דירוג אשראי (דאלי)דירוג אשראי (דאלי)

מודי'ס מזהירה מפני התפתחויות אפשריות; דירוג האשראי נותר ללא שינוי

חברת הדירוג מעריכה כי כרגע הפגיעה הכלכלית מוגבלת, אך מזהירה כי תרחיש של עימות מתמשך או מעורבות אמריקאית ישירה עלול להשפיע על ישראל, מדינות המפרץ והצמיחה הגלובלית; העדכון מצטרף לדיווחים דומים שפרסמו בתחילת השבוע חברות הדירוג האחרות, כאשר לא מדובר בפעולת דירוג

תמיר חכמוף |

חברת הדירוג מודי'ס פרסמה הלילה עדכון למשקיעים בעקבות ההסלמה הביטחונית בין ישראל לאיראן. מודי'ס מדגישה כי נכון לעכשיו, ההשפעה הישירה על דירוגי האשראי הריבוניים במזרח התיכון נותרת מוגבלת. תשתיות ייצוא האנרגיה המרכזיות לא נפגעו, מרבית נתיבי הסחר והמרחבים האוויריים (למעט ישראל ואיראן) נותרו פתוחים, ותיקוני המחירים בשוקי ההון והפרמיות על הסיכון היו מתונות. גם הנזק הפיזי בתוך ישראל נותר עד כה מוגבל.

עם זאת, מודי'ס מזהירה כי ההסלמה מחריפה את הסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים באזור, ובתרחישים חמורים יותר עלולה להיות לכך השלכות משמעותיות על איכות האשראי, בעיקר דרך פגיעה באספקת אנרגיה, תנאים כלכליים ותנאים פיננסיים רחבים יותר.

נכון למועד הפרסום, הנחת הבסיס של מודי'ס היא כי העימות יימשך, אך ללא שיבושים מתמשכים ביצוא אנרגיה או בסחר דרך מצר הורמוז, ללא פגיעה מהותית באמון המשקיעים וללא סגירות ממושכות של המרחב האווירי. "מכיוון שכמעט כל הנפט האיראני וכ-20% מיצוא הנפט והגז הטבעי הנוזלי (LNG) העולמי עוברים דרך המצר, לכל הצדדים יש תמריצים כלכליים חזקים להימנע מחסימה של נקודת חסימה קריטית זו. אך סכסוכים צבאיים הם מטבעם בלתי צפויים וחוסר הוודאות לגבי מעורבות ישירה של ארה"ב שתרחיב משמעותית את היקף הסכסוך - מוסיף מימד נוסף של סיכון".

בהתייחסות לישראל, מציינים במודי'ס כי "גם ללא הסלמה נוספת, המצב הנוכחי של תקיפות תכופות ועוצמתיות בין ישראל לאיראן - אם יימשך - עלול להגביר את הלחץ הכלכלי והפיסקאלי על פרופיל האשראי של ישראל. הכלכלה הישראלית הפגינה חוסן - חזרה לצמיחה שנתית בסוף 2024 ותחילת 2025 למרות מעורבות המדינה בחזיתות צבאיות מרובות - אך מצבה הפיסקאלי נחלש. הגירעון הממשלתי הכללי התרחב ל-8.3% מהתמ"ג בשנת 2024 מ-4.6% בשנת 2023 ו-3.8% בשנת 2019. החוב הממשלתי עלה ל-68% מהתמ"ג בסוף 2024, לעומת כ-60% בסוף 2022."

עם זאת, מודי'ס מציינת כי במצב הנוכחי אין שינוי בדירוגים, אך הסיכונים גדלו וההתפתחויות הביטחוניות עשויות להיות מבחן משמעותי לחוסן האשראי של מדינות האזור.

לגבי מדינות שכנות, קרי ירדן ומצרים חשופות בעיקר בגלל תלות בגז הישראלי. מאז 13 ביוני ישראל עצרה זמנית את ההפקה בשניים מתוך שלושת מאגרי הגז שלה והגבילה את היצוא לשכנות. במודי'ס מציינים כי למצרים תשתית לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG) שיכולה לשמש גם את ירדן, ולשתיהן מלאי דלקים מסוימים. עם זאת, תיירות וחולשה בשוקי ההון עשויים להוות סיכונים עקיפים.

בתרחיש של הסלמה חמורה יותר - פגיעה בתשתיות הנפט של איראן, חיסולים פוליטיים בולטים או מעורבות אמריקאית ישירה, מודי'ס מעריכה כי עלול להיגרם שיבוש רחב יותר, כולל במסחר דרך מיצר הורמוז, דבר שעלול להשפיע באופן חריף על כלכלות רבות באזור, ובפרט על מדינות המפרץ התלויות ביצוא נפט וגז דרך המיצר.

קיראו עוד ב"בארץ"


בחריין ועיראק יהיו החשופות ביותר, שכן כל יצוא הנפט שלהן עובר דרך המיצר. גם כוויית וקטאר תלויות לחלוטין במעבר דרך המיצר לייצוא נפט וגז טבעי נוזלי (LNG), אך לשתיהן רזרבות פיסקליות ומטבע חוץ חריגות בגודלן. אבו דאבי , שלה גם רזרבות גדולות מאוד, וערב הסעודית, נמצאות בעמדה טובה יותר, בזכות גישה לצינורות נפט שיכולים להסיט 60%-80% מהייצוא שלהן ולהעבירו במסלול עוקף למיצר אם כי שימוש נרחב בצינורות אלה מעולם לא נבחן בפועל.


מחוץ לאזור, שיבושים באספקת הנפט מהמזרח התיכון עלולים לגרום לעלייה חדה במחירי הנפט העולמיים בהתחשב בחלקו המהותי של יצוא הנפט העולמי שמקורו באזור. צמיחת התמ"ג העולמי צפויה להיות נמוכה מהתחזיות הנוכחיות שלנו, פחות או יותר במידה ניכרת בהתאם לגודל ולמשך קפיצת מחירי הנפט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיותאפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיות

אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות

קבוצת אגד, השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "Egg", עם חוויית משתמש נטולת פרסומות לחלוטין, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו Moovit

רן קידר |
נושאים בכתבה אגד

קבוצת אגד השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "egg" , שמבטיחה חוויית שימוש נטולת פרסומות לחלוטין. המהלך מתפרש כמהלך אסטרטגי משמעותי בעולם התחבורה החכמה, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו מוביט.

אפליקציית egg מתיימרת להציע לא רק חוויה חלקה אלא גם פתרון שלם למשתמשי התחבורה הציבורית מכל הסוגים – אוטובוסים של כלל החברות, רכבת ישראל, הרכבות הקלות, הכרמלית, קורקינטים ואופניים שיתופיים. האפליקציה כוללת מידע בזמן אמת, ניווט חי, הצגת מחירי נסיעה, תיקוף דיגיטלי ותשלום, הזמנת כרטיסים מראש ועוד. כל זאת תוך שמירה על ממשק נקי, ללא הסחות דעת פרסומיות או דרישות למעקב אחר משתמשים. בנוסף, נוסעי קווי אגד יקבלו שירותים נוספים, ביניהם הזמנת כרטיסים והבטחת מקום לנסיעות לאילת, שירות חדש לדיווח ואיתור אבדות וכן מוקד שירות לקוחות משולב המאפשר פנייה ישירה בכל נושא - מתקלות ועד הצעות שיפור.

מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, אמר: "אחרי שנים של פרסומות בלתי נגמרות - אגד משנה את כללי המשחק. אנחנו גאים להיות קבוצת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שמשיקה אפליקציה שמאפשרת לכלל נוסעי התחבורה הציבורית לתכנן מסלול נסיעה, להטעין רב קו, לתקף נסיעה, להזמין כרטיסים ולפנות לשירות הלקוחות - וכל זאת ללא פרסומות". ריקלין הוסיף: "'egg' מסמנת את סוף עידן הפרסומות בתחבורה הציבורית ומציבה סטנדרט חדש של חוויית נסיעה - פשוטה, מדויקת ונקייה מהסחות דעת. המטרה שלנו ברורה - לאפשר לנוסעים להגיע ליעד בקלות וביעילות, ולהוביל את התחבורה הציבורית לעידן חדש".

משנה את הכללים?

על פניו, זוהי אפליקציה שיכולה להתחרות ישירות ולהדיח את Moovit, האפליקציה הדומיננטית בישראל ובעולם. אמנם מוביט מציעה פונקציונליות רחבה אך סובלת מפרסומות רבות, הסחות דעת ופופ־אפים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש. במקביל, HopOn הישראלית מציעה שירותים דומים באפליקציה שפותחה לטובת מפעילים שונים, אך כוללת פרסומות ולעיתים מגבלות תפקודיות. "Egg", שנבנתה למעשה כווייט לייבל על הפלטפורמה של HopOn, מציעה את אותו בסיס טכנולוגי,  אך בגרסה סטרילית, ממוקדת ואינטגרטיבית יותר עבור המשתמש. 

השאלה שנותרת פתוחה היא איכות האלגוריתם שמאחורי האפליקציה: האם היא יודעת לבחור את המסלול המהיר ביותר? האם היא מתעדפת מסלולים עם פחות הליכה או החלפות? אלו פרמטרים קריטיים עבור נוסעים יומיומיים - והם יקבעו אם "Egg" תוכל באמת להתחרות באפליקציות הוותיקות.