roche
צילום: טוויטר

עם השקעה של 50 מיליארד דולר - רוש מנסה להתחמק מהמכסים

ענקית התרופות השוויצרית נותנת לטראמם בדיוק את מה שהוא רוצה - השקעה בארה"ב תוך יצירה של אלפי משרות

רוי שיינמן | (1)

חברת התרופות השוויצרית רוש הודיעה כי תשקיע כ-50 מיליארד דולר בארצות הברית במהלך חמש השנים הקרובות, במהלך שנועד להרחיב את פעילותה במדינה ולהפחית את התלות שלה בייצוא לארה"ב, שצפוי להיפגע בעקבות המכסים. ההשקעה צפויה ליצור מעל ל-12 אלף משרות חדשות, מהן כ-6,500 בתחום הבנייה ו-1,000 בתפעול שוטף של מהמתקנים החדשים.


המהלך מגיע על רקע מדיניות המכסים של ממשל טראמפ, שבוחן בימים אלו צעדים חדשים להטלת מכסים גם על תעשיית התרופות: "אתם תראו, כולם ירוצו לפתוח כאן מפעלים", אמר טראמפ לאחרונה בהקשר לנושא. רוש, כמו חברות אחרות בעולם, פועלת כדי להקדים תרופה למכה: להשקיע בייצור מקומי ולנסות לחמוק מהמסים שצפויים להפוך את היבוא לבלתי משתלם.


משחקת לידיים של טראמפ

לצד ההודעה של רוש, חברות אחרות כבר ביצעו מהלכים דומים: נוברטיס השוויצרית הבטיחה השקעה של 23 מיליארד דולר בארה"ב, וגם חברות אמריקאיות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ואלי לילי הודיעו גם הן על הרחבת הפעילות. ההודעה של רוש כוללת הרחבה של מרכזים קיימים בקנטקי, אינדיאנה, ניו ג'רזי וקליפורניה, הקמת מפעל חדש לטיפול גנטי בפנסילבניה, ומפעל לייצור תרופות הרזיה שהמיקום שלו עדיין לא פורסם. בנוסף, תוקם מעבדה למחקר בתחום הלב, הכליות והמטבוליזם במסצ'וסטס.


לאחרונה הנשיא טראמפ הנחה את מחלקת המסחר האמריקאית לפתוח בחקירה לבחינת הסיכונים הביטחוניים שבייבוא תרופות ושבבים, מהלך שעלול להוביל להטלת מכסים בגובה של עד 25%. אם זה יקרה, יצואנים כמו רוש יפגעו קשות. אז הם מיישרים קו, ומקימים מפעלים בתוך גבולות ארה"ב. המהלך של טראמפ מתבצע במסגרת סעיף 232 לחוק הסחר של ארה"ב, המאפשר הטלת מכסים במקרה שמוצר מיובא מהווה איום לביטחון הלאומי. מדובר באותו סעיף ששימש בעבר להטלת מכסים על פלדה ואלומיניום.


התלות של ארה"ב בייבוא ברורה לפי המספרים: לפי בסיס הנתונים של האו"ם, ארה"ב ייבאה ב-2023 תרופות בשווי של כ-213 מיליארד דולר, כמעט פי שלושה מהיקף הייבוא בשנת 2014. גם בתחום השבבים, המדינה אמנם מובילה בתכנון, אך תלויה לחלוטין בייצור שמתרכז בטאיוואן, דרום קוריאה וסין. פגיעה כלשהי בשרשרת הזו עלולה לשתק מגזרים שלמים, החל מבריאות ועד ייצור רכבים ומכשור רפואי.


ההשקעה של רוש היא חלק ממגמה רחבה יותר, בה יצרניות רבות משקיעות ומעבירות ייצור לארה"ב. ענקית השבבים TSMC מקימה בימים אלו מפעל ענק במדינת אריזונה בהשקעה של עשרות מיליארדי דולרים, בתקווה לשמר את הגישה שלה לשוק האמריקאי גם בתרחיש של הסלמה במלחמת הסחר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    טרמאפ צודק אחרי הכולייקח זמן אבל האזרחים ירוויחו בגדול (ל"ת)
    אנונימי 22/04/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
זוהראן ממדני  (X)זוהראן ממדני (X)

זוהראן ממדאני נבחר לראש עיריית ניו יורק


הדמוקרט הסוציאליסט בן ה־34 הדיח את המושל לשעבר קואומו; יהיה המוסלמי הראשון ובן העדה הדרום־אסייתית הראשון בתפקיד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה זוהרן ממדאני


במערכת בחירות שתוארה על ידי פרשנים כאחת המשמעותיות בעיר בעשורים האחרונים, בחרו תושבי ניו יורק בזוהראן ממדאני לראשות העיר - והעניקו לו רוב של 50.3% מהקולות. ממדאני הדיח את מושל ניו יורק לשעבר אנדרו קואומו, שהתמודד הפעם כמועמד עצמאי לאחר שהפסיד לממדאני בפריימריז הדמוקרטיים. הרפובליקני קרטיס סליווה קיבל רק 7.2% מהקולות.

רק בן 34 שנים ועם פרופיל פוליטי נמוך יחסית, וכבר ראש העיר ניו יורק. ממדאני סחף אחריו קהל רחב של צעירים, מהגרים ובוחרים מהשכונות הפחות מבוססות. בכך הפך ממדאני לראש העיר המוסלמי הראשון בתולדות ניו יורק, ולבן העדה הדרום־אסייתית הראשון שעומד בראש עיר בת כ־400 שנה. מדובר גם בראש העיר הצעיר ביותר מזה מאה שנה.

אג'נדה פרוגרסיבית במרכז הבמה

המסר המרכזי של ממדאני לאורך הקמפיין היה אחד - ניו יורק חייבת להיות נגישה יותר, שוויונית יותר, ובעיקר - ניתנת למגורים. בין ההצעות המרכזיות בקמפיין: הקפאת שכר הדירה בלמעלה ממיליון דירות בפיקוח, מימון תחבורה ציבורית חינמית באוטובוסים, הקמת מעונות יום אוניברסליים, הטלת מסים נוספים על תאגידים ועל עשירים, והקמת חנויות מזון עירוניות בשכונות מוחלשות.

בנוסף לכך, ממדאני קרא לסיים את השליטה של ראש העיר על מערכת החינוך ולהקים יחידה ייעודית בתוך משטרת ניו יורק שתתמקד בטיפול באירועי בריאות נפש - מהלך שמצביע על תפיסת ביטחון ציבורי שמרחיבה את תחום האחריות מעבר למשטרה בלבד.

קמפיין אישי, גיוס המונים ותמיכה מהשטח

למרות שהיה חסר ניסיון ממשלתי רחב, הוא כיהן שלוש קדנציות קצרות בלבד בפרלמנט המקומי - ממדאני הצליח לייצר קמפיין שובר שוויון. דרך גיוס המונים מבוסס תרומות קטנות, שיווק אינטנסיבי במדיה החברתית וצבא של מתנדבים, הצליח להפוך לאופציה ממשית מול הממסד הדמוקרטי המסורתי בעיר.