נייקי
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

אופנהיימר: שדרוג המלצה לנייקי, רואים אפסייד של 23%

מהלכי ההתייעלות, האולמיפיאדה והציפיות הנמוכות בנוסף לגורמים נוספים צפויים לעזור למניית נייקי בטווח הארוך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נייקי נעליים

הנהלת נייקי NIKE הודיעה לאחרונה על תוכנית אסטרטגית שתתמקד בחדשנות המוצרים, וכן בתעדוף של עבודה עם מפיצים וקימעונאיות, תיקון להחלטה אסטרטגית קודמת. לצד זה הודיעה החברה על תוכנית התייעלות שצפויה לחסוך במצטבר כ-2 מיליארד דולר. באופנהיימר סבורים כי האתגרים העומדים בפני החברה כבר מתומחרים במחיר המניה שהציגה ביצועי חסר מול מדד ה-S&P מתחילת השנה, עם ירידה של 10% בהשוואה לעליה של המדד ב-14%.

האנליסטים צופים כי החברה תספק תחזית חלשה לשנת 2025 בדוחות הקרובים ביום חמישי השבוע. לפי הערכות, התחזית תכלול בתוכה את האתגרים שהחברה חווה בצמיחה לצד מהלכי התייעלות שנקטה. התחזית החלשה הזו תהווה בסיס טוב לעקיפת התחזיות בהמשך. באופנהיימר משדרגים את דירוג מניית נייקי ל"ביצועי יתר" עם מחיר יעד של 120 דולר. המתבסס על מכפיל של 26-28 לשנת 2027. בהשוואה למכפיל הנוכחי של 23-25.

נייקי מובילה בתחום הספורט, עם מגוון רחב של מוצרים כולל נעלי ריצה, בגדי ספורט, ציוד ספורט ואביזרים נלווים. המכירות הכוללות בשנת הכספים 2024 צפויות להגיע ל-51.7 מיליארד דולר. לאחרונה התמודדה החברה עם האטה במכירות וזאת לאחר אימוץ החלטת תיעדוף הערוץ ההפצה הישיר על פני הפצה באמצעות הקימעונאיות.

הסיבות להעלאת הדירוג – (1) היסטוריה ארוכה של חדשנות מוצרית ופיתוח מותג של נייקי איפשרה לה לכבוש נתחי שוק גדולים בקטגוריות ובאזורים שונים לאורך השנים. (2) תשתית דיגיטלית משופרת מהווה בסיס לתשתית הפצה טובה יותר, (3) החברה הציגה תוכנית אסטרטגית חדשה שכוללת בתוכה קיטון בהוצאות והתיעלות וצפויה לשפר בטווח הארוך את ריווחיותה (4) אולימפיאדת 2024 יכולה להוות עבור נייקי הזדמנות להפגין נוכחות ויתרון מוצרי ותחרותי, בימת האוליפיאדה יכולה להוות קטליזטור חיובי (5) בטווח הקצר והבינוני תחזיות החברה צפויות להיות שמרניות, תוך שהן משקללות את הסביבה העסקית הנוכחית העומדת בפני החברה.

נייקי תדווח תוצאות ביום חמישי הקרוב לאחר המסחר. תחזית הקונצנזוס היא להכנסות של 12.8 מיליארד דולר, עליה של 0.34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בבנק ההשקעות צופים רווח למניה של 84 סנט וצופים לשנת הכספים 2025 ירידה בהכנסות של 3% מול הצפי הקודם לצמיחה חיובית של 1%. בשורת הרווח צופים האנליסטים רווח למניה של 3.55 דולר, נמוך מהתחזית הקודמת של 3.86 דולר למניה.

לפי הערכות בנק ההשקעות, הציפיות הנמוכות לצד מהלכי ההתייעלות יאפשרו לנייקי להפתיע ביתר קלות ולהציף ערך בטווח הארוך. ענקית ההנעלה נסחרת כעת לפי שווי של 146 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-10% מתחילת השנה וב-10.14% ב-12 החודשי םהאחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אייפון 17 אייראייפון 17 אייר

האייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא

האייפון Air מושך תשומת לב אך מתקשה להימכר, כשהמחיר הגבוה והפשרות בחומרה דוחפים צרכנים לבחור בדגמים אחרים ומאתגרים את אסטרטגיית העיצוב הדק של אפל

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אייפון אפל

אפל Apple 1.97%  בנתה על האייפון Air כעל המהדורה שתסמן שינוי כיוון עיצובי ותייצר גל חדש של התעניינות. אחרי שנים של שינויים קטנים, זה היה אמור להיות הרגע שבו החברה מוכיחה שהיא עדיין יודעת להפתיע. אבל לפי נתוני המכירה הראשונים, השוק מגיב אחרת: המכשיר זוכה להתעניינות רבה, אבל לא לקצב רכישה שמתקרב לציפיות של אפל.


ה-Air הוצג כמכשיר שמחזיר לאפל את הסיפור העיצובי. עובי של 5.64 מ״מ, משקל נמוך, מראה מינימליסטי - אלמנטים שמזכירים את המהלך שעשה ה-MacBook Air ב-2008. אבל כדי להגיע למידות האלה, אפל נאלצה להתפשר על חומרה: מצלמות בסיסיות יותר, רמקול יחיד במקום שניים, וסוללה קטנה שהצריכה תוספת של סוללה חיצונית אופציונלית. בפועל, ההתפשרויות האלה משפיעות ישירות על החלטת הקנייה. בתחילת ההשקה נרשמה התעניינות שיא בעמוד המוצר, כולל יותר ממיליון כניסות. אך הנתונים מראים שההתעניינות הזו לא תורגמה למכירות עם שיעור ההמרה נמוך משמעותית מזה של שאר סדרת האייפון 17.


ארגוני מחקר שעקבו אחרי שרשרת האספקה של אפל מצאו שהחברה קיצצה את תוכניות הייצור של ה-Air בחצי זמן קצר לאחר ההשקה. לפי ההערכות, המכשיר מכר רק שליש מהצפי הגבוה ביותר של אפל, מה שמסביר את ההתאמות המהירות בייצור.


הבעיה: המחיר

הפער בין ההתלהבות לבין הרכישה בפועל נובע בעיקר מהמחיר. ה-Air מתומחר ב־999 דולר - פער של 100 דולר בלבד מדגם ה-Pro. מנגד, דגם הבסיס של האייפון 17 עולה 799 דולר. כלומר ה-Air נתקע באמצע, בלי יתרון ברור על פני האלטרנטיבות. האנליסטים מציינים שהצרכנים בוחרים בסופו של דבר בביצועים, לא בעובי. המצלמה המשופרת של דגמי ה-Pro, חיי הסוללה הארוכים יותר והחומרה החזקה, כולם נתפסים כערך משמעותי יותר מהעיצוב הדק.


סין, שבה אפל נאבקת על נתח שוק מול וואווי ויצרנים מקומיים, מהווה אינדיקציה ברורה. שם ה-Air הוא הדגם החלש ביותר בסדרה החדשה מבחינת מכירות, לפי הערכות המבוססות על זמני ההמתנה לאספקה. למרות התוצאות המאכזבות, האייפון 17 Pro ו-17 Pro Max מציגים מכירות גבוהות מהצפוי. אפל צפויה לרשום רבעון חזק במיוחד לקראת החגים, מה שהופך את האכזבה מה-Air לבודדה, ולא למגמה שהחברה צריכה להיבהל ממנה.