חכו רגע עם ההיסטריה, יש דרך קלה להציל את הדסה; HCA כדוגמא

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר Bizportal

הבייז' בוק (beige book), מסמך שהחל ב-1985 ונערך ע"י 12 סניפי הבנק הפדרלי של ארה"ב. הוא מחלק את הפעילות הכלכלית השנתית ל-8 תקופות בין פגישות הוועדה לפעילות בשוק הפתוח (הוועדה שקובעת את הריבית ועוד). המסמך כולל את האינפורמציה על המצב הכלכלי בעת הגשת הדוח. שמו בא מצבע העטיפה. מי שעוקב אחרינו יודע, שאנו מוצאים אותו כאינדיקטור החשוב ביותר בתחום המאקרו-כלכלי האמריקני. הוא חשוב בהרבה מהתעסוקה או מהצריכה, כי כאן בודקים בצורה יסודית, מידי חודש וחצי, כל שינוי במצבם של למעלה מ-50 אלף עסקים לרוחבה ואורכה של ארה"ב בזמן אמת.

ממשיך ואפילו מחזק את המגמה שהחלה בקיץ 2008, בעיצומו של המשבר בוול סטריט - כלכלת ארה"ב נמצאת עדיין בתחילתה של מגמת התאוששות ולא בסופה. הוסיפו לכך את דבריה של ג'נט ילן, יושבת ראש הבנק הפדרלי, מה-17 באפריל, ותגיעו למסקנה שכרגע כל תיקון במניות זו עדיין הזדמנות קניה. ממה בכל זאת צריך לחשוש? מההתפתחויות באוקראינה. אם רוסיה תנגוס בעוד חלק ממנה (מה שבהחלט סביר), יבוא תיקון נוסף, כי הפחד מההשפעה על אירופה יגדל. אבל גם תיקון כזה יהיה קצר - מועד כמו האחרון. השפעתה של רוסיה על התהליכים הכלכליים הגלובליים אפסית כמעט, והיכולות שלה לאיים על המשך ההתאוששות הגלובלית מוגבלות. רוסיה זה לא סין. רוסיה אינה מעורבת כלל בעולם הצרכני (מישהו קנה לאחרונה מוצר כלשהו Made in Russia?), והשפעתה על רווחיות החברות הגדולות אפסית (במהל השבוע האחרון משרד האוצר האמריקני הזהיר מנהלי השקעות וכספים מובילים שלא להתפתות ולנצל את הירידות בנכסים ברוסיה, "כי לנוכח התנהגותה של רוסיה ישנו סיכוי ריאלי להמשך ירידות". הדבר היחיד שעלול לשבור את מגמות העלייה במניות בניו יורק, אירופה ויפן הוא חזרה להאטה בארה"ב, וזה, על פי כל הנתונים והעובדות, נראה באמת לא סביר כרגע.

בינתיים תביעתה המרתקת של ממשלת ארה"ב כנגד סוכנות הדירוג P&S בסך 5 מיליארד מתקדמת. הממשל טוען כי הסוכנות העלתה את הדירוג, שהעניקה ערב משבר 2008, למכשירים של נגזרים בתחום המשכנתאות (mortgage derivatives ), על מנת לזכות בביזנס של המנפיקים. הסוכנות מנסה להוכיח שזו תביעה קנטרנית. הם טוענים שהתביעה באה בשל כעס הממשל על הורדת הדירוג לאג"ח אמריקניות ב-2010. שר האוצר דאז, טים גאייטנר, איים לדברי הסוכנות על המנכ"ל שלה, שאם יורידו את הדירוג הדבר יעלה להם ביוקר. לא ידוע עדיין מה יקרה, אבל בדבר אחד אין לנו ספק - גם בועת הנדל"ן וגם התפוצצותה קשורות בדירוגים שהעניקו הסוכנויות לפני, תוך כדי וגם אחרי המשבר.

להוציא מכרז גלובלי על הדסה

פרשנים ומומחים טוענים כי "הממשלה חייבת לקחת אחריות ולהעביר את הדסה והניהול שלה לידיה". רק חסר למדינה שאכן תעשה זאת, זה יעלה לכולנו ובגדול. להדסה יש בעיית ניהול, שום דבר אחר, והאחרונה שתדע כיצד להתמודד עם בעיה כזו היא הממשלה. בארה"ב, שם הרפואה אפילו בעייתית יותר, יש 15 חברות, 6 מתוכן ציבוריות, שמפעילות ומנהלות בתי חולים, כולן מנהלות אופרציה פי כמה גדולה מהדסה וכולן פועלות בסביבה עסקית לא פחות קשה משל הדסה. 5 מתוך 6 הציבוריות סיימו את 2013 עם עליות מרשימות בהכנסה ורווחים נאים. אחת מתוכן סיימה בהפסד עקב רכישת רשת מתחרה. המניות של כולן הכו את מדד ה-S&P 500 בשנתיים האחרונות, ו-5 היכו את המדד מאז היציאה משפל 2008. כל השש צומחות ומעלות רווחים מאז 2009. הביזנס של הקמה וניהול בתי חולים הוא כמו כל ביזנס אחר, והצלחתו תלויה אך ורק בהנהלה. ניקח לצורך השוואה את אחת מחברות הניהול הגדולות בארה"ב, HCA Holdings (סימול: HCA).

החברה עברה משברים גדולים בעבר מאותן הסיבות בדיוק שהביאו למשבר בהדסה - ניהול גרוע ושחיתות. היא מנהלת בסה"כ 165 בתי חולים, 159 מתוכם בתי חולים כלליים, 15 בתי חולים פסיכיאטריים ובי"ח אחד לשיקום. לצד אלו יש לחברה עוד 115 מרכזים / מרפאות לניתוחים וטיפולים מיוחדים (מרכזים לאבחון, טיפול ושיקום מחלות סרטניות, התקפי לב ותאונות קשות). שנת 2013 נחתמה עם הכנסה של 34.18 מיליארד דולרים (החלק הגדול מתשלומי הביטוחים וקופות החולים עבור המטופלים), רווחים תפעוליים ונקיים של 4.79 ו-1.56 מיליארד בהתאמה ורווח של 3.41 דולר למניה. ההערכות הקונצנזוס ש-2014 תסתיים עם מכירות של 36.3 מיליארד דולרים, רווח נקי של 1.64 מיליארד ורווח למניה של 3.71 דולרים. 21 מתוך 23 האנליסטים שמכסים את החברה ממליצים לרכוש המניה, למה הדסה אינה יכולה לעשות זאת?

ניהול בית חולים, במיוחד כשמדובר בבי"ח גדול, אינו דבר של מה בכך. ארגון נשות הדסה, אחד הארגונים הוותיקים והיותר יעילים של יהדות ארה"ב, צריכה להפיק לקחים ממה שקרה בסוף שנות ה-90 ל-HCA. החברה עברה אז משבר שדומה מאוד למה שקורה בהדסה היום - משבר ניהול / אמון שהכניס את החברה לקשיים תפעוליים, והביא למעורבות הממשל. HCA הוקמה בשנת 1968 בנאשוויל ע"י Thomas F. Frist ובנו, ד"ר תומאס פריסט ג'וניור (לימים סנטור פלורידה). שנה מאוחר יותר הונפקה בבורסה של ניו יורק. פריסט הפך את החברה להצלחה עסקית עצומה (בנו שימש כדירקטור), ובשנת 1988, כאשר HCA הפכה לחברת ניהול ואחזקת בתי חולים הגדולה בארה"ב (גם בעולם למעשה, אז עם 255 בתי חולים בבעלות ועוד 208 בניהול), קנה פירסט את החברה באמצעות הצעת רכש (ניצל את משבר המניות הגדול דאז) של 5.3 מיליארד דולרים (למעלה מפי 10 מערך החברה כשהנפיק אותה לראשונה עשר שנים קודם). שנתיים מאוחר יותר, ב-1990, הנפיק את החברה שוב לפי כ-8 מיליארד דולרים.

ב-1993 רכש את הרשת המתחרה, Columbia Hospital Corporation בעזרת כספי ההנפקה, פרש והעביר את הניהול לידי ריק סקוט, המייסד הצעיר של Columbia. אלא שסקוט לא הצליח למלא את נעליו של המייסד, ובשנת 1997 (בעקבות הרעה מפתיעה בתוצאות) נכנס הממשל לחקירה בנושא פעילות הרשת - אז התגלו דברים רעים. כל מה שאתם שומעים וקוראים על הדסה 2014, שמעו וקראו בעבר על HCA 1997-8. ריק סקוט התפוטר (ב-2011 אגב נעשה מושל מדינת פלורידה), ובעלי המניות החזירו את פירסט (שמיהר להגיע להסדר עם הממשל על תכנית ההצלה, וביצע את אחד מסיפורי ה-Turn around הגדולים בארה"ב). הוא החזיר את HCA לרווחיות וצמיחה מהירה, ובדרך החזירה החברה לממשל 2 מיליארד דולרים על פחות ממיליארד שהממשל הזרים לתוכה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ב-2005 נקלעה החברה למשבר נוסף, הפעם "בניצוחו" של הבן, פירסט ג'וניור, שללא ידיעת אביו ביצע פעילות על מידע פנים ומכר את כל מניותיו (ביחד עם דירקטורים אחרים) ערב פרסום דוחות פושרים. שוב האב הציל את החברה בשיכנוע שתי ענקיות ההון הפרטי, Kohlberg Kravis Roberts (סימול: KKR ) וביין קפיטל (של מיט רומני) לרכוש את החברה בהצעת רכש בשווי של 31.6 מיליארד דולרים (עד היום המומחים לא מבינים איך הצליח במצבה דאז). פירסט האב נפטר ב-2008. במארס 2011 שתי הקרנות, שהביאו הנהלה חדשה ומקצועית, הנפיקו את החברה בפעם השלישית.

הבאנו את ההיסטוריה של HCA על מנת להוכיח שבניהול נכון בית חולים יכול להיות עסק רווחי ביותר, אפילו בישראל (צריך רק לשנות כמה חוקים והרגלים). חבל שבהדסה לא למדו את "עלילות HCA", היו חוסכים המון עוגמת נפש וכסף. הכנסות זו הראשונה מגיעות בדיוק מאותם מקורות מהם מקבלת הדסה את הכנסותיה, וגם היא חשופה בפני לקוחות שאינם ממהרים לשלם. אלא שבשנים האחרונות השכילה החברה לנצל את הריבית הנמוכה ולהצטייד בכסף שמאפשר לה תמרון. בסוף הרבעון האחרון של 2013 היו לחברה 165 בתי חולים כאמור (לעומת 162 ב-2012) ו-115 מרפאות חוץ ומרכזי טיפול. ברשותה 42,900 מיטות, היא ביצעה כ-1.5 מיליון ניתוחים במהלך השנה וקיבלה כ-7 מיליון ביקורים בחדרי הטיפול. החברה סיימה את 2013 עם 414 מיליון דולר בקופה. אם הממשלה רוצה להציל את הדסה (ולדעתנו זה צעד הכרחי ובעל חשיבות לאומית), היא צריכה לעשות 2 דברים. הראשון, לא לריב עם נשות הדסה ובטח לא לאיים עליהן (האירגון חייב להיות שותף בתוכנית ההצלה), ושנית, למצוא מנהל טוב (לאו דווקא ישראלי).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאיר 24/04/2014 22:38
    הגב לתגובה זו
    ניבחר לאחד מ 100 המשפיעים בעולם לפי המגזין: TIME
  • 5.
    דןד 23/04/2014 23:05
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום. המאמר כרגיל מעניין שאלה:מי זאת החברה היחידה מבין ה6 שהפסידה השנה?
  • 4.
    יריב 23/04/2014 15:31
    הגב לתגובה זו
    הבעיה בישראל היא העובדים - ישנם יותר מדי עובדים ואין אף אחד שיכול לגרום למיותרים שבינהם ללכת הביתה
  • 3.
    שלמה גרינברג 23/04/2014 08:45
    הגב לתגובה זו
    לאחד (1): בהחלט!! ואם סין תתקוף בו זמנית את טאיוואן וצפון קוריאה את קוריאה נראה תיקון משמעותי, אתה צודק. אגב, על סמך איזה נתונים אתה כותב שחצי אירופה לא תקבל גז? לאיחטיאנדר (2):עניתי על השאלה הזו. בכול מקרה, ריבית של 2, 3, ועד אפילו 5 אחוזים לא תפגע בהתאוששות ובהכירי את השפעת ה IT והטכנולוגיה על ההליכים הכלכליים אני לא צופה עליות משמעותיות בריבית (בטח לא לפני ששטפון ההנזלה יתנקז).
  • 2.
    איחטיאנדר 22/04/2014 21:04
    הגב לתגובה זו
    היי שלמה, שאלה לגבי הריבית האפסית בשווקים היום ועליית המדדים. כפי שרבים טוענים, גם אני חושב שלא צפויה ולא יכולה להתרחש מפולת "אמיתית" בתנאים הקיימים. פשוט לא קיימות אלטרנטיבות השקעה אחרות. במספר מאמרים גם אתה ציינת שלמרות שירידו היו ויהיו, הכיוון בגדול הוא למעלה (בבקשה תקן אותי אם אני לא מדוייק). מעניין אותי לדעת מה יהיה ה"צד השני" של המשוואה - מתי נוכל לזהות סימנים שיתכן ויהיו שינויים, עד כמה ניתן לסמוך שהעלאת ריבית יכולה לשנות את המצב? תודה.
  • 1.
    אחד 22/04/2014 10:43
    הגב לתגובה זו
    הבורסות לא מושפעות רק מהמצב בארה"ב. משברים ברוסיה ואוקראינה בהחלט יכולים לגרום לקריסה בבורסה. מה לדעתך יקרה כאשר חצי אירופה לא תקבל גז רוסי? או כאשר תפרוץ מלחמה בין נאט"ו לרוסיה בגלל פלישה למדינות הבלטיות? גם אז רק המצב בניו יורק ישפיע על הבורסות? נו באמת...
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.