ביל אקמן
צילום: טוויטר

ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?

האם ההימור הנועז של מנהל קרן הגידור הוותיק על חברת השכרת הרכב המתקשה יצדיק את עצמו, או שמא יתווסף לרשימת הכשלונות המפורסמת?
אדיר בן עמי | (8)
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

חברת הרץ גלובל הולדינגסHertz . 4.91%  , מהשמות המובילים בתחום השכרת הרכב, מתמודדת עם מצב כלכלי מאתגר. מניית החברה, הנסחרת כיום במחיר של סביב ה-6 דולר, רשמה ירידה דרמטית של כ-80% מהשיא שלה לאחר יציאתה מפשיטת רגל, אז נסחרה ב-35 דולרים בשנת 2021. למרות המצב העגום, הופיע גיבור בלתי צפוי: ביל אקמן, משקיע וותיק עם הצלחות רבות, כמו גם כישלונות. אקמן רכש לאחרונה 20% ממניות החברה, מהלך שהקפיץ את מחיר המנייה בלמעלה מ-50%. הסיבה? אקמן מאמין כי המנייה עשויה להגיע ל-30 דולר עד שנת 2029, מה שמשקף תשואה פוטנציאלית של 400% למשקיעים שיצטרפו אליו היום, ורווח אפשרי של 1.4 מיליארד דולר עבורו.


נשאלת השאלה, האם למשקיעים כדאי לשקול להצטרף למסע של המיליארדר? התשובה מורכבת, במיוחד לאור העובדה שבוול-סטריט חלוקים לגבי המניה. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית הרץ עומד על כ-4 דולרים בלבד, ו-45% מהמניות מוחזקות בפוזיציית שורט - שיעור משמעותי של משקיעים המהמרים נגד הצלחה עתידית של החברה. "יש עוד הרבה עבודה לעשות, ולא הכל בשליטת החברה," ציין כריס וורונקה, אנליסט בדויטשה בנק, וקבע מחיר יעד של 3 דולר למניה.


האסטרטגיה של אקמן

האסטרטגיה של אקמן, כפי שהציג אותה ב-X, מתבססת על התאוששות החברה תחת המנכ"ל החדש, גיל ווסט, שנכנס לתפקידו במרץ 2024, ועל עלייה בערך צי הרכבים של הרץ המונה כ-500,000 כלי רכב.


אקמן טוען כי שיפור שולי הרווח התפעולי בתחום השכרת הרכב, הפחתת הוצאות הפחת, וביצוע התאמות עלות נוספות יניבו EBITDA שנתי של 2 מיליארד דולר. בנוסף, הוא מעריך שצי הרכבים של הרץ יהיה שווה 1.2 מיליארד דולר יותר אם מחירי המכוניות המשומשות יעלו ב-10%, תודות למכסי היבוא של טראמפ שצפויים להעלות את מחיר המכוניות החדשות לפחות באותו שיעור.


המשקיע קיבל גם מוטיבציה מהמתחרה הפרטית של הרץ, חברת אנטרפרייז, אותה הוא מכנה השחקנית המובילה בתעשייה. "שולי הרווח הגבוהים של אנטרפרייז (להערכתנו מעל 20%)... מוכיחים שעסק השכרת הרכב יכול להיות רווחי מאוד," כתב.


האנליססטים פחות אופטימיים

בוול-סטריט רואים מכשולים משמעותיים בדרך. החברה רשמה הפסד EBITDA של 1.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, ועל פי תחזיות וול סטריט, היא צפויה להציג EBITDA של 100 מיליון דולר בלבד השנה ו-500 מיליון דולר ב-2026.


אחד האתגרים המרכזיים הוא המאזן הכספי של הרץ, הכולל חוב שאינו קשור לכלי רכב בסך של למעלה מ-5 מיליארד דולר. כמעט 700 מיליון דולר יפרעו בשנה הבאה, כולל 500 מיליון דולר בריבית קבועה של 4.63%, ויתכן שהחברה תצטרך למחזר אותם בשיעורי ריבית גבוהים יותר, מה שיוסיף להוצאות הריבית השנתיות שכבר עומדות על 370 מיליון דולר. וורונקה מעריך כי הרץ תזדקק ל-500 מיליון דולר בשנה לכיסוי הוצאות ריבית ולהשקעה בעסק, מעבר לחידוש הצי שלה, מה שמשאיר מעט מאוד לשורת הרווח הנקי.

קיראו עוד ב"גלובל"


בעיה נוספת קשורה לצי הרכבים. החברה רכשה 100,000 מכוניות טסלה לאחר שיצאה מפשיטת רגל, בהימור גדול על כך שהצרכנים ירוצו להשכיר רכבים חשמליים. אולם הרכבים התגלו כיקרים לתיקון והשוכרים לא כל כך התלהבו, בהינתן המחסור בתחנות טעינה. הבעיות הוחמרו כאשר מכירות הרכבים החשמליים האטו וערך מכוניות הטסלה המשומשות התרסק. החברה רשמה הפסד של 2.8 מיליארד דולר ב-2024 כשמכרה רכבים חשמליים שערכם ירד במהירות במחירים מוזלים. 


הרץ אף החמירה את בעיותיה כשלוותה כספים למימון רכישה עצמית של מניות, מה שהשאיר פחות מזומנים לצמיחת עסקי ההשכרה. "החברה בזבזה את הקופה על רכישות חוזרות של מניות, ועכשיו הם יושבים כאן עם EBITDA נמוך משמעותית וחוב גבוה יותר," אומר איאן זאפינו, אנליסט באופנהיימר, שקבע מחיר יעד של 4.16 דולר למניה.


למרות שהרץ כבר אינה שורפת מזומנים על רכישות חוזרות, החברה הפסידה במאבק משפטי על האופן שבו התייחסה למחזיקי האג"ח במהלך פשיטת הרגל שלה ב-2020. הרץ ערערה לבית המשפט העליון של ארה"ב, אך הפסד שם עלול להעמיד אותה בפני תשלום נוסף של 320 מיליון דולר.


הדרך צפויה להיות קשה

ייתכן שאקמן צודק בהערכתו לגבי הפחתה אפשרית בהוצאות הפחת. הוא טוען כי הרץ מסוגלת להגדיל את ההכנסה פר רכב באמצעות שיפורים טכנולוגיים חדשניים וקיצור הזמנים בין השכרות, ובכך להתקרב לרמת היעילות התפעולית של אנטרפרייז. אבל לחקות את אנטרפרייז עשוי להיות קשה יותר ממה שנראה, לפי ג'ארד ריסטוף, אנליסט בכיר בחברת המחקר IBISWorld. כמעט שני שלישים מהכנסות הרץ מגיעות מ-2,000 סניפים בארה"ב ו-1,500 סניפים בינלאומיים בנמלי תעופה. לאנטרפרייז יש רק 250 סניפים בנמלי תעופה בארה"ב, חלק קטן מ-9,500 הסניפים הגלובליים שלה, רבים מהם באזורים עירוניים שבהם התחרות אינה קשה כמו בנמלי תעופה.


למעשה, פעילות בנמלי התעופה מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בענף, מסביר ריסטוף. דמי הזיכיון הגבוהים בנמלי התעופה מגדילים משמעותית את הוצאות התפעול, ומרבית הנוסעים, הניצבים מול שורת דלפקים סמוכים אחד לשני או אפשרויות הזמנה מקוונות, בוחרים פשוט באפשרות המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית. "העלויות התפעוליות גבוהות יותר והתחרות עזה יותר – אין מנוס מתחרות מחירים אגרסיבית," מדגיש ריסטוף.


המכסים של טראמפ, בינתיים, עשויים לפעול לשני הכיוונים. בעוד שהם עשויים להעלות את ערך המכוניות המשומשות, הם עשויים גם להגדיל את עלויות התחזוקה, התיקון והביטוח, והרץ תצטרך להוציא יותר על מכוניות חדשות כשהיא מרעננת את הצי שלה מדי שנתיים עד שלוש.


במהלך שיחת הועידה שהתקיימה בפברואר, הנהלת הרץ חשפה כי 60% מצי הרכבים שלה הינם בני שנה או פחות, והצהירה על כוונתה להשלים את התחלופה העדכנית של הצי עד תום השנה הנוכחית. הגיל הצעיר יחסית של צי הרכבים מעניק לחברה חלון הזדמנויות פוטנציאלי להגדלת רווחיות, במידה שמחירי המכוניות המשומשות יעלו במהלך המחצית השנייה של השנה. עם זאת, יתרון זה עלול להתפוגג במהירות כאשר החברה תחל בסבב ההחלפה הבא של רכביה.


בעיה גדולה עוד יותר: בעוד שמכסי היבוא עשויים להעלות את מחירי המכוניות המשומשות בשנים הקרובות, זה לא יהיה משמעותי אם הם יפגעו בתיירות או יובילו את כלכלת ארה"ב למיתון.


ללא תחזיות ל-2025


הרץ, מצדה, לא פרסמה תחזיות לשנת 2025, מלבד יעדים לסעיפים כמו פחת חודשי והכנסה ליחידה. "הניקוי מ-2024 עדיין לא הושלם לחלוטין," אמר סמנכ"ל הכספים, סקוט הרלסון, בשיחת הרווחים של החברה בפברואר.


אולי אקמן מסתכל לטווח הארוך יותר. בעוד שהניסיון הראשון של הרץ עם הרכבים החשמליים היה כישלון, בטווח הארוך החברה תצטרך להתמודד עם אתגר טכנולוגי גדול עוד יותר: מכוניות אוטונומיות.


כלי רכב אוטונומיים כבר פועלים באמצעות פלטפורמות שיתוף נסיעות במגוון ערים ברחבי ארצות הברית, ביניהן לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ואוסטין. אקמן מזהה בתחום זה פוטנציאל משמעותי: "מה אם אובר תיצור שיתוף פעולה אסטרטגי עם הרץ בהטמעה הדרגתית של צי רכבים אוטונומיים?" כתב ברשת החברתית X. חזונו מבוסס על האפשרות שהרץ תנצל את מומחיותה רבת השנים בניהול ציי רכב כדי לפתח מודל עסקי חדשני בעידן שבו תיירים ינועו במרחבים עירוניים באמצעות רכבים אוטונומיים המוזמנים בלחיצת כפתור בטלפון החכם, כאשר הרץ תשמש כספקית התשתית המרכזית למערכת זו.


אסור לנו לשלול את התרחיש שמציג אקמן, שנשמע תרחיש אפשרי בהחלט במהירות שהטכנולוגיה מתקדמת כיום. עם זאת, כדאי לראות קודם שהרץ מצליחה להשיג יציבות פיננסית ולהוכיח יכולת להפיק רווחיות עקבית, בטרם נסתכל לעבר חזונות שאפתניים ארוכי טווח.


הכשלונות של ביל אקמן

ראוי לציין כי אקמן, למרות המוניטין מרשים בשוק ההון, צבר לאורך הקריירה שלו מספר כישלונות משמעותיים. השקעתו בחברת התרופות ולאנט פרמסיוטיקלס הסתיימה בתוצאה קטסטרופלית, כשהובילה להפסדים עצומים של מיליארדי דולרים. במקביל, ההימור השאפתני שהוביל נגד חברת הרבלייף, שבמסגרתו פתח בפוזיציית שורט משמעותית, הסתיים בהפסד כספי ניכר ובפגיעה במוניטין לאחר שתחזיותיו לא התממשו.


מהלך השקעה בולט נוסף שהסתיים באכזבה היה רכישת מניות נטפליקס בהיקף של כ-900 מיליון דולר בשנת 2022. מה שהחל כהשקעה בעלת פוטנציאל צמיחה, הפך תוך חודשים ספורים להפסד מתועד של כ-400 מיליון דולר, כאשר אקמן נאלץ למכור את אחזקותיו בחברה בשל ירידות שערים חדות. התנודתיות המהירה בהחלטותיו במקרה זה עוררה ביקורת בקרב משקיעים ואנליסטים כאחד.


אירוע כואב נוסף בקריירה של אקמן היה השקעתו בקמעונאית טארגט בשנים 2007-2009. באמצעות קרן Pershing Square, רכש אקמן כעשירית ממניות הענקית הקמעונאית בהשקעה כוללת של כ-4.2 מיליארד דולר. הוא ניסה לקדם שינויים אסטרטגיים משמעותיים, ובפרט פיצול נכסי הנדל"ן של החברה, אך נתקל בהתנגדות עזה מצד ההנהלה. לאחר מאבק ממושך וכישלון בניסיון להיבחר לדירקטוריון, נאלץ למכור את מרבית אחזקותיו בהפסד המוערך במאות מיליוני דולרים.


אחד ממהלכיו השאפתניים ביותר שהסתיים באכזבה היה השקת חברת ה-SPAC בשם Pershing Square Tontine Holdings בשנת 2020, שגייסה סכום של כ-4 מיליארד דולר. הרעיון להשתמש בכספים אלה לרכישת 10% מחברת Universal Music Group בשנת 2021 נתקל בהתנגדות רגולטורית מצד רשות ניירות ערך האמריקאית, מה שהוביל לביטול העסקה ולהחזרת הכספים למשקיעים. אף שלא נגרמו הפסדים כספיים ישירים, האירוע פגע משמעותית במוניטין של אקמן והדגיש את המגבלות של אסטרטגיות ההשקעה הנועזות שלו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    חחח 13/05/2025 23:31
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא יקנו מכוניות.
  • 6.
    יריץ את המניה יעשה סיבוב עליכם (ל"ת)
    אנונימי 13/05/2025 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הרץ תחתום הסכם עם BYD לרכישת 50000 מכוניות. (ל"ת)
    ליטאי 13/05/2025 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 13/05/2025 08:55
    הגב לתגובה זו
    חברת הרץ צריכה לפרסם דוח כספי כמו שהבנתי ביום שני והיא צפויה לפרסם על הפסדים מתמשכים ואם משהו חושב על 400% . ולפני זה צריכה לצאת בדוחות טובים וזה עדיין לא מגיע בקרוב . אז זהירות לפני שתרד לשעה 4$ .
  • 3.
    אריאל 13/05/2025 08:11
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי להתחרות מול טסלה והרובוטקסי וצי רכבי טסלה שהופך לרובוטקסי ללא נהג !!! וזאת אחת הפעילויות של טסלה שתשנה את שוק התחבורה העולמית חבל ביל אקמן איז א נייס גוייש בוי...
  • אנונימי 13/05/2025 17:13
    הגב לתגובה זו
    אם כבר אז ווימו מתקדמים. מאסק זה נתניהו של עולם ההייטק רק שבהייטק לא מחבבים נוכלים
  • 2.
    אנונימי 12/05/2025 21:46
    הגב לתגובה זו
    לא ברור מה הביא אותו בכלל להסתכל על חברה כל כך גרועה שמנוהלת עי חבורת נוכלים. לא הצליח למצוא הרפתקאות אחרות . הלוואי שאני טועה אבל ממש לא ברור לי מה הוא עושה. אבל המיליארדר הזה למרות ההפסדים שלו הוא מיליארדר ואני הומלס מה אני מבין
  • 1.
    אנונימי 12/05/2025 20:08
    הגב לתגובה זו
    אולי צודק ואולי טועה אבל כמעט על בטוח שהנבואה ניתנה לשוטים
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

פד גרום פאוואל
צילום: Flickr

היום ב-21:00: מה יהיה חשוב בדיווח על הריבית ואיך השווקים יגיבו?

וגם - מה זה גרף הנקודות ולמה הוא חשוב? ועל הדמיון בין ארדואן לטראמפ בנוגע להתייחסות לבנק המרכזי של המדינה

רן קידר |

בשעה 21:00 יפרסם הפדרל ריזרב את החלטת הריבית האחרונה לשנת 2025. ההערכות מצביעות על הורדה של 25 נקודות בסיס (רבע אחוז), לטווח של 3.5%-3.75%, מה שמהווה את ההפחתה השלישית ברציפות מאז ספטמבר. הסיכוי להורדה זו בשוקי ההימורים נע בין 87% ל-90%, לפי נתוני CME Group. עם זאת, עיני המשקיעים נשואות להצהרתו של יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, ולעדכון התחזיות הכלכליות, שיספקו רמזים למדיניות 2026 ולכיוון השווקים. 

נתוני האינפלציה, שעמדו על 3% בספטמבר, עלייה מ-2.9% באוגוסט, מחזקים את הצורך באיזון בין יעד של 2% לבין סיכונים בשוק העבודה. הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?

ההחלטה מתקבלת על רקע מחלוקת פנימית חריפה בוועדה המוניטרית (FOMC), המונה 19 חברים, מתוכם 12 בעלי זכות הצבעה. כלכלנים מצפים לשלושה מתנגדים להורדה, מספר שיא מאז 2019. באוקטובר, שניים התנגדו: סטיבן מירן דרש הורדה של 50 נקודות בסיס, בעוד ג'פרי שמיד העדיף השארת הריבית ללא שינוי.

כעת, בין חמישה לשבעה חברים, כולל נשיאת פד בוסטון סוזן קולינס, מביעים התנגדות להמשך ההקלות, בטענה שאינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה) נותרה על 3%, מעל היעד. מנגד, תומכי ההפחתה, כמו כריסטופר וולר, מדגישים את החולשה בשוק העבודה: שיעור האבטלה עלה ל-4.4% בספטמבר מ-4.3% באוגוסט, כשבנובמבר נרשמה ירידה של 53% בתוכניות הפיטורים, אך גם ירידה חדה בהעסקה במגזר הפרטי. הפד מפוצל לקראת דצמבר: מחלוקת חריפה סביב האפשרות להוריד ריבית שוב.

לחץ חיצוני מגביר את המתיחות. הנשיא דונלד טראמפ חידש את ביקורתו על פאוול, כינה אותו "ראש רע של הפד" ומאיים להחליפו עם כניסתו לתפקיד בינואר. טראמפ דורש הורדות ריבית אגרסיביות יותר, בטענה שהריבית הגבוהה פוגעת בצמיחה, אך כלכלנים מזהירים שלחץ כזה עלול לערער את עצמאות הבנק המרכזי.