ספיריט
צילום: טוויטר

חברת התעופה ספיריט איירליינס בדרך לפשיטת רגל - צונחת ב-57%

לאחר כישלון המיזוג והחובות ההולכים וגדלים, ספיריט נמצאת במאבק על קיומה, כשהאפשרות של פשיטת רגל מרחפת מעל ראשה. המצב המורכב מעורר חשש לגבי עתיד החברה, השפעות על הנוסעים ועל כל שוק התעופה
גיא אבטליון | (3)

חברת התעופה ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES נמצאת בימים אלה במשבר כלכלי עמוק המאיים על עתידה. החברה, שהצליחה לבסס את עצמה כשחקן משמעותי בשוק התעופה האמריקאי בזכות תמחור זול וגישה נגישה ללקוחותיה, מתמודדת עם אתגרים כלכליים חסרי תקדים. היום, יום רביעי, שווי המניות של ספיריט צנח ב-57% עקב שמועות שהחברה עשויה להגיש בקשה לפשיטת רגל. הידיעות הללו עוררו בהלה בשוק ההון, והמשקיעים מיהרו למכור את מניותיהם, מה שהגביר את חוסר הוודאות סביב עתיד החברה.

הקריסה המתקרבת של ספיריט קשורה גם לכישלון בתוכניות המיזוג שלה. החברה הייתה אמורה להתמזג עם חברת תעופה אחרת, במהלך שהיה אמור להעניק לה תשתית עסקית יציבה יותר, אך העסקה לא יצאה לפועל. זאת ועוד, ספיריט מתמודדת עם חובות כבדים שמאיימים להכביד עוד יותר על פעילותה השוטפת, וכעת היא נמצאת במשא ומתן אינטנסיבי עם הנושים כדי להימנע ממצב של פשיטת רגל. אי הוודאות בתחום הפיננסי גורמת לחשש כי במידה והמשא ומתן לא יצליח, החברה עלולה להיקלע למצב של חדלות פירעון.

מלבד הבעיות הפיננסיות, ישנו חשש גם מהשפעות נרחבות על כלל שוק הטיסות ועל הנוסעים עצמם. ספיריט איירליינס מספקת טיסות במחירים נמוכים, ועל כן קיימת סבירות שפשיטת רגל של החברה תוביל לעליית מחירים בשוק התעופה, מה שיפגע באלפי לקוחות. נוסף על כך, במידה והחברה תפסיק את פעילותה, אלפי עובדים עלולים למצוא את עצמם ללא פרנסה. מעבר להשלכות הכלכליות, מצב זה מגביר את חוסר הוודאות עבור לקוחות שהזמינו טיסות עתידיות עם החברה.

אם לא פגישת רגל, אז מה?

לאור האתגרים הרבים, ספיריט עשויה לשקול מספר אפשרויות כדי להיחלץ מהמצב הנוכחי. אחת האפשרויות המרכזיות היא גיוס הון נוסף, מה שיכול להעניק לה את החמצן הדרוש להתאוששות פיננסית. עם זאת, יש לקחת בחשבון שגיוס כזה עשוי לדלל את אחזקות בעלי המניות הקיימים ולתת כוח נוסף למשקיעים חדשים. אפשרות נוספת היא מכירת נכסים, צעד שעלול להעניק תזרים מזומנים בטווח הקצר, אך לפגוע ביכולת החברה להתרחב ולפעול בטווח הארוך.

עוד אפשרות שיכולה לסייע היא קיצוץ בעלויות. מהלך זה עשוי לשפר את הרווחיות בטווח הקצר, אך גם לפגוע בשירות הלקוחות ובמוניטין של החברה. בנוסף, החברה יכולה לשקול את חידוש תוכניות המיזוג או הרכישה. מהלך כזה עשוי לפתוח דלתות לשווקים חדשים ולהביא לטכנולוגיות מתקדמות, אך גם עשוי להוביל לשינויים ארגוניים נרחבים ואף לפיטורים של עובדים.

 

האם המשקיעים יחזרו להשקיע?

במקרה בו כל האפשרויות הנ"ל לא יביאו לתוצאה הרצויה, הסדר חוב מול הנושים עשוי להוות את הפתרון האחרון שיעניק לספיריט מרווח נשימה, אך גם ידרוש מהחברה וויתורים משמעותיים וייפגע באמון המשקיעים בטווח הארוך.

העתיד של ספיריט איירליינס נמצא בסימן שאלה, עם מאבק פיננסי ועסקי שהחברה טרם חוותה כמותו. החלטות שיתקבלו בתקופה הקרובה יהיו קריטיות לא רק לעתיד החברה ועובדיה, אלא גם לנוסעים ולתחרות בענף התעופה כולו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נפילה ידועה מראש?

הדוח האחרון של ספיריט איירליינס מגלה את עומק המשבר הכלכלי של החברה עם נתונים שממחישים את הקשיים בתפעול ובהכנסות. הכנסות החברה לרבעון עמדו על כ-1.28 מיליארד דולר, אך הרווח הגולמי הסתכם ב-76.87 מיליון דולר בלבד – תוצאה נמוכה בהתחשב בהוצאות התפעול הגבוהות, שעמדו על כ-243.8 מיליון דולר.

הכנסות התפעול השליליות, שהסתכמו במינוס 166.94 מיליון דולר לרבעון (ובמינוס 682.97 מיליון דולר בהסתכלות של 12 חודשים אחרונים), משקפות את הצורך המיידי של ספיריט באסטרטגיה לקיצוץ הוצאות כדי להתאים את עצמה למגבלות התקציביות שלה. בנוסף, רווחיות למניה (EPS) עמד על מינוס 1.76 דולר – נתון המעיד על הפסדים ישירים למשקיעים, מה שמגביר את החשש מפני פשיטת רגל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משקיע 13/11/2024 23:59
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו באמת, יש מצב שזו הזדמנות לחברות הישראליות לקנות כמה מטוסים בזול ולתגבר את הקווים פה.
  • 2.
    של 13/11/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    לא להציל אימאפשר לעצור
  • 1.
    כתבה מצוינת (ל"ת)
    רון 13/11/2024 20:28
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.