הסעיף הנעלם: על מה חשוב להסתכל בחיסכון הפנסיוני?
אנו מדברים פעמים רבות על קרן ההשתלמות כמכשיר חסכון שניצול נכון שלו יכול להשיא ערך מוסף גבוה ללקוח. רק לפני שבוע התפרסמו תוצאות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, כאשר הממוצע בקרב קרנות ההשתלמות הגדולות עמד במהלך 2013 על כ-9.85%. כלומר, מי שעמדו לטובתו בתחילת השנה 200 אלף ש' בקרן ההשתלמות, יסיים את השנה, לפני ניכוי דמי ניהול, בצבירה של כמעט 220 אלף שקלים. אם נחבר את שנת 2012, שהייתה לא פחות טובה, אותם 200 אלף שהיו ברשותו בתחילת השנה שווים כבר 237 אלף שקלים (ללא חישובי ריבית דריבית על הכסף) - סה"כ תשואה של כ-18.71%.
אז למה כדאי להשאיר את הכסף בקרנות ההשתלמות לעומת האלטרנטיבה, הרי יש להפחית מהתשואה את דמי הניהול?
התשובה היא שדמי הניהול מהווים פקטור לא פחות חשוב בהחלטה.
אם נסתכל על ממוצע דמי הניהול בכלל קרנות ההשתלמות, נראה כי ממוצע דמי הניהול עמד בענף על 0.73% (כולל קופות ענפיות), ועל כן יש להפחית את העלות מהתשואה.
בראיה של שנתיים על אותם 200 אלף - הם כבר שווים במקום 237 אלף ש' רק 236,500 ש"ח (בחישוביים מוערכים שאינם לוקחים בחשבון גביית דמי הניהול חודשיים, ומעריכים גביית דמי ניהול על הצבירה בסוף התקופה).
מה האלטרנטיבה?
בהנחה שהצלחנו למצוא אפיק חסכון שאינו גובה דמי ניהול המסתכמים ב-0.73% על הכסף, אלא פחותים קרן ההשתלמות נהנית מיתרון של ניהול כספים ברוטו ופטור ממס רווח הון. יש לזכור שפטור זה מוגבל לצבירת כ-18 אלף ש' בשנה. כלומר מכשיר חסכון אלטרנטיבי היה צריך לעשות תשואה עודפת המגלמת את הפטור ממס רווח הון של 25%.
- הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך השנים 2012-2013 המדד עלה ב-3.4% במצטבר, כלומר סה"כ תשואה של 36,500 ש'. מקרה שלפנינו התשואה מתחלקת לתשואה נומינלית של 6,630 ש' ותשואה ריאלית של 29,850 ש'. במקרה של מכשיר אלטרנטיבי, המס שהיה נגבה על אותה תשואה ריאלית היה מסתכם ב-7,760 ש'. כלומר במכשיר אלטרנטיבי בו דמי הניהול הם 0, החוסך היה צריך להשיג תשואה של כמעט 22% בכדי לתת תשובה טובה לאלטרנטיבת החסכון בקרן ההשתלמות.
האם כדאי להשאיר את הכסף בקרן ההשתלמות?
תמיד צריך לסקור את האלטרנטיבות. יש לזכור כי כספי קרן השתלמות ניתנים לניהול אישי ira, ולמעשה יכולים להווות בצורה כזו או אחרת תחליף לניהול אישי במכשירים אחרים.
*החישובים הם חישובים משוערכים ואינם לוקחים בחשבון ריבית דריבית וניכוי דמי ניהול ברמה חודשית. בנוסף הממוצע הדו שנתי הוא על כלל קרנות ההשתלמות כפי שמופיע בגמל נט.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- 1.סמי הכבאי 28/01/2014 23:30הגב לתגובה זולהחליף את מומחה הפנסיה של ביזפורטל איזה חפירות פשוט נורא
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- חברה לישראל ואייסיאל נפלו עד 7.6%, טאואר איבדה 6.6% - נעילה שלילית בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
