לאחר הורדת הריבית: ההשפעה על קרנות ה-REIT
הורדת הריבית האחרונה של נגידת בנק ישראל, הגב' קרנית פלוג, לרמה של 0.75%, מעודדת משקיעים נוספים לחפש אחר אלטרנטיבות ראויות לכסף שלהם. במקביל, הפיקדונות הממוצעים בבנקים מציעים פחות מ-0.4% ריבית נומינלית לשנה. בשוק קיימים מכשירי השקעה רבים ומגוונים, המתווספים להשקעה ישירה באיגרות חוב ובמניות, וביניהם תעודות סל וקרנות נאמנות.
כספים רבים נותבו בשבועות האחרונים אל עבר שוק האג"ח המקומי, כשההנחה הרווחת שהריבית הנמוכה צפויה להיוותר ברמתה הנוכחית, או אף למטה מכך עוד זמן רב. בין שלל הסיבות ישנן הצמיחה המתונה בעולם ובמשק הישראלי, סביבת האינפלציה הנמוכה בשווקים המפותחים וכמובן עוצמתו של השקל כנגד המטבע האמריקני (על אף פערי הריביות שהולכים ומצטמצמים), אשר ללא ספק מטרידה מאוד את בנק ישראל וקברניטי המשק.
שוק האג"ח
במבט בעקומי התשואות ניתן לראות כי בעקום התשואות השקלי הנומינאלי נגזרת ריבית של כ-1% לשנה בעוד שנתיים, כלומר המשקיעים רואים הסתברות להעלאת ריבית אחת של 0.25% מהריבית הנוכחית, בשנתיים הקרובות.
ריבית ריאלית שלילית הינה תופעה שקיימת כבר זמן רב בעקום התשואות של צמודי המדד, אולם תשואה שלילית באג"ח ממשלתיות צמודות מדד ל-5.5 שנים (ממצ"מ 1019) ממחישה מצב קיצוני בו המשקיעים מוכנים להסתפק בריבית אפסית לאורך 5.5 שנים, וליהנות אך ורק משיעור עליית האינפלציה בכל שנה, כשהאינפלציה הנגזרת מעקומי האג"ח, הנומינלי וצמוד המדד, היא כ-2.2% בלבד.
- הכתובת היתה על הקיר? ההזדמנות לייצר רווחי ארביטראז' בזכות הבדלי השערוך שבין קרנות REIT סחירות ופרטיו
- מה עדיף - לקנות דירה להשקעה או לקנות מניות של קרן ריט למגורים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להערכתי, שוק האג"ח הממשלתי מגלם תרחיש פסימי מדי עבור המשק המקומי, ולכן פוטנציאל רווחי ההון מוגבל ביותר. גם האפיק הקונצרני עשה כברת דרך ארוכה במקביל לזה הממשלתי, אולם עבור משקיעים המוכנים להגדיל את רמת הסיכון בתיק ההשקעות, ולהשקיע באיגרות חוב בדרוגים נמוכים עדיין קיים פוטנציאל לרווחי הון ולתשואה שוטפת נאה.
אלטרנטיבת ה-REIT
עבור משקיעים מוסדיים ופרטיים המעוניינים בהשקעה סולידית יחסית ובעלת אופי תזרימי נכנס, בשנת 2006 תיקון 147 לפקודת מס ההכנסה מאפשר הקמת קרנות REIT בישראל. זו קרן השקעות בנדל"ן אשר מטרתה לאפשר למשקיעים להשתתף באופן לא ישיר, בהשקעה בנכסים מניבים. קרנות הריט הראשונות הוקמו בארה"ב לפני כ-50 שנה, וכיום מנוהלות בארה"ב בלבד למעלה מ-160 קרנות, כששוויין המצרפי הוא כ-700 מיליארד דולר.
בישראל קיימות 2 קרנות ריט בלבד, הראשונה נקראת ריט 1 והשנייה סלע נדל"ן. קרן ריט 1, הגדולה מבין שתיהן, הוקמה בשנת 2006 ומנוהלת ע"י דרור גד (23.75%), שמואל סייד (23.75%) וחברת אקסלנס השקעות (52.5%) אשר מחזיקה בחברת אקסלנס קרנות נאמנות (בה מועסק כותב שורות אלו).
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
החוק בישראל קובע מס' תנאים שחובה על קרן הריט לעמוד בהם בכל עת, העיקריים שביניהם הינם:
- נדל"ן מניב - שווי נכסי הקרן המושקעים בנדל"ן מניב חייב להיות לפחות 95% משווי כלל הנכסים, ועד 5% בנדל"ן ליזמות.
- נדל"ן בישראל - לפחות 75% מנכסי קרנות הריט יהיו בישראל.
- מגבלת מינוף - כלומר רמת חוב - מקסימום 60% מהנכסים.
- דיבידנד - חלוקה של לפחות 90% מהרווחים כדיבידנד לבעלי המניות.
מה הלאה?
כיום פועלות בישראל כאמור 2 קרנות ריט בלבד, כשבשנה הקרובה מתוכננת לצאת קרן ריט נוספת אשר תשיק חברת "הבירה גרופ". גם במשרדי הממשלה השונים הבינו כי למנגנון הריט יתרונות רבים ועל כן בימים אלו מתנהלים דיונים שמטרתם מתן הקלות, במטרה לעודד יזמים נוספים להקים קרנות ריט נוספות.
- 2.גיא תעשה לי ילד (ל"ת)המעריצה 17/03/2014 14:34הגב לתגובה זו
- 1.ריט 1 17/03/2014 11:44הגב לתגובה זומישהו אמר אינטרס???
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
