רעידת אדמה בדלק נדל"ן: קבוצת דלק מגישה הצעת רכש ל-10% ממניות דלק נדל"ן בפרמיה של 17%
לאחר שנפלו בכמעט 60% מתחילת השנה, יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, החליט להגיש הצעת רכש ל-10% ממניות החברה הבת, דלק נדל"ן.
מדובר ב-12.88 מיליון מניות של דלק נדל"ן אותן, אותן מציעה קבוצת דלק לרכוש בתמורה ל-10.18 שקל למניה, קרי בסכום כולל של 132 מיליון שקל. מחיר הצעת הרכש גבוה בכ-17% ממחיר המניה בשוק.
מי שמחזיק במניות דלק נדל"ן ומעוניין להיענות להצעת הרכש רשאי לעשות זאת עד ה-24 בספטמבר. לדלק נדל"ן הון עצמי של 3.6 מיליארד שקל והיא נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 1.1 מיליארד שקל. ב-29 באוגוסט פרסמה החברה הערכת שווי כלכלית לפיה הונה העצמי מסתכם ב-3.529 מיליארד שקל.
גריעה מהמדדים, פגיעה בסחירות
יצחק תשובה מחזיק ב-62% ממניות קבוצת דלק, אשר מחזיקה בכ-70% מדלק נדל"ן. עם השלמת רכישת ה-10% הנוספים תגיע החברה להחזקה של 80% בדלק נדל"ן, מה שיביא לגריעת מניותיה מהמדדים בבורסה בת"א, שכן במידה ובעל העניין העיקרי בחברה מסוימת מחזיק מעל ל-75% - מניית החברה נגרעת ממדדי הבורסה השונים ונסחרת בתור מניית יתר רגילה לכל דבר. דלק נדל"ן, אשר מנייתה נסחרת הן במדד הנדל"ן והן במדד ת"א100, עומדת בפני תרחיש זה, מה שעלול לפגוע בסחירות המניה.
נקודה מעניינת נוספת שיש לבחון היא מה יעשה בנק הפועלים, אשר מחזיק בכמעט 10% ממניות דלק נדל"ן במחיר הגבוה כמעט פי 2 ממחיר השוק כיום. האם הבנק ימשיך להישאר בדלק נדל"ן למרות הירידה הצפויה במחזורים או שמא הוא יחליט למכור את המניות בהפסד, בייחוד בהתחשב בעובדה שהרבעון השלישי צפוי להיות חזק יחסית עבור הבנק.
בכל אופן, גורם בכיר בשוק מסר ל-BIZPORTAL כי קבוצת דלק רוחשת אמון רב בדלק נדל"ן. "יכול להיות שיש פה כסף על הרצפה ובדלק נדל"ן רואים משהו שהשוק לא רואה", אומר הגורם, ושואל: אז למה קבוצת דלק לא מגישה הצעת רכש מלאה?".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
