שחקנית חדשה: JD.com יצאה בהנפקה רותחת - זינקה 10% ביומה הראשון

הדמיון בינה לעליבאבא הוא גדול: שתיהן מגיעות מסין ובעלות אתר המאפשר מסחר אלקטרוני ברשת. הביקוש בהנפקה היה גדול פי 15 מהצפי
עוז מוכתר | (1)

פתיחה חזקה נרשמה היום (ה') אצל "אמזון הסינית", JD.com (סימול: JD), שנסחרת בנאסד"ק. המניה זינקה 10% ושווי השוק שלה עומד על כ-15.3 מיליארד דולר. אחרי שהשלימה הנפקה מוצלחת מאוד אתמול בלילה ובה נקבע מחיר התחלתי של 19 דולר, נפתח המסחר היום במחיר של 21.75 דולר. המניה פתחה את המסחר בזינוק של קרוב ל-20% לפני שהעליות התמתנו. לפי גורמים המעורבים בפרטים, ההצעה הראשונית לציבור של JD.com זכתה לביקושים של פי 15 ממה שהציעו בחברה.

החברה תיכננה לגייס סכום של 1.7 מיליארד דולר ומחיר המניה היה צפוי לעמוד על בין 16 ל-18 דולר. בפועל, הצליחה החברה לגייס סכום של 1.78 מיליארד דולר עבור מכירה של 93.7 מיליון מניות. פתיחת המסחר במניה ריכז עניין רב בעיקר בגלל שהיא עשויה להעיד על ההנפקה הקרבה ובאה של ענקית הסחר האלקטרוני הסינית, עליבאבא.

הביקוש העצום למניה מגיע אחרי מספר הנפקות כושלות שבוצעו בשבועות האחרונים בוול סטריט, אשר הושפעו בעיקר מגל המימושים בסקטור הטכנולוגיה. כאמור, ההנפקה הזו מרכזת עניין רב בשל הדמיון הגדול בין החברה לענקית הקמעונאות האינטרנטית, עליבאבא, אשר צפויה לצאת בהנפקה בקיץ הקרוב.

בעוד שעליבאבא נחשבת לאיביי (Ebay) הסינית, JD דומה יותר במאפייניה לאמזון. בדומה לעיסוק העיקרי של עליבאבא, לחברה יש שוק קטן שמתפתח בקצב מהיר אשר מקשר בין קונים למוכרים. לפי Sanford C. Bernstein & Co, לחטיבת השוק של עליבאבא היה ערך סחורה גולמי של מעל 250 מיליארד דולר ב-2013. ל-JD לעומת זאת, יש ערך סחורה גולמי של 5.3 מיליארד דולר.

המכירות של JD גדלו ב-68% ב-2013, בעיקר הודות לעלייה בהכנסות מחטיבת המכירות הישירות שלה. החברה דיווחה על הפסד תפעולי של 96 מיליון דולר ב-2013 והכנסות של 11.5 מיליארד דולר. עליבאבא לעומת זאת, מייצרת שיעור רווח תפעולי של 50%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    IPO הסיניות פוגעות בביטחון הלאומי של ארצהב ויש להפסיקן! (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 24/05/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.