קו פרשת המים: כך ישפיעו איומי החות'ים על מחירי הסחורות והרכבים
"בינתיים אין לנו קושי להביא סחורה. אנחנו עובדים מאוד חזק עם סין ואין מגבלות, ומחירי השילוח כבר במחירי סבירים", אמר משה ממרוד, הבעלים של תדיראן. "יש לנו שתי אוניות שאמרו לנו שהם לא יעברו את תעלת סואץ' וייקח להם עוד 14 יום להגיע". ממרוד לא דואג כי יש לתדיראן מספיק מלאי, אבל האמירה שלו לצד אמירות של יבואנים נוספים, לרבת משוק הרכב וכן העקיפות שעושות הספינות של צים - מדלגות על תעלת סואץ ומפליגות מסביב לאפריקה מייקרות את עלויות היבוא באופן משמעותי - הרחבה: החות'ים ממשיכים לתקוף ספינות ישראליות - ויש לזה גם השפעה על יוקר המחייה
ישר לכיס שלנו. מכולה של צים (צים)
תחת האיום הזה, של עיכובים בסחורות נמצאות חברות רבות. ההתערבות של החות'ים במלחמה מוגדרת על ידי המנהיגים שלו כמעטה וככזו שתטופל בהמשך, אבל יש כבר נזקים לא מעטים מהתקפות החות'ים גם ישירות על ישראל וגם על הספינות שעוברות בקרבתם.
בין היתר, נזכיר, הם תקפו מכלית ישראלית נוספת באזור תימן - המיכלית "סנטרל פארק" שנמצאת בבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר. לפחות 3 פעמים הם תקפו ספינות בבעלות של ישראלים - עידן עופר ורמי אונגר. באחת הפעמים הצי האמריקאי נכנס לפעולה ונטרל אותם.
- החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
- הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפעם הראשונה מאז תחילת המתקפה נודע כי צים "מחשבת מסלול מחדש". היא תשנה את קו התובלה מהמזרח לישראל בגלל המצב. "החברה שומרת על המחויבות שלה לשרת את הנמלים בישראל ובמזרח הים התיכון. לאור הסיכון למעבר בטוח בים הערבי (מול חופי המפרץ הפרסי וחצי האי ערב) ובים האדום, צים נוקטת בצעדים 'פרו-אקטיביים' זמניים כדי להבטיח את הביטחון של הצוותים, האוניות והמטענים של הלקוחות באמצעות שינויי נתיב לחלק מהספינות שלה", כך בהודעת החברה, "כתוצאה מצעדים אלה ניתן לצפות לזמני שייט ארוכים יותר למרות שנעשים כל המאמצים להקטין למינימום את השיבושים".
כבר עתה ברור שעיכובים כאלה יכולים לגרום לעליית מחירים של הסחורות המיובאות (בין היתר בגלל עליה במחירי השינוע וכן גם בפרמיות הביטוח). עליית מחירים כזאת תורמת לאינפלציה וגם עלולה להשפיע על החלטות הריבית הבאות - אבל זה עדיין מוקדם מדי לקבוע מה יקרה, משום שלא ברור כמה זמן האיומים מהחות'ים יימשכו ומה יהיו ההתפתחויות בהמשך המלחמה.
מההודעה של צים לא ברור כמה זמן יהיה העיכוב בהגעת הסחורות לישראל אבל על פי ההערכות מדובר בעיכוב של שבועיים-שלושה, כלומר, בערך פי שניים מהמקובל. כיום, צים משנעת רכבים מאסיה, בעיקר יפן, קוריאה וסין, תוך פחות מעשרה ימים. החשש הוא שעיכובים יגרמו להעלאות מחירים גם בענף הרכב.
- אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
- בואו לשחק - הטריוויה השבועית של ביזפורטל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
השאלה היא איך מהלך כזה ישפיע על המחירים בענף הרכב. בכל חודש מגיעים כמה אלפי רכבים מהמזרח. צים היא חברת הספנות שאמונה על המשלוחים האלה לישראל, בשיתוף חברה יפנית. ככל הידוע, לפחות ספינה אחת של צים שינתה מסלול ולא תעבור דרך תעלת סואץ אלא תעשה "מסלול ארוך יותר", מה שיגרום לעיכוב משמעותי.
עניין כזה לא רק מעכב את הגעת כלי רכב (שבזמן המלחמה הביקוש אליהם ירד), אלא יכול לגרום גם לעליית משמעותית של מחיר התובלה. בסוף, זה משפיע גם על מחירי הרכב. גם חברות הביטוח לא מוכנות לבטח לאחרונה חלק מספינות התובלה ואלה שהן כן מבטחות משלמות פרמיה גבוהה הרבה יותר. אז מה יקרה עכשיו? זה תלוי כמובן בהיקף ואורך הלחימה. הלוחמים מתימן עדיין לא צריכים להדאיג את ישראל מבחינה ביטחונית, אבל מה שקורה בימים האחרונים צריך להיעצר, לפני שיהפוך ל"קו פרשת המים".
- 6.כמה קשקושי אשכים. עוד כתב תבהלה. (ל"ת)רק 14 29/11/2023 10:40הגב לתגובה זו
- 5.לא מדויק, נכון שההפלגה ארוכה אך זה מתקזז עם המס בסואץ. (ל"ת)לדייק חברים לדייק 29/11/2023 08:43הגב לתגובה זו
- 4.פטריוט 28/11/2023 21:55הגב לתגובה זואני לא מבין. חבורה של לועסי גת עם גלביות וסנדלים מורידה את כלכלת ישראל על הבירכיים. כל הכבוד לצהל? לא בטוח.
- 3.Davidasulin 28/11/2023 21:00הגב לתגובה זוצים סחטנים,לא חייבים לייבא סחורה באמצעות צים .אפשר לייבא דרך חברות אחרות.ולא יהיה צריך להעלות מחירים.
- 2.סבטלנה 28/11/2023 19:38הגב לתגובה זולפני נתניהו, הייתה לנו הרתעה בעולם חבל
- 1.מעניין מתיי ישאירו אח החותים, רק עם חוטיני...ויפה שעה אחת קודם. (ל"ת)מ. כהן 28/11/2023 12:59הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
