נייקי
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

אופנהיימר: שדרוג המלצה לנייקי, רואים אפסייד של 23%

מהלכי ההתייעלות, האולמיפיאדה והציפיות הנמוכות בנוסף לגורמים נוספים צפויים לעזור למניית נייקי בטווח הארוך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נייקי נעליים

הנהלת נייקי NIKE הודיעה לאחרונה על תוכנית אסטרטגית שתתמקד בחדשנות המוצרים, וכן בתעדוף של עבודה עם מפיצים וקימעונאיות, תיקון להחלטה אסטרטגית קודמת. לצד זה הודיעה החברה על תוכנית התייעלות שצפויה לחסוך במצטבר כ-2 מיליארד דולר. באופנהיימר סבורים כי האתגרים העומדים בפני החברה כבר מתומחרים במחיר המניה שהציגה ביצועי חסר מול מדד ה-S&P מתחילת השנה, עם ירידה של 10% בהשוואה לעליה של המדד ב-14%.

האנליסטים צופים כי החברה תספק תחזית חלשה לשנת 2025 בדוחות הקרובים ביום חמישי השבוע. לפי הערכות, התחזית תכלול בתוכה את האתגרים שהחברה חווה בצמיחה לצד מהלכי התייעלות שנקטה. התחזית החלשה הזו תהווה בסיס טוב לעקיפת התחזיות בהמשך. באופנהיימר משדרגים את דירוג מניית נייקי ל"ביצועי יתר" עם מחיר יעד של 120 דולר. המתבסס על מכפיל של 26-28 לשנת 2027. בהשוואה למכפיל הנוכחי של 23-25.

נייקי מובילה בתחום הספורט, עם מגוון רחב של מוצרים כולל נעלי ריצה, בגדי ספורט, ציוד ספורט ואביזרים נלווים. המכירות הכוללות בשנת הכספים 2024 צפויות להגיע ל-51.7 מיליארד דולר. לאחרונה התמודדה החברה עם האטה במכירות וזאת לאחר אימוץ החלטת תיעדוף הערוץ ההפצה הישיר על פני הפצה באמצעות הקימעונאיות.

הסיבות להעלאת הדירוג – (1) היסטוריה ארוכה של חדשנות מוצרית ופיתוח מותג של נייקי איפשרה לה לכבוש נתחי שוק גדולים בקטגוריות ובאזורים שונים לאורך השנים. (2) תשתית דיגיטלית משופרת מהווה בסיס לתשתית הפצה טובה יותר, (3) החברה הציגה תוכנית אסטרטגית חדשה שכוללת בתוכה קיטון בהוצאות והתיעלות וצפויה לשפר בטווח הארוך את ריווחיותה (4) אולימפיאדת 2024 יכולה להוות עבור נייקי הזדמנות להפגין נוכחות ויתרון מוצרי ותחרותי, בימת האוליפיאדה יכולה להוות קטליזטור חיובי (5) בטווח הקצר והבינוני תחזיות החברה צפויות להיות שמרניות, תוך שהן משקללות את הסביבה העסקית הנוכחית העומדת בפני החברה.

נייקי תדווח תוצאות ביום חמישי הקרוב לאחר המסחר. תחזית הקונצנזוס היא להכנסות של 12.8 מיליארד דולר, עליה של 0.34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בבנק ההשקעות צופים רווח למניה של 84 סנט וצופים לשנת הכספים 2025 ירידה בהכנסות של 3% מול הצפי הקודם לצמיחה חיובית של 1%. בשורת הרווח צופים האנליסטים רווח למניה של 3.55 דולר, נמוך מהתחזית הקודמת של 3.86 דולר למניה.

לפי הערכות בנק ההשקעות, הציפיות הנמוכות לצד מהלכי ההתייעלות יאפשרו לנייקי להפתיע ביתר קלות ולהציף ערך בטווח הארוך. ענקית ההנעלה נסחרת כעת לפי שווי של 146 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-10% מתחילת השנה וב-10.14% ב-12 החודשי םהאחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".