דן מנחם קרן ריאליטי
צילום: טל גבעוני

קבוצת ריאליטי רכשה את טחנת הקמח ביפו תמורת 120 מיליון שקל

בכוונת השותפים להשביח את המתחם ולהגדיל את זכויות הבניה כך שיכלול עירוב שימושים למגורים, תעסוקה ומסחר; ולהפוך את המתחם לפרויקט דגל עירוני, כולל שימור מבני הממגורות ההיסטוריים לצד חידוש ופיתוח המתחם כולו

דור עצמון |

קבוצת ריאליטי רכשה יחד עם קבוצת יצחקי (50%-50%) את טחנת הקמת ההיסטורית בדרך סלמה 25 בתל אביב, בסמוך למתחם נגה, תמורת 120 מיליון שקל. הקרן וקבוצת יצחקי רכשו יחד 2.6 דונם והודיעו כי בכוונתם לפתח את כלל המתחם המשתרע בין הרחובות דרך סלמה, פוריה, שניצלר וורסמן.

המתחם שימש עד כה כטחנת קמח, עם זכויות בניה הקיימות בהיקף של 250% (כ-6,500 מ"ר) ביעוד לתעשייה ומלאכה ומסחר. במתחם קיימים שני מבנים בשטח כולל של כ-2,700 מ"ר, כאשר המבנה הראשון בן שתי קומות מונה כ-700 מ"ר בחזית הפונה לדרך שלמה והמבנה השני בן 5 קומות בהיקף של כ-2,000 מ"ר ממוקם בעורף לכיוון רחוב פורייה. כמו כן, מונה החלקה מספר מבני ממגורות (סילואים) המשמשים לאחסנת קמח.

הקרן ויצחקי מתעתדות להשכיר את השטחים והמבנים הקיימים בתקופת הביניים לשימושים שונים הכוללים מסחר, תעשיה  ואחסנה. במקביל, בכוונת ריאליטי ויצחקי לקדם תכנית השבחה משמעותית עבור המתחם כולו שתכלול עירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה, תוך הגדלה משמעותית של זכויות הבניה, בהתאם לתוכניות מתאר ארציות ועירוניות מאושרות - ת"א 5000, ת"א 5500 ותמ"א 70 (תכנית המטרו). התוכניות העתידיות במתחם כוללות את שימור הסילואים, והוא צפוי להפוך להיות מתחם הדגל באזור בהתאם לכוונת מוסדות התכנון והעירייה.

מלבד פרויקט הטחנה, ריאליטי מחזיקה בנכסים משמעותיים נוספים במבואות יפו, ביניהם  מתחם פרדס שניר, שנרכש ב-336 מיליון שקל. לאחרונה אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ת"א־יפו להפקדה תוכנית התחדשות במקום, במסגרתה מתכננת הקרן להקים מתחם המשלב מגורים, מסחר ותעסוקה, בבניינים בגובה של בין 8 ל-19 קומות, שטח ציבורי פתוח גדול ומגרש למבני ציבור.

דן מנחם, שותף בקבוצת ריאליטי: "הפרויקט מציע שימור אלמנטים היסטוריים לטחנת הקמח בשילוב פרויקט עירוב שימושים למגורים מסחר ותעסוקה. מדובר באתגר תכנוני של שילוב ישן וחדש, פיתוח מרחב ציבורי איכותי ויצירת פרויקט דגל עירוני בתחום השפעת תחנת המטרו העתידית בדרך שלבים. התכנון יתבסס על מחקר איכותי לגבי האפשרויות לשימוש במבנים ששימשו כטחנת קמח ברחבי העולם ואשר יקבלו שימוש עדכני ואיכותי התואם את מדיניות העירייה וצרכי הסביבה. קבוצת ריאליטי דוגלת ביצירת מרחבים איכותיים ומתקדמים תוך שימור המורשת הבנויה המאפיינת את התייחסותה למרחב מבואות יפו בו הקבוצה פעילה בשלל פרויקטים חדשניים ופורצי דרך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.