לא רק למען כדור הארץ: האם כדאי להשקיע באנרגיה מתחדשת?
אם בעבר השקעה באנרגיה מתחדשת נעשתה בעיקר מסיבות אתיות, הרי שירידת מחירי הציוד הפכה את הפקת האנרגיה ממקורות מתחדשים לתחרותית ביחס לקונבנציונלית וכדאית כלכלית גם ללא הסבסוד הממשלתי.
לאחרונה צוין ברחבי העולם יום כדור הארץ שחל ב-22 באפריל מדי שנה. קשה לדמיין אך על פי הערכות של חברת בלומברג, השמש תהפוך למקור האנרגיה העיקרי בעולם כבר ב-2032, כאשר התחזית היא שב-2050, האנרגיה הסולארית תהווה 50% מכושר הייצור העולמי. לטובת זאת, ב-30 השנים הקרובות, יושקעו כ-8.4 טריליון דולר באמצעי ייצור המשתמשים באנרגיה סולארית ורוח. יש לא מעט סיבות לאופטימיות הזו כמו למשל העובדה שכבר כיום, כושר הייצור הסולארי מקדים באופן משמעותי את תחזיות האנליסטים.
כושר ייצור מותקן לפי טכנולוגיה:
התקנות של כושר ייצור סולארי בפועל מול הצפי:
מקור: בלומברג
איכות הסביבה היא כבר לא עניין השמור לפעילים אידיאליסטיים בלבד: כיום, קיים בשוק ההון מגוון רחב של חברות הפועלות לכל אורך שרשרת הערך של האנרגיה המתחדשת, ובהן יצרניות ציוד, קבלני הקמה ומתפעלים, יזמים ובעלים. החברות הללו, כל אחת בתחום הפעילות שלה, עשויות לאפשר למשקיעים ליהנות מהצמיחה בתחום.
על אף האימוץ המסיבי של אנרגיות מתחדשות, זהו תחום תחרותי מאוד, כאשר חלק ניכר מהשחקנים מתקשים לייצר רווחיות ולשמר את מעמדם בשוק. בכתבה זו נציין מהם הגורמים שלהערכתנו מניעים את ההשקעה באנרגיות מתחדשות, וכן נעלה על הפרק רעיונות השקעה ותחומים שלהערכתנו עשויים להיות פחות חשופים לשיבוש.
- BranDeals – כי על איכות לא מתפשרים
- 60 ימי מאסר לבעל חברה שהפעילה תחנת מעבר בלתי חוקית לפסולת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדאיות כלכלית במקום סבסוד
בשנת 2011, בלימודי התואר הראשון, כתבתי תזה שעסקה בגורמים המשפיעים על השקעות באנרגיה מתחדשת. באותה תקופה, היא נחשבה לא משתלמת ביחס לטכנולוגיות קונבנציונליות. לא במפתיע, המחקר שלי העלה שסבסוד ממשלתי הוא הגורם העיקרי להשקעה באנרגיה מתחדשת. תשע שנים מאוחר יותר, עלות הייצור הממוצעת למגה-וואט מאנרגיה סולארית ורוח נמוכה מעלות הייצור של תחנת כוח המונעת בגז. כלומר, האנרגיה המתחדשת נהפכה לכלכלית וכדאית – מה שדוחף את הצמיחה בתחום.
עלות ייצור ממוצעת לא מסובסדת ממקורות אנרגיה עיקריים:
מקור: Lazard
הסיבה לעלייה בכדאיות הכלכלית של האנרגיה המתחדשת היא הירידה הדרמטית והמתמשכת בעלויות הציוד. מחירי מודולים סולאריים ירדו בכ-80% בעשור האחרון, בזכות שיפורים טכנולוגיים, יתרונות לגודל ושיפור ביכולות ייצור. מחירי טורבינות הרוח ירדו בכשליש מאז 2010, תוך שיפור משמעותי בניצולת.
בנוסף, הממשלות מעודדות מעבר לאנרגיה מתחדשת, בדגש על תאגידי ענק – הנדרשים לעבור לייצור המתבסס ב-100% על אנרגיה זו, כך שהטכנולוגיות החדשות נהנות מאימוץ בקנה מידה נרחב. יוזמת RE100, שגרמה לחברות המובילות בעולם להציב יעד של מעבר לצריכת חשמל מאנרגיה מתחדשת בלבד עד 2050, היא דוגמה מובהקת לכך.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
במיזם זה ניתן למצוא תאגידי ענק מכל התחומים והמדינות: חברות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק, יצרניות משקאות כמו קוקה-קולה וקרלסברג, מוסדות פיננסיים כמו גולדמן זאקס וג'יי.פי. מורגן ויצרניות רכב כמו GM ו-TATA. ממשלות שבעבר סיפקו תמריצים משמעותיים לטובת מתקני אנרגיה ירוקה באמצעות תעריף קבוע לעשרות שנים או הטבות מס משמעותיות, עשו צעד לאחור, וכעת הן מספקות יעדי כושר ייצור כלליים.
רעיונות השקעה לצד אתגרים
למרות האימוץ המסיבי של האנרגיה המתחדשת, זהו כאמור תחום תחרותי מאוד, כאשר חלק ניכר מהשחקנים מתקשים לייצר רווחיות ולשמר את מעמדם בשוק. מדד ה-NEX, המרכז כ-100 חברות מהתחום, רשם בעשור האחרון תשואה של כ-11% בלבד, מול תשואה של כ-300% במדד S&P. מדוע? ההסבר פשוט: כפי שניתן לראות בגרף הבא, קיימת שחיקת מחירים דרמטית ומתמדת, המאתגרת גם את השחקנים הגדולים והמובילים - שנדרשים להוריד את עלויות הייצור באותו קצב.
עלויות הקמה של מתקן סולארי לוואט, בדולר:
מקור: בלומברג
עם זאת, אנו סבורים שניתן למצוא חברות ייחודיות מבחינת טכנולוגיה או מיקום בשרשרת הערך. אנו נוטים יותר להשקיע בחברות שעוסקות בייזום והן גם הבעלים של המתקנים, ופחות ביצרני ציוד, קבלי הקמה ומתפעלים. אמנם קיימת שחיקה גם בתשואות על ההון של שחקני הייזום והבעלים, אך הקצב שלה איטי באופן משמעותי בהשוואה לשחיקה שחווים השחקנים האחרים בתחום.
חשיפה ליזמים ובעלים של המתקנים עשויה לאפשר למשקיעים ליהנות מתזרים יציב וצומח לאורך שנים. מאחר שהמתקנים הם כלכליים גם ללא סבסוד ממשלתי, הסיכון של ירידה בתעריפים נמוך יותר כיום משמעותית בהשוואה לעבר.
בבורסה הישראלית נסחרות להערכתנו כמה חברות מצוינות העוסקות בייזום והן הבעלים של מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת. כך למשל, חברות כמו אנלייט ואנרג'יקס, שלפי התחזיות שלהן צפויות להציג צמיחה של כ-50% בתזרים המזומנים שלהן (FFO) ב-2019, נהנות מהמגמות שציינו והן בעלות יכולות ייזום מרשימות.
בשורה התחתונה: משתלם להיות ירוק
לסיכום, אם בעבר השקעה באנרגיה מתחדשת הייתה נחלתם של אנשים שמאמינים בנושא מבחינות אידיאולוגיות, כיום נפגשים האינטרסים של כדור הארץ עם אלה של המשקיעים: השקעה בחברות של אנרגיה מתחדשת עשויה לאפשר למשקיעים לממש שתי מטרות במחיר אחד – גם אפשרות לתשואה נאה ככל שהמגמות ימשיכו לתמוך בסקטור, וגם השתתפות במאמץ העולמי לשמירה על כוכב הלכת שלנו.
הכותב הוא אנליסט ומנהל השקעות במור בית השקעות
- 7.לרון 24/05/2019 05:00הגב לתגובה זוממש לא,ראו את ההבדל בתשואה לאורך השנים בין אלטשולר הקרן הירוקה וקרן סופה מניות!
- 6.רז 19/05/2019 16:46הגב לתגובה זו.
- 5.הבעיה שאין שמש בלילה ובחורף ברוב המדינות ולכן הגז מלך (ל"ת)תלקר 17/05/2019 14:19הגב לתגובה זו
- 4.ברבר 17/05/2019 11:48הגב לתגובה זוהנה נכון שעלולות היצור ירדו אבל גם מחיר קילוואט יצור ירד משמעותית..ולכן הכל סיפורים....
- 3.לא יודע...עדיין נראה לי שתשובה עם הגז עושה יותר כסף מכו (ל"ת)משה 16/05/2019 20:00הגב לתגובה זו
- י 19/05/2019 16:45הגב לתגובה זוכמו האחים עופר שמרעילים את חיפה ושודדים את ים המלח. מדינת ישראל הפסיקה להשקיע באנרגיה ירוקה בגלל הטיקונים והמלך (ביבי) וזו תהיה בכיה לדורות
- לרון 24/05/2019 04:56יושבים בכיף בחו"ל!
- 2.זיו 16/05/2019 10:19הגב לתגובה זוביצועים מעולים עם פרוייקטים מצליחים בארה"ב ופולין.
- 1.ליאור 16/05/2019 10:06הגב לתגובה זועלויות הייצור לפי הגרף מהנמוכות שקיימות , עם צמיחה מדהימה בעיקר בחו"ל.

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.