משקיע
צילום: MayoFi on Unsplash
בלוגסטריט

מהו חותם מנטאלי ואיך הוא משפיע עלינו כמשקיעים?

העולם יוצא מהקורונה באיטיות. מה המשמעות עבורנו המשקיעים? איך נכון להסתכל על תהליך היציאה? תובנות מניו יורק
 
זיו סגל | (2)

בשבוע שעבר הייתי בניו יורק. נסיעות ומסעות הם מרכיב משמעותי בחיי האישיים והמקצועיים והם מהווים בסיס להכרות ישירה עם מה שקורה, למפגשים-פגישות-כנסים ולמידה וגם ל-ריטריוטיל, מסע משולב תודעה-שטח. בהקשר של ב״לוגסטריט״ עלו בי שתי תובנות/מחשבות משמעותיות מהמסע:   הקורונה היא אכן כאן בשביל להישאר. ביולוגיות לפחות עוד כמה חודשים. עסקית, הקורונה פגעה קשה בעיקר בתחומים כמו טיסות, מלונות, מופעי תרבות ואומנות.

> לכל הטורים של זיו סגל   כמשקיעים ישראליים אסור לנו להשליך את החוויה הישראלית הנוכחית ביחס לקורונה על העולם. כל התחזיות וההערכות שהמשבר הזה יכנס אל 2022 ועשוי אף להיגרר עד 2025 נראות רלבנטיות וזה עוד לפני שדברנו על מוטציה שהחיסון לא יעמוד בה (מביעים היום חשש בעולם מהמוטציה היפנית שיכולה להיווצר במהלך האולימפיאדה). אני לא יודע מהם המשמעויות הכלכליות היחסיות של הזנב הארוך של הקורונה ביחס לעלויות שהעולם כבר ספג אבל אני חושב שניתן להניח שתי הנחות:   1. העולם, לרבות הממשל האמריקאי והפד יצטרך להמשיך להתנהל תחת מדיניות מוניטרית מרחיבה.   2. החותם המנטאלי, האישי והקולקטיבי, של הקורונה יעמיק ולא יחלוף מהר עד בכלל. זו התובנה המשמעותית השנייה.   מהו חותם מנטאלי? כל אירוע שאנחנו חווים מתחיל בקלט חושי, עובר מיון ראשוני (נעים / לא נעים-מסוכן) ומשם עובר לעיבוד מנטאלי מורכב יותר. למשל: אנחנו רואים חנות לממכר גלידה. העין קולטת את החנות והמיון הראשוני הוא סביר להניח: נעים.   אחר כך התודעה שלנו מתרגמת את התחושה הנעימה לתצורה - הנה חנות גלידה ולרגש -  בא לי גלידת שוקולד. מכאן אנחנו נכנסים לפעולה ויוצאים עם גביע גלידת שוקולד. ה״ידיעה״ שאני אוהב גלידת שוקולד היא דפוס מנטאלי שהוטבע בעבר כתוצאה מחוויה חיובית עם גלידת שוקולד ואולי מחוויה פחות נעימה עם גלידת פסיפלורה נניח. במקרים רבים החותם של החוויה יגרום לי לתשוקה אין סופית לגלידת שוקולד וגם לקושי בפתיחות להתנסות עם גלידות בטעמים אחרים. החותם המנטאלי הוא שילוב של חוויה / פרשנות תודעתית עם תחושה גופנית שמתעוררת בהקשר שלה. הסיבה שאנחנו כל כך מתקשים להשתנות היא שהשילוב הזה הופך להיות תת מודע, גורם לנו לחזור על הפעולה שוב ושוב ובכל פעם שאנחנו חוזרים עליה אנחנו מעמיקים את החותם. מעגל שקשה לשבור.   ומהו חותם מנטאלי קולקטיבי? אותו דבר רק שנצרב במקביל בתודעה של המון אנשים. למשל, העובדה שהבורסה ״רק עולה״. כל אחד מאיתנו חווה את החוויה הזו באופן אישי בשנים האחרונות אבל בפועל, המון המשקיעים, בייחוד הצעירים, חווים את אותה חוויה. חותם מנטאלי קולקטיבי מוביל לשני דברים שאתם נתקלים בהם בחוויית ההשקעות:

1. התנהגות עדר 2. אנחנו חושבים איזה מחשבה, שנראית לנו עצמאית ומקורית, ופתאום מגלים שעוד הרבה אנשים ״חשבו בעצמם״ בדיוק אותו דבר. זהו זרם התודעה הקולקטיבי. לפעמים זו מחשבה חולפת ולפעמים, כמו במקרה האישי, גם במקרה הקולקטיבי נוצר חותם מנטאלי שמפעיל אותנו שוב ושוב. מערכת החינוך שוקדת, מהחינוך לגיל הרך, להטביע חותמים קולקטיביים (במינון כזה או אחר במקביל, בשאיפה..., לטיפוח החותם האישי) שהופכים להיות זהות לאומית, תרבותית, חברתית וכו׳.   מהו החותם הקולקטיבי של הקורונה שלא יחלוף מהר? מדובר בכל השינויים והדפוסים שהתהוו - התחזקו בעולם בכלל ובעולם ההשקעות בפרט בתקופת הקורונה ושכאמור, להערכתי, עוד יעברו חודשים לא מעטים עד שהעולם הפיסי ישתחרר מהם. חודשים אלו יעמיקו עוד את החותם. בין השינויים החשובים ניתן למנות:   1. מעורבות של חלקים גדולים יותר מהציבור הרחב בעולם ההשקעות הישירות. משקיעים פרטים הקדישו שעות וימים ללמוד את העולם הזה, צברו תובנות והתנסויות והתרגלו לרעיון. לא במקרה אני מקבל יותר ויותר שאלות שקשורות בתהליכי ניהול השקעות עצמאיות. לא בכדי חברות המסחר המקוון ממשיכות לפרסם במלוא המרץ והבנקים יאלצו להתאים את עצמם במונחי עלויות ופלטפורמות אם הם ירצו לשמר את הכסף אצלם.   למעורבות המשקיעים הפרטיים ישנה משמעות, כאמור, עבור התעשיה הפיננסית ובנוסף ביחס לסוגי מניות שיכולות להיות במרכז העניין. המשקיעים החדשים נוטים להיות נועזים יותר בבחירות ההשקעות שלהם ובדרך שהם מבטאים אותן ונראה שהתופעה הזו תימשך ותתפתח. אל תספידו אותם.

2. ה״ריחוק החברתי״ לא יעלם. נכון, לא נצטרך לשמור על מרחק 2 מטר אבל למידה מהבית, עבודה מהבית, תיירות מקומית ושירותים מקוונים לא ייעלמו. חברות לא ירצו לוותר על היעילות הקשורה בעולם המקוון וגם אנחנו כיחידים, לא נרצה לבזבז זמן, אנרגיה מנטאלית ודלק על דברים שלמדנו לצרוך באופן מקוון.

העולם הלא מקוון יתמקד בדברים שבהם הוא יכול לתת חוויה ייחודית. יצא לי לחנוך את פתיחת בתי הקולנוע ב - 27 למאי ומה הפרסומת ששדרו שם? מדובר בפרסומת שמדגישה את החוויה הייחודית של נוכחות באולם קולנוע ביחס לצפייה מהבית. כך גם מוסדות לימוד, תרבות, מסעדות ושאר גורמי בילוי יצטרכו להפוך את החוויה ״החוץ מקוונת״ למשמעותית יותר.

בניו יורק אתם רואים חנויות שלא יפתחו עוד לעולם לעומת חנויות ורשתות שעובדות קשה בשביל שתטרחו להגיע. זו הדרך שבה אנחנו צריכים לבחון חברות מתחום הצרכנות: איך הן מיעלות את השירותים המקוונים מצד אחד ואיך הם משפרים את חווית הלקוח הנוכח בשטח מצד שני. אנחנו נדרוש מצוינות וביצועים טובים יותר בכל אחת מהאפשרויות.   דוגמאות: חברת UNITED. זו דוגמא לרעה. החברה הזו תמיד הובילה את הפיתוח הטכנולוגי. אפליקציה מעולה, צ׳ק אין נוח ושירות החלפת טיסות יעיל. אבל, השירות האישי/אנושי בטיסה ובכל המעטפת שלה מדרדרים ולא אני היחיד שהבחין בכך. שמעתי יותר מנוסע אחד שאמר שהוא יעדיף חברות אחרות על פניה בגלל היחס. החברה הלכה, לטעמי לפחות, רחוק בצד המקוון על חשבון הצד האישי-אנושי.   לטובה ניתן לציין את הבנק הבינלאומי. הבנק הבין את פוטנציאל הפיתוח הטכנולוגי, משקיע הרבה בפיתוח האפליקציה ומגוון השירותים שהיא נותנת ובמקביל שומר על שירות אישי ויעיל. הקו העובר בין טכנולוגיה מקרבת לטכנולוגיה מתסכלת הוא דק מאוד וחברות שלא יקפידו לא לעבור אותו, יאבדו לקוחות.   אנליזה זה לא רק גרפים ואקסלים כאשר אתם בוחרים במסלול של להיות משקיע עצמאי, אתם גם האנליסטים של עצמכם. אנליזה של מניות ושווקים זה לא רק מספרים וגרפים. זה להסתובב בעולם ולהבין בעצמכם מה קורה ואיזה חברות מתנהלות בו טוב ואיזה פחות. כך אתם מטפחים את היתרון היחסי שלכם. לכן כאשר אתם צורכים מוצר או שירות, תחשבו כמו משקיע. האם נראה לכם שהחברה הולכת לכיוון טוב? האם חווית שירות / מוצר גרועה שקבלתם באה לידי ביטוי בתגובות של מי שלידכם?   לדוגמא, בניו יורק שהיתי במלון של רשת CitizenM. חברה טובה המליצה לי על הרשת ואני מודה לה בהזדמנות זו. דוגמה לחברה שמשלבת בין יעילות, תמורה למחיר ושירות. באתר בוקינג המלון מקבל ציון של מעל 9 ומתבלט מעל רוב המלונות האחרים. לא שמעתי תלונה אחת של מישהו במהלך 8 הלילות ששהיתי שם והצוות המצומצם והיעיל עשה הכל על מנת שהשירות יהיה מעולה וידידותי. תוכלו לקרוא כאן כתבה על הרשת.   החברה עדיין לא הונפקה בבורסה אבל רשמתי לעצמי להיות ערני להנפקה עתידית. התנהלותה של הרשת מסבירה, כנראה, מדוע הם פתוחים עכשיו בעוד שרבים ממלונות ניו יורק עדיין סגורים. הדבר גם מלמד אותנו שלא מספיק לקנות מניה של רשת מלונות רק בגלל הציפיה ליציאה מהמגפה. ישנן רשתות שלא יעשו התאמות וסביר שלא נרצה לחזור אליהן. למשל כאלו שלא ישדרגו את רמת הניקיון.   משמעויות להשקעה בקרנות סל כאשר אנחנו משקיעים בתעודות סל, השינויים באים לידי ביטוי אבל בהשהיה: 1. אם התעודה עוקבת אחרי מדד ״רשמי״ או לא רשמי (יש תעודות שעוקבות אחרי מדדים של חברות פרטיות - ייעודיות - מתמחות) אז השינויים העולמיים באים לידי ביטוי הן על ידי הוספת / גריעת מניות מהמדדים והן על ידי השינויים במשקלות של המניות במדדים כתוצאה משינויים בשווי השוק של החברות (המשקף שילוב של פעילות עסקית והעדפות המשקיעים).   2. אם התעודה היא תעודה מנוהלת אז סביר שמנהל התעודה יעשה את ההתאמות הנדרשות.   השיטה לעבודה עם תעודות סל, לטעמי, היא להשקיע בתעודה כאשר אתם רוצים חשיפה מהירה לסקטור ואז לאט לאט להתמחות במניות מתוך הסקטור ולהחליף את התעודה במעניינות שבהן.   הנה דוגמא מתחום מניות הזהב: תסכלו על תעודת קרן הסל GDX. היא מעניינת מאוד גם רעיונית וגם על הגרף, לאחר שפרצה את קו המגמה היורד. יכולה לעלות עד 55 דולר בסיבוב הנוכחי. אל ראש רשימת האחזקות שלה התברגה מניית NEM והיא מהווה 15% מסך שווי התעודה. עכשיו תסתכלו על הגרף של NEM עצמה. היא משיגה את GDX והיתה נותנת לנו תשואה עודפת בחודשים האחרונים. אם השקענו ב - GDX, NEM אחראית לחלק מהפריצה שלה וסביר שמשקלה בתעודה עלה בחודשים האחרונים. אם השקענו (וסביר שגם כך יהיה בעתיד הנראה לעין ) ב -NEM עצמה, קבלנו זהב טהור יותר.   גרף GDX:

גרף NEM:

קיראו עוד ב"גלובל"

זהו להיום, נתראה בניתוח טכני - יום רביעי.

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.  

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יה 09/06/2021 09:47
    הגב לתגובה זו
    חידדת את תובנות הקורונה..וטוב שכך בארץ ההתרחשויות חזקות ומהירות ותוך חודש מהקורונה כבר עברנו "שומר חומות" ועכשיו פוליטיקה/ממשלה....שמתי לב שכל הארועים אינם משפיעים כלל על הבורסה הישראלית...הציבור למד
  • 1.
    אורי 07/06/2021 16:54
    הגב לתגובה זו
    הצלחתי להבין שכדאי לקנות גלידה שוקולד . אבל מה לעשות שיש לי סוכר גבוה ואני לא מלקק גלידה ?