על המתרחש בשוק ההנפקות הקונצרני מתחילת השנה
שנת 2012 התחילה ברגל ימין בשוק הנפקות אג"ח הקונצרניות. שוק האשראי החוץ בנקאי גייס סכום כולל של 7.1 מיליארד שקל מתחילת השנה. אך האם נתון זה משקף את התמונה האמיתית בשוק ההנפקות? זאת נראה בהמשך.
להלן מספר פרמטרים חשובים בשוק אג"ח הקונצרניות בשנתיים האחרונות (*במיליארדי שקלים):
כאשר בוחנים את היקף ההנפקות הממוצע החודשי בשנים 2010-2012, ניתן לראות שמתחילת שנת 2012 נרשם הממוצע החודשי הגבוה ביותר שמהווה גידול חודשי ממוצע של מעל ל-36% בהשוואה לשנת 2011.
לעומת זאת, הממוצע החודשי של הנפקת חברות ממשיך להתכווץ - הממוצע החודשי שעמד בשנת 2010 על 12.8 ירד בשנת 2012 ל-8 בלבד, כלומר צניחה של 38%. הסדרי החוב הרבים באג"ח בשנת 2011, המשבר בשוק ההון ומסקנות ועדת חודק הובילו לכך שכמעט איננו נתקלים בהנפקות של אג"ח לא מדורגות.
אם בשנת 2010 היוו האג"ח הלא מדורגות 10% מכלל ההנפקות, הרי שבשנת 2012 נפל מספרן ל-3.6% בלבד. היעדר הנפקות אג"ח לא מדורגות מצביע על הקושי האדיר בו נתקלות חברות קטנות ובינוניות בגיוס חוב בשוק האשראי החוץ בנקאי. ניתן לומר כי שוק ההנפקות סגור למעשה בפני אותן חברות.
לעומת זאת, מגזר הבנקים שונה ובולט בשוק ההנפקות. מגזר זה נדרש לחזק את ההון העצמי שלו ע"י המפקח על הביטוח, ורשם מתחילת השנה גיוס ענק של 4.8 מיליארד שקל (גיוסים של בנק לאומי, בנק פועלים ובנק מזרחי טפחות) המהווה 68% מסך כל הגיוסים. ניתן לשים לב שהדומיננטיות של מגזר הבנקים גדלה משמעותית בשנתיים האחרונות. מתחילת 2012 אחראי מגזר הבנקים ל-68% מסך הגיוסים לעומת 40% בלבד מסך כל הגיוסים במהלך שנת 2010.
הגיוס הנאה בשוק ההנפקות אינו מספק את התמונה האמיתית בשוק אג"ח הקונצרני. בדיקה שערכתי מעלה שמבין 265 חברות שאג"ח שלהן נסחרות בבורסה בת"א, 99 מתוכן נסחרות בתשואה הגבוהה מ-10% - מדובר בנתון מבהיל של 37.4%. רוב החברות שאג"ח שלהן נסחרות בתשואה הגבוהה מ-10% הן חברות שנמצאות בתהליך של הסדר חוב. אולם קיימות גם חברות רבות שאינן נמצאות בהסדר חוב והאג"ח שלהן נסחרות בתשואות דו ספרתיות. חברות אלו עלולות להיקלע לקשיים בהחזר החוב לבעלי אג"ח, או ביכולת לגייס חוב חדש בשוק שיעזור להן למחזר חוב קיים ובכך הן עלולות להגיע להסדרי חוב. לצערי, במצב הנוכחי של מחנק האשראי בו מצויות חברות רבות נמשיך לראות גם השנה חברות המבקשות הסדר חוב.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
- 3.עמי 15/03/2012 15:39הגב לתגובה זולאחר תספורת של כמה חברות מרכזיות ברור שהמשקיעים חוששים ממה שיקרה גם בחברות שלכאורה אינן מפסידות גדולות , וזה בא לידי ביטוי בתשואות של חברות אלה. אם התשואות האלה הן באמת בומבסטיות , בעלי החברה יכולים לרכוש אותן ולהשיג כמה מטרות : להשיג " קופה כבדה " על האג" ח הזול ולהפחית את התשואה הבומבסטית ,לקראת החלפת האג" ח הנפדה בהון הלוואות חדש. כאשר זה לא נעשה ,כנראה שהתשואות משקפות גם את המצב האמיתי של הפירמות ובעלי הענין שלהן. זה הזמן לשמוע הצהרות פומביות של מוסדות פיננסיים גדולים על מדיניותם הצפויה בחידוש מלאי האג" ח שלהם : מהם תנאי הסף שהם תובעים מהמנפיקים.
- 2.אבי 13/03/2012 18:51הגב לתגובה זושלך,קונים שזול ועכשיו השוק בארץ זול מאד!זה הזמן להעביר מחול לפה!אסור לערב רגש והפעלת רגש זה טעות של כל משקיע מתחיל!
- סיון ליימן 13/03/2012 20:53הגב לתגובה זואני מסכים איתך שהשוק זול אבל יש יותר מידי משקולות על השוק( איראן, הוצאת כספים של מוסדיים לחו" ל, הגדלת שיעור המס על הבורסה,עודף רגולציה ועוד) שמגדילים את אי הודאות בשוק ויכבידו על השוק בשנה הקרובה. כמו כן, שוק אג" ח הקונצרני בארץ מספק היום תשואות מעניינות ומפחית עוד יותר את האטרקטיביות הנמוכה גם כך של שוק המניות המקומי.
- 1.עומר 13/03/2012 17:23הגב לתגובה זומהתיק שלי להשקעות במדדים בחו" ל ובינתיים הולך לא רע. מה דעתך באופן כללי?
- סיון ליימן 13/03/2012 18:31הגב לתגובה זושוק המניות בארץ נראה רע מאוד ולדעתי זה לא הולך להשתנות בזמן הקצר. מומלץ להעביר חלק מתיק המניות לחו" ל עם עדיפות לארה" ב ולשווקים מתעוררים.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7