יואב בורגן: "טבע נוקטת בטקטיקה המיועדת לבלבל ולהחליש את האויב"

טבע הודיעה, כי לא חידשה ואין בכוונתה לחדש את גרסתה הגנרית לפרוטוניקס של Wyeth, למרות הודעת האחרונה להשקת גרסה גנרית משלה. "Wyeth בפני מבוכה גדולה", כך אומר היום אנליסט לידר בעודו חוזר על המלצת "קנייה"
אריאל אטיאס |

ביום שישי האחרון הודיעה טבע, כי לא חידשה את ההשקה בסיכון של הפרוטוניקס, וכי אין בכוונתה "בשלב זה" לשווק יחידות נוספות של גרסתה הגנרית. זאת, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה היצרנית האתית של הפרוטוניקס, Wyeth האמריקנית, על השקת גרסה גנרית שלה לתרופה.

חברת טבע, הודיעה מיד לאחר הודעת Wyeth על ביטול ההסכם בין החברות - התחייבותה של טבע בפני Wyeth, שלא להמשיך בהשקה בסיכון של גרסה גנרית שבה החלה טבע בסוף דצמבר 2007.

יואב בורגן מלידר שוקי הון, אומר היום שהדבר הינו בניגוד להשתלשלות העניינים ה"טבעית" וכי להערכתם, מדובר בטקטיקה נוספת מצדה של טבע שמיועדת לבלבל ולהחליש את האויב. "ההודעה של טבע מיום שישי מעמידה את הנהלת Wyeth בפני מבוכה גדולה ודילמה לא קלה: מה הטעם להמשיך בשיווק הגרסה הגנרית שלה אם טבע כבר הפסיקה לנגוס בנתח השוק של התרופה האתית?".

בורגן מסביר, כי "כעת, המשך שיווק הגרסה הגנרית מצדה של Wyeth רק פועלת נגדה, במובן זה שהיא מצד אחד פוגעת במכירות התרופה האתית שלה, ומצד שני מחלישה את היקף הנזק ש-Wyeth תוכל לטעון שנגרם לה ע"י טבע (במידה והפטנט של Wyeth יוותר על כנו לאחר המשפט שיתקיים בין שתי החברות)".

Sun – נותרה כרגע "חשופה בצריח"

"למרות ש-Sun קיבלה כבר בראשית ספטמבר 2007, אישור מה-FDA לתקופת בלעדיות בת חצי שנה להשקה גנרית לפרוטוניקס (paragraph IV – בשיתוף עם טבע), הרי שהחברה ההודית לא העזה לבצע שום צעד עד עתה, והמתינה עם תרופתה הגנרית עד השבוע שעבר כש-Wyeth השיקה את הגרסה הגנרית שלה, בוודאי מתוך ציפייה שטבע תחדש את ההשקה בסיכון שלה. קשה להניח, כי Sun תרגיש בטוחה מספיק בעצמה על מנת להמשיך בשיווק הגנרי שלה, כל עוד טבע לא עושה דבר", אומר בורגן.

הנהלת Wyeth מצפה, ע"פ שיחת הועידה של יום ה', כי המשפט המהותי שבין טבע לבין Wyeth לגבי תקפות הפטנטים של זו האחרונה על הפרוטוניקס, צפוי להתחיל במהלך המחצית השנייה של 2008. "המשמעות היא אם כן קבלת פסק דין לקראת סוף 2009, ואם מוסיפים סבירות גבוהה של ערעור ע"י הצד המפסיד – אזי אנו עשויים לראות הכרעה משפטית ביחס לאתגור הפטנטים על הפרוטוניקס רק במהלך השנים 2010-2011", אומר בורגן ומוסיף, כי "ייתכן וגם עובדה זו עומדת בבסיס הודעתה האחרונה של טבע, אשר ייתכן ואינה מעוניינת בשלב זה להגביר את סיכוניה המשפטיים בגין הפרוטוניקס מעבר למצב הנוכחי".

טבע הספיקה לשלוח מלאי ל-2-4 חודשים

"ההודעה של טבע מיום שישי מחזקת ביתר שאת את ההערכה, כי במהלך שלושת הימים בשלהי דצמבר 2007, טבע שיווקה כמות גדולה מאוד של פרוטוניקס, להערכתנו לא פחות מ-2-4 חודשי מלאי", אומר בורגן ומוסיף, כי "הצעד הנוכחי של טבע, שכאמור לעיל נועד להחליש את תמריצי מתחרותיה Wyeth ו-Sun לשווק גרסאות גנריות, למעשה אמור להבטיח את רמת התמחור הגבוה יחסית שהצליחה טבע להשיג במכירות הפרוטוניקס שלה בדצמבר, ולנסות למנוע ממנה את הצורך לפצות את לקוחותיה בגין קיטון ערך המלאי שכבר ברשותם (עקב ירידת מחירים ככל שיש יותר גרסאות גנריות בשוק).

לפיכך, בלידר איתנים בתחזית, לפיה ההשקה בסיכון של הפרוטוניקס עשויה לתרום בסה"כ כ-150 מיליון דולר למכירותיה של טבע, ולהביא לתוספת EPS כוללת של כ-10-15 סנט, מזה כ-4-6 סנט כבר ב-2007, וכ-6-9 סנט בשנת 2008.

על כן, בלידר ממשיכים להניח שעבור שנת 2007 הרווח למניה יסתכם ב-2.36 דולר למניה, על מכירות כוללות של 9.333 מיליארד דולר ועבור שנת 2008, ה-EPS של 2.65 דולר למניה, על מכירות כוללות של 10.453 מיליארד דולר. בלידר ממשיכים לשמור על מחיר יעד של 54 דולר, במלצת "קנייה".

לימור גרובר מפסגות-אופק מסרה היום כי "להערכתנו ההחלטה שלא לשוב לשווק בשלב זה מתבססת על ניתוח סיכוי/סיכון שהעלה כי אי הפצת מלאי נוסף תסייע לשמר את המחיר הגבוה ולהפיק את הרווח המירבי מההשקה הראשונית תוך הקטנת הסיכון לתשלום פיצויים לחברת המקור."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.