לאומי - גל עליות שמבטא שלמות
משקיע לא מקצועי מחזיק, בדרך כלל, בתיק המניות שלו בעיקר מניות מפסידות. למה? מכיוון שאת הרווחיות הוא מכר מתוך פחד ואת המפסידות לא ימכור לעולם כי הוא לא פראייר... עולם הפוך.
תביטו על גרפים של מניות כמו לאומי, פועלים, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, מספר ממניות מרשימת היתר. לא הייתם רוצים להיות שם? ברור. אלא שהמשקיע הלא מקצועי מסתובב עם כפתור להשמדה עצמית. ובכל פעם שקורה לו משהו טוב, הוא דואג ללחוץ עליו. וכל ההקדמה הארוכה הזאת מדוע? משום שמניית לאומי עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. אלו הניחנים בסבלנות, מזל וקורט של הבנת שוק, אמורים ליהנות מהפסגות העתידות לבוא.
אם נביט על מגמת העליות ארוכת הטווח של לאומי, ניווכח שהמגמה מגלמת שלמות. אופן העלייה, התיקונים הטכניים, המחזורים וכל יתר הפרמטרים, אומרים עוצמה וכוח. אלו שמכרו כאשר המניה החלה לסגת במסגרת אותם תיקונים קודמים, סיפרו לכם שהם שבו וקנו. האמת היא שהם לא עשו זאת, כי הם לא מסוגלים לקנות גבוה אחרי שמכרו נמוך.
אלא שכל זאת אינו ממש מענייננו. אותנו מעניין מה קורה כעת. הרי מניית לאומי בכל זאת יורדת. ומה זה אומר? לעניות דעתי, גל הירידות האחרון שהחל כאשר המניה כבשה את רמת 13.81 שקלים למניה, מבטא תיקון טכני בריא ומקובל. במסגרת נסיגה זו אמורים להתקיים זה בצד זה שני מרכיבים בסיסיים : ראשית מחזורי המסחר חייבים להתכווץ כעדות ולפיה ההיצע העומד למכירה הולך ואוזל. לפחות עד לנקודת הזמן הנוכחית, מרכיב זה מתקיים בשלמותו. המרכיב השני הוא נקודת הבלימה המיועדת.
על הגרף אפשר לראות בבירור שמהלך העליות שעדיין לא עבר תיקון הוא זה שהחל ברמת 8.46 שקלים למניה והסתיים ברמת השיא האחרונה. חיתוך המהלך מוביל ליעד פוטנציאלי של 11.82 שקלים למניה. לאומי כבר הייתה קרובה, כאשר לפני ימים מספר נשקה לרמת 11.88 ואולי הייתה זו הנקודה האחרונה. עדיין קשה לדעת.
לסיכום: הרעיון המרכזי אינו לנחש האם לאומי סיימה את גל הירידות ברמה הנוכחית. פשוט בלתי אפשרי לעשות זאת על רקע הנתונים הקיימים. חשוב יותר להבין את התמונה הכללית ולאגד חלקים רבים יותר שימלאו את הפאזל הקיים. וכאשר עושים זאת, מובילה הדרך למסקנה - לפיה, כך או אחרת, סביר להניח שמניית לאומי לא אמרה עדיין את המילה האחרונה. הפסגה האחרונה עדיין אי שם באופק, ובסיומו של התיקון, אמורה מגמת העלייה להתחדש.
*הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
*אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד
מאת: אייל גורביץ'
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.23% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
