ווסטרן דיגיטל
צילום: טוויטר

ווסטרן דיגיטל מפתיעה לטובה: הביקוש לאחסון נתונים בענן מזנק

החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.78 דולר למניה והכנסות של 4.1 מיליארד דולר, תוצאות שעקפו את תחזיות האנליסטים שצפו רווח של 1.71 דולר למניה
אדיר בן עמי | (1)

יצרנית פתרונות האחסון ווסטרן דיגיטל WESTERN DIGITAL חוגגת היום בבורסה עם זינוק של 9% במניה, לאחר שפרסמה תוצאות כספיות מרשימות לרבעון הראשון של שנת הכספים 2025. המניה נסחרת כעת ברמה של 72.74 דולר, במה שצפוי להיות היום הטוב ביותר שלה מאז מאי 2023.

החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.78 דולר למניה והכנסות של 4.1 מיליארד דולר, תוצאות שעקפו את תחזיות האנליסטים שצפו רווח של 1.71 דולר למניה. המהפך מרשים במיוחד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אז רשמה החברה הפסד של 1.76 דולר למניה והכנסות של 2.75 מיליארד דולר בלבד.

הצמיחה המרשימה נובעת בעיקר מזינוק בביקוש מלקוחות מחשוב ענן. הכנסות מתחום זה הסתכמו ב-2.2 מיליארד דולר, עלייה מדהימה של 153% לעומת השנה שעברה, ומהוות כעת 54% מסך המכירות של החברה.

דיוויד גוקלר, מנכ"ל החברה, מייחס את ההצלחה להתרחבות מחזור הנתונים של בינה מלאכותית. לדבריו, "פורטפוליו מוצרי הפלאש וה-HDD שלנו ממוצב היטב לנצל הזדמנויות משמעותיות ככל שהאימוץ ממשיך לגדול."

עם זאת, לא הכל ורוד: מגזר הצרכנות ממשיך להציג חולשה, כאשר הביקוש למחשבים אישיים טרם התאושש מהירידה שלאחר המגפה. ההכנסות במגזר זה הסתכמו ב-678 מיליון דולר, ירידה של 7% לעומת אשתקד. אולם גוקלר נשמע אופטימי גם בהקשר זה, וצופה התאוששות בשווקי הצרכנות והלקוחות במהלך שנת 2025. החברה מעריכה כי ברבעון הבא תרשום רווח למניה של 1.75-2.05 דולר והכנסות של 4.2-4.4 מיליארד דולר.

מאז תחילת השנה רשמה מניית ווסטרן דיגיטל עלייה מרשימה של 39%, ביצועים טובים משמעותית ממדד S&P 500 שעלה ב-23% באותה תקופה. אמית דריאני, אנליסט ב-Evercore ISI, מעריך כי תחזית ההכנסות התואמת את הציפיות לרבעון דצמבר צפויה להפיג חששות מהאטה בשוק הפלאש בטווח הקרוב. הוא ממליץ "עודף" על המניה עם מחיר יעד של 85 דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 25/10/2024 20:04
    הגב לתגובה זו
    לא המלצה
זהב וכסףזהב וכסף

הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?

אחרי שבועות של עליות שהביאו את הזהב והכסף לשיאים חדשים, שתי המתכות קרסו בפתאומיות על רקע התחזקות הדולר, ציפיות להסכם סחר בין סין לארה״ב וירידה עונתית בביקוש מהודו. התנודתיות מזנקת, ובוול-סטריט מזהירים שהתיקון עלול להעמיק

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה זהב כסף

מחירי הזהב והכסף קורסים ותופסים את השווקים בהפתעה. הזהב רשם את הנפילה הגדולה ביותר שלו מזה 12 שנים, בעוד הכסף ספג את המכה הקשה ביותר מאז פברואר 2021. הקריסה הגיעה אחרי שבועות של עליות שהביאו את שתי המתכות לשיאים חדשים, ומשקיעים שקנו ברמות השיא מוצאים את עצמם עם הפסדים כבדים.


מחיר הזהב נופל ב-5% לשפל של 4,141 דולר לאונקיה, צניחה שמחקה שבועות של רווחים ביום מסחר יחיד. הכסף ספג מכה אפילו יותר קשה וצלל ב-7% ל-47.91 דולר לאונקיה. הקריסה לא התרחשה במקרה. שילוב של גורמים טכניים, כלכליים ופוליטיים הוביל למכירות המוניות שהתפשטו במהירות ברחבי השווקים העולמיים. התנודתיות זינקה באופן שתפס את רוב הסוחרים המנוסים בהפתעה. מה שהתחיל כתיקון קל הפך במהירות לגל מכירות שהזין את עצמו.


הגורמים לנפילות

אחד הגורמים המרכזיים היה ההתחזקות בדולר. כשהדולר מתחזק מול מטבעות אחרים, המתכות היקרות הופכות יקרות יותר למשקיעים שמחזיקים יורו, ין יפני או מטבעות מקומיים אחרים. זה מפחית את הביקוש העולמי ויוצר לחץ מכירות שמתפשט מאזור לאזור. הפעם ההתחזקות הייתה חדה  במיוחד, מה שהגביר את ההשפעה השלילית על המתכות.

הסיבה השנייה והחשובה באותה מידה היא שהשווקים מריחים הקלה אמיתית במלחמת הסחר הממושכת בין אמריקה לסין. דיווחים אופטימיים על התקדמות משמעותית במשא ומתן בין הנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג, עם פגישה מתוכננת לשבוע הבא, הפחיתו באופן ניכר את הביקוש למקלט בטוח. כשהמשקיעים פחות חוששים מאי-יציבות גלובלית, מהפרעות לסחר העולמי ומהסלמה במתיחות הגיאופוליטית, הם הרבה פחות זקוקים לזהב כביטוח נגד סיכונים.


בעיה נוספת הגיעה מהודו, השוק השני בגודלו בעולם לצריכת זהב. עונת הפסטיבלים ההודית הסתיימה, ועמה גם תקופת הקניות המסורתית שבה משפחות קונות זהב וכסף לחגים ולחתונות. הירידה הזו בביקוש קורית כל שנה באותה תקופה ומכה בשוק העולמי. הודו קונה מדי שנה כ-800 טון זהב, רבע מהצריכה העולמית. רוב הקניות מתרכזות בעונת הפסטיבלים שמגיעה לשיא בחודשי ספטמבר-נובמבר. כשהעונה הזו נגמרת, הביקוש נופל בחדות.


קארבנה
צילום: טוויטר

קארבנה נופלת ב-10%: כשחברת טכנולוגיה מגלה שהיא בעצם חברת מימון

המניה נופלת בעקבות גל קריסות בענף הרכב. מאחורי החדשנות והשיווק הדיגיטלי מסתתרת תלות עמוקה באשראי וביכולת של הלקוחות להחזיר הלוואות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קארבנה

השוק מעניש את קארבנה Carvana -8.47%  , אבל הסיפור הזה לא באמת על קארבנה. זה על מה שקורה כשחברות טכנולוגיה מנסות להחביא את העובדה שהן בעצם בנקים. מניית קארבנה צונחת היום ב-10%, הירידה הגדולה ביותר מאז אפריל והמחיר הנמוך ביותר מאז יוני. עד לאחרונה המניה עלתה השנה 75% ונראה שקארבנה צועדת בטוח לשיא חדש, אבל גל של חדשות רעות בתעשיית הרכב שינה הכל.


קארבנה מוכרת את עצמה כחברת טכנולוגיה שמחדשת את חוויית קניית הרכב. האפליקציה נוחה, האתר עובד טוב, המכוניות עוברות בדיקה מקצועית ומגיעות עד הבית תוך ימים. אבל מתחת לכל הזוהר הטכנולוגי מסתתר עסק ישן: מכירת רכבים במימון. קארבנה לא רק מוכרת מכוניות, היא גם הופכת את עצמה לבנק שמלווה ללקוחות ואז מוכר את ההלוואות למשקיעים. וכשהמימון נתקע, כל האפליקציות בעולם לא עוזרות. קארבנה לא רק מוכרת רכבים, היא גם מממנת את הקניה ואז מוכרת את ההלוואות האלה למשקיעים כניירות ערך מגובי נכסים. זה בעצם זה אותו הדבר שבנקים עושים כבר עשרות שנים בשוק המשכנתאות. ההבדל היחיד הוא שקארבנה עושה את זה עם אפליקציה ובתחום הרכב. החברה תלויה לא רק בביקוש לרכבים אלא גם ברצון של משקיעים לקנות את החובות שהיא יוצרת.


השוק אולי מתחיל להבין שחברות הפינטק והמובילטק האלה לא באמת שונות מבנקים מסורתיים. הן תלויות באותם דברים: ביכולת הלקוחות להחזיר הלוואות, ברצון של משקיעים לקנות את החובות, ובכללי המשחק של הרגולטורים. כשאחד מהדברים האלה מתקלקל, האפליקציה לא תעזור. קארבנה הצליחה לעבור בשלום את השבועיים האחרונים של מטחי חדשות רעות בתעשייה, אבל היום הגיעה המכה. ההתמוטטות התחילה עם PrimaLend, מלווה שמתמחה בהלוואות לדילרים עם לקוחות בעלי דירוג אשראי נמוך. החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל, והשוק הבין שהבעיה לא מוגבלת לחברה אחת. חודש שעבר כבר קרסו רשת הרכבים המשומשים טריקולור הולדינגס וחברת חלקי הרכב פירסט ברנדס, ונגרמו הפסדים כבדים לבנקים אזוריים.


ההנחה עליה השוק הזה בנוי

הנתונים שקרבנה פרסמה בספטמבר הראו תמונה מעורבת. פחות הלוואות שלא הוחזרו תוך 30 ו-60 יום לעומת אוגוסט, זה חדשות טובות. אבל עלייה קלה בהלוואות שלא הוחזרו תוך 90 יום, וזה כבר יותר מדאיג. האנליסטים ב-BTIG ניסו להיות אופטימיים ואמרו שהנתונים עולים בקנה אחד עם הביצועים של הלוואות מ-2024. מרווין פונג, האנליסט הראשי, כתב שהמספרים של ספטמבר מעודדים במעט, אבל הסביבה נשארת דינמית. במילים אחרות: "אנחנו לא יודעים מה יקרה הלאה".


כל השוק הזה בנוי על ההנחה שמחירי הרכבים יישארו יציבים והלקוחות יישארו מסוגלים לשלם. אבל המציאות שונה: מחירי הרכבים זינקו בעשרות אחוזים, הריבית עלתה, הביטוח התייקר וגם התיקונים עולים הרבה יותר. הלקוחות פשוט לא הכינו תקציב לכל העלויות האלה, ועכשיו הם מתקשים לעמוד בתשלומים. הבעיה לא מוגבלת ללקוחות עם דירוג אשראי נמוך, גם לקוחות עם דירוג אשראי טוב מתחילים להתקשות בתשלומים.


מגמה שמתחזקת כבר שנים