רוסיה עוצרת את יצוא האורניום המועשר לארה"ב שתיאלץ לחפש חלופות
בארה"ב פועלות 93 תחנות כוח גרעיניות, המספקות כ-9% מתצרוכת החשמל הכוללת במדינה, והאורניום המועשר הוא מרכיב קריטי בהפקת החשמל בהן. בארה"ב מחפשים חלופות
רוסיה הכריזה לאחרונה על איסור זמני ליצוא אורניום מועשר לארה"ב, מהלך המהווה תגובת נגד ישירה לסנקציות האמריקאיות על יבוא מוצרים גרעיניים מרוסיה. ההכרזה, שפורסמה ב-15 בנובמבר, מגבילה יצוא לארה"ב ומחייבת אישורים פרטניים לכל משלוח עתידי. הגבלה זו באה בעקבות החלטת ממשל ביידן, שבחודש מאי האחרון חוקק איסור על יבוא מוצרים גרעיניים מרוסיה, שאמור להיכנס לתוקף מלא בשנת 2028.
איסור היבוא, שעליו הכריז נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, משמש כתגובה אסטרטגית למהלך האמריקאי, ונועד להפעיל לחץ על השוק האמריקאי ולשמר את השפעת רוסיה על שוק האנרגיה הגרעיני העולמי. עם זאת, ברוסיה הדגישו כי הגבלות היצוא ייבחנו בהתאם לאינטרסים הלאומיים.
בשביל מה צריך אורניום?
האורניום המועשר הוא מרכיב קריטי להפקת חשמל בתחנות כוח גרעיניות. בארה"ב פועלות כיום 93 תחנות כוח גרעיניות, המספקות כ-9% מתצרוכת החשמל הכוללת במדינה. אספקת האורניום המועשר תלויה באופן משמעותי בספקים זרים, ובראשם רוסיה.
בשנת 2023 סיפקה רוסיה כ-12% מהאורניום המועשר בארה"ב, ומעל 27% משירותי ההעשרה המיובאים לארה"ב – יותר מכל מדינה אחרת. נתונים אלו מדגישים את התלות האמריקאית ברוסיה לצרכים קריטיים בתחום האנרגיה.
ארה"ב מחפשת חלופות
כעת, בעקבות עצירת היצוא הרוסי, ארה"ב נדרשת לפנות למקורות חלופיים, כמו קנדה, קזחסטן ואוסטרליה, המהוות גם הן ספקיות מרכזיות של אורניום מועשר. עם זאת, גיוס מקורות אלו בממדים הדרושים אינו משימה פשוטה. בשנת 2023, קנדה סיפקה כ-25% מהאורניום הגולמי לארה"ב, אך אינה מסוגלת לעמוד לבדה בביקוש האמריקאי לחומר.- כולם מדברים על אורניום - אבל, מה זה בכלל? כל מה שצריך לדעת
- האם איראן עדיין קרובה לפצצה - ככה רומז ראש סבא"א שאמור לדעת יותר טוב מכולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה האמריקאית Centrus, אחת הספקיות הגדולות בתחום, קיבלה רישיון זמני לייבא אורניום מרוסיה לשנים 2024 ו-2025. עם זאת, ההגבלות החדשות מחייבות אישורים פרטניים לכל משלוח, דבר המגביר את חוסר הוודאות בשוק.
גם אירופה מרגישה את הלחץ
השפעתה של רוסיה על השוק הגרעיני מורגשת גם באירופה. מדינות האיחוד האירופי, התלויות ברוסיה עבור כ-30% מצריכת האורניום המועשר שלהן, עשויות להתמודד עם אתגרים דומים. רוסאטום, תאגיד האנרגיה הגרעינית הממלכתי של רוסיה, הניב ב-2023 הכנסות של יותר מ-4 מיליארד דולר ממכירת אורניום מועשר למדינות מערביות.
רוסיה ממשיכה לחזק את מעמדה ככוח מרכזי בשוק האנרגיה הגרעינית העולמי. מנכ"ל רוסאטום, אלכסיי ליחצ'וב, הצהיר לאחרונה כי היעד של החברה הוא להגיע להכנסות של 200 מיליארד דולר מעסקאות בינלאומיות בעשור הקרוב. בכך, רוסיה שואפת למצב את עצמה כשחקנית קריטית בתחום האנרגיה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
צעד אחורה בדרך למעבר לאנרגיה ירוקה
על אף מאמצי ממשל ביידן, הכוללים השקעה של 2.2 מיליארד דולר בהרחבת תשתיות ההעשרה המקומיות, הדרך לעצמאות בתחום האורניום המועשר עדיין ארוכה. כיום, רק 5% מהאורניום המועשר בארה"ב מסופק על ידי יצרנים מקומיים. השאר נשען על יבוא, בעיקר מרוסיה וממדינות נוספות.
על רקע המתיחות הגוברת, תיתכן עלייה בשימוש במקורות אנרגיה מזהמים, כמו פחם, כפתרון זמני לצמצום המחסור באורניום מועשר. מהלך זה עלול לפגוע במאמצי ארה"ב לעבור לאנרגיה ירוקה ולהפחית את פליטת הפחמן.
בטווח הארוך, המשבר הנוכחי עשוי להוביל להשקעות נרחבות יותר בפיתוח טכנולוגיות גרעיניות חדשות ולהאצת המאמצים להשגת עצמאות אנרגטית בארה"ב ובאירופה. אולם, בטווח הקצר כאמור, שוק האנרגיה צפוי להתמודד עם אתגרים משמעותיים, הן ברמת האספקה והן ברמת המחירים.
- 3.הגז יעלה 21/11/2024 14:56הגב לתגובה זומזהם הכי פחות.
- 2.אולי ידחפו עכשיו יותר פרויקטי היתוך גרעיני (ל"ת)מהית 21/11/2024 12:17הגב לתגובה זו
- 1.כמה אנרגיה משקיעים כדי להעשיר אורניום? (ל"ת)עושה חשבון 21/11/2024 07:29הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
