הריון
צילום: Photo by Alicia Petresc on Unsplash
כסף ואני

בן 29, מתי זה הזמן להפוך לאבא ואיך הגבתי כשדניאלה לא קיבלה את המחזור בזמן

נמרוד סופרין | (9)

״מה זאת אומרת?״ שאלתי ולקחתי את כוס המים שהיא השאירה על השולחן.

״לא יודעת. המחזור שלי כמו שעון. זה בחיים לא קרה לי, וזה לא שהחלפתי גלולות או משהו.״ הטון שלה היה רגוע. כמעט מאופק. כאילו היא אוחזת חזק באיזו אימה או שמחה אדירה ומחכה לתגובה שלי כדי לתת לרגשות להתפוצץ.

שתקתי. ליטפתי את הזקן. הוצאתי סיגריה מהחפיסה. החזרתי אותה. אולי לא מתאים. הדבר הראשון שהרגשתי הייתה הקלה מטורפת. אני לא עקר. דבר שמשום מה תמיד חשדתי בו לגביי, ומיד אחרי זה נכנסתי ללחץ מטורף מזה שאני לא מגיב לה. קפאתי. לא ידעתי מה להגיד, מה לעשות, איך להגיב. לשמוח? לקפוץ עליה? להיכנס לפאניקה? לברוח?

״אל תהיה כזה טרוד, שום דבר עוד לא בטוח. אני רק משתפת אותך״. לא להיות כזה טרוד? איך את כל כך מאופקת? יכול להיות שיש לך ילד בבטן עכשיו! יכול להיות שיש לי ילד בבטן שלך עכשיו!

״עשיתי הבוקר בדיקה. היא יצאה שלילית, אבל מחר יש לי בדיקת דם״. ״ואם זה אמיתי,״ שאלתי, ״ואם את בהריון?״, ״אז מזל טוב לנו,״ היא אמרה והושיטה יד ללטף לי את הברך. היד שלה הייתה בטון. כל כך לא גמישה ורכה כמו שהיא בדרך כלל. שנינו היינו. אפילו חיוך היא לא הצליחה להעלות.

״תקשיבי, מה זה סליחה שאני מגיב ככה. נראה לי שכל המערכות שלי בפריז כרגע״. ״גם שלי. זה בסדר,״ היא אמרה ועברה לספה שישבתי עליה, ״רק תחבק אותי״.

הייתי עצבני ברמות. הסתובבתי הלוך וחזור בדירה המסריחה הזאת, עם כל האבק והעשן והצעקות של המוסכניקים ורעשי הבנייה של הרכבת הקלה והצפירות של המכוניות בפקק התמידי של רחוב אילת והייתי עצבני ברמות. דמיינתי איך אני אומר לדניאלה שאני רוצה להיפרד, והיא צועקת עליי שאני פחדן ושאני ילד שלא מבין שאם זה בא בקלות זה לא זה, ששום דבר טוב לא בא בקלות, ואהבה זו עבודה, וזוגיות זה אתגר תמידי, וזה מעיק, וזה מזעזע, וזה מורכב, וזה מסובך אבל זה שווה את זה ואני צועק עליה בחזרה שהיא פחדנית וחסרת דמיון, שזה שככה זה היה אצל ההורים שלה לא אומר שככה זה! אהבה זה דבר פשוט!

מה שמורכב ומזעזע זה להיות בזוגיות עם מישהו שאתה כבר לא אוהב אבל מפחד לעזוב! ולהמשיך להגיד לה שהיא הולכת למקום הכי רגיל, הכי מתאמץ, הכי נאבק, ובשביל מה? בשביל לשבת משועממים על הספה או אצל זוג חברים ולדבר על כמה הכל קשה?

היא שתקה. היא לא הייתה שם. הייתי לבד בדירה המסריחה הזאת. הצתי סיגריה. כאב לי הראש. אלוהים, יכול להיות שבעוד שמונה חודשים אני אהיה אבא? יכול להיות שזה גזר הדין של אלוהים בשבילי? שזו הדרך היחידה שהוא מצא ליישב אותי? לעשות את ההפך מלסרס אותי? אולי זה יציל אותי. אולי זו ההזדמנות שלי להתבגר, לבחור את הדרך שלי. לבחור את העולם שאני רוצה שהילד שלי ייכנס לתוכו. איזה עולם אני רוצה שהוא יראה? עולם שבו עובדים קשה בשביל לאהוב אותו, או עולם שבו אוהבים משהו אז עובדים בו? אני רוצה שהוא יראה אבא שעף על החיים שלו. לא איזה רמוס שקם לעבודה שהוא לא אוהב. לא אחד שבחר בנוחות. לא אחד שהלך על בטוח. אחד שסיכן. אחד שחי עם תשוקה. אחד שבוער לחיות. לחיות!

קיראו עוד ב"בארץ"

אבל אני ילד. דניאלה צודקת. אני ילד. אני לא רוצה להתבגר. אני לא רוצה להיות אבא. עוד לא. אבל זה לא בידיים שלי בכלל, זה בבטן שלה. ומה עם כסף? למי יש כסף לילד עכשיו? לא משנה כמה ההורים יעזרו, כמה סבא וסבתא יתרמו, זה עדיין חתיכת בור. את החודש שלי, לבד, אני מסיים במינוס מאתיים, אז עכשיו גם להשכיב עוד ארבעת אלף שקלים על הגן? ועל החיתולים שלו? ועל הבגדים והצעצועים ועל עוד מיליון דברים שאני כנראה לא מודע אליהם? איך אנשים מביאים ילדים לעולם? באיזה כסף?

לקחתי עוד שאיפה מהסיגריה. נסחפתי. נסחפתי, ואני לא לבד פה. חשבתי על דניאלה. מה היא חושבת, מה היא מרגישה, מה היא רוצה? היא באמת רוצה ילד עכשיו? ילד, איתי? היא כל כך אוהבת אותי? או שהיא כל כך עיוורת לרצון להיות אמא שהיא לא רואה אותי בכלל? ככה היא תכננה את זה? כשהיא נכנסה לבד למיטה, בבית של ההורים שלה, ודמיינה את העתיד, ככה היא ראתה אותו? ואולי בכלל אין לה כזה רצון להיות אמא. אולי היא פשוט מתביישת להודות בזה. אבל גם אם אין לה רצון, יש בה פחד. פחד שזה עכשיו או לעולם לא. זה באמת מפחיד. כאילו, לא אותי. אותה. יש לה דד ליין, באמת. באמת יש גבול. זה מטורף.

קמתי מהספה. פתחתי את הדלת ויצאתי החוצה. היה לי חם והייתי חייב קצת אוויר. ומה נספר לילד, שהוא היה טעות? ומה ארגיש כשאסתכל עליו זורק גזרים מבושלים על הרצפה, שהוא היה טעות? שעשיתי טעות? מה אני אמור לעשות? לא רציתי להתקשר לאמא ולא לנועם ולא לסבא ולא לאף אחד. לדבר על זה יעשה את זה אמיתי. יש עוד סיכוי שסתם אכלתי פה סרטים. יש עוד סיכוי שהיא תקבל מחזור בקרוב. חזרתי לתוך הבית. נכנסתי למקלחת וחשבתי על איזה שיימינג המבוגרים עשו לרצון.

רצון, הדבר המדהים הזה, המצפן הפנימי הזה, הקוף המשוגע הזה, הוא כמעט כל מה שיש לנו. הוא כמעט כל מה שעושה אותנו מי שאנחנו. לא מה נכון, לא מה אחראי, לא מה בוגר, לא מה כדאי, לא מה צריך, לא מה יעשה לי טוב, לא לטווח הרחוק, לא לטווח הקצר, לא לחשוב קדימה, לא, לא, מה אני רוצה, זה מה שחשוב. מה, אני, רוצה. זו השאלה שאני צריך לשאול את עצמי, בעצם לא, זה היופי ברצון. לא צריך לשאול שאלות. פשוט יודעים.

יצאתי מהמקלחת והרמתי את הטלפון. הייתה שם שיחה שלא נענתה מנועם והודעה מדניאלה. תמונה. סלפי מהשירותים. היא קיבלה.

כסף ואני - מונולוגים של נמרוד סופרין, בן 29, גר בתל אביב. סופר - לכל המונולוגים

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נעומימה 16/05/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
    בס"ד פתי יאמין לכל דבר
  • 6.
    מגיב 13/05/2023 22:00
    הגב לתגובה זו
    מבין אותך אחי.
  • 5.
    יהיה בסדר 13/05/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    הלא נורמלי זה אישה בשם דניאל,יובל,עומר וכ'ו
  • 4.
    חלש…. נראה מומצא (ל"ת)
    13/05/2023 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סמי 13/05/2023 16:47
    הגב לתגובה זו
    בהלה מיותרת. אתה מסוגל להיות אבא טוב.
  • סמי הכבאי? 14/05/2023 07:19
    הגב לתגובה זו
    =צרות צרורות,ההנאה מהם אשליה לזמן קצר
  • 2.
    אבי3 13/05/2023 16:21
    הגב לתגובה זו
    אבל יש לך חברה?!?!? אחרי כל הסיפורים שלך יש לך חברה! היית צריך לספר לנו את זה מזמן חשבתי שאנחנו כבר חברים
  • 1.
    מ. כהן 13/05/2023 13:27
    הגב לתגובה זו
    אני חוזר לגיל 29 זה הגיל שנישאתי, אותם הרגשות, אותם חששות.לאחר 9 חודשים נולדה ביתי הבכורה, שיש לי מימנה היום שלושה נכדים, תחשוב איזה כף זה.יש לי כמובן עוד ילדים, אני בן 60 ואין מאושר מימני.אני מרגיש שהרגע ההוא בהיסטוריה הוא רגע מכונן , ועיצב את המורשת המשפחתית שלי.
  • כל 21/05/2023 20:52
    הגב לתגובה זו
    40 איש ואישה כמובן,כל סו"ש 20,מתנות בלי סוף שלא מוערכות ,זה כזה כיף??
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

אנשים וגרפים
צילום: FREEPIK

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%

הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%

רן קידר |
נושאים בכתבה תמ"ג צריכה פרטית

התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.

על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.


תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים


צריכה פרטית

בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).