צומת ספרים מקפיצה את מכירות ענף הספרים
רשת צומת ספרים מסכמת היום את שנת 2007 - ומגדירה אותה כשנת שיא בחיי הרשת בפרט, ובענף הספרים בכלל.
הרשת מוסרת, כי במהלך 2007 חל גידול של 29.7% בהיקף מכירותיה, מה שהביא לגידול בקצב הצמיחה של ענף הספרים כולו שעמד השנה על כ- 8.9% בניגוד לגידול של כ- 3% בלבד בשנה קודמת.
אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים: "בתקופה של 5 שנים, הצלחנו להשתלט על כ- 30% משוק הספרים עם מחזור מכירות של כ- 250 מיליון שקל. אנו מעריכים כי נצליח לסכם את 2007 עם מכירות של כ- 4.6 מליון עותקים, וגידול של 30% במכירות".
שומר הוסיף: "אני צופה כי עד שנת 2010 יגיע מספר הסניפים ל- 100 עם היקף מכירות של למעלה מ- 400 מליון שקל. הצמיחה הטבעית של צומת ספרים, והגידול במספר החנויות הוביל את הרשת להגדיל את תקציב הפרסום לשנת 2008 ב- 35%, והוא יעמוד על יותר מ- 20 מליון שקל".
עם הספר ממוקם בירושלים
לפי נתונים נוספים שפירסמה הרשת עולה, כי כמעט חמישית ממכירות הספרים מתרכזות בירושלים. 19.51% מסך העסקאות שבוצעו בצומת ספרים בשנת 2007 היו בירושלים , אחריהם נמצאים תושבי השרון (15.56%), ת"א (12.99%), ראשל"צ (9%), חיפה (8.5%) ובאר שבע (4.59%).
מרחיבים את הצומת בשנת 2007 נפתחו 12 סניפים חדשים, כאשר ב-2008 תפתח הרשת 20 סניפים נוספים, אשר יביאו לפריסה ארצית של 80 חנויות (כולם בבעלות הרשת). ההשקעה בפתיחת הסניפים החדשים ובשיפוץ נרחב של סניפים קיימים עומדת על כ- 3.5 מליון דולר.
בין המיקומים בהם ייפתחו סניפים חדשים: קריית אונו, אשדוד, מודיעין עזריאלי, קניון איילון, פקר כפר סבא, ביג יקנעם, ראש פינה, עפולה, זכרון יעקב, מודיעין ישפרו סנטר, צמרות תל אביב U סנטר, אם המושבות פתח תקווה, קריית גת ביג, אשקלון, כרמיאל, בי"ח מאיר כפר סבא ועוד.
הטכנולוגיה נכנסת לחנויות
בצומת ספרים מוסרים כי בשנת 2008 תשקיע הרשת 2 מליון שקל בעמדות מחשוב מתקדמות שיאפשרו למבקרים בסניפים לקבל באופן עצמאי אינפורמציה על ספרים חדשים, המלצות, אירועים ופעילויות ספרותיות ייחודיות בארץ ובעולם.
פרופיל הקורא הישראלי
מנתוני צומת ספרים עולה כי 38.7% מהרכישות ברשת הם בקטגוריית הסיפורת, 33.2% הם ספרי ילדים ונוער, 10.9% מקטגוריית עיון/נושא, 9.1% ספרי פנאי והדרכה ו- 5% בישול. בתחום הסיפורת, הז'אנר המועדף על הישראלים הוא: רומנים ופרוזה (45%), אח"כ מתח (34%). נתון נוסף צביע כנראה על המיאוס המתפתח בקרב הקוראים כלפי ספרי העידן החדש שתפסו רק 2.4% מהמחזור.
הישראלי הממוצע רוכש בשנה 6 ספרים (באירופה 4 ובארה"ב 5). 50% רוכשים ספרים לצריכה אישית ו- 50% למתנות (לעומת 70% בארה"ב שרוכשים לצריכה אישית ו-30% למתנות).
ביום שישי אחוז המכירות הוא הגבוה ביותר בשבוע (16.6% מהמחזור), ביום חמישי (15.5%), בראשון עד רביעי 14.3% (כל יום), ואילו שבת מהווה 10.7% מהמחזור.
על פי נתוני חברות האשראי, נשים הן כוח הקנייה העיקרי ( 59.4% לעומת 40.6% ).
מבדיקת התפלגות הלקוחות על פי גילאים עולה כי קבוצת הגיל העיקרית היא 31-40 עם 25.9% מהרכישות, אחריה בני 22-30 עם 23.3% ; בני 41-50 עם 20% ; בני 51-60 עם 16% מהרכישות. גיל הזהב (61 ומעלה) מהווה 9.1% מהמכירות ואילו הצעירים עד גיל 21 תופסים רק 5.7%.
מי היו ה"בסט סלרס"?
על פי נתוני צומת ספרים, ההוצאות המובילות לשנת 2007 הם כנרת זמורה מודן, ידיעות ספרים, כתר, עם עובד, מטר בסדר יורד.
הספרים הבולטים במכירות ב - 2007 היו: צלה של הרוח/קרלוס רואיס סאפון, בתו של שומר הזיכרון/קים אדוארדס, האי של סופייה/ויקטוריה היסלופ, אם יש גן עדן/רון לשם, הסוד/רונדה בירן, קרוב להפליא ורועש להחריד/ג'ונתן ספרן פויר, כך בסדר יורד.
כמובן, שיש לקחת את רשימת הנמכרים ביותר בערבון מוגבל, זאת מתוך הידיעה שרוב הספרים המככבים ברשימות אלו מוצאים את מקומם שם עקב מבצעים אטרקטיביים שהרשת עורכת במהלך השנה.