מי אמר שאי אפשר להכפיל את סין? השינויים במדדים המרכזיים

תומר ורסנו, אנליסט מדדים בפסגות, מסביר את השינוי המהותי שעומד לעבור השבוע מדד המניות המרכזי של סין - האם ניתן להרוויח יותר?
תומר ורסנו | (1)
נושאים בכתבה סין שוק ההון

13 שנים עברו מאז שחברת המדדים העולמית FTSE השיקה את מדד "FTSE China 25", אשר נועד לתת למשקיעים בעולם חשיפה לשוק המניות הסיני. מדד זה הפך עם השנים לבנצ'מרק של ממש עבור אותם משקיעים אוניברסליים, כאשר במקביל, חלה עלייה משמעותית במספר המניות שעומדות בקריטריונים של המדד.

בסוף השבוע עתיד להתרחש אירוע מהותי שמעיד על השינוי הפיננסי הגדול שעברה סין בעשור האחרון - מדד ה-FTSE יעקוב אחר ביצועי 25 חברות סיניות גדולות נוספות שנסחרות בבורסת הונג קונג (מסווגות כ-H Shares, Red Chips או P Chips), ושמו ישונה ל-"FTSE China 50". נציין, כי המצטרפות החדשות יהוו כ-20% מהמדד, היות ושווי השוק שלהן נמוך מזה של 25 הקיימות.

תהליך ההכפלה

מעבר להרחבת כמות המניות במדד, יבוצעו שינויים הנוגעים למגבלות שווי השוק של המניות הנכללות, וכן המדד יחושב באופן דומה למתודולוגיות המקובלות במדדי המניות הגלובליים של FTSE. לצד השינוי הצפוי, FTSE תשיק גם מדד נטו (Net) על מנת לאפשר למשקיעים מוסדיים זרים ליהנות מהיבטי המיסוי.

על מנת למנוע מצב בו ביום העדכון, 25 המניות הקיימות במדד לא יקבלו היצעים משמעותיים, ומנגד 25 החדשות לא יפגשו עם ביקושים גבוהים, FTSE מבצעת את תהליך השדרוג כ"נדידה" בשלושה שלבים במסגרת תהליך שימשך שלושה חודשים, החל מ-22 בספטמבר 2014 (יום העדכון) ועד ל-24 בנובמבר 2014.

משמע, בשלב הנעילה של יום המסחר ביום שישי הקרוב (19/09), יקבעו המשקולות המיועדות למדד, כאשר בפועל רק שליש מהמשקל המיועד של המניות המצטרפות ייושם, והיתר, בשני השלבים המאוחרים יותר. במקביל, תשיק FTSE באותו יום מדד שנקרא "פוטסי סין 50 מיועד", שמטרתו לשקף את הרכב ומשקולות המדד כמו שאמור היה להיות ללא תהליך הנדידה.

כאמור, בחודש אוקטובר הקרוב יבוצע עדכון משקולות נוסף בו המצטרפות יקבלו שליש נוסף למשקלן על חשבון המניות הוותיקות, ובנובמבר יסתיים התהליך עם התאמה נוספת של שליש המשקל הנותר בין החדשות והוותיקות.

נציגות חדשות (אבל מוכרות בישראל)

הבשורה המרכזית של הכפלת כמות המניות, היא הרחבת הפיזור הסקטוריאלי של מדד היחס של סין. בעוד שכיום, חברות מהסקטור הפיננסי תופסות משקל אדיר של 53% מהמדד, לאחר העדכון, הן צפויות לאבד נתח של כ-10%, כאשר הבנקים (CCB, ICBC, ובנק אוף צ'יינה) ירכזו את עיקר ההיצע. מנגד, יתווספו למדד נציגות מהסקטורים של הצריכה הבסיסית, תעשיה ותשתיות, ובנוסף, חברות האנרגיה והתקשורת יקבלו משקל גבוה יותר במדד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פילוח סקטוריאלי: פוטסי סין 50* מול פוטסי סין 25

מבין 25 החברות החדשות שיכנסו למדד, ניתן למצוא נציגה בולטת שהצרכן הישראלי מכיר היטב. מדובר בחברת LENOVO, יצרנית מחשבים אישיים, טאבלטים, סמארטפונים וציוד היקפי. לנובו, שהחלה את צמיחתה המטאורית לפני עשור בדיוק אחרי שרכשה את חטיבת המחשבים האישיים של IBM, המשיכה במסע הרכישות בקניית יצרנית האלקטרוניקה הבידורית NEC מיפן, ולאחרונה רכשה את יחידת השרתים של אינטל ואת חטיבת הטלפונים הניידים של מוטורולה מידי גוגל.

חברה נוספת שצפויה להיכנס למדד היא יצרנית כלי הרכב החשמליים BYD, שהינה גם יצרנית הסוללות הנטענות הגדולה בעולם, ביניהן סוללות ליתיום לטלפונים ניידים ולטאבלטים. מוצר הדגל של החברה הוא המכונית החשמלית מדגם e6 בעלת טווח נסיעה מירבי של כ-330 קילומטר. מאז שהשיקה דגם זה בשנת 2010, BYD הספיקה למכור אלפי יחידות בקולומביה ובריטניה, בהן הרכב משמש בעיקר נהגי מוניות.

לסיכום, דרישתם של המשקיעים הזרים בסין לפיזור נרחב יותר של המדד המוביל במדינה הביא לשינוי המיוחל, שיבוצע במהלך החודש. בהקשר זה נציין, כי כל המשקיעים במדד דרך מוצרי המדדים בארץ ובעולם ייהנו מהעדכון ללא צורך בפעולה כלשהי. סביר להניח כי ההד התקשורתי שילווה את המהלך והשיפור הצפוי במדד יגבירו אף יותר את העניין בקרב המשקיעים הזרים בסין.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני ט. 15/09/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    פעם הבאה שאנחנו מדברים יעלה לי כבר כסף ?
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.