האם ההשקעה בסטארבאקס אטרקטיבית?
האם רשתות בתי הקפה אטרקטיביות להשקעה, מה מייחד את סטארבקס על פני היתר, ומי החברות המעניינות בתחום?
תסתכלו סביבכם ותראו מה קורה לתרבות בתי הקפה בעולם, תרבות שקיבלה דחיפה עצומה מרשת "סטארבאקס". הם הפכו להיות מרכיב מהותי בחווית החיים כשאנשים מוכנים לשלם מחירים גבוהים על המוצרים בתמורה למקום שנעים לשהות בו.
וזה בדיוק מה שמשקיע כמו וורן באפט מחפש. מוצג בסיסי, מובן, נגיש. לכן הוא משקיע נאמן וותיק בקוקה קולה: המשקה שמותג כ"טעם החיים" ושעבור רבים מסמל רגע של מפלט, נחמה ושמחה. היתרון בהשקעה במוצר בסיסי שכולם צורכים ושאתם גם אוהבים הוא שיש לכם סיכוי טוב להרוויח כסף הן בשל המכירות וההכנסות של הענף והן משום שתהיו מוגנים יותר מרגישות לתנודתיות המניות.
אתם תבינו טוב יותר שתנודתיות המניות היא רק רעש קטן במגמה גדולה. אחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר שמשקיע צריך להגן על עצמו מהם הוא המשקיע עצמו: פעולות הנובעות מפחד, בושה, חרטה, השוואה לאחרים ותאווה לרווח מהיר. השקעה במניות בזווית ראיה של בעלות על עסק, ביחוד אם זה תחום בתי הקפה, נותנת לכם את המקלט גם מסערת הרגשות שלכם. לכן זה מושלם מבחינתי.
הפסקת תרגול
לפני שאמשיך, אני רוצה לתת לכם משימות. אתם מוזמנים לשתף כאן בתגובות.
הסתכלו על תיק המניות שלכם ורשמו:
- מהם שיקולי ההשקעה בכל מניה. בשלב זה רשמו מהר את השיקולים ה"סטנדרטיים" כמו תחזיות רווח, שוק, מכפיל, גרף וכו'.
- הסתכלו במה שכתבתם בכנות ורשמו כמה מתוך השיקולים הם מקוריים שלכם וכמה מהם הם מיחזור של כותרות והנחות רווחות במדיה הפיננסית. בהמשך לפוסט הקודם, אנחנו כבני אדם חשופים להשפעות חיצוניות (ואכן, מודעות תעזור לנטרל את זה, כפי שגם הגבתם בתגובות) ולא תמיד אנחנו יודעים להפריד בין מחשבה מקורית שלנו, ככל האפשר, לבין היסחפותנו בזרם (התנהגות עדר של משקיעים שהיא עוד מקור רווח למי שיודע להסתכל מבחוץ).
- שאלו את עצמכם: מה בתיק ההשקעות הוא מראה שלי, שיקוף של ההרכב הייחודי שהוא אני? אצלי ברור שההשקעה בסטארבאקס היא מראה של תודעתי. אם למשל אתם חסידי מוצרי "אפל" (כמוני, למרות שאני לא משקיע במניה משום מה) ויש לכם מנית "אפל" אז יש סיכוי שיש מרכיב של "מראת תודעה" בהשקעה שם. גם העובדה שאני חסיד מוצרי "אפל" (הוכחה: יש לי אייפון, אייפד ומקבוק שמשתדרגים כל אחד בתורו) ואני לא משקיע במניה הכל כך מוצלחת הזו יכולה ללמד אותי משהו על עצמי. הנה שעורי בית בשבילי שיכולים לעזור לי לפרוץ את מעטפת הביצועים הנוכחית שלי.
- הישראלים מרגישים ירידה בביטחון האישי, אבל מרוצים מהחיים החומריים
- מה אם נעבור לצמוח פנימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוצאה של התהליך היא שמצד אחד החוסן המנטאלי לספוג תנודתיות במניות שאתם חושבים שהן טובות יעלה ומצד שני אתם תצליחו במשימה הקשה כל כך למשקיעים והיא להיפטר מכמה מניות שתגלו שאין ממש הצדקה להחזיק אותן. מוזמנים לשתף כאן גם ברעיונות הכי טובים שלכם. תתחילו לעבוד ביחד איתי...
אז איך מרוויחים מקפה?
האמת, שאפשרויות החשיפה לענף הן די מצומצמות (ואולי זה גם מרכיב בהזדמנות).
המניה המובילה בתחום היא סטארבאקס (סימול: SBUX). בשנים 2018-2019 המניה כמעט הכפילה את עצמה ואז תיקנה קצת למטה. צריך לזכור שמעבר להתפתחות החברה, היא גם משלמת דיבידנד נאה ורוכשת מניות של עצמה.
החברה מפעילה מעל 30,000 (וואו!) חנויות, 80% מההכנסות הן מחנויות בבעלות החברה. כמו כן, היא מוכרת קפה ותה באמצעות שותפות עם נסטלה ופפסיקו. 69% מההכנסות הן מארה"ב, 20% מסין ואסיה פאסיפיק (יש פוטנציאל עצום לגדילה). החברה פותחת כ-2 חנויות ביום בסין. מעבר לצמיחה במספר הסניפים, החברה הופכת להיות מוכרת קפה גלובלית.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יש עוד הרבה דברים שניתן להציג בצד הפיננסי אבל אני רוצה להשאיר כאן מקום אז רק אוסיף ואומר שמה שמעניין בעיני בהשקעה בחברה הוא גם מידת האחריות החברתית – אקולוגית שהחברה לקחה על עצמה. כפי שאמרתי, כמו KO לבאפט, SBUX היא מניית הבית שלי. את השאלה למה אני עדיין לא עשיר כמוהו נצטרך לחקור כאן.
LK – היא חברת קפה סינית צעירה שממה שניתן להתרשם, יכולה לתת פייט לסטארבאקס. שווה לדעתי להתחיל לבנות פוזיציה ולעקוב אחרי ההתפתחויות העסקיות ועל הגרף. מי מכם שיבקר בסין מוזמן לשתף ברשמים.
מה עוד אפשר?
ישנה ETF שמשקפת את מחיר הקפה העולמי. יש לה סמבול נחמד, JO, והיא נמצאת ברמת שפל / תמיכה מעניינת. העובדה משקפת את ירידת מחירי הקפה בעולם שמן הסתם משפרת את רווחיות חברות הקפה. נראה שברמת התמיכה הזו, אם תחזיק, שווה לגוון איתה את תיק הקפה שלנו הן משום הפוטנציאל שלה לתקן למעלה והן משום שהיא מהווה סוג של גידור להשקעה במניות חברות קפה. אם מחירי הקפה יעלו, עליית JO יכולה לאזן פגיעה ברווחיות החברות.
DNKN (דנקיין דונאטס) היא גם אפשרות מוכרת ופופולארית. ברמה האישית, הרשת לא עושה לי את זה כמו SBUX וזה המקום שתיק ההשקעות, שוב, הוא סוג של מראה. בכל מקרה בשנה וחצי האחרונות ביצועי מניית סטארבאקס הרבה יותר טובים (בודקים זאת עם אינדיקטור טכני מאוד פשוט) אז ההעדפות האישיות שלי לא פוגעות בתשואה.
עוד אפשרות "נחמדה" שמצאתי אבל אני לא בטוח לגבי רלבנטיות ההשקעה בה היא JVA. מבחינת הגרף היא נמצאת ברמת שפל ובשער אופטי נמוך כך שטכנית יש עניין. אבל, נפח המסחר ממש נמוך ושווי השוק הוא כ-20 מיליון דולר מה שאומר שאתם משקיעים בחברה קטנה יחסית שקולה קפה. מדובר בחברה עם וותק, כך שזה מדבר לזכותה ודווקא אחרי תקופת דשדוש ארוכה יכולה לבוא פריצה כחלק מצמיחת הענף. אפשר לשים עליה סכום קטן בשביל לעקוב מתוך עניין ואז כשיש התעוררות לבחון אותה.
שער כניסה במחיר טוב
עוד אפשרות היא FARM, שמנייתה מתאוששת עכשיו מירידה חדה (שזה מעניין). החברה מוכרת קפה, תה ועוד מוצרים קולינאריים. החברה גם תומכת בעסקי קפה אז יכולה להיות שער כניסה לענף במחיר טוב.
אין ספק שסטארבאקס, עם שווי שוק של 100 מיליארד דולר היא מלכת הענף וגם הבדיקה שעשיתי עבור פוסט זה לא מראה אחרת. אז אפשר להחליט כמה אחוזים מהתיק מקצים לענף הקפה, לשים 60-70 אחוז מזה על SBUX, לתת מקום ל-LK, JO ולעוד חברה קטנה שיכולה לתת בוסט לתשואה. מה אתם אומרים?
נ.ב. שאלה שצצה לי ממש לפני שליחת הפוסט ל"ביזפורטל": למה באפט לא משקיע ב-SBUX?
כותב המאמר הינו זיו סגל, העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 9.מסתכל מלמעלה 26/10/2019 20:38הגב לתגובה זופוטנציאל המנייה לעלות מנקודה גבוה. (וזה נכון בבט קצר טווח)
- 8.לרון 26/10/2019 10:43הגב לתגובה זואינני מבין איך אתה מכנה את jo כ etf,למעשה זה etn וממש לא כ"כ "נחמד",זו תעודה שונה ,סוחרת באופציות ואפשר לאבד את כל הכסף!!! ממש לא "נחמד" תגובה???????
- 7.LK מפסידה כסף (ל"ת)שיראון 25/10/2019 19:54הגב לתגובה זו
- לרון 26/10/2019 10:46הגב לתגובה זוluckin coffee לא דומה ל sbux מבחינת הסיכון!מסוכנת פי כמה!!!רצוי לציין זאת!!!
- 6.בל מילה על התחרות של קולה? (ל"ת)אבי3 23/10/2019 20:19הגב לתגובה זו
- 5.מירו 23/10/2019 15:12הגב לתגובה זואשמח לקבל תגובה...
- 4.דוד הגנן 22/10/2019 20:32הגב לתגובה זונ.ב. שאלה שצצה לי ממש לפני שליחת הפוסט ל"ביזפורטל": למה באפט לא משקיע ב-SBUX? יש עוד הרבה חברות שהוא לא השקיע בשנים האחרונות בגלל שזה לא תאם את דרך ההשקעות שבהם הוא מאמין ולכן הרווחים היו קטנים - aapl-amzn-goog-fb והרשימה ארוכה ותבדקו אותי !!!
- 3.sagifern409 22/10/2019 15:09הגב לתגובה זומקדונדלס ... מה הקשר בכלל .. זו רשת שמוכרת חוויה ולא מכתיבה את מחירי הקפה
- 2.DTEA 22/10/2019 14:04הגב לתגובה זולדעתי תתן תשואה מעבר חמקובל השנה הקרובה. סטארבקס רכשה את טיוואנה לפי 4 פעמים גובה המכירות שלה או 680 מיליון דולר והיום לה פחות חנויות ממה שיש לdavidstea כיום וגם מאזן פחות טוב. האחרונה ביצעה השקעות מאסיבית בשנה האחרונה ותתרחב לפי פרסומי החברה לכל 2500 חנויות בקנשגה עד סוף השנה. הדוח האחרון ,למרות כל ההשקעות שביצעה, העבירו אותה לתזרים חיובי וEBITDA מתואם חיובי. הון עצמי 69 מיליון דולר,אין חוב ונסחרת רק ב 40 מיליון דולר וייצרה 39 מיליון דולר במזומן. מוכרת בכל 40 מיליון דולר ברבעון או 160 מיליון דולר בשנה. לפי יחס הרכישה בשוק התה, במידה ותגידי הצעת רכש היא תהיה בסכום של לא פחות מ 4 פעמים הרווח ,כלומר 160 מיליון דולר כפול 4. מחזיק ואין לראות בכך משום המלצה.
- 1.חסר היתנהלות אחרת-תיק וירטואלי-ותיראה שגם אחרים יחקו (ל"ת)כותבי תרחישים 22/10/2019 12:23הגב לתגובה זו
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

