רוסיה ממשיכה להתרחק מהמערב; גזפרום תסחור בגז עם סין ברובל ויואן
כבר תקופה ארוכה שרוסיה מתרחקת ממדינות המערב, עניין שהחריף הרבה יותר מאז תחילת המלחמה באוקראינה. בעקבות המלחמה יצאו מדינות המערב לעזרתה והגנתה של אוקראינה, עם הטלת סנקציות כלכליות חריפות על רוסיה. מאז תחילת המלחמה הזרימו מדינות המערב כספים, מזון ותחמושת לאוקראינה תוך כדי השתלחות בפוטין ובהחלטתו לתקוף את שכנתו. פוטין בלשון המעטה "לא אהב" את תגובת המערב ובתור מי ששולט על כמות רבה מהאנרגיה והגז של אירופה, דרש לקבל תשלום עבור הזרמת הגז ברובל וכשדרישתו לא נענתה החליט להוריד את כמות האספקה, ובסוף השבוע האחרון הגיעה העצירה המוחלטת.
בנוסף לצעד הקיצוני בשבוע שעבר נראה שפוטין מעלה הילוך בהתרחקות מהמערב והניסיון להחליש אותו. אתמול הודיעה גזפרום כי חתמה על הסכם עם איגוד הפטרוליום הלאומי של סין (CNPC) בו תספק לחברה גז שהתשלום עבורו לא יתבצע ביורו ודולר, אלא דווקא ברובל רוסי ויואן סיני.
העסקה צפויה לעזור מאוד לרוסים ולהחליש את כוחו של המערב. מאז תחילת המלחמה באוקראינה הוטלו סנקציות רבות על רוסיה, אשר בגלל חלקן דרש פוטין לקבל תשלום ברובל ולשמור על חוזק הכלכלה של רוסיה. הסנקציות הללו פגעו קשות בכלכלה הרוסית, כאשר מנעו מהמדינה לקבל את הכספים אותם הייתה מקבלת בדרך כלל עבור הגז שלה, בנוסף להגבלות על מסחר על ידי הניתוק של רוסיה ממערכת הסליקה העולמית סוויפט. נראה אם כן כי רוסיה מצאה את השותפה והדרך כדי לדלג מעל המשוכות שהציב לה המערב - היא תוכל להמשיך לייצא גז ולקבל עבורו תשלום שכבר לא יתבצע במטבעות של מדינות המערב.
הדולר הוא המטבע העיקרי בו נמכרות סחורות בעולם ומהלך כזה מצד רוסים והסינים מאיים על דומיננטיות המטבע בעולם. עוד בחודש יוני התחילה רוסיה להשתמש ביואן בכדי לעזור לה להתגבר על הסנקציות, אז ניסו אוניות להסוות שהן מובילות נפט רוסי בעזרת תשלום במטבע הסיני. נראה כי הפעם ההסכם עם החברה הסינית הרבה יותר בוטה ומסמן אזהרה למערב ואולי אפילו איתות למדינות נוספות אשר לא מרוצות מהדומיננטיות של הדולר והשפעתו על הסחר העולמי, כמו הודו למשל.
- לאוניד נבזלין ניצח את רוסיה - יכול לתפוס נכסים רוסיים בעולם ב-65 מיליארד דולר
- פגישה בבייג'ין: שי ג'ינפינג ופוטין מחזקים את הברית האסטרטגית בין סין לרוסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודש יוני רכשה הודו, בזמן הסנקציות של אירופה וארה"ב על הנפט הרוסי, כמיליון חביות נפט בממוצע ביום, זו בהשוואה ל-30 אלף חביות בלבד בממוצע ליום בחודש פברואר. שר האוצר של הודו טען להגנתה של המדינה כאשר אמר כי הממשלה פועלת לטובת הודו בביצוע רכישות הנפט בכמויות הגדולות הללו. האבסורד הוא כי הנפט הגולמי שרוסיה מספקת להודו, ככל הנראה מגיע לאירופה וארה"ב לאחר שהוא עובר תהליך זיקוק בהודו.
בסוף השוב האחרון החליטו מדינות ה-G7 על תכנית ליישום מנגנון של מכסת מחירים על יצוא הנפט הרוסי, במטרה לצמצם את יכולתו של הקרמלין לממן את מלחמתו באוקראינה ולהגן טוב יותר על הצרכנים על רקע עליית מחירי האנרגיה. "אנו שואפים ליישר קו עם חבילת הסנקציות השישית של האיחוד האירופי", אמרו שרי האוצר של מדינות ה-G7.
- 8.אחד שמבין בגזים 07/09/2022 13:29הגב לתגובה זואין לה את הכסף והטכנולוגיה להעביר את הצינורות לסין. וגם אם היה, בהצלחה להם עם הסינים, לא סתם הם העדיפו למכור לאירופאים כל השנים
- 7.8 07/09/2022 13:08הגב לתגובה זוגירעון מסחרי של 800 מיליארד. הכל מבוסס על בלון נפוח ששמו דולר (שאין מאחוריו כלום). הבלון מתפוצץ - אמריקה מתמוטטת. האמריקאים המסכנים לא מבינים על איזה ענף שבור הם יושבים.
- 6.לא כזה קל, צריך להשקיע מיליארדים בצינורות (ל"ת)אמיר 07/09/2022 12:13הגב לתגובה זו
- 5.1929 כאן !!! (ל"ת)דן 07/09/2022 11:52הגב לתגובה זו
- 4.אלון 07/09/2022 11:43הגב לתגובה זוואין כאלו בין רוסיה וסין
- 3.נפלא 07/09/2022 11:22הגב לתגובה זובשבועות האחרונים יש מהפך במלחמה באוקראינה שכואבת מאד לרוסים אוקראינים משלמים מחיר עצום על עצמאותם אירופה משלמת מחיר כבד על עזרתה אבל במורד הדרך רוסיה ובעיקר אזרחיה ישלמו את כל המחיר על שגאון הגדלות של מנהיגיה ותמיכת הציבור בהם ובמלחמה
- 2.אורי 07/09/2022 11:16הגב לתגובה זוחחח , אכלתם אותה , אתם והמערב שלכם
- 1.דב רוסי 07/09/2022 11:00הגב לתגובה זואי אפשר לעשות כלום רוסיה היא כוח שיש להתחשב בו. לעולם אין לזלזל ביריב כזה. גם אם השמש תשקע במערב במזרח אין כלום חדש. דיקטטורה זו דיקטטורה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
