משקל
צילום: i yunmai on Unsplash
הטור של גרינברג

רוש ופייזר מחפשות תרופה לחולשה במניה; האם הרכישות האחרונות ירימו את מחירי המניות?

מניותיהן של שתי ענקיות התרופות רוש ופייזר סובלות כבר תקופה ארוכה מסנטימנט שלילי. השבוע העלו השתיים הילוך משמעותי בתחום המאבק בהשמנת היתר, שההובלה בו נמצאת כרגע אצל אלי לילי ונובו נורדיסק. האם ההימור הנוכחי יביא את המהפך?



שלמה גרינברג |

קאטרפילר (סימול:CAT), מניית ענקית ציוד הבנייה והכרייה, יצרנית מנועי הדיזל והגז הטבעי והמובילה העולמית בסלילת כבישים ואפילו בייצור של קטרים ​​דיזל-חשמליים בארצות הברית ובעולם, נמצאת בשיא כל הזמנים. מדוע? בגלל הבום הגדול והביקוש הגואה למרכזי המידע שקאטרפילר היא אחת המובילות בהקמתם. המניה, שברבעון הראשון השנה ירדה ביותר מ-30% בעקבות "אכזבה בהנחיות", עלתה מאז אפריל ב-75%. 

תבדקו בבקשה כמה פעמים, מאז היציאה ממשבר 2008, נרשמו ירידות חדות במניה "בגלל אכזבה מההנחיות". אם תצללו לעובדות, תגלו שבכל פעם שזה קרה, ההנחיות התבססו על מודלי חיזוי של המאה שעברה, או בעברית - המהפכה הטכנולוגית לא נלקחה בחשבון. מה? מישהו לא ידע שקאטרפילר היא שחקנית מרכזית בהקמה של מרכזי מידע? מישהו לא ידע שהביקוש למרכזי מידע הולך וגואה? 

עצתי היא להתחיל לעקוב אחרי כמה מ"הזקנות" שבחבורה כמו בואינג (סימול:BA) למשל שמאז אפריל עלתה ב-60%. למה? הרי מאז הנפילה הנוראית של יותר מ-70% ב-2019-20 הובטח לנו שבואינג בדרך לאבדון. יודעים מה ההסברים לעליית המניה לאחרונה? 1. תעשיית החלל פורחת 2. סין עומדת להכניס את ההזמנה הגדולה בהיסטוריה. כן, סין.

מאז החל בסוף 2008 המיזוג הגדול בין כלכלת המיינסטרים למהפכת הטכנולוגיה, מיזוג שלמעשה מוביל את הגאות במניות מאז, נתקלים יותר ויותר במקרים שבהם מניות כמו BA, CAT, TSLA, WMT ושכמותן צונחות (או מרקיעות) בעוצמה חריגה ב"גלל הנחיות". מומלץ לבדוק על מה מסתמכות ההנחיות. 

אחד מכל 5 מקרי מוות של אמריקאים - מהשמנת יתר   

השמנת יתר (Obesity) היא מחלה כרונית מורכבת המוגדרת כמשקעי שומן מוגזמים שעלולים לפגוע בבריאות. השמנת יתר מובילה לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב. היא משפיעה על בריאות העצם והרבייה והיא מגבירה את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. השמנת יתר משפיעה על איכות החיים, כגון שינה או תנועה. ההערכה כרגע היא שהעלות הכלכלית הריאלית של המחלה תגיע בתוך עשור ל-4 טריליון דולר גלובלית.  

מילא העלויות, אבל מה שיותר מפחיד במחלה הזו היא העלייה הדרמטית בהתפשטותה אצל ילדים. 2025 מציינת שנה ראשונה שבה יש יותר ילדים בעולם שסובלים מהשמנת יתר מאשר ילדים שסובלים מרעב.

השמנת יתר אינה מוגדרת כהפרעת אכילה, וזאת כיוון שמחקרים לא מצאו קשר מוכח בינה לבין גורמים פסיכולוגיים והתנהגותיים. כלומר, היא אינה מוגדרת כמחלה של מרכז העצבים (CNS). כמי שעוסק מזה 47 שנים באנורקסיה ובבולימיה קשה לי להבין מדוע השמנת היתר, ובמיוחד האוביסיטי, אינה מוגדרת כהפרעת אכילה אבל זה כבר סיפור אחר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בכל מקרה, השמנת יתר היא גורם המוות השני בגודלו בארה"ב בקטגוריית "מוות שניתן למנוע", אחרי עישון סיגריות. כמעט אחד מכל חמישה מקרי מוות של אמריקאים בגילאי 40 עד 85 מיוחס להשמנת יתר, שיעור שעולה מדור לדור.

אין עדיין שום תרופה ממגרת או מונעת של המחלה, אבל הצלחתן של אלי לילי (סימול:LLY) ונובו- (סימול:NVO) להאט את קצב התקדמותה, לצד ההתקדמות המהירה מהצפוי של מהפכת הטכנולוגיה ובמיוחד מיזוג הבינה המלאכותית, מאותתים למשקיעים שהסיכויים לפתרונות למה שמכונה "מחלות ללא פתרון", הולכים וגדלים. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא סכומי העתק שמוקדשים להשקעה בנושאים אלו לצד פעילות המיזוגים והרכישות בתחום שהולכת וגוברת. 

רוש ופייזר מגדילות את ההימור על מיגור השמנת היתר 

בשבוע האחרון התבשרנו ששתי ענקיות תרופות, Roche Holding (סימול:ROG.SW) ופייזר (סימול:PFE), שכבר פועלות מזה כמה שנים בתחום השמנת היתר, החליטו לעשות צעד משמעותי קדימה. השתיים עושות זאת באמצעות רכישה של שתי חברות שמוגדרות כ-clinical-stage biotechnology companies ושמתמחות בתת-מגזרים של התחום. תג המחיר שמשלמות שתי הענקיות על חברת 89Bio וחברת Metsera, מרמז שגם פייזר וגם רוש מאמינות שאפשרויות המיגור של המחלה הופכות לריאליות.


פייזר
פייזר - קרדיט: pixbay


הן תצטרפנה לשתי ענקיות רפואה אחרות, אלי לילי ונובו-נורדיסק, שכבר הצליחו לפתח תרופות מאיטות השמנת יתר עם הבדל "קטן". רוש ופייזר הולכות על מיגור המחלה. המחיר ששתי ענקיות הביוטק משלמות עבור שתי הנרכשות, שתי חברות חלום שעדיין לא מכרו מאומה וגם לא קיבלו שום אישור FDA, מצביע על כך ששתי ענקיות הביו הוותיקות ובעלות הניסיון מאמינות שהרכישות תסתיימנה בהצלחה מסחרית. נכון לרגע זה, וול סטריט מאמינה בכך גם היא. 

בהערכת הסיכון/סיכוי רוש ופייזר מאמינות שהשמנת יתר הופכת לבעיה גלובלית חמורה ושמהפכת הטכנולוגיה פתחה את חלון ההזדמנויות למיגור המחלה. אם רוש תצליח, בעזרת 89Bio, לפתח ולייצר ראשונה תרופה למחלות הכבד שקשורות להשמנת יתר, אז אין שום ספק שמה שקרה למניות של LLY ו-NVO בעקבות ההצלחה של התרופות שמעכבות השמנת יתר ישוחזר ובהיקפים גדולים בהרבה. 

יותר ויותר חברות נכנסות לתחום כאשר גם מספר הסטארטאפים הולך וגדל. רוש ופייזר נכנסו לתחום באותה תקופה שבה נכנסו לילי ונובו, אלא ששתי האחרונות הצליחו יותר, ודעתי היא שאחת הסיבות המרכזיות לנפילת מניותיהן של פייזר ורוש מאז סוף 2021 היא כישלונן של השתיים בתחרות על מיגור השמנת היתר מול לילי ונובו. אבל הצלחתן של לילי ונובו אינה מאותתת שהשתיים הצליחו להשתלט על התחום, ההפך, הן רק האירו זרקור על הפוטנציאל.

לילי, אגב, משקיעה כרגע 6.5 מיליארד דולר במפעל חדש בטקסס לייצור גלולת עצירת ההשמנה שלה, כאשר מתקן זה הוא רק חלק מאסטרטגיית התרחבות גדולה יותר במסגרתה תשקיע החברה רק בארה"ב 50 מיליארד דולר לצורך עצירת המחלה. כלומר, הפוטנציאל שמציעה הנישה לתעשייה נמצא רק בתחילתו. 

פייזר ורוש נכנסות כעת לסיבוב השני של הניסיון למיגור השמנת היתר. דעתי היא שהרכישה של רוש מעניינת יותר כי הפוטנציאל, במקרה של הצלחה, גדול בהרבה, ולכן אתרכז בה.

הכיוון החדש של רוש

רוש נכנסה לתחום השמנת היתר לפני כשנתיים באמצעות רכישת חברת ביוטכנולוגיה מקליפורניה, בשלבים קליניים, בשם Carmot Therapeutics, שמתמקדת בקידום טיפולים משני חיים עבור אנשים עם השמנת יתר וסוכרת. Carmot, שהפכה לחטיבת האוביסיטי והסוכרת ברוש, פיתחה תרופה מובילה לטיפול בהשמנת יתר, ה-CT-388, שהצליחה להציג ירידה משמעותית במשקל, שיפור בקרת הסוכר בדם, רגישות משופרת לאינסולין, וסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם. 

אלא שבאותו שלב "השתלטו" לילי ונובו על נושא ההאטה. נראה שהתשתית שנוצרה לצד ההתקדמות הטכנולוגית הובילה את רוש להחלטה "לאמץ" את תחום הטיפול במחלות כבד הקשורות להשמנת יתר וזאת באמצעות רכישת 89Bio. 


אלי לילי
אלי לילי - קרדיט: טוויטר


למי שאינו מודע, רוש היא חברת הביוטכנולוגיה הגדולה בעולם, עם תרופות בתחומי האונקולוגיה, האימונולוגיה, מחלות זיהומיות, רפואת עיניים ומחלות של מערכת העצבים המרכזית. רוש היא גם המובילה העולמית באבחון חוץ גופי ואבחון סרטן מבוסס רקמות, ומובילה בניהול סוכרת. 

רוש כאמור מתמקדת במחלת כבד שקשורה להשמנת יתר, המכונה מחלת כבד סטיאטוטית שהיא הסיבה השכיחה ביותר לכבד שומני ויכולה להתקדם למצבים חמורים כמו דלקת כבד שומנית, פיברוזיס, שחמת הכבד, אי ספיקת כבד וסרטן הכבד. מצב כזה קשור קשר הדוק להשמנת יתר. נכון להיום, אין תרופה ייעודית למחלת כבד שומני. העלות הכלכלית של מחלות כבד הקשורות להשמנת יתר היא משמעותית וגוברת, עם השפעה משמעותית על מערכות הבריאות ברחבי העולם. עלויות הבריאות הישירות הצפויות עבור דלקת כבד בארצות הברית לבדה עומדות על מאות מיליארדי דולרים. עלויות אלו כוללות הוצאות רפואיות ישירות לטיפול וניהול, כמו גם עלויות עקיפות מאובדן פרודוקטיביות והשפעות סוציו-אקונומיות.

מה שיותר גרוע הוא שמחלת כבד המקושרת להשמנת יתר משפיעה על ילדים כי היא גורם סיכון עיקרי למחלת כבד שומני לא אלכוהולית אצל ילדים, מצב שיכול להוביל לדלקת, נזק לכבד ואפילו שחמת במקרים חמורים. ילדים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה משמעותית לפתח מצב זה, כאשר מחקר אחד מצביע על כך שכ-40% מהילדים הסובלים מהשמנת יתר עשויים להיות בעלי כבד שומני. 

יו"ר רוש הוא ד"ר סטיבן אלטשולר, שהתמחה ברפואת ילדים במרכז הרפואי לילדים בבוסטון וגם שימש כחבר סגל וראש המחלקה לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה פרלמן באוניברסיטת פנסילבניה, כך שאין ספק שחשיבות ההשפעה של מחלת הכבד על השמנת ילדים שיחקה תפקיד בהחלטה להתמקד בנושא.

רוש מאמינה שבעזרת הרכישה של BIO89 היא תוביל את מיגור מחלות הכבד הקשורות להשמנת יתר. למה רכשה רוש דווקא את חברת BIO89? תוכלו לקרוא את הסיבות בכתבה של ביזפורטל כאן

האם BIO89 תביא את המפנה לרוש?

BIO89 היא חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית-ישראלית שנוסדה בישראל בשנת 2018, אך מאז העבירה את מטה החברה לארה"ב ויש לה מרכז מחקר ופיתוח בישראל. החברה רכשה את התרופות שהיא מפתחת מטבע, ומספר עובדי טבע לשעבר הצטרפו לחברה. טבע למעשה ירשה את החברה באחת מרכישותיה בעבר, אבל כחלק מרה-ארגון שביצעה, הנפיקה את החברה בוול סטריט ב-2018. 

החברה נמצאת בשלבים קליניים שונים של פיתוח ומסחור של טיפולים חדשניים לטיפול במחלות כבד ומחלות לב-מטבוליות. המוצר המוביל הוא פגוזפרמין שמפותח כעת לטיפול במחלת הכבד השומני שקשורה לתפקוד מטבולי לקוי. בדצמבר 2023 סיימה החברה שלב 2 של הבדיקות הקליניות ב-FDA. במרץ 2024, העניקה סוכנות הבריאות האירופית מעמד של תרופות עדיפות לפגוזפרמין בחולים עם מחלת הכבד השומני. המוצר נמצא כעת בשלב הניסוי הקליני השלישי והחברה מצפה להודיע על תוצאות חיוביות במהלך המחצית הראשונה של 2027. הם מאמינים שלפחות 4 מיליון מטופלים ייהנו מהתרופה בסיבוב הראשון.

אם BIO89 תעמוד בתחזיותיה, אין לי ספק שמדובר בפריצת דרך ענקית ועם תמיכתה של רוש הסיכוי לכך נראה רציני בעיני אנליסטים. יחד עם זאת אין מה למהר. רוש (וגם פייזר) עדיין אפופות באווירה שלילית למרות שבמחיר הנוכחי כבר מעניין לדעתי להכניס את רוש ופייזר לתיק גם ללא התרומה של השמנת היתר. 


 *אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.




הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הנפקה ראשונית עליות IPO CHATGPTהנפקה ראשונית עליות IPO CHATGPT

ההנפקות החדשות מכות את מדד ה-S&P 500

2025 מסתמנת כשנת קאמבק לשוק ההנפקות בארה״ב, כאשר המניות החדשות קופצות בממוצע 41% מתחילת השנה, פי שניים מהמדדים המובילים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה הנפקה IPO

המשקיעים האמריקאים מגלים מחדש את שוק ההנפקות הראשוניות. אחרי שנים של קיפאון, מניות של חברות שיצאו לדרך ציבורית השנה זינקו בממוצע בכ-41% מתחילת 2025, יותר מכפול מהתשואה שהניבו מדדי S&P 500 ונאסד״ק 100 באותה תקופה. הנתונים אינם כוללים רכבי השקעה ייעודיים כמו חברות צ׳ק פתוח (ספאק) וקרנות סגורות.

הביצועים המרשימים מזרימים חזרה עניין לשוק ההנפקות הראשוני ומעודדים מהלכים מצד שחקנים גדולים. גופים פיננסיים מובילים בארה״ב, בהם גולדמן זאקס, השיקו בתקופה האחרונה מוצרים שמאפשרים למשקיעים לעקוב אחרי מניות חדשות. לדוגמא, סל ייעודי שהשיקה גולדמן מאפשר חשיפה לחברות שהשלימו את שלב המסחר הראשוני ונמצאות מעל 30 יום בשוק, כאשר הרעיון הוא לרכב על מומנטום ההנפקות בלי להיחשף לחוסר הוודאות של ימי המסחר הראשונים.

המספרים

המספרים מפתים. בהנפקות שגייסו מעל מיליארד דולר נרשמה קפיצה ממוצעת של כ-77%, נתון שממחיש את התיאבון של משקיעים להנפקות גדולות ומעניינות. בין השמות שעשו כותרות נמצאת סיקרל Circle Internet -0.22%  , שהכפילה את שוויה ביותר מפי ארבע מאז ההנפקה, קורוויב CoreWeave -3.41%  שקפצה בלמעלה מ-230%, ובוליש Bullish -1.67%   שעלתה ביותר מ-80% מאז יום המסחר הראשון.

לדברי אנליסטים בשוק ההון, ההצלחה של גל ההנפקות הנוכחי נובעת מכמה גורמים מצטברים. החברות שמגיעות היום לבורסה בשלות יותר עסקית ומציגות רווחיות וצמיחה ברורה, האינטרס של משקיעים מוסדיים ומשקיעי עוגן שנכנסים כבר בשלב השיווק המוקדם ומייצבים את התמחור, וכן עניין הולך וגובר מצד משקיעים פרטיים שמחפשים סקטורים חדשניים. בנוסף, התאוששות המדדים האמריקאיים יצרה אווירת סיכון חיובית שאיפשרה לחלון ההנפקות להיפתח מחדש.

2025 היא שנת קאמבק גם מבחינת היקף גיוסי ההון. עד כה גויסו כ-32 מיליארד דולר בבורסות האמריקאיות, התאוששות חדה לעומת היקפים דלים שנרשמו לאחר אי הוודאות סביב מכסים באפריל. ספטמבר אף הפך לחודש הפעיל ביותר בשוק ההנפקות מאז 2021, כשהראלי בוול סטריט עודד חברות רבות לנצל את חלון ההזדמנות.

הסקטורים החמים


נייק בשיתוף פעולה עם קים קרדשיאן Skims. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בשיתוף פעולה עם קים קרדשיאן Skims. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי משיקה שיתוף פעולה עם Skims של קים קרדשיאן

נייקי משיקה את שיתוף הפעולה המיוחל שלה עם מותג סקימס (Skims) של קים קרדשיאן, במהלך שנועד לחזק את אחיזתה בשוק הנשים ולהחזיר את המותג למרכז הבמה התרבותית

רן קידר |

לאחר דחיות וציפייה רבה, נייקי Nike Inc -1.27%   וסקימס (SKIMS) של קים קרדשיאן השיקו ביום שישי את הקולקציה המשותפת הראשונה שלהן, NikeSKIMS. ההשקה כוללת שבע קולקציות ו-58 דגמים שונים של בגדי ספורט והלבשה תחתונה. המוצרים זמינים לרכישה באתרי נייקי וסקימס ובחנויות נבחרות בניו יורק ובלוס אנג’לס. המחירים נעים מ־48 דולר לחזיית ספורט ועד 128 דולר לטייץ.

קמפיין נוצץ עם ספורטאיות־על ההשקה מלווה בקמפיין רחב בשם “Bodies at Work”, הכולל סרט פרסומת ויותר מ־50 ספורטאיות מהשורה הראשונה, ביניהן סרינה וויליאמס, שאקארי ריצ’רדסון, נלי קורדה ו־ג’ורדן צ’יילס. מדובר באחד הקמפיינים השיווקיים הגדולים של נייקי בשנים האחרונות, שנועד לא רק לייצר מכירות אלא גם להחזיר את המותג ללב השיח התרבותי. 

קים קרדשיאן, מייסדת־שותפה ומנהלת הקריאייטיב של סקימס, אמרה: “המשימה שלנו פשוטה, להגדיר מחדש את חוקי בגדי הספורט לנשים. לא עוד פשרות: אנחנו משלבות חדשנות טכנולוגית עם עיצוב סקסי ומוביל אופנה.” 

לא צפויה קפיצה משמעותית בהכנסות 

למרות החדשות, מניית נייקי יורדת בכ-0.7% במסחר, בהמשך למגמה ארוכת טווח, שכוללת ירידה של כ-9% מתחילת השנה ו-23% ב-12 החודשים האחרונים. 

האנליסטים מדגישים כי בטווח הקצר ההשקה לא צפויה לייצר קפיצה משמעותית בהכנסות, שכן זמינות המוצרים מוגבלת, עם זאת, על פי Telsey Advisory Group בהמשך ניתן יהיה להתרחב דרך שותפים סיטונאיים גלובליים, ולאור כך העלתה את מחיר היעד מ-70 ל-75 דולר. במקביל, רנדל קוניק מג'פריז רואה במהלך חלק מאסטרטגיית “Win Now” של המנכ״ל אליוט היל, שמטרתה להרחיב את הנוכחות הגלובלית של נייקי באמצעות שיתופי פעולה וקמעונאות ממוקדת. ג'פריז מעניקה למניה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 115 דולר.