תשואה של 15.4% מתחילת השנה לקרן סולומון אנרגיה
הנה דוגמא מצויינת ליכולת להיות גמיש בניהול השקעות. קרן הנאמנות סולומון אנרגיה רושמת תשואה מרשימה של 15.4% מתחילת השנה. מדובר קרן הנאמנות היחידה בישראל שקראה נכון את שוק האנרגיה העולמי, והניבה תשואה עודפת משמעותית על כל מדדי המניות המובילים בעולם. יותר מכל קרן נאמנות אחרת המשקיעה בשוקי המניות בחו"ל.
בשנים האחרונות נסחרות תשומות האנרגיה השונות ובמיוחד הנפט והגז הטבעי ברמות מחיר גבוהות. רמות מחיר אלו מיוחסות לשני גורמים עיקריים: הראשון - שינויים מבניים בצד ההיצע והביקוש: בחמש השנים האחרונות גדל הביקוש לנפט בקצב שנתי ממוצע של כ-1.7%, בעוד שהגידול בכושר הפקת הנפט העולמי עמד בתקופה זו על 0.2% לשנה בלבד.
הגרם השני לכך הם למעשה - גורמים בלתי צפויים מראש, כגון: המלחמה בעירק, חשש מפשיטת רגל של חברה רוסית, אסונות טבע באיזור אסדות קידוח במקסיקו ועוד.
סולומון אנרגיה, קרן נאמנות מבית ההשקעות סולומון שוקי הון, קראה את השוק נכון, וזיהתה את הפריחה של סקטור מניות האנרגיה בעולם. לדברי עמית מוזס, מנכ"ל סולומון קרנות נאמנות ומנהל ההשקעות הראשי של הקרן סולומון אנרגיה, עומד סקטור מניות האנרגיה להיות אחד הסקטורים המובילים בתחום ההשקעה במניות בשנת 2005, "מחירי הנפט צפויים להמשיך ולהישאר גבוהים גם בשנים הקרובות, בעיקר בשל הפערים ההולכים וגדלים בין צד הביקוש לצד ההיצע, מגמת הצמיחה הגלובאלית בכלל והצמיחה בדרום מזרח אסיה בפרט. גורמים אלו יוצרים רמת תמיכה למחירי הנפט והנהנות העיקריות מכך יהיו חברות האנרגיה השונות בהן משקיעה הקרן: חברות האקספלורציה, ההפקה, הזיקוק והשירותים הנלווים".
לשאלה בדבר הערכות האנליסטים הזרים בנוגע לשוק האנרגיה העולמי, עונה מוזס: "למרות העליות הנאות במניות האנרגיה, נסחרות עדיין החברות המובילות ברמות מחיר נוחות: מכפיל הרווח הממוצע של החברות בסקטור זה עומד על 12, התשואה על ההון עומדת על 26% ושיעור הצמיחה בהכנסות עמד בשנה האחרונה על כ-30%. אנו מאמינים כי ברמות המחיר אותם צופים האנליסטים הזרים לנפט בשנים הקרובות, ימשיכו חברות האנרגיה המובילות להציג צמיחה בהכנסות ורמות רווח גבוהות. נפט הוא מוצר צריכה בסיסי ומשאב מוגבל בטבע, ובתור שכזה, הוא צפוי להמשיך ולהוות בסיס לתעשייה גדולה ומשגשגת".
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל
תקרת הגרעון בשנת 2026 תהיה בשיעור של 3.9% מהתוצר
אושר בממשלה התקציב לשנה הבאה - 662 מיליארד שקל. מדובר על גירעון של 3.9%, בהחלט סביר. התקציב, מסבירים באוצר, נועד להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ואחריות בצד הוצאות הממשלה, לאחר שלוש שנים של תקציבי מלחמה בהן הכלכלה הישראלית תמכה את המערכה הבטחונית.
במסגרת התכנית הכלכלית תהיה הפתחה במס הכנסה בדרך של ריווח מדרגות המס. תקציב משרד הביטחון יגדל באופן משמעותי על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי מדינת ישראל ואת יכולתו של צה"ל להתמודד עם האיומים הנשקפים, והוא יעמוד על סך 112 מליארד ש"ח. ערב המלחמה עמד תקציב הבטחון על 65 מליארד ש"ח.
השרים אישרו את הרפורמה בענף החלב שנועדה להתמודד עם המונופולים הגדולים השולטים בשוק החלב ולהביא להוזלת החלב והגבינות.
עוד מקצה התקציב תוספת משאבים משמעותית לשורת נושאים בעלי חשיבות ציבורית וכלכלית עליונה, ובהם הקצאה של למעלה מ-3 מיליארד ש"ח לתוכנית לקידום הבינה המלאכותית במשק והטמעתה במשרדי הממשלה, ונושאים רבים נוספים להרחבת ההשקעה בתשתיות והאצת הצמיחה במשק.
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין הרפורמות הנכללות במסגרת התכנית הכלכלית תקודם חבילת צעדים בתחום הפיננסי, החלת מס רכוש על קרקעות פרטיות פנויות שאינן חקלאיות, וכן חבילת תיקוני חקיקה להאצת פרוייקטים של תשתיות לאומיות.
מילואימניקים. קרדיט: Xהבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה
משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה.
המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".
הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.
