ניגוד אינטרסים בשותפויות הגז פוגע בציבור המשקיעים
המבנה המשפטי של שותפות ציבורית בישראל יוצר עיוות: הציבור משמש ככיס למימון ההרפתקאות, ואילו היזמים הם השליטים האמיתיים
כשל שוק בענף הגז והנפט מצביע על עיוות לטובת בעלי השליטה מול הציבור הרחב. המבנה המשפטי של שותפות ציבורית בישראל יוצר עיוות ומעין ארביטראז' רגולטורי בין שותפות מוגבלת לחיפוש והפקה של גז ונפט לבין חברה ציבורית רגילה בדיוק בשני ההסדרים האמורים להקטין ניגוד אינטרסים בין בעל השליטה לבין הציבור הרחב.
בשני תחומים בעלי קשר סמוי מן העין שוק ההון הישראלי מתקדם מבחינה רגולטורית ביחס לשווקים מערביים אחרים: איסור מכוח חוק החברות על חברה ציבורית להנפיק מספר סוגים של מניות; ובקביעה של חוק הריכוזיות באילו מצבים חובה "לקפל" שכבות בפירמידה של חברות. המשותף לשני כללים אלו הוא הניסיון להתמודד עם בעיית הנציג שבין בעלי השליטה בחברה ציבורית לבין הציבור הרחב המחזיק במניות המיעוט.
ראשית, חוק החברות לא מאפשר יצירת מניות בעלות זכויות עדיפות המאפשרות לבעלי השליטה לגייס הון ולסחור במניות רגילות, מבלי להסתכן באובדן השליטה. שנית, חוק הריכוזיות נועד למנוע מצבים בהם באמצעות מבנה פירמידאלי של שליטה, אדם מחזיק במרבית זכויות ההצבעה למרות שברשותו רק אחוז נמוך מהזכויות בהון.
לא ניתן להקל ראש בחשיבותם של שני כללים אלו אשר "נכתבו בדם" של משברים פיננסיים רוחביים והסדרי חוב נקודתיים אשר אירעו בישראל בעבר הלא רחוק.
אם כן, נכון להיום לא אמור להיווצר מצב בישראל בו באמצעות החזקת שיעור קטן מהון המניות הרגילות מתקיימת שליטה בחברה ציבורית. שהרי בניגוד למצב בארה"ב (בעיקר בחברות טכנולוגיה דוגמת סנאפצ'ט, פייסבוק ואלפבית), לא ניתן בישראל להנפיק לציבור מניות נחותות מבחינת זכות ההצבעה, הניהול והשליטה. בנוסף, בניגוד למצב במספר מדינות אירופאיות, אסור להגיע למצב בו נוצר פער בין זכויות ההצבעה לבין הזכויות בהון באמצעות פירמידה פיננסית של חברות ציבוריות ישראליות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן תמוה ומעורר פליאה, דווקא בתחום חיפוש והפקת גז ונפט הרגולציה שפורטה מעלה איננה מתקיימת הלכה למעשה באופן שעלול ליצור פוטנציאל חמור לניגוד עניינים ופגיעה בציבור. מאז שנת 2009, עת התגלו בשטח הימי של מדינת ישראל תגליות הגז המשמעותיות, חל גידול ניכר בהיקף גיוס ההון מהציבור באמצעות הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. בעוד שרוב התאגידים המגייסים הון בבורסה הם חברות המנפיקות מניות ו\או איגרות חוב, הישויות הפועלות בישראל בתחום חיפושי הגז והנפט הן שותפויות מוגבלות.
ארביטראז' רגולטורי
המבנה המשפטי של שותפות ציבורית בישראל יוצר עיוות ומעין ארביטראז' רגולטורי בין חברה ציבורית רגילה לבין שותפות מוגבלת לחיפוש והפקה של גז ונפט בדיוק בשני ההסדרים שאמורים להקטין ניגוד אינטרסים בין בעל השליטה לבין הציבור הרחב.
ראשית, דה-פקטו קיימים שני סוגים של "מניות" – יחידות השתתפות (יה"ש) מוגבלות אשר הינן נחותות מאחר ואין להן זכויות הצבעה, ניהול ושליטה, אל מול יחידות השתתפות כלליות המקבילות למניות רגילות. שנית, נוצרת מעין פירמידה פיננסית שכן השותף הכללי לא חייב להחזיק מעבר לפרומיל מיחידות ההשתתפות המוגבלות ולכן גם עם אחוז מזערי מהזכויות בהון, הוא נהנה מכלל זכויות ההצבעה, הניהול והשליטה.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
כך, הציבור אשר רוכש יחידות השתתפות מוגבלות בבורסה בשוק הראשוני או המשני הינו מקור ההון, ואילו השותף הכללי שהינו לרוב חברה פרטית בבעלות יזם אמיד הינו הגוף המנהל והשולט ללא עוררין.
באופן זה מתאפשר גיוס כספים בלתי מוגבל מן הציבור ללא סכנת "דילול", כאשר בעל המאה במרכאות כפולות איננו בעל הדעה. זאת משום שהשליטה של השותף הכללי, שהוא כאמור חברה בבעלות פרטית, מבוצרת ללא קשר לאחוז ההחזקה שלו בשותפות ביחס לשותף המוגבל בו מחזיק הציבור.
מרציו ועד תשובה: בעיית נציגות חמורה
בעוד שאנו רגילים לראות בחברות בורסאיות רגילות בעל שליטה המחזיק 40% עד 60% מהון המניות, ברציו בעל העניין הגדול ביותר מחזיק בכ-13% מההון, בישראמקו בעל המניות הגדול ביותר מחזיק בכ-18% מההון, ו"בהזדמנות ישראלית" ההחזקה הגבוהה ביותר הינה כ-13% מההון.
בשלושת השותפויות המוגבלות הנ"ל לכאורה אין בעל שליטה דומיננטי, אולם בפועל 100% מזכויות הניהול והשליטה מוקנות לחברה הפרטית שמהווה את השותף הכללי באותה שותפות מוגבלת ציבורית לחיפוש והפקה של גז ונפט.
שותפויות הגז והנפט, אשר בשנים האחרונות מהוות בממוצע כ-10% ממחזור המסחר של כלל המניות הנסחרות בבורסה ושוויין המצרפי כ-30 מיליארד שקל, מאוגדות באופן שיוצר בעיית נציג חמורה ומובהקת בין השותפים המוגבלים מן הציבור לבין השותף הכללי השולט שליטה בלעדית בפעילות התאגיד.
אמנם החל מחודש מרץ 2015, שותפות מוגבלת ציבורית חייבת לעמוד בכללי ממשל תאגידי בדומה לחברות ציבוריות וחברות פרטיות שהנפיקו חוב ציבורי, אולם בהתאם לתוצאות מחקר שנערך על ידי ד"ר קרן בר-חוה והח"מ, תגובת השוק ליישום של כללים אלו מעמידה בספק את האפקטיביות שלהם.
צחוק הגורל הוא שיצחק תשובה, אשר זכור בשוק ההון כזה שביצע "השתלטות עוינת" ומפתיעה על חברה ציבורית גדולה (קבוצת דלק), הינו חסין מפעולת תגמול בתחום הגז והנפט בו הינו פעיל מרכזי, שהרי ה"מניות" (יה"ש כלליות) המאפשרות ניהול ושליטה כלל אינן נסחרות בבורסה.
לסיכום, נשאלת השאלה האם טוב עשה המחוקק והרגולטור, אשר במסגרת תיקון 5 לפקודת השותפויות אפשר לענף הגז והנפט להתפתח בבורסה לניירות ערך בתל-אביב באופן שסותר לכאורה שני הסדרים כה חשובים וייחודיים שאמורים להגן על ציבור המשקיעים בישראל כפי שפורטו לעיל.
- 9.שרה 12/05/2018 21:53הגב לתגובה זותאגיד ציבורי בו אין אפשרות לציבור לסחור בזכויות ההצבעה זה לא דמוקרטי!
- 8.נושא מורכב... 12/05/2018 18:08הגב לתגובה זואם הכותב צודק, אנחנו פשוט מופקרים בצריח!!
- 7.גיורא 11/05/2018 15:46הגב לתגובה זומרתק! אז בעצם יצחק תשובה בנה סביבו חפיר רציני...וורן באפט בטח גאה בו...
- 6.חיים 10/05/2018 22:46הגב לתגובה זועולה השאלה - האם הממשל התאגידי בתחום הגז והנפט כפי שמוסבר במאמר זה מאפשר לציבור להשקיע בניירות ערך בראש שקט? אני כבר לא בטוח...
- 5.הכותב מוכשר - ופגע בול בנקודה! שאפו (ל"ת)דלית 10/05/2018 18:27הגב לתגובה זו
- 4.קרן 09/05/2018 15:18הגב לתגובה זווהכל בחסות רגולטורים שבויים...
- 3.רפי אלעזר 09/05/2018 11:32הגב לתגובה זושישה נסיונות להצעת רכש שלא צלחו בדלק אנרגיה מניית זהב. מר תשובה היקר יחידות השתתפות אינן יכולות להוות תחליף בהצעת רכש
- 2.לא ייאמן איך עושקים את הציבור ודווקא בענף הכי בעייתי (ל"ת)יצחק 09/05/2018 11:26הגב לתגובה זו
- 1.מיכה ת"א 09/05/2018 09:53הגב לתגובה זוהיכן הממונה על שוק ההון ? יש לשנות מצב המשפטי של המשקיעים בענף הגז...

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- השקל מתחזק ברקע חזרת החטופים והרגיעה בוול סטריט
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.