פאנלים סולריים
צילום: טוויטר

פירסט סולאר פספסה את התחזיות ושולחת את סולאראדג' ואת הסקטור למטה - האם החברה ההישראלית תעמוד בציפיות?

פירסט סולאר הציגה רווח נמוך ב-60% לעומת צפי האנליסטים ומאבדת כעת 13%; אנפייז ממשיכה לרדת גם היום; סולאראדג' מאבדת 5%, תפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון בשבוע הבא
מתן קובי |

סקטור האנרגיה המתחדשת ממשיך לספוג מכות קשות גם היום לאחר שחברת פירסט סולאר  FIRST SOLAR פרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה ופספסה את תחזיות האנליסטים. החברה הציגה הכנסות של 548 מיליון דולר ורווח למניה של 0.4 דולר, הצפי היה להכנסות של 724 מיליון דולר ורווח של 99 סנט למניה. למרות הפספוס הגדול ההכנסות עדיין נמצאות בעלייה של כ-50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ובשורה התחתונה התמונה גם כן חיובית - ברבעון המקביל החברה רשמה הפסד של 0.41 דולר למניה. 

החברה רשמה ברבעון הראשון של 2023 רווח תפעולי של 18 מיליון דולר בעוד ברבעון המקביל החברה רשמה הפסד של 57.8 מיליון דולר. סך המזומנים ושווה מזומנים של החברה עומד נכון לסוף הרבעון האחרון על-906 מיליון דולר, צניחה משמעותית לעומת סוף 2022 אז הנתון עמד על למעלה מ-1.4 מיליארד דולר. החוב לטווח ארוך של החברה עמד נכון לסוף הרבעון על 320 מיליון דולר, בסוף 2022 הנתון עמד על 184 מיליון דולר. החברה השאירה את תחזית ההכנסות לשנת 2023 על כנה - צופה לייצר כ-3.5 מיליארד דולר.

ביום רביעי השבוע פרסמה אנפייז  ENPHASE ENERGY , החברה הגדולה בתתחום, את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה והמניה איבדה קרוב לרבע משוויה ביום אחד. התוצאות היו מעורבות - רווח למניה של 1.37 דולר על הכנסות של 726 מיליון דולר בעוד צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.23 דולר על הכנסות של 724 מיליון דולר.

מה שהפיל את המניה היה בעיקר הצפי להמשך. החברה דיווחה כי היא צופה שההכנסות לרבעון השני יעמדו על בין 700 ל-750 מיליון דולר, מתחת לצפי האנליסטים ל-762 מיליון דולר. גם בשיעור הרווח הגולמי החברה סיפקה תחזית חלשה גם צפי ל-42.5%, מתחת ל-45% ברבעון הנוכחי.

כתוצאה מהדוחות החלשים נפגעה גם מניית  סולאראדג' שאיבדה עד כה 13% בשבוע המסחר האחרון. המשקיעים חוששים שמדובר על חולשה או האטה רוחבית בשוק האנרגיה המתחדשת - מנכ"ל אנפייז אמר בראיון כי נראה שהריביות הגבוהות גורמות לאנרגיה סולארית להיות פחות מושכת בעיני הלקוחות ברוב המדינות, בעוד בקליפורניה הגורם להאטה הוא הרגולציה החדשה. "לא מצטרפים לקוחות חדשים היות והריביות גבוהות ביחס לתעריפי החשמל" אמר.

ברבעון האחרון סולאראדג' רשמה הכנסות בסך 890.7 מיליון דולר - גבוה מצפי האנליסטים להכנסות של 879.23 מיליון דולר. בשורה התחתונה החברה  רווח מתואם של 2.86 דולר למניה, כמעט כפול מצפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.56 דולר למניה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.