נאמנות לענין סעיף 69 לחוק מיסוי מקרקעין - פרשת כהן

מאת: ד"ר אברהם אלתר, עו"ד

כותב המאמר מבקר את הנמקת בית משפט עליון בדחיית הערעור בפרשת כהן נ' מס שבח שעסקה בשאלת קיום נאמנות לענין סעיף 69.
עו"ד לילך דניאל |

רשימה זו תכליתה ביקורת על הנמקת בית משפט עליון בדחיית הערעור בפרשת כהן נ' מס שבח שעסקה בשאלת קיום נאמנות לענין סעיף 69.

כזכור, בהלכת כהן נ מנהל מס שבח נקבע כי אין נאמנות לפי סעיף 69 לחוק מיסוי מקרקעין חלה על נהנה בלתי ידוע. לפי ניתוח יסודי של פסק הדין יש לצמצמו לעובדות אותו מיקרה. לפיכך יש לפרש את כוונת השופטים כי לא ניתן ליצור נאמנות בדיעבד לאחר הסכם רכישה ואישור ביהמ"ש, רק בעת הגשת ההצהרה לרשות המס. באותו מקרה נרכש נכס מכונס נכסים בהסכם שנחתם באפריל, אושר בבית משפט בראשון ליוני, כאשר רק ב-26 ליוני אח"כ נחתם הסכם הנאמנות. מר א. פישר, הממונה על הנאמנות, דחה את ההשגה בכותבו, בצדק, כי הנאמנות נוצרה אחרי הרכישה ולפיכך אין בה להוות רכישה בנאמנות הפוטרת ממס העברה לפי סעיף 69 לחוק. מר פישר אימץ את הדין הכללי ופסק לפיו.

פרשנות זו התואמת את הדין הכללי והעומדת בשורה אחת עם פסקי דין רבים שקבעו כי יש

לפרש את דיני המס לפי הדין הכללי, הינה רצויה ויש לברך אותה.

אילו רק היה מנמק בית המשפט, תוך אימוץ עמדתו המקצועית של א. פישר, לא היינו באים עימו בטרוניה.

התוצאה היתה שסעיף 69 מכיר בנאמנות שנוצרה לפני רכישת הזכות במקרקעין לטובת נהנה לא ידוע, וזאת בהנחה כי הדין הכללי מכיר בנאמנות כזו. משמעות הדבר הינה כי אם דיני הנאמנות יכירו בנאמנות זו כנאמנות בת תוקף, הרי גם דיני המס יכירו בה. כך יוצא כי נאמנות לטובת נכד שטרם נולד, לדוגמא תוכר על ידי דיני המס אם היא הוכרה על ידי הדין הכללי.

כך גם נכיר בשורה נוספת של נאמנויות לטובת נהנה שעדיין לא קיים:

נאמנות לטובת חברה שטרם קמה בבעלות הנאמן או אחר שזהותו נקובה בכתב הנאמנות,

גם הם כשרים ויתאימו אף לחוק מס שבח. הם באים בגדרו של סעיף 69 הגם שאלו נאמנויות לטובת נהנים שאינם קיימים.

די לנהנה שיהיה ניתן לקביעה כיום או בעתיד במנגנון זיהוי ספציפי על מנת שתקום נאמנות בת תוקף לצורך הדין הכללי ולצורך סעיף 69 לחוק ואין לדעתנו הבדל בין השתיים.

ייתכן כי אם אכן ניקרא כך את פסק דין כהן לעיל הרי אז "נהנה ידוע", לפי השופט חשין, פירושו נהנה ניתן לזיהוי במידה סבירה על פי מנגנוני הזיהוי שניקבעו בדין הכללי כתנאי לתוקף הנאמנות.

קרי "נהנה ידוע" לפי הילכת כהן שווה בעצם למנגנון לפיו הנהנה ניתן לזיהוי גם אם הנהנה אינו קיים ובלבד שהנאמנות נוצרה טרם או בד בבד עם רכישת הזכות במקרקעין.

בהלכת כהן הזכות נרכשה כאמור באפריל 96 מכונס נכסים .הרכישה אושרה בבית משפט בתחילת יוני 96, ורק ב26.6.96 נוצרה הנאמנות.

ברור כי לפי דין כללי לא דובר בנאמנות מלכתחילה ולכן יצירת הנאמנות כשלעצמה הייתה עיסקה החייבת במס שבח (ולא העברת הזכות מנאמן לנהנה).

ממחקר שטח שעשינו נציין כי עובדות פסק הדין אינן עומדות בקו אחד עם הנמקות השופט חשין. דחיית ההשגה נעשתה ע"י אליעזר פישר, מנהל תחום אחראי על נושאי נאמנות בנציבות מס הכנסה ומס שבח. א. פישר ציין בהנמקתו כי על פי דין כללי אין נוצרת נאמנות לגבי זכות, אלא קודם או עובר לרכישתה. מאחר וכאן נרכשה הזכות באפריל (אושרה בבית משפט בתחילת יוני) ורק אח"כ נוצרה הנאמנות (ב-26.6.96), הרי שלפי הדין הכללי לא נוצרת נאמנות. לא ברור לנו מדוע השופט חשין נימק את פסק דינו בהתבסס על נאמנות שנוצרה בשעה שכלל לא נוצרה נאמנות! האם מחד גיסא רצה השופט ליצור תדמית כאילו נוצרה נאמנות בדיעבד והחוק מכיר בה, אלא שלא נוצרה לטובת נהנה ספציפי? לא כך היו עובדות המקרה ולפיכך הנמקתו של השופט ממש מביכה.

הפרשנות מוזרה עוד יותר על רקע ההקבלה ההולכת ותופסת מקום של פרשנות חוקי מס דווקא על פי דין כללי (פרשת סיוון הינה דוגמא אחת לכך שנפסקה ממש באותו חודש באותו בית משפט בה הנמקת בית משפט היתה לטובת אימוץ המונח פרוק על כל משמעותו בפקודת חברות גם לענין חוקי מס, בהקשר לפרוק על פי סעיף 93 לפקודת מס הכנסה.

גם פסק דין אביגדור זיו שעסק בהוכחת נאמנות שלא הוגשה לגביה הצהרה, הרחיב את פרשנות חוק מס שבח מקרקעין וראה בנאמנות תקפה על פי דין כללי נאמנות בת תוקף אף לענין חוק מיסוי מקרקעין, גם אם לא מולאו דרישות פרוצדורליות אלו או אחרות לגביה.

לסיכום, מוזרה הילכת כהן על הנמקתה הסוטה מדין כללי בשעה שניתן להצדיק ביתר שאת את תוצאת פסק הדין תוך הקבלת הנמקת פס"ד לדין הכללי. מאחר ודיני נאמנות אינם מכירים בנאמנות בדיעבד, כפי שקבע אליעזר פישר בתשובתו להשגה, לא היה ניתן להכיר בנאמנות אף בפרשת כהן.

יותר מכך, נדמה לנו כי עצם יצירת נאמנות בפרשת כהן הינה "ארוע מס", שכן יצירת נאמנות הינה העברת הזכות להנאה כלכלית מהיוצר (במקרה זה גם הנאמן) לטובת נהנה (שלא היה קיים מלכתחילה). משמע, נוצר מצב בו הועברה ההנאה הכלכלית מכהן עצמו, שהיה הנהנה באפריל וב-1 ליוני 96', לחברה בשליטתו שהפכה לנהנית רק ב-26.6.96. העברת הזכות להנאה היתה ארוע מס, אף כי לא נעשה הסכם מכירה, שכן יצירת נאמנות בת תוקף היא כשלעצמה "מכירת הבעלות", בין שתראה בה העברת בעלות (הגדרת מקרקעין), או העברת הזכות להנאה מהקרקע (הגדרת מכירה). ניתן כמובן לחשוב על תכנון מס בו העברת הזכות להנות תועבר בין נהנה לחברה שלו ע"י סעיף פטור כדוגמת 104א, אך אין עסקינן בכתבה זו בתכנון מס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.