ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?
חברת הרץ גלובל הולדינגסHertz . -0.19% , מהשמות המובילים בתחום השכרת הרכב, מתמודדת עם מצב כלכלי מאתגר. מניית החברה, הנסחרת כיום במחיר של סביב ה-6 דולר, רשמה ירידה דרמטית של כ-80% מהשיא שלה לאחר יציאתה מפשיטת רגל, אז
נסחרה ב-35 דולרים בשנת 2021. למרות המצב העגום, הופיע גיבור בלתי צפוי: ביל אקמן, משקיע וותיק עם הצלחות רבות, כמו גם כישלונות. אקמן רכש לאחרונה 20% ממניות החברה, מהלך שהקפיץ את מחיר המנייה בלמעלה מ-50%. הסיבה? אקמן מאמין כי המנייה עשויה להגיע ל-30 דולר עד שנת
2029, מה שמשקף תשואה פוטנציאלית של 400% למשקיעים שיצטרפו אליו היום, ורווח אפשרי של 1.4 מיליארד דולר עבורו.
נשאלת השאלה, האם למשקיעים כדאי לשקול להצטרף למסע של המיליארדר? התשובה מורכבת, במיוחד לאור העובדה שבוול-סטריט חלוקים לגבי המניה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית הרץ עומד על כ-4 דולרים בלבד, ו-45% מהמניות מוחזקות בפוזיציית שורט - שיעור משמעותי של משקיעים המהמרים נגד הצלחה עתידית של החברה. "יש עוד הרבה עבודה לעשות, ולא הכל בשליטת החברה," ציין כריס וורונקה, אנליסט בדויטשה בנק, וקבע מחיר יעד של 3 דולר למניה.
האסטרטגיה של אקמן
האסטרטגיה של אקמן, כפי שהציג אותה ב-X, מתבססת על התאוששות החברה תחת המנכ"ל החדש, גיל ווסט, שנכנס לתפקידו
במרץ 2024, ועל עלייה בערך צי הרכבים של הרץ המונה כ-500,000 כלי רכב.
אקמן טוען כי שיפור שולי הרווח התפעולי בתחום השכרת הרכב, הפחתת הוצאות הפחת, וביצוע התאמות עלות נוספות יניבו EBITDA שנתי של 2 מיליארד דולר. בנוסף, הוא מעריך שצי הרכבים של הרץ יהיה שווה 1.2 מיליארד דולר יותר אם מחירי המכוניות המשומשות יעלו ב-10%, תודות למכסי היבוא של טראמפ שצפויים להעלות את מחיר המכוניות החדשות לפחות באותו שיעור.
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיע קיבל גם מוטיבציה מהמתחרה הפרטית של הרץ, חברת אנטרפרייז, אותה הוא מכנה השחקנית המובילה בתעשייה. "שולי הרווח הגבוהים של אנטרפרייז (להערכתנו מעל 20%)... מוכיחים שעסק השכרת הרכב יכול להיות רווחי מאוד," כתב.
האנליססטים פחות אופטימיים
בוול-סטריט רואים מכשולים משמעותיים בדרך. החברה רשמה הפסד EBITDA של 1.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, ועל פי תחזיות וול סטריט, היא צפויה להציג EBITDA של 100 מיליון דולר בלבד השנה ו-500 מיליון דולר ב-2026.
אחד האתגרים המרכזיים הוא המאזן הכספי של הרץ, הכולל חוב שאינו קשור לכלי רכב בסך של למעלה מ-5 מיליארד דולר. כמעט 700 מיליון דולר יפרעו בשנה הבאה, כולל 500 מיליון דולר בריבית קבועה של 4.63%, ויתכן שהחברה תצטרך למחזר אותם בשיעורי ריבית גבוהים יותר, מה שיוסיף להוצאות הריבית השנתיות שכבר עומדות על 370 מיליון דולר. וורונקה מעריך כי הרץ תזדקק ל-500 מיליון דולר בשנה לכיסוי הוצאות ריבית ולהשקעה בעסק, מעבר לחידוש הצי שלה, מה שמשאיר מעט מאוד לשורת הרווח הנקי.
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- טראמפ מעלה את המכסים על קנדה ב-10% בגלל פרסומת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
בעיה נוספת קשורה לצי הרכבים. החברה רכשה 100,000 מכוניות טסלה לאחר שיצאה מפשיטת רגל, בהימור גדול על כך שהצרכנים ירוצו להשכיר רכבים חשמליים. אולם הרכבים התגלו כיקרים לתיקון והשוכרים לא כל כך התלהבו, בהינתן המחסור בתחנות טעינה. הבעיות הוחמרו כאשר מכירות הרכבים החשמליים האטו וערך מכוניות הטסלה המשומשות התרסק. החברה רשמה הפסד של 2.8 מיליארד דולר ב-2024 כשמכרה רכבים חשמליים שערכם ירד במהירות במחירים מוזלים.
הרץ אף החמירה את בעיותיה כשלוותה כספים למימון רכישה עצמית של מניות, מה שהשאיר פחות מזומנים לצמיחת עסקי ההשכרה. "החברה בזבזה את הקופה על רכישות חוזרות של מניות, ועכשיו הם יושבים כאן עם EBITDA נמוך משמעותית וחוב גבוה יותר," אומר איאן זאפינו, אנליסט באופנהיימר, שקבע מחיר יעד של 4.16 דולר למניה.
למרות שהרץ כבר אינה שורפת מזומנים על רכישות חוזרות, החברה הפסידה במאבק משפטי על האופן שבו התייחסה למחזיקי האג"ח במהלך פשיטת הרגל שלה ב-2020. הרץ ערערה לבית המשפט העליון של ארה"ב, אך הפסד שם עלול להעמיד אותה בפני תשלום נוסף של 320 מיליון דולר.
הדרך צפויה להיות קשה
ייתכן שאקמן צודק בהערכתו לגבי הפחתה אפשרית בהוצאות הפחת. הוא טוען כי הרץ מסוגלת להגדיל את ההכנסה פר רכב באמצעות שיפורים טכנולוגיים חדשניים וקיצור הזמנים בין השכרות, ובכך להתקרב לרמת היעילות התפעולית של אנטרפרייז. אבל לחקות את אנטרפרייז עשוי להיות קשה יותר ממה שנראה, לפי ג'ארד ריסטוף, אנליסט בכיר בחברת המחקר IBISWorld. כמעט שני שלישים מהכנסות הרץ מגיעות מ-2,000 סניפים בארה"ב ו-1,500 סניפים בינלאומיים בנמלי תעופה. לאנטרפרייז יש רק 250 סניפים בנמלי תעופה בארה"ב, חלק קטן מ-9,500 הסניפים הגלובליים שלה, רבים מהם באזורים עירוניים שבהם התחרות אינה קשה כמו בנמלי תעופה.
למעשה, פעילות בנמלי התעופה מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בענף, מסביר ריסטוף. דמי הזיכיון הגבוהים בנמלי התעופה מגדילים משמעותית את הוצאות התפעול, ומרבית הנוסעים, הניצבים מול שורת דלפקים סמוכים אחד לשני או אפשרויות הזמנה מקוונות, בוחרים פשוט באפשרות המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית. "העלויות התפעוליות גבוהות יותר והתחרות עזה יותר – אין מנוס מתחרות מחירים אגרסיבית," מדגיש ריסטוף.
המכסים של טראמפ, בינתיים, עשויים לפעול לשני הכיוונים. בעוד שהם עשויים להעלות את ערך המכוניות המשומשות, הם עשויים גם להגדיל את עלויות התחזוקה, התיקון והביטוח, והרץ תצטרך להוציא יותר על מכוניות חדשות כשהיא מרעננת את הצי שלה מדי שנתיים עד שלוש.
במהלך שיחת הועידה שהתקיימה בפברואר, הנהלת הרץ חשפה כי 60% מצי הרכבים שלה הינם בני שנה או פחות, והצהירה על כוונתה להשלים את התחלופה העדכנית של הצי עד תום השנה הנוכחית. הגיל הצעיר יחסית של צי הרכבים מעניק לחברה חלון הזדמנויות פוטנציאלי להגדלת רווחיות, במידה שמחירי המכוניות המשומשות יעלו במהלך המחצית השנייה של השנה. עם זאת, יתרון זה עלול להתפוגג במהירות כאשר החברה תחל בסבב ההחלפה הבא של רכביה.
בעיה גדולה עוד יותר: בעוד שמכסי היבוא עשויים להעלות את מחירי המכוניות המשומשות בשנים הקרובות, זה לא יהיה משמעותי אם הם יפגעו בתיירות או יובילו את כלכלת ארה"ב למיתון.
ללא תחזיות ל-2025
הרץ, מצדה, לא פרסמה תחזיות לשנת 2025, מלבד יעדים לסעיפים כמו פחת חודשי והכנסה ליחידה. "הניקוי מ-2024 עדיין לא הושלם לחלוטין," אמר סמנכ"ל הכספים, סקוט הרלסון, בשיחת הרווחים של החברה בפברואר.
אולי אקמן מסתכל לטווח הארוך יותר. בעוד שהניסיון הראשון של הרץ עם הרכבים החשמליים היה כישלון, בטווח הארוך החברה תצטרך
להתמודד עם אתגר טכנולוגי גדול עוד יותר: מכוניות אוטונומיות.
כלי רכב אוטונומיים כבר פועלים באמצעות פלטפורמות שיתוף נסיעות במגוון ערים ברחבי ארצות הברית, ביניהן לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ואוסטין. אקמן מזהה בתחום זה פוטנציאל משמעותי:
"מה אם אובר תיצור שיתוף פעולה אסטרטגי עם הרץ בהטמעה הדרגתית של צי רכבים אוטונומיים?" כתב ברשת החברתית X. חזונו מבוסס על האפשרות שהרץ תנצל את מומחיותה רבת השנים בניהול ציי רכב כדי לפתח מודל עסקי חדשני בעידן שבו תיירים ינועו במרחבים עירוניים באמצעות רכבים אוטונומיים
המוזמנים בלחיצת כפתור בטלפון החכם, כאשר הרץ תשמש כספקית התשתית המרכזית למערכת זו.
אסור לנו לשלול את התרחיש שמציג אקמן, שנשמע תרחיש אפשרי בהחלט במהירות שהטכנולוגיה מתקדמת כיום. עם זאת, כדאי לראות קודם שהרץ מצליחה להשיג יציבות פיננסית
ולהוכיח יכולת להפיק רווחיות עקבית, בטרם נסתכל לעבר חזונות שאפתניים ארוכי טווח.
הכשלונות של ביל אקמן
ראוי לציין כי אקמן, למרות המוניטין מרשים בשוק ההון, צבר לאורך הקריירה שלו מספר כישלונות משמעותיים. השקעתו בחברת התרופות
ולאנט פרמסיוטיקלס הסתיימה בתוצאה קטסטרופלית, כשהובילה להפסדים עצומים של מיליארדי דולרים. במקביל, ההימור השאפתני שהוביל נגד חברת הרבלייף, שבמסגרתו פתח בפוזיציית שורט משמעותית, הסתיים בהפסד כספי ניכר ובפגיעה במוניטין לאחר שתחזיותיו לא התממשו.
מהלך השקעה בולט נוסף שהסתיים באכזבה היה רכישת מניות נטפליקס בהיקף של כ-900 מיליון דולר בשנת 2022. מה שהחל כהשקעה בעלת פוטנציאל צמיחה, הפך תוך חודשים ספורים להפסד מתועד של כ-400 מיליון דולר, כאשר אקמן נאלץ למכור את אחזקותיו בחברה בשל ירידות שערים חדות. התנודתיות המהירה בהחלטותיו במקרה זה עוררה ביקורת בקרב משקיעים ואנליסטים כאחד.
אירוע כואב נוסף בקריירה של אקמן היה השקעתו בקמעונאית טארגט בשנים 2007-2009. באמצעות קרן Pershing Square, רכש אקמן כעשירית ממניות הענקית הקמעונאית בהשקעה כוללת של כ-4.2 מיליארד דולר. הוא ניסה לקדם שינויים אסטרטגיים משמעותיים, ובפרט פיצול נכסי הנדל"ן של החברה, אך נתקל בהתנגדות עזה מצד ההנהלה. לאחר מאבק ממושך וכישלון בניסיון להיבחר לדירקטוריון, נאלץ למכור את מרבית אחזקותיו בהפסד המוערך במאות מיליוני דולרים.
אחד ממהלכיו השאפתניים ביותר שהסתיים באכזבה היה השקת חברת ה-SPAC בשם Pershing Square Tontine Holdings בשנת 2020, שגייסה סכום של כ-4 מיליארד דולר. הרעיון להשתמש בכספים אלה לרכישת 10% מחברת Universal Music Group בשנת 2021 נתקל בהתנגדות רגולטורית מצד רשות ניירות ערך האמריקאית, מה שהוביל לביטול העסקה ולהחזרת הכספים למשקיעים. אף שלא נגרמו הפסדים כספיים ישירים, האירוע פגע משמעותית במוניטין של אקמן והדגיש את המגבלות של אסטרטגיות ההשקעה הנועזות שלו.
- 7.חחח 13/05/2025 23:31הגב לתגובה זואנשים לא יקנו מכוניות.
- 6.יריץ את המניה יעשה סיבוב עליכם (ל"ת)אנונימי 13/05/2025 20:05הגב לתגובה זו
- 5.הרץ תחתום הסכם עם BYD לרכישת 50000 מכוניות. (ל"ת)ליטאי 13/05/2025 19:55הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 13/05/2025 08:55הגב לתגובה זוחברת הרץ צריכה לפרסם דוח כספי כמו שהבנתי ביום שני והיא צפויה לפרסם על הפסדים מתמשכים ואם משהו חושב על 400% . ולפני זה צריכה לצאת בדוחות טובים וזה עדיין לא מגיע בקרוב . אז זהירות לפני שתרד לשעה 4$ .
- 3.אריאל 13/05/2025 08:11הגב לתגובה זואין סיכוי להתחרות מול טסלה והרובוטקסי וצי רכבי טסלה שהופך לרובוטקסי ללא נהג !!! וזאת אחת הפעילויות של טסלה שתשנה את שוק התחבורה העולמית חבל ביל אקמן איז א נייס גוייש בוי...
- אנונימי 13/05/2025 17:13הגב לתגובה זואם כבר אז ווימו מתקדמים. מאסק זה נתניהו של עולם ההייטק רק שבהייטק לא מחבבים נוכלים
- 2.אנונימי 12/05/2025 21:46הגב לתגובה זולא ברור מה הביא אותו בכלל להסתכל על חברה כל כך גרועה שמנוהלת עי חבורת נוכלים. לא הצליח למצוא הרפתקאות אחרות . הלוואי שאני טועה אבל ממש לא ברור לי מה הוא עושה. אבל המיליארדר הזה למרות ההפסדים שלו הוא מיליארדר ואני הומלס מה אני מבין
- 1.אנונימי 12/05/2025 20:08הגב לתגובה זואולי צודק ואולי טועה אבל כמעט על בטוח שהנבואה ניתנה לשוטים
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.

IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
שתי ענקיות הטכנולוגיה מציגות התקדמות בתחום המחשוב הקוונטי, שמאותתת כי הגל הבא עשוי לבוא דווקא מהשחקניות הגדולות
בזמן שחברות קוונטום קטנות כמו ריגטי, IonQ ודי-וויב נהנו מתשומת לב רבה בחודשים האחרונים כשבשנה וחצי האחרונות הן מזנקות בין פי 10 לפי 50, כעת נדמה שדווקא IBM וגוגל מציבות אבן דרך טכנולוגית ומזכירות למשקיעים שהן מובילות בתחום המחשוב הקוונטי.
IBM הודיעה כי הצליחה להריץ אלגוריתם לתיקון שגיאות קוונטיות תוך שימוש ברכיב חומרה קלאסי של AMD מסוג FPGA. מדובר במהלך שמקדם את חזון החברה לבניית מערכות היברידיות שיכולות להיות גם מעשיות וגם ריאליות. המדענים הריצו חישוב על מערכת קוונטית של IBM, ולאחר מכן פענחו את התוצאות על גבי רכיב קלאסי, באופן מהיר וזול בהרבה בהשוואה לשימוש במערכי GPU יקרים. מבחינת IBM, זהו צעד חשוב בפיתוח מערכות שמסוגלות להתמודד עם שגיאות פנימיות במבנה הקוונטי עצמו, נושא שנחשב לחסם מרכזי בדרך לבניית מחשב קוונטי שימושי.
המהלך האחרון משתלב במפת דרכים רחבה שהציגה IBM, הכוללת רצף של שלבים בדרך למחשב קוונטי חסין שגיאות. כבר בשנים הקרובות צפויה החברה לחשוף מעבדים קוונטיים מתקדמים יותר, ביניהם רכיבים כמו Loon ו-Kookaburra, ובטווח של ארבע עד חמש שנים מכונה בשם Starling שאמורה לייצג את השלב האופרטיבי הבא. כל אחד מהשלבים כולל תכנון של חומרה, קוד תיקון שגיאות, ויכולת אינטגרציה עם רכיבי מחשוב קלאסיים.
במקביל, גם גוגל לא נחה. החברה חשפה כי שבב הקוונטים שלה, Willow, הצליח להריץ אלגוריתם בשם "Quantum Echoes" – תהליך חישובי שמדגים מה שמכונה יתרון קוונטי ניתן לאימות. כלומר, מדובר במשימה חישובית שקשה מאוד לביצוע במערכות מחשוב קלאסיות. האלגוריתם שנבחר נועד לבחון את הדרך שבה הפרעות מתפשטות בתוך מערכת קוונטית, תופעה שמסייעת להבין טוב יותר את התנהגות המידע בתנאים לא לינאריים. התוצאה, מעבר להישג המדעי, היא אות לכך שמחשוב קוונטי מתקרב למדרגה שבה יש לו ערך מוסף פרקטי ביחס לטכנולוגיה הקיימת.
- האלכימאים החדשים: טראמפ רוצה מחשב קוונטי - לא משנה המחיר
- IonQ טוענת שהיא הצליחה לשבור שיא עולמי - למה כדאי לשים לב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד IBM נוקטת גישה הנדסית ממוסדת, עם שיתופי פעולה מול יצרניות חומרה קלאסית ותוכנית רב-שנתית סדורה, גוגל מתמקדת בהצגת פריצות דרך שמדגימות יכולת ברמה מדעית. אך למעשה שתי החברות משלימות זו את זו: הראשונה מציעה תשתית רחבה, השנייה תוקפת אתגרים עקרוניים שנמצאים בלב הפיזיקה הקוונטית.
