וול סטריט
צילום: iStock
TV

אחרי שבוע קשה במיוחד בשווקים עם ירידות של 2%, מה צפוי השבוע?

העלאת המכסים על כניסת מוצרים סיניים לארה"ב, הזעזוע שצפויות לרשום מניות הרכב באירופה והנתונים מהכלכלה הסינית - אלו האירועים שיתנו את הטון במסחר
עדי ברזילי | (3)

רגע לפני פתיחת המסחר מעבר לים, הנה כמה מהגורמים המרכזיים שעלולים להשפיע על השווקים. 

 

אחרי שביום שישי טראמפ העלה את המכסים על סחורה סינית ל-25%, השאלה השבוע היא איך תגיב סין, אבל גם מה תהיה ההשפעה על הסחר הבינלאומי בכלל. בתוך כך, ביום שבת טראמפ יודיע על החלטתו בדבר הטלת מכסים על רכבים אירופאיים מה שעלול לטלטל את כלכלת גוש האירו.

 

ביום רביעי יתפרסמו היקפי המכירות הקמעונאיות בארה"ב לחודש אפריל, נזכיר כי במרץ המכירות זינקו באחד נקודה שישה אחוז, העלייה הגדולה ביותר מאז 2017 שמעידה על התחזקות כוח הצריכה האמריקאי. אך נכון לעכשיו הצפי לאפריל חלש הרבה יותר, עם גידול של שתי עשיריות האחוז בלבד.

 

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן בגוש האירו וזאת לאחר שבשבוע שעבר האיחוד האירופי חתך את תחזיות הצמיחה ביבשת והיורו נחלש. ההערכה היא שנראה המשך עליית מחירים מתונה של אחד נקודה שבעה אחוזים, כלומר לא מדובר בעליות שיגרמו לשינוי במדינות המוניטרית.

 

עוד באירופה, ביום שלישי יתפרסם מדד זד.אי.דבליו בו משקיעים ואנליסטים חוזים את הסנטימנט הכלכלי בגרמניה לחצי שנה קדימה. המדד נמצא בעלייה כבר חצי שנה ובחודש שעבר היה חיובי במיוחד אחרי דחיית הברקזיט והתקדמות בהסכם הסחר. מעניין יהיה לראות האם האופטימיות תימשך במאי.

 

ולסיום, סין. ביום רביעי יתפרסם נתון הייצור התעשייתי השנתי עם צפי לצמיחה של שישה אחוז. יש לציין כי בחודש שעבר רשמה הענקית מהמזרח את הזינוק הגדול ביותר ביצור מאז 2014. יש אנליסטים שמייחסים את הזינוק לתמריצי הממשלה אך יש הטוענים שאין לסמוך על נתוני המאקרו המגיעים מהמשטר הקומוניסטי

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מה שצפוי הוא עוד שבוע קשה (ל"ת)
    מינוס 13/05/2019 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השווקים עלו יפה. תוהה אם עכשיו יגיע התיקון מטה. (ל"ת)
    מעניין 12/05/2019 15:17
    הגב לתגובה זו
  • תיקון כבר התחיל השאלה כמה ימשיך (ל"ת)
    המשקיע 13/05/2019 11:39
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.