מנכ"ל אינטל מתפטר - המניה צריכה לעלות; האם העתיד הוא בפיצול או מכירה?
רעידת אדמה - מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION, פט גלסינגר, מתפטר מתפקידו. זאת לאחר שמניית החברה צנחה מתחילת השנה ב-50%, על רקע תוצאות חלשות, שנבעו בין היתר מהתוכנית האסטרטגית אותה הוביל גלסינגר.
פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל; קרדיט: טוויטר
גלסינגר שלח היום מכתב לעובדי החברה בו נכתב: "להוביל את אינטל הייתה זכות חיי. קבוצת האנשים הזו היא מהטובות והמוכשרות ביותר בתחום, ואני גאה לקרוא לכל אחד ואחת מהם עמית. היום הוא כמובן יום חמוץ-מתוק, שכן החברה הזו הייתה חלק מרכזי בחיי העבודה שלי. אני יכול להסתכל אחורה בגאווה על כל מה שהשגנו יחד. זו הייתה שנה מאתגרת לכולנו, קיבלנו החלטות קשות אך הכרחיות כדי למצב את אינטל בהתאם לדינמיקה הנוכחית של השוק. אני אסיר תודה על כל העמיתים הרבים ברחבי העולם שעבדתי איתם כחלק ממשפחת אינטל".
אינטל הודיעה כי תחפש מנכ"ל קבוע וכי עד אז ישמשו דיוויד זינסנר ומישל ג'ונסטון כמנכ"לים זמניים.
הכישלון של גלסינגר
בשנת 2021, נקרא פט גלסינגר, אז מנכ"ל חברת מחשוב הענן VMWare, להוציא את אינטל מהבוץ. באותה שנה ראתה ענקית השבבים כיצד אחד הלקוחות המשמעותיים ביותר שלה, אפל, עוזב אחרי 15 שנים של שיתוף פעולה. אך לא פחות חשוב מכך, היא ראתה כיצד מעמדה נשחק אל מול המתחרות, ובמיוחד AMD, שעד לפני מספר שנים כלל לא אימה עליה.- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואכן ההגעה שלו עוררה עניין רב בקרב המשקיעים, שקיוו שהמוניטין שלו כמנכ''ל קשוח אך נערץ וכזה שלא מפתח משינויים, יחזיר את אינטל אל מסלול של צמיחה. וכך, באותו יום שבו הוכרז המינוי קפצה מניית החברה בכ-11%, רמז לציפיות מגלסינגר, אך לא פחות עדות לאופן שבו השוק תפס את קודמו בתפקיד, בוב סוואן.
חודשים ספורים לאחר כניסתו לתפקיד, הכריז גלסינגר על תוכנית אסטרטגית חדשה - IDM 2.0. במסגרתה, תפעל החברה במטרה להתחרות עם החברות TSMC הטייוואנית, וסמסונג הדרום קוריאנית בתחום היציקה וייצור השבבים. בכך ביקשה אינטל להפוך לחלק אינטגרלי בשרשרת הייצור של השבבים, לא רק עבורה אלא גם עבור יתר החברות הפועלות בתחום, כולל גם מתחרותיה הגדולות.
כחלק מהמהלך, הכריזה החברה על השקעה של עשרות מיליארדי דולרים בהקמת מפעלי ייצור חדשים ברחבי העולם, שנועדו לתת מענה בין היתר לשוק האמריקאי והאירופאי. הצעד של גלסינגר לווה גם בתמיכת עתק מצד הממשל האמריקאי, אשר ביקש לחזק את מעמדו בתחום כחלק מ"מלחמת השבבים" המתנהלת אל מול סין ויתר המעצמות, לנוכח העיכובים בשרשראות האספקה של מוליכים למחצה במהלך תקופת הקורונה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אלא שהמהלך של גלסינגר היה כרוך בעלויות כבדות, שאינטל התקשתה לעמוד בהם. השיא הגיע בחודש אוגוסט אז דיווחה החברה על תוצאות חלשות לרבעון השני של השנה, במהלכו עברה להפסד נקי של 1.61 מיליארד דולר. בנוסף, דיווחה החברה על תוכנית התייעלות שכללה פיטורים של יותר מ-15% מכוח העבודה שלה. מה שהביא לצניחה של 20% במחיר המניה, הירידה החדה ביותר של המניה מזה 50 שנה.
גלסינגר נכשל בשתי החזיתות בתחום שבבי הבינה המלאכותית. הוא נכשל במאמץ להפוך את אינטל לאלטרנטיבה ל-TSMC בצד הייצור וגם במאמץ להפוך אותה למתחרה של אנבידיה בצד העיצוב. ההפסד של אינטל היה ברור והוא קיבל חותמת סמלית נוספת כאשר אנבידיה נכנסה למדד הדאו ג'ונס לפי כחודש במקום אינטל שיצאה ממנו.
הזווית הישראלית - מה תהיה ההשפעה על מובילאיי ועל עובדי אינטל בישראל?
אינטל הודיעה כאמור על סבבי פיטורים כאשר האחרון בהם הוא של 15% מכוח העבודה. אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי ועל כן המכה כאן צפויה להיות גדולה כאשר הצפי הוא שבין 1,000-1,800 עובדים מתוך 12,000 העובדים שלה בארץ יפוטרו. זהות המנכ"ל החדש כאמור לא ידועה אבל לא מן הנמנע שהוא יחליט לבצע מהלכים נוספים לייעול הפעילות שיכללו בין היתר גם פיטורים נוספים, גם בישראל.
- 2.ברוך שפטרנו מעונשו של זה מזכיר את ארז הכושל מטבע (ל"ת)מרד המנכלים 02/12/2024 21:17הגב לתגובה זו
- 1.לדעתי בלבד - הזדמנות אחרונה לרכוש את אינטל במחיר הזה! (ל"ת)צרי 02/12/2024 16:57הגב לתגובה זו
- אורן 02/12/2024 21:50הגב לתגובה זומנכל לא מתפטר סתם
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
