מיסוי כספים שנמשכו מקופות גמל על ידי מעביד
סעיף 3(ד) לפקודה קובע את אופן חיובם במס של כספים שנמשכו על ידי מעביד מקופות גמל. הסעיף קובע כי כספים שמשך מעביד מקופות גמל, לרבות ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים ושמקורם בהפקדותיו שלו, ייחשבו להכנסה בידיו. לצורך קביעת הכספים החייבים במס, יש לראות ככספים שנמשכו על ידי המעביד גם את אותם הכספים שהמעביד נהג בהם כאילו נתקבלו מהקופה והופקדו בה מחדש והוא תבע אותם כהוצאה מותרת בניכוי לפי סעיף 17(5) לפקודה. הוראה זו נוספה לסעיף בעקבות ע"א 318/73 הארגז בע"מ נ. פשמ"ג וע"א 330/68 "תרו" תעשיות רוקחות בע"מ נ' פ"ש חיפה. בשני פסקי הדין קבע בית המשפט העליון כי זיכוי חשבון המעביד בסכומי הריבית והפרשי ההצמדה שנצברו לזכותו של המעביד בקופת הגמל הינם הכנסה בידי המעביד, גם אם לא שולמו לו (בזמנו, הפרשי ההצמדה היו פטורים ממס והריבית חייבת במס מוגבל בלבד). כמו כן, המעביד רשאי שלא למשוך סכומים אלה לידיו, אלא להותירם בקופה ולדרשם כהוצאה לפי סעיף 17(5) לפקודה. דהיינו, אם מעביד יטען כי ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים שנצברו בקופה מהווים הוצאה בידיו לפי סעיף 17(5) לפקודה על אף שלא הופקדו בה בפועל, ייחשבו כל אלה להכנסה בידיו גם כן. מן האמור משתמע, כי במקרה בו המעביד לא ידרוש סכומים אלה שנצברו בקופה כהוצאה לפי סעיף 17(5) לפקודה, הם לא ייחשבו להכנסה בידיו. בנוסף, הסעיף מסמיך את שר האוצר לקבוע כללים לענין מתן פטור מניכוי מס במקור בשל סכומים שהועברו מקופת גמל אחת לקופת גמל אחרת או בשל סכומים ששונה ייעודם באותה הקופה. קיזוז הפסדים כנגד הכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה בחוזר מקצועי 36/92 שפורסם על ידי נציבות מס הכנסה ביום 21 בספטמבר 1992, נקבעו כללים לקיזוז הפסדים שהיו למעביד כנגד הכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה, כדלקמן: 1. משיכת הכספים מהקופה היא במזומן, והכספים לא הופקדו מחדש בקופה. 2. הסכום שנמשך מהקופה אינו עולה על הסכום העודף על התחייבות המעביד כלפי עובדיו לתום שנת המס שבה נמשכו הכספים. 3. המשיכה היא בהתאם לתקנות ותקנון הקופה. ניכוי מס במקור מהכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה מכוח סעיף 164 לפקודה הותקן צו מס הכנסה (קביעת סכומים ששולמו למעביד מאת קופת גמל כהכנסה), התשמ"א-1981. הצו קובע כי סכומים ששולמו למעביד מקופת גמל, לרבות ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים שמקורם בהפקדות המעביד בקופת הגמל, וכן סכומים שהמעביד נהג בהם כאילו נתקבלו מהקופה והופקדו בה מחדש ותבע את ניכויים לפי סעיף 17(5) לפקודה, ייחשבו להכנסה בידיו. בהתאם לכך, נקבע בתקנות מס הכנסה (ניכוי מסכומים ששולמו למעביד מאת קופת גמל), התשמ"ב-1981 (להלן - תקנות ניכוי מס במקור), כי קופת גמל המשלמת למעביד כספים שמקורם בהפקדותיו שלו, תנכה מהם במועד המשיכה מס בשיעור של 40%. פטור מניכוי מס במקור חוזר מקצועי 42/81 שפורסם על ידי נציבות מס הכנסה ביום 14 במרס 1982 קובע בין היתר באילו מקרים לא קיימת חובת ניכוי מס במקור, כדלקמן: 1. תשלום למעביד שהמציא לקופה הוכחה נאותה כי שילם או ישלם את הכסף לעובד כפיצויי פיטורים. כהוכחה נאותה יש למלא טופס 161. 2. תשלום למוסד ציבורי שהציג לקופה אישור בכתב מנציבות מס הכנסה על היות הכנסתו פטורה ממס לפי סעיף 9(2) לפקודה כמוסד ציבורי. 3. תשלום לאחד המוסדות הסטטוטוריים המפורטים בתוספת לתקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלומים בעד שירותים או נכסים), התשל"ז-1977, ללא כל צורך בהגשת אישור על פטור. להלן המוסדות הרלוונטיים: המדינה, רשות מקומית, איגוד ערים, מועצה דתית, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ההסתדרות הציונית העולמית, קרן קיימת לישראל, קרן היסוד, בנק ישראל, מבקר המדינה, המוסד לביטוח לאומי, רשות הנמלים, רשות השידור, רשות שדות התעופה, שירות התעסוקה והאפוטרופוס הכללי. 4. מעבידה של עוזרת בית המועסקת שלא בעסק או במשלח יד, דהיינו - עוזרת בית בבית פרטי, ללא צורך בהגשת אישור על פטור. 5. תשלום למעביד בשל שינוי במעמד המשפטי, כאשר המעביד משנה את מעמדו המשפטי בלבד (כגון: מיחיד לחברה או לשותפות רשומה ולהיפך), והבעלות על הסכומים שהופקדו בקופת הגמל נשארת ללא שינוי, פרט לכך שמועברת למעביד חדש (מבחינה משפטית). העברת סכומים לבעלות המשפטית החדשה תהא פטורה מניכוי מס במקור בתנאי שנציבות מס הכנסה אישרה זאת מראש, לפני ביצוע ההעברה. פטור מניכוי מס במקור במקרים אחרים תקנות ניכוי מס במקור אינן מסמיכות את פקיד השומה להעניק פטור מניכוי מס במקור. לפיכך, נקבע בחוזר מקצועי 42/81 כי פקיד השומה לא יעניק אישור לפטור מניכוי מס במקור למעביד שהכנסתו חייבת במס, וזאת גם אם בשנה מסוימת יש לו הפסדים וכולי. עמדה זו השתנתה על ידי נציבות מס הכנסה בשנת 2002. ביום 4 בפברואר 2002 פרסמה נציבות מס הכנסה כללים והוראות ביחס למתן פטור מניכוי מס במקור למעביד המושך כספים מקופות גמל. מעביד שיעמוד בתנאים המופיעים בחוזר מקצועי 42/81 ובחוזר מקצועי 36/92, רשאי החל מיום 4 בפברואר 2002 להגיש לפקיד השומה בו מתנהל תיקו בקשה למתן פטור מניכוי מס במקור, וזאת בשינוי מהאמור בחוזר מקצועי 42/81. בקשות לפטור מניכוי מס במקור או להקטנת שיעור הניכוי במקור, יש להפנות ישירות לרכז החוליה המטפלת בתיק המעביד. על הבקשה לכלול את כל הפרטים הבאים: 1. פרטי המעביד. 2. מספר תיק (ת"ז, ח"פ, ח"צ וכולי). 3. גובה ההפסד המצטבר לצורכי מס לתום שנת המס הקודמת לשנת המס בה מוגשת הבקשה. 4. דו"ח רווח והפסד לפעילות בשנה השוטפת עד למועד הגשת הבקשה. 5. שם קופת הגמל ממנה יימשכו הכספים. 6. גובה הסכומים שיימשכו מהקופה. 7. העילה לבקשת הפטור מניכוי מס במקור. מעביד שיגיש בקשה כאמור, ייבדקו בנוסף גם ההשלכות לענין אירועי מס סמויים או גלויים אחרים, כגון: משיכה בידי חברה בפירוק (פורמלי או מהותי), תשלום מס רווחי הון וכולי. היה ונמצא כי המעביד זכאי לפטור או להקטנת הניכוי במקור, רכז החוליה ינפיק את האישור המתאים. במקרים בהם יוכיח המעביד כי חלות עליו הוראות פרק ב' לחוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה-1985, ולהנחת דעתו של פקיד השומה, הסכומים שבכוונתו למשוך מקופת הגמל לא הותרו לו בניכוי במועד ההפקדה, ניתן לקבל פטור מניכוי מס במקור בשל סכומים אלה שהפקיד. עוד הבהירה נציבות מס הכנסה, כי בכל מקרה בו יימצא שלמעביד ישנם מחדלים או חובות מס כלשהם, לא יינתן פטור מניכוי מס במקור עד לאחר הסרתם של מחדלים אלה ותשלום כל חובות המס על ידי המעביד. * הכותב הינו מנהל תחום בכיר קופות גמל בנציבות מס הכנסה.

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
מדד המחירים ביולי עלה בהתאם לתחזיות הכלכלנים; מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, ירידה חדה בדירות חדשות; מה קרה בשכר הדירה ונתונים נוספים?
מדד המחירים עלה ב-0.4% בדומה לקונסנזוס התחזיות. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.1%.
מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, מדד מחירי הדירות החדשות איבד 1.5% - זה משמעותי מאוד!
הנתון שפרסמה היום הלמ"ס מבטא המשך ירידה במחירי הדירות, זה החודש הרביעי ברציפות כשמדי חודש הירידה מתגברת. העדכון של הלמ"ס מתייחס לחודשים מאי-יוני (ממוצע של סוף מאי), כלומר לפני חודשיים וחצי. מאז המחירים המשיכו לרדת. בבדיקות בשטח של ביזפורטל עולה כי מחירי הדירות ירדו ב-5%, יש גם מקומות שהירידה חריפה יותר.
בלמ"ס מעדכנים כי מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני השנה, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי-יוני בשנה שעברה נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-2.5%. על פי הלמ"ס מתחילת השנה החלה התמתנות בעליות המחירים כשבארבע התצפיות האחרונות יש ירידות מחירים.
מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נמצאו עליות מחירים בכל המחוזות: צפון (8.2%), חיפה (5.5%), דרום (2.7%), ירושלים (1.7%), מרכז (1.3%) ותל-אביב (1.1%).
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- וול סטריט חוגגת את המדד, אבל מדוע המכסים (עדיין) לא משפיעים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הלמ"ס מחירי דירות חדשות ירדו ב--1.5% בחודש אחד. שיעור העסקאות במסגרת תמיכה ממשלתית ירד מ-30.2% בתקופה הקודמת (אפריל – מאי 2025) ל-29.5% בתקופה הנוכחית. מבדיקה שערכנו עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות בניכוי עסקאות בתמיכה ממשלתית ירד ב-0.7%.