יש קשר קריטי בין אסון האוטובוס בכרמל לפנסיה שלכם - תבדקו

ירון שמיר, מומחה הגמל של Bizportal, מציין 3 מסקנות קריטיות ביום שלאחר אסון האוטובוס בשריפה בכרמל
ירון שמיר |

בשבוע האחרון ובעקבות האסון של אוטובוס צוערי השב"ס נחשפנו בעיתונות למושג התשואה הדמוגרפית והשפעתו על עמיתי קרנות הפנסיה. כדי להבין את המשמעות של מושג זה חשוב להבין את דרך פעולת קרנות הפנסיה וכיצד הן פועלות. חשוב להבין את עקרון ההדדיות השולט בקרן פנסיה בניגוד לפוליסות הביטוח, לפיו מי שמבטח את העמיתים בקרנות הפנסיה הם העמיתים עצמם!

כן, קצת קשה להבין את המשמעות הזו אך קרנות הפנסיה בנויות במנגנון של ערבות הדדית. ניקח לדוגמא תביעה של עמית שמוערכת ב-1 מיליון ש"ח , ואין מדובר על סכומים שאינם מיצגים, ונניח כי באותה קרן קיימת צבירה של נכסים של 100 מיליון ש"ח , באותו חודש יספגו עמיתי הקרן "תשואה שלילית" בנכסיהם של 1%.

ענין התשואה הדמוגרפית עלה שוב לדיון במלוא עוצמתו באסון הכרמל. חלק גדול מחללי אוטובוס השב"ס בוטחו בקרן הפנסיה מבטחים. מבטחים העריכה את תביעות השארים בעקבות האסון בכ-30 מיליון ש"ח. ננסה לתרגם את המשמעות של התביעה, מה היה קורה אם הביטוח היה בקרן אחרת וכיצד מתמודדות הקרנות הקטנות עם הסיכונים.

מבטחים היא קרן הפנסיה הגדולה ביותר והיקף נכסיה נאמד בכ-33 מיליארד ש"ח. היקף פגיעה של 30 מיליון ש"ח יגרום לפגיעה לא מהותית בעמיתי הקרן של כ-0.1% בלבד.

אבל בוא ונניח כי במקום במבטחים חללי השבס היו מבוטחים בקרן פנסיה אחרת שהיקף נכסיה הינו מיליארד ש"ח בלבד. במקרה כזה היו עמיתי הקרן סופגים פגיעה משמעותית של 3% בגין האסון!

מסקנה ראשונה: כאשר בוחרים קרן פנסיה פרט לענין דמי הניהול והתשואה חשוב לבדוק את היקף נכסי הקרן.

נמשיך עם הבדיקות שלנו , ונחזור לאסון אחר אשר פקד את ארצנו. בשנת 2006 במהלך מלחמת לבנון השניה פגע טיל במוסך הרכבת בחיפה. כתוצאה מהפגיעה נהרגו 8 עובדי רכבת ישראל.

חלק מאותם עובדים היו מבוטחים בקרן הפנסיה של הפניקס, קרן הפנסיה היתה אז בתחילת דרכה והיקף נכסיה לא היה גדול. יותר מכך, עובדי הרכבת עברו לקרן הפנסיה של הפניקס רק כחודשיים לפני האסון. בהתאם למה שהוסבר קודם לכן ברור הוא כי עמיתי הקרן היו אמורים לספוג את הפגיעה דרך תשואה שלילית על הנכסים.

אך הפניקס בהיותה קרן קטנה היתה מודעת להשלכות שיכול ויהיו במקרה של תביעה על העמיתים ורכשה מבעוד מועד ביטוח משנה. משמעות ביטוח המשנה באופן כללי הוא שחלק מהסיכון מופנה מעמיתי הקרן לעברו של גוף מבטח, שבדרך הינו גוף בינלאומי אשר תמורת פרמיה מוכן לבטח את הסיכון. כתוצאה ממהלך זה אכן הפגיעה בעמיתי הקרן היתה קטנה.

מסקנה שניה: כאשר בוחרים קרן פנסיה חשוב לברר האם יש לה ביטוח משנה ואם כן מאיזה סוג ובאילו תנאים. עוד חשוב לדעת מי משלם בעבור ביטוח המשנה האם הקרן עצמה, דהיינו העמיתים או החברה המנהלת (ואז הפרמיה איננה ע"ח העמיתים)

מהצגת המקרים עולה כי חשיבות ביטוח המשנה עולה ככל שהיקף הנכסים בקרן הוא נמוך יותר. אבל מה החשיבות לביטוח משנה בקרן פנסיה גדולה?

בדוגמא הקודמת שנתנו אכן ראינו כי השפעת התביעות הצפויות על עמיתי מבטחים הינה נמוכה. אבל הבעיה בקרנות הגדולות היא שנמצא שלקרנות אלו מצטרפות קבוצות מאורגנות. המשמעות היא שבניגוד לפיזור הנורמלי של האוכלוסיה , החשיפה למפגעים מרוכזים של קבוצות , כמו בשני האסונות שהזכרנו ואף יותר, היא גדולה יותר בקרן גדולה. מכאן עולה כי במקרים של פגיעה רב ממדית גם אוכלוסיות קרנות אלו חשופים. יחד עם זאת מובן כי היקף הסיכון של העמיתים בקרנות הגדולות שונה מהיקף הסיכון של עמיתי הקרנות הקטנות ועל כן גם סוג ביטוח המשנה של הקרנות הגדולות צריך להיות שונה ולבטח מקרי קטסטרופה.

מסקנה שלישית: גם בקרן פנסיה גדולה יש חשיבות לביטוח משנה המבטח מקרי קטסטרופות

לסיכום:

קרנות הפנסיה הינן קרנות ביטוח הדדי. המשמעות היא כי פגיעה של עמית בקרן משפיעה על כל יתר עמיתי הקרן. על כן כאשר בוחרים קרן פנסיה חשוב לשים לב גם להיקף נכסיה, הרכב האוכלוסיה וקיומו של ביטוח משנה לעמיתי הקרן.

להלן טבלה המציגה את היקף הפגיעה בעמיתים בגין תביעה בהיקף של 30 מיליון ש"ח בהעדר ביטוח משנה

* הערה: בקרנות קטנות קיימת חובת רכישת ביטוח משנה מכוח הוראות הממונה

תודה מיוחדת לדובי רם שעזר בהכנת הטור ושימש כיו"ר הפניקס פנסיה בזמן אסון הרכבת ביולי 2006

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה