תשואה של 15.4% מתחילת השנה לקרן סולומון אנרגיה
הנה דוגמא מצויינת ליכולת להיות גמיש בניהול השקעות. קרן הנאמנות סולומון אנרגיה רושמת תשואה מרשימה של 15.4% מתחילת השנה. מדובר קרן הנאמנות היחידה בישראל שקראה נכון את שוק האנרגיה העולמי, והניבה תשואה עודפת משמעותית על כל מדדי המניות המובילים בעולם. יותר מכל קרן נאמנות אחרת המשקיעה בשוקי המניות בחו"ל.
בשנים האחרונות נסחרות תשומות האנרגיה השונות ובמיוחד הנפט והגז הטבעי ברמות מחיר גבוהות. רמות מחיר אלו מיוחסות לשני גורמים עיקריים: הראשון - שינויים מבניים בצד ההיצע והביקוש: בחמש השנים האחרונות גדל הביקוש לנפט בקצב שנתי ממוצע של כ-1.7%, בעוד שהגידול בכושר הפקת הנפט העולמי עמד בתקופה זו על 0.2% לשנה בלבד.
הגרם השני לכך הם למעשה - גורמים בלתי צפויים מראש, כגון: המלחמה בעירק, חשש מפשיטת רגל של חברה רוסית, אסונות טבע באיזור אסדות קידוח במקסיקו ועוד.
סולומון אנרגיה, קרן נאמנות מבית ההשקעות סולומון שוקי הון, קראה את השוק נכון, וזיהתה את הפריחה של סקטור מניות האנרגיה בעולם. לדברי עמית מוזס, מנכ"ל סולומון קרנות נאמנות ומנהל ההשקעות הראשי של הקרן סולומון אנרגיה, עומד סקטור מניות האנרגיה להיות אחד הסקטורים המובילים בתחום ההשקעה במניות בשנת 2005, "מחירי הנפט צפויים להמשיך ולהישאר גבוהים גם בשנים הקרובות, בעיקר בשל הפערים ההולכים וגדלים בין צד הביקוש לצד ההיצע, מגמת הצמיחה הגלובאלית בכלל והצמיחה בדרום מזרח אסיה בפרט. גורמים אלו יוצרים רמת תמיכה למחירי הנפט והנהנות העיקריות מכך יהיו חברות האנרגיה השונות בהן משקיעה הקרן: חברות האקספלורציה, ההפקה, הזיקוק והשירותים הנלווים".
לשאלה בדבר הערכות האנליסטים הזרים בנוגע לשוק האנרגיה העולמי, עונה מוזס: "למרות העליות הנאות במניות האנרגיה, נסחרות עדיין החברות המובילות ברמות מחיר נוחות: מכפיל הרווח הממוצע של החברות בסקטור זה עומד על 12, התשואה על ההון עומדת על 26% ושיעור הצמיחה בהכנסות עמד בשנה האחרונה על כ-30%. אנו מאמינים כי ברמות המחיר אותם צופים האנליסטים הזרים לנפט בשנים הקרובות, ימשיכו חברות האנרגיה המובילות להציג צמיחה בהכנסות ורמות רווח גבוהות. נפט הוא מוצר צריכה בסיסי ומשאב מוגבל בטבע, ובתור שכזה, הוא צפוי להמשיך ולהוות בסיס לתעשייה גדולה ומשגשגת".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
