ישוב בבדיקה: מקום שכביש 6 שם על המפה וצפוי לרשום זינוק של 12%-8% במחירים
היישוב רמת ישי השוכן בצפון עמק יזרעאל, רשם בשנים האחרונות קצב גידול אוכלוסין של כ-6.3% בשנה והפך לאלטרנטיבה למשפרי דיור מאזור הקריות והגליל. Bizportal בחן את המתרחש בישוב הזוכה לביקושים גוברים כמו שכנותיו יקנעם וטבעון, אך סובל מתשתיות מיושנות הדורשות שדרוג.
לדברי ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, העלייה הגבוהה במחירי הקרקע ביישוב בשנים האחרונות המתבטאת בכ- 30 אחוזים, מהווה שילוב של הממשק התחבורתי המצוין, הקרבה לחיפה שממנה מגיעים הרבה משפרי דיור באיכות גבוהה, והשילוב הטוב שנוצר ביישוב בין האוכלוסייה הותיקה לבין משפרי הדיור החדשים, כולל טפטוף של רוכשים חדשים ממרכז הארץ. כהן מדגיש כי המשך סלילת "חוצה ישראל" ובהמשך גם רכבת העמק, יחזקו את האטרקטיביות של היישוב. הצפי של לשכת השמאים עליית מחירים נוספת של כ-12%-8% בשנים הקרובות.
לדברי כמאל שגראוי, בעלי חברת "אחים שגראוי", הישוב ממוקם לצד כביש חיפה-נצרת, כ- 4 ק"מ ממזרח לקריית טבעון, ובנוי ברובו בנייה צמודת קרקע. אוכלוסיית הישוב הטרוגנית וממעמד סוציו אקונומי גבוה, ברובו הגדול חילוני. "בשנת 2000 החברה רכשה קרקע במחיר ששיקף עלות של כ- 1000 שקל למ"ר בנוי. מחיר יחידת דיור בשטח של כ- 100 מ"ר באותה עת עמד על כ- 700 אלף שקל, מחירה כיום עומד על כמיליון שקל, או 1.5 מיליון שקל לצמוד קרקע דו-משפחתי בשטח של כ-150 מ"ר".
שגראוי טוען כי הישוב מהווה אבן שואבת לתושבי נצרת עילית שמכרו את ביתם במחיר העולה על מחיר הרכישה של בית בישוב. "מהלך זה נבע מרצון העוברים לעבור לאזור שכולו יהודי לנוכח התרבות האוכלוסייה הערבית-נוצרית החודרת לנצרת עילית ובביקושה הגובר, גוררת לנסיקה במחירי המכירה של פי 2 באותה תקופה בה חלה עליית מחירים של 50% "בלבד" ברמת ישי".
עופר שגיב, מנכ"ל חברת מי-טל הנדסה ויזום, אומר כי הישוב זוכה להתעניינות כמו כל האזור, אך כמות הפרויקטים המוקמים בו מוגבלת. "בעבר חיה בישוב קהילת ציוני אמריקה שהחליטה להעביר את הקרקע לכונס הנכסים של המדינה ובתקופה האחרונה שווקו כ-200 יחידות דיור. בהתחלה המחירים היו יחסית נמוכים, אך הם עלו מאוד בתקופה האחרונה בגלל העלייה בביקוש ומיעוט הפרויקטים". שגיב מציין לשבח את אזור המסחר המתפתח בישוב שהפך לאבן שואבת עבור כל האזור, במיוחד עבור תושבי טבעון ויקנעם, אך מותח ביקורת על התנהלות מועצת הישוב שלא פועל לשיפור התשתיות המיושנות. "קוטג' 5 חדרים על שטח של 250 מ"ר עשוי להימכר תמורת 1.2 מיליון שקל, אם ישופרו התשתיות מחירי הבתים יעלו בכ-200 אלף שקל".
עופרה סבן, סוכנת נדל"ן בעופרה נכסים בעמק, אומרת כי מכרה לאחרונה בישוב בית בגודל של 200 מ"ר המשתרע על חצי דונם תמורת 1.8 מיליון שקל ובית בגודל של 135 מ"ר על שטח של 250 מ"ר תמורת 1.25 מיליון שקל.
סבן טוענת כי הביקוש לבנייה רוויה בישוב גובר ודירת 4 חדרים צפויה להימכר תמורת כמיליון שקל. "היו בישוב עליות מחירים, אך כיום בעלי הנכסים מבקשים מחירים מופרזים ומספר המתעניינים פחת, אין ספק שמרגישים האטה. רוב האנשים מגיעים לישוב מהקריות, נשר, מגדל העמק ונצרת עילית, תושבים מבוססים מהמרכז מעדיפים לרכוש בתים במושבים דוגמת אלוני אבא ובית לחם הגלילית שמחירם עשוי להגיע ל-3 ואף ל-4 מיליון שקל".

הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
שאלות ותשובות על הטכניקה של החות'ים להגביר את הפגיעות; ומה ישראל עושה בעניין
החות'ים, ארגון מורדים שיעי מתימן, המזוהה עם איראן, מנהלים מלחמה מקומית מול כוחות הקואליציה הסעודית, אך בהמשך למלחמה בעזה הם פועלים נגד ישראל, בעיקר באמצעות שיגור כטב"מים וטילים בליסטיים. ישראל מגיבה וגורמת לפגיעות וחיסולים רבים כשלאחרונה חוסלה ההנהגה הפוליטית של החות'ים (להבדיל מההנהגה הצבאית). בימים האחרונים שיגרו החות'ים כטב"מים שהצליחו לעבור את ההגנות של הצבא וחיל האוויר. אתמול נפגע על ידי כטב"מ שדה התעופה רמון.
מה קרה באירוע האחרון?
היום שיגרו
החות'ים כטב"ם שחדר לשטח ישראל ויורט לאחר כחצי שעה מעל אזור ים המלח. יום קודם לכן פגע כטב"ם בנמל התעופה רמון, ללא התרעה מוקדמת, הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבה החות'ים מצליחים לפגוע בנמל תעופה בישראל. הפעם הקודמת היתה בצמוד לנתב"ג.
מדוע לא
הופעלה אזעקה בזמן התקיפה ברמון?
מערכת ההתרעה לא זיהתה את הכטב"ם בזמן כסכנה ולכן לא הופעלה אזעקה. תחקיר ראשוני העלה כי הכטב"ם זוהה במערכות אך לא סווג כעוין. בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתקלה טכנית אלא באתגר מבצעי.
במה שונה כטב"ם מטיל
או רקטה?
רקטות וטילים נעים במסלול בליסטי קבוע שקל יחסית לחזות. כטב"ם לעומת זאת קטן יותר, טס נמוך, מתמרן ומשנה מסלול, מה שמקשה מאוד על זיהויו. בנוסף, שטח החתך המכ"מי שלו נמוך, ולכן ההחזר ממערכות המכ"ם חלש וקשה לגילוי.
- גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה פעמים
הצליחו החות'ים לפגוע בישראל?
מאז פתיחת המלחמה היו שש פגיעות של כטב"מים וטילים חות'יים בישראל. האירוע הקשה ביותר היה ביולי 2024, אז פגע כטב"ם בבניין בתל אביב וגרם למותו של אזרח. שתי פגיעות היו בנמלי תעופה, בנתב"ג ובשדה רמון.