דן בודנר ורינט
צילום: תמר מצפי

ורינט קפצה אתמול אחרי התחזית; למה היא יורדת היום בטרום?

אחרי שהתשלום ממנויים חצה את רף ה-80% מסך ההכנסות של החברה, אתמול ורינט פרסמה לראשונה תחזיות לקצב הכנסות חוזרות שנתי (ARR); המניה קפצה אתמול בעקבות הדיווח, אך היום היא מוחקת את העלייה בטרום - הסיבה בפנים

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ורינט דן בודנר

חברת התוכנה הישראלית ורינט Verint Systems Inc. -0.54%  , שירדה בשנה האחרונה ב-4.6% לשווי של 1.6 מיליארד דולר, דיווחה כי ההכנסות ממנויים מהוות כעת מעל ל-80% מההכנסות של החברה, ושכתוצאה מכך היא מעתה תכלול גם את מדד ה-ARR, הכנסות חוזרות שנתיות, בדוחות שלה, והיא גם פרסמה תחזית למדד זה ל-2024 ול-2025. ורינט מתמחה בפתרונות תוכנה כאשר אחד התחומים העיקריים בה היא פועלת הוא תחום חווית הלקוח.


לפי התחזית של ורינט, ה-ARR ב-2024 צפוי לעמוד על 704 מיליון דולר, צמיחה של 4% לעומת השנה הקודמת. ב-2025 צפוי ה-ARR צפוי לעמוד על 760 מיליון דולר, צמיחה של 8%.


"אנו מאמינים ש-ARR הוא מדד שימושי עבור משקיעים, שכן הוא מייצג את הצמיחה האמיתית של עסקי המנויים שלנו", נמסר מהחברה, וסמנכ"ל הכספים של ורינט, גרנט היילנדר, הוסיף: "אנו שמחים שפעילותנו הפכה לפשוטה יותר בזכות מודל המנויים. במבט קדימה, אנו אופטימיים לגבי אסטרטגיית המוניטיזציה שלנו בתחום הבינה המלאכותית, שמאפשרת ללקוחות לאמץ פתרונות AI ללא שיבושים ולהגביר את השימוש לאורך זמן, ככל שהם מזהים את הערך.


אנו מצפים שהביקוש לפתרונות האוטומציה שלנו בתחום חוויית הלקוח (CX Automation) יאיץ את צמיחת עסקי המנויים שלנו. עבור שנת 2025, אנו מכוונים לשיפור של 8% בצמיחת ה-ARR, ועם מינוף תפעולי, תזרים המזומנים החופשי שלנו יגדל בשיעור דו-ספרתי".


מה מוריד את המניה של ורינט?

תחזית ה-ARR של ורינט הקפיצה את המניה במסחר, אך בשיחת המשקיעים שהחברה ערכה מאוחר יותר היה נתון שאכזב את המשקיעים.


הכנסות החברה מ-Bundled SaaS (תוכנה כשירות) שכוללות את מוצרי ה-AI העיקריים של החברה, צפויות להציג צמיחה של 16% ב-2024. מה שאכזב את המשקיעים היא התחזית ל-2025, בה ההכנסות בתחום צפויות לצמוח בשיעור דומה.

מתוך המצגת של ורינט; השנה הפיסקאלית של ורינט מסתיימת ב-31.1; כך שלצורך העניין שנת הכספים 25 מתייחסת ל-31.1.24-31.1.25.


קיראו עוד ב"גלובל"


המשקיעים מאוכזבים מאחר והתחום הזה נחשב למנוע הצמיחה הגדול והמבטיח של החברה. ברבעון השלישי הסתכמו ההכנסות של ורינט בתחום התוכנה כשרות ב-148.7 מיליון דולר, 66% מההכנסות) לעומת 115.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2023. גם בשיחת המשקיעים של החברה אחרי הדוחות, התייחס המנכ"ל דן בודנר לפוטנציאל של התחום.


"אנו רואים לקוחות שמשתמשים ב-AI כדי להגדיל את יכולות הסוכנים", אמר בודנר בשיחה. "חלקם מצמצמים את כוח האדם, בעוד אחרים משתמשים בסוכנים ליצירת קשרים מעמיקים יותר עם הלקוחות. יש לנו כ-4 מיליון סוכנים שמשתמשים בתוכנה שלנו, ומייצרים כ-200 דולר לכל סוכן בשנה. התוצאות של ה-AI הן חיוביות עבור החברה, שכן לקוחות מוציאים 1,200 דולר לכל בוט שמחליף סוכן, מה שמציג בפנינו הזדמנות משמעותית". את הרבעון השלישי סיימה ורינט עם הכנסות של 224.2 מיליון דולר, לצד רווח של 54 סנט למניה.

מניית ורינט בשנה האחרונה


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אדובי
צילום: ויקיפדיה

אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר

בעוד מנייתה נחלשת והמשקיעים סקפטיים, אדובי רוכשת את Semrush כדי להציע למשווקים פתרון מקיף ועמוק בעידן שבו AI מגדיר מחדש את התחרות

אדיר בן עמי |

אדובי Adobe Systems Inc -1.79%   הודיעה על רכישת Semrush בעסקה במזומן של 1.9 מיליארד דולר. זהו צעד שנועד לחזק את היצע הכלים לשיווק דיגיטלי ולהעמיק את יכולות ה־AI של החברה, דווקא בתקופה שבה המשקיעים מטילים ספק ביכולתה לייצר צמיחה בתחום הזה.


Semrush, שמספקת כלים ל־SEO, פרסום דיגיטלי וניהול תוכן, נכנסה לבורסה לפני שלוש שנים אך השנה מנייתה התרסקה ביותר מ־40%. דו"ח חלש ברבעון השני והחשש הכללי משוויי יתר בתחום ה־AI פגעו בה קשות. העסקה של אדובי מציבה עליה תג מחיר גבוה בהרבה מהשווי שבו נסחרה - 12 דולר למניה, פרמיה של יותר מ־75%. בעוד המשקיעים שאלו את עצמם למה אדובי בוחרת דווקא עכשיו לבצע רכישה גדולה, החברה אמרה כי הרכישה נועדה כדי לתת למשווקים תמונה מלאה על הנוכחות שלהם ברשת, בין אם בחיפוש מסורתי, אפליקציות, רשתות חברתיות או בוטים מבוססי AI כמו ChatGPT וג'מיני. לפי אדובי, השילוב עם Semrush יאפשר לה להציע פתרון אחד שמרכז את כל הערוצים.


שנה מאתגרת לאדובי

המהלך מגיע אחרי שנה מאתגרת במיוחד לאדובי. החברה אמנם הובילה במשך עשרות שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, אך בשנים האחרונות היא מתקשה לשמור על המומנטום מול שחקניות חדשות, ובעיקר מול כלי AI שמציעים אלטרנטיבות זולות ומהירות. מניית החברה ירדה ב־27% מתחילת השנה, בין היתר בגלל חשש שהמודל העסקי שלה נשחק.


אדובי מנסה לשנות את הנרטיב הזה כבר שנתיים. היא השיקה את Firefly, מודל ה־AI הג׳נרטיבי שלה, והכניסה יכולות מבוססות מודלים לכלים כמו פוטושופ, פרמייר ואינדזיין. אבל למרות השקת המוצרים, היא לא הצליחה לשכנע את השוק שה־AI שלה מספיק מתקדם או ייחודי לעומת מתחרות כמו OpenAI או Canva.


העובדה שהמניה יורדת ביום הדיווח על העסקה מלמדת שהמשקיעים עדיין סקפטיים. הם רואים עול כבד על אדובי: מצד אחד היא צריכה להוכיח שהרכישה תתרום הכנסות אמיתיות, ומצד שני להראות שהשילוב עם Semrush לא ייתקע בתהליך הטמעה ארוך ויקר, כפי שקרה בעסקאות קודמות בתעשייה. למרות זאת, יש גם סימנים להתאוששות. ברבעון האחרון אדובי העלתה את תחזית ההכנסות שלה, בפעם השנייה השנה, וטענה שיכולות ה־AI החדשות מתחילות לייצר אימוץ אצל משתמשים עסקיים. מבחינתה, רכישת Semrush רק מזרזת את האסטרטגיה הזו ומחברת אותה ישירות לעולם השיווק, שצורך יותר ויותר כלי AI בזמן אמת.