולמי של 5.3 מיליארד דולר.

המכירות של JD גדלו ב-68% ב-2013, בעיקר הודות לעלייה בהכנסות מחטיבת המכירות הישירות שלה. החברה דיווחה על הפסד תפעולי של 96 מיליון דולר ב-2013 והכנסות של 11.5 מיליארד דולר. עליבאבא לעומת זאת, מייצרת שיעור רווח תפעולי של 50%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    IPO הסיניות פוגעות בביטחון הלאומי של ארצהב ויש להפסיקן! (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 24/05/2014 13:40
    הגב לתגובה זו

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.