עזה
צילום: דובר צהל
חרבות ברזל

3 חיילים נפצעו בחילופי אש עם מחבלים בצפון, חיל האוויר תוקף בדרום לבנון

המלחמה נמשכת. מספר ההרוגים עומד על יותר מ-700 והפצועים - על 2,315. צה"ל תקף הלילה והרג עוד מחבלים, איראן מכחישה שיתוף פעולה במבצע ואיחוד האמירויות יוצאת להגנת ישראל. פורסמו שמותיהם של 16 חללים נוספים. ומה קורה בצפון?
איציק יצחקי |
המלחמה בישראל נמשכת, עכשיו גם בגבול הצפוני שמתחמם, לאחר ש-3 חיילים נפצעו באורח בינוני בחילופי אש עם מחבלים. בתגובה צה"למפציץ בדרום לבנון, נבדק חשד לניסיון חדירה נוסף בגבול. חיל האוויר הודיע כעת מסוקים תוקפים בדרום לבנון.    בגזרת עזה, צה"ל המשיך להגביר הלילה נוכחות מסביב לרצועה, ובמקביל - חמאס לשגר, גם הלילה (בין ראשון לשני) - מטחים לעבר הדרום. בניין באשקלון ספג פגיעה ישירה ושריפה פרצה בשתי דירות. במשרד הבריאות מדווחים כי מספר ההרוגים עומד על יותר מ-700 והפצועים - על 2,315. עד כה צה"ל רשם קורבות רבים: משפחותיהם של 73 חיילים שנפלו כבר קיבלו הודעות. בחמאס ובג'יהאד טענו הלילה כי הם מחזיקים ביותר מ-130 חטופים. על מנת לייעל את הטיפול בניהול המלחמה, הבוקר יואצו המגעים להקמת ממשלת חירום. במקביל, צה"ל פורס כוחות בצפון כדי למנוע התקפת פתע. מועצות אזוריות בגבול המליצו לתושבים להתפנות, בעקבות התחממות הגזרה הצפונית. במקביל, חיזבאללה מנסה להקים מחדש את האוהל שהופגז בהר דוב, ממנו שוגרה פצצת מרגמה אתמול, אך צה"ל מסכל זאת. הבוקר סיכלו לוחמי צה"ל מחבל שניסה לחדור לבסיס צה"ל בזיקים. ומה קורה בעזה? דובר צה"ל הודיע שכלי טיס של צה"ל תקפו באופן נרחב ברצועת עזה. "צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה ברגעים אלו ולפגוע פגיעה אנושה ביכולתיו של ארגון הטרור חמאס", אמר. במהלך התקיפה הופצץ מבנה בו שהו פעילים של ארגון הטרור חמאס וכן הותקפו מספר מפקדות מבצעיות, בניהן אחת ששייכת לבכיר בכוח הימי של חמאס, מוחמד קשטה. סמוך לחצות, בניין באשקלון ספג פגיעה ישירה מרקטה. כתוצאה מכך, שריפה פרצה בשתי דירות בבניין. במד"א עדכנו כי ילד בן תשע נפצע באורח קל עד בינוני מרסיסים. הוא פונה לבית החולים ברזילי. בעקבות האירועים, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והבטיח לו כי סיוע צבאי אמריקני נמצא בדרכו. בהודעת הבית הלבן נכתב בין היתר: "הנשיא הבטיח את תמיכתו המלאה בממשלה ובעם ישראל נוכח תקיפה חסרת תקדים ומחרידה של מחבלי חמאס. אין הצדקה כלשהי לטרור, ועל כל המדינות לעמוד מאוחדות מול זוועות אכזריות שכאלה". יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, קרא לראש הממשלה ולראשי האופוזיציה להקים ממשלת חירום לאומית. בר דוד: "בשעה קשה זאת, שבה עם ישראל נמצא במלחמה, אין זאת העת להצבת תנאים או למשיכת זמן. אלו ימים מהכואבים ומהקשים שידענו כמדינה וכחברה. הכאב קשה מנשוא, וזו השעה למנהיגות מלוכדת ומאוחדת. נכאב, נלחם וננצח רק ביחד". הלילה הגיבה איראן להאשמות לפיהם היא מעורבת במתקפה על ישראל. משלחת איראן באו"ם פרסמה הצהרה שבה נאמר: "הצעדים הנחושים של הפלסטינים מהווים הגנה לגיטימית לחלוטין נגד שבעה עשורים של כיבוש ופשעים נוראים על ידי המשטר הציוני הבלתי לגיטימי. אנחנו תומכים בפלסטין ללא סייג. עם זאת, אנחנו לא מעורבים בתגובה הפלסטינית, שבוצעה על ידי פלסטין עצמה בלבד". הדברים של איראן יצאו לאחר שמוקדם יותר אמרו גורמים אירניים כי גורמי ביטחון איראניים עזרו לחמאס בתכנון מתקפת הפתע. לפי הגורמים האלה, בכירים במשמרות המהפכה ייעצו לחמאס מאז אוגוסט כיצד להוציא לפועל את המתקפה המשולבת מהקרקע, האוויר והים. עוד הלילה, איחוד האמירויות הוציאה הודעת גינוי על הפלישה של חמאס לשטחי מדינת ישראל. זאת המדינה הערבית הראשונה שעשתה זאת. בהודעה של משרד החוץ של איחוד האמירויות נכתב: "התקפות חמאס נגד אזרחים ישראלים הם הסלמה חמורה. אנחנו נגעלים מהדיווחים על חטיפת אזרחים ישראלים מבתיהם ולקיחתם כבני ערובה. אזרחים זכאים להגנה לפי החוק הבינלאומי". צה"ל פרסם הלילה את שמותיהם של 16 חללי צה"ל נוספים אשר משפחותיהם עודכנו. בין הנופלים היה גם ירון שי, בנו של שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, יזהר שי. האחרון צייץ הלילה בטוויטר: "נוני שלנו, גיבור שלנו. נפלת בקרב על הגנת המדינה. זכינו בך 21 שנים. מלאך שלנו בשמים. נוח בשלום אהוב ליבנו". להלן שמות החיילים שנפלו: - סא"ל אלי גינסברג, קצין לוחם בשייטת 13, בתפקידו האחרון היה מפקד בי"ס לוט"ר, בן 42, מדברת - טוראי ליאור לוי, סמב"צית במחוז דרום של פיקוד העורף, בת 19, מדימונה - רב"ט אדיר טהר, לוחם בגדוד 13 של חטיבת גולני, בן 19, מירושלים - סמ"ר אוראל משה, לוחם בגדוד 12 של חטיבת גולני, בן 21, מרכסים - רס"ן פלג סאלם, קצין לוגיסטיקה של חטיבה 460, בן 30, מנתניה - רב"ט עמית צור, לוחם בגדוד 51 של חטיבת גולני, בן 19, מאליכין - רב"ט עילי בר שדה, לוחם בגדוד 13 של חטיבת גולני, בן 19, מרמת גן - סגן איתי כהן, מפקד צוות ביהל"ם, בן 22, מרחובות - סמל בן רובינשטיין, מדריך לוט"ר, בן 20, מהוד השרון - סמל ירון אורי שי, לוחם בסיירת נח"ל, בן 21, מקדימה צורן - סרן (מיל') רועי נגרי, מפק"ץ בביה"ס ללוט"ר, בן 28, מתל אביב - סמ"ר יוסף איתמר ברוכים, מפקד כיתה בבא"ח צנחנים, בן 20, מאשדוד - סגן נתאי עמר, ע' קצין הנדסה חטיבתי בחטמ"ר דרומית, בן 22, מעלומים - סג"ם יונתן גוטין, קצין תקשוב ביחידה הרבמ"ד, בן 20, ממודיעין-מכבים-רעות - סמ"ר טשגר טקה, חייל מנהלה בגדוד 51 של חטיבת גולני, בן 21, מירושלים - סמ"ר נווה אליעזר לקס, לוחם בסיירת מטכ"ל, בן 21, מלוד  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?