פט גלסינגר אינטל
צילום: אינטל

מנכ"ל אינטל מתפטר - המניה צריכה לעלות; האם העתיד הוא בפיצול או מכירה?

על רקע התוצאות החלשות המנכ"ל פט גלסינגר הודיע על פרישה, זאת אחרי שלא הצליח לנווט את הספינה לדרך חדשה; המניה קופצת ב-5.5% בטרום
רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה אינטל פט גלסינגר

רעידת אדמה - מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION, פט גלסינגר, מתפטר מתפקידו. זאת לאחר שמניית החברה צנחה מתחילת השנה ב-50%, על רקע תוצאות חלשות, שנבעו בין היתר מהתוכנית האסטרטגית אותה הוביל גלסינגר. 

פט גלסינגר, מנכ

פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל; קרדיט: טוויטר

גלסינגר שלח היום מכתב לעובדי החברה בו נכתב: "להוביל את אינטל הייתה זכות חיי. קבוצת האנשים הזו היא מהטובות והמוכשרות ביותר בתחום, ואני גאה לקרוא לכל אחד ואחת מהם עמית. היום הוא כמובן יום חמוץ-מתוק, שכן החברה הזו הייתה חלק מרכזי בחיי העבודה שלי. אני יכול להסתכל אחורה בגאווה על כל מה שהשגנו יחד. זו הייתה שנה מאתגרת לכולנו, קיבלנו החלטות קשות אך הכרחיות כדי למצב את אינטל בהתאם לדינמיקה הנוכחית של השוק. אני אסיר תודה על כל העמיתים הרבים ברחבי העולם שעבדתי איתם כחלק ממשפחת אינטל".

אינטל הודיעה כי תחפש מנכ"ל קבוע וכי עד אז ישמשו דיוויד זינסנר ומישל ג'ונסטון כמנכ"לים זמניים.

הכישלון של גלסינגר

בשנת 2021, נקרא פט גלסינגר, אז מנכ"ל חברת מחשוב הענן VMWare, להוציא את אינטל מהבוץ. באותה שנה ראתה ענקית השבבים כיצד אחד הלקוחות המשמעותיים ביותר שלה, אפל, עוזב אחרי 15 שנים של שיתוף פעולה. אך לא פחות חשוב מכך, היא ראתה כיצד מעמדה נשחק אל מול המתחרות, ובמיוחד AMD, שעד לפני מספר שנים כלל לא אימה עליה.

ואכן ההגעה שלו עוררה עניין רב בקרב המשקיעים, שקיוו שהמוניטין שלו כמנכ''ל קשוח אך נערץ וכזה שלא מפתח משינויים, יחזיר את אינטל אל מסלול של צמיחה. וכך, באותו יום שבו הוכרז המינוי קפצה מניית החברה בכ-11%, רמז לציפיות מגלסינגר, אך לא פחות עדות לאופן שבו השוק תפס את קודמו בתפקיד, בוב סוואן.

 

חודשים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד, הכריז גלסינגר על תוכנית אסטרטגית חדשה - IDM 2.0. במסגרתה, תפעל החברה במטרה להתחרות עם החברות TSMC הטייוואנית, וסמסונג הדרום קוריאנית בתחום היציקה וייצור השבבים. בכך ביקשה אינטל להפוך לחלק אינטגרלי בשרשרת הייצור של השבבים, לא רק עבורה אלא גם עבור יתר החברות הפועלות בתחום, כולל גם מתחרותיה הגדולות.

כחלק מהמהלך, הכריזה החברה על השקעה של עשרות מיליארדי דולרים בהקמת מפעלי ייצור חדשים ברחבי העולם, שנועדו לתת מענה בין היתר לשוק האמריקאי והאירופאי. הצעד של גלסינגר לווה גם בתמיכת עתק מצד הממשל האמריקאי, אשר ביקש לחזק את מעמדו בתחום כחלק מ"מלחמת השבבים" המתנהלת אל מול סין ויתר המעצמות, לנוכח העיכובים בשרשראות האספקה של מוליכים למחצה במהלך תקופת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אלא שהמהלך של גלסינגר היה כרוך בעלויות כבדות, שאינטל התקשתה לעמוד בהם. השיא הגיע בחודש אוגוסט אז דיווחה החברה על תוצאות חלשות לרבעון השני של השנה, במהלכו עברה להפסד נקי של 1.61 מיליארד דולר. בנוסף, דיווחה החברה על תוכנית התייעלות שכללה פיטורים של יותר מ-15% מכוח העבודה שלה. מה שהביא לצניחה של 20% במחיר המניה, הירידה החדה ביותר של המניה מזה 50 שנה.

גלסינגר נכשל בשתי החזיתות בתחום שבבי הבינה המלאכותית. הוא נכשל במאמץ להפוך את אינטל לאלטרנטיבה ל-TSMC בצד הייצור וגם במאמץ להפוך אותה למתחרה של אנבידיה בצד העיצוב. ההפסד של אינטל היה ברור והוא קיבל חותמת סמלית נוספת כאשר אנבידיה נכנסה למדד הדאו ג'ונס לפי כחודש במקום אינטל שיצאה ממנו.

הזווית הישראלית - מה תהיה ההשפעה על מובילאיי ועל עובדי אינטל בישראל?

אינטל הודיעה כאמור על סבבי פיטורים כאשר האחרון בהם הוא של 15% מכוח העבודה. אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי ועל כן המכה כאן צפויה להיות גדולה כאשר הצפי הוא שבין 1,000-1,800 עובדים מתוך 12,000 העובדים שלה בארץ יפוטרו. זהות המנכ"ל החדש כאמור לא ידועה אבל לא מן הנמנע שהוא יחליט לבצע מהלכים נוספים לייעול הפעילות שיכללו בין היתר גם פיטורים נוספים, גם בישראל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ברוך שפטרנו מעונשו של זה מזכיר את ארז הכושל מטבע (ל"ת)
    מרד המנכלים 02/12/2024 21:17
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לדעתי בלבד - הזדמנות אחרונה לרכוש את אינטל במחיר הזה! (ל"ת)
    צרי 02/12/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
  • אורן 02/12/2024 21:50
    הגב לתגובה זו
    מנכל לא מתפטר סתם
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.