תנאי עבודה וסיום עבודה - מה הדין אם לא נקבעו בכתב, כדרישת החוק?
חוק החוזים הישראלי מכיר בדרך כלל לא רק בחוזים שנעשו בכתב, אלא גם בחוזים שנעשו "בעל פה, בכתב או בצורה אחרת"[1]. סעיף זה בחוק חל גם על חוזה עבודה אישי, הן בשלב קביעתו (תחילת יחסי העבודה) והן בסיומו.
עד לפני כמה שנים לא חייב החוק הודעה כלשהי בכתב. על פי החוק והפסיקה, גם חוזה בעל פה או אפילו בהתנהגות היו בעלי תוקף משפטי מלא.
הקושי הגדול בחוזה בעל פה ובעיקר בחוזה שבשתיקה או שבהתנהגות, הוא להוכיח את קיומו. בדרך כלל יש שתי גרסאות לפחות (של העובד ושל המעביד), ועל השופט להכריע ביניהן[2]. כדי לצמצם קושי זה נקבעו שני חוקים המחייבים מסמכים בכתב דווקא:
1. חוק הודעה לעובד (תנאי העבודה) התשס"ב-2002, (להלן: "חוק בדבר תנאי העבודה") המחייב את המעביד לתת לעובד הודעה בכתב בדבר תנאי העבודה. אלא שרשימת הפרטים שחובה לתת - רשימה סגורה היא, ובהודעה שנקבעה בחוק חובה לציין במפורש כי ההודעה אינה הסכם עבודה, אלא הודעת המעביד בדבר עיקר תנאי העבודה. אנו חוזרים, לכן, לחוק החוזים.
2. חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001 (להלן: "חוק הודעה מוקדמת") קובע בין השאר כי הודעת [פיטורים או התפטרות] תינתן בכתב.
מה הדין אם לא ניתנה הודעה בכתב על תנאי העבודה או על סיום יחסי עבודה?
תנאי עבודה: כאמור, חוק הודעה בדבר תנאי העבודה מכיר למעשה בהוראות חוזיות שלא ניתנו בכתב, מאחר שהוא עוסק אך ורק בפרטים מסוימים שחובה לתת לעובד. לא מצאתי פסיקה השוללת קביעה זו.
הודעת פיטורים או התפטרות - ללא הודעה בכתב: האם יש להם תוקף, אף על פי שהחוק מחייב הודעה בכתב? לאחרונה חזר בית הדין הארצי על הלכות שנקבעו לפני חקיקת חוק הודעה מוקדמת[3] ובהן "הפיטורים או ההתפטרות יכול שיבואו לידי ביטוי בכתב, בעל פה או בהתנהגות", וצריכה להיות "כוונה ברורה וחד משמעית להביא את היחסים החוזיים, יחסי עובד מעביד לידי סיום".[4] אמירה מפורשת כמו "אתה מפוטר", או תחילת עבודה במקום אחר, בוודאי עומדים בתנאי זה. באמירות או במעשים חד-משמעיים פחות, יהיה על בית הדין להכריע ופסקי הדין בעניין - רבים.
בית הדין הארצי גם קבע[5] כי "בנסיבות שבהן נמסר לעובד מכתב פיטורים בלא ציון תאריך או בלא תיעוד על קבלתו, לא תישמע טענת [המעביד] כי מסר את ההודעה המוקדמת בזמן... בנסיבות אלה, מקובלת עלינו קביעת בית הדין האזורי כי העובד פוטר מעבודתו אצל החברה ללא מתן הודעה מוקדמת כדין ולכן הוא זכאי לפיצוי על אי מתן הודעה מוקדמת."
מכאן יש להסיק כי הודעה מוקדמת שניתנה בעל פה אינה הודעה כחוק, אולם מעשה הפיטורים - נעשה; אי לכך, העובד שפוטר במועד לא ידוע, ולא בכתב, זכאי לתשלום בעבור חלף הודעה מוקדמת.
בד בבד, עובד שעזב את העבודה ללא הודעה מוקדמת בכתב - אכן התפטר, אך לא מסר הודעה כחוק וניתן לנכות משכרו חלף הודעה מוקדמת, שהרי החוק מטיל סנקציה זו במפורש (סעיף 7(ב) לחוק הודעה מוקדמת):
"עובד שחדל לעבוד ולא נתן למעבידו הודעה מוקדמת להתפטרות כאמור בחוק זה [היינו: בכתב! ההדגשה אינה במקור - א"א] ישלם למעבידו פיצוי..."
טופס "0161" - הצהרה בדבר מענק פרישה", ובאותה הזדמנות: מהו הדין כאשר סכום הפיצויים ששולם לעובד אינו תואם את הצהרת המעביד למס ההכנסה בטופס "0161"? כאן יש לנו מסמך בכתב - האם גרסה בעל פה תגבר על המסמך?
לפני יותר מ-10 שנים[6] עמדה לפני בית הדין הארצי השאלה מה גובר: הסכם פרישה ובו נוסחת חישוב הפיצויים שישולמו לעובדים שפוטרו, או טופס "0161" שערך המפעל, ובו חישוב אחר - המיטיב עם העובדים?
בית הדין קבע כי מאחר שסכום הפיצויים בשתי הגרסאות היה ממילא מעל הסכום המגיע כחוק, "מקור זכאותם של המערערים לתשלום פיצויי הפיטורים בשיעור מוגדל, במקרה שלפנינו, הינו אך ורק הסכם הפרישה... אופן הדיווח למס הכנסה בטופס 161 על סכום פיצויי הפיטורים ששולמו על פי הסכם פרישה, שנעשה בהסכמת הצדדים ובתיאום עם פקידת השומה בעפולה, אינו רלבנטי לענייננו, באשר לא על פיו נקבעה הזכאות לאותו תשלום..."
לדעתי אותה הלכה הייתה חלה אילו ההסכם היה בעל פה ולא בכתב.
הערות שוליים
[1] חוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-1973, סעיף 23
[2] נשיא ביה"ד לעבודה בת"א כיום, השופט מיכאל שפיצר, ישב פעם בדין (בחיפה) במשפט שבו ייצגתי את המעביד, ושמע שתי גרסאות סותרות לחלוטין בנוגע לשיחה בארבע עיניים בין עובד למעביד. פנה השופט אל הצדדים, ואמר: "רק שלושה היו נוכחים בחדר". "לא" מיהר אחד הצדדים לתקנו; "רק שניים." "והשלישי שנוכח," אמר כב' השופט (שהוא חובש כיפה) "לא יבוא להעיד בפני..." הגענו, כמובן, לפשרה.
[3] בג"צ 566/76, אלקו, ועוד
[4] עע 137/08, מטין נ' פרידמן חכשורי בע"מ, 22.8.10
[5] עע 701/07, חברת החשמל נ' תורג'מן, 3.3.09
[6] דב"ע נז/9-208, פגורי נ' פלבם
הכותב - יועץ לניהול משאבי אנוש
(*) המידע באדיבות "נטו+" - כתב העת לעבודה ולניהול משאבי אנוש מבית "חשבים-HPS"
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
