מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה, המניה מטפסת

ב-12 דקות ועם שילוב מלא בבקרת אוויר, ג׳ובי השלימה טיסה ראשונה בארה״ב עבור רכב מסוג eVTOL מאויש.;המהלך מגיע לצד התקדמות בהסמכה ורכישת פעילות הנוסעים של בלייד, אך הדרך לשירות מסחרי עדיין תלויה ברגולציה, בייצור ובהיתכנות הכלכלית

תמיר חכמוף | (2)
נושאים בכתבה Joby מונית מעופפת

ג׳ובי אוויאיישן Joby Aviation 2.67%  דיווחה כי השלימה טיסה מאוישת בין שני שדות תעופה ציבוריים בקליפורניה, הכוללת המראה אנכית ממרינה, מעבר לטיסה כנפית, השתלבות במרחב אווירי מבוקר ונחיתה אנכית במונטריי. מבחינת הדגמה תפעולית, זהו צעד אמיתי ראשון, לא עוד ניסוי מעל בסיס הבית, אלא תנועה בין שדות תוך עמידה בפרוטוקולי ATC זהים לאלו של חברות תעופה רגילות.

הטיסה ארכה כ-12 דקות וחלפה על פני כ-10 מייל (16 ק"מ) וכללה המתנה במעגל במונטריי לצורך ריווח תנועות, כלומר, שילוב מלא במרחב הנשלט לצד מטוסים אחרים. מעבר ליכולות הכלי עצמו, החברה הציגה יכולת לוגיסטית לביצוע ניסויי טיסה “ניידים” ולספק תמיכת קרקע מלאה מחוץ לבסיס מרינה, מרכיב הנדרש למסחור של הפעילות.

״הטיסה המוצלחת ממרינה למונטריי הדגימה את פעילות המטוס שלנו כחלק אינטגרלי ממערך התחבורה הרחב, ואישרה פעם נוספת את ביצועיו כדי לוודא שנהיה מוכנים לשירות כבר ביום הראשון״, אמר דידייה פפדופולוס, נשיא חטיבת ייצור המטוסים ב-Joby. ״שנים של ניסויי טיסה אישרו את יכולות המטוס שלנו, וביצענו אותם במגוון רחב של תנאי סביבה. כחלק מההתקדמות הטבעית של תוכנית ניסויי הטיסה שלנו, הגיע הזמן להרחיב את גבולות הפעילות, ולא היה מקום טוב יותר לביקור ראשון מאשר שכנינו במונטריי״.

התפתחויות אחרונות

מוקדם יותר החודש, ג׳ובי הודיעה על כוונתה לרכוש את פעילות הנוסעים של Blade Air Mobility בעסקה של עד 125 מיליון דולר. העסקה מעניקה דריסת רגל בתשתיות מפתח בניו-יורק (טרמינלים ב-JFK, ניוארק ומנהטן) וקהל משתמשים קיים לשלב המעבר מהליקופטרים לכלים חשמליים, כש-Blade תמקד את פעילותה בתחבורה רפואית תחת המיתוג Strata. 

החברה ציינה כי היא חצתה השנה את רף 40 אלף מייל טיסה מצטברים בצי הניסויי והחלה הרכבה סופית של הכלי הראשון לבחינות TIA, אחד השלבים האחרונים בדרך להסמכת FAA. לפי החברה, טיסות מבחן עם טייסי ה-FAA צפויות בתחילת השנה הבאה, הערכה שמתיישבת עם דיווחים בענף על צפי לתחילת מבחני TIA בראשית 2026.

רוח גבית רגולטורית

נזכיר כי ביוני חתם הנשיא טראמפ על צו “Unleashing American Drone Dominance”, שבין היתר הנחה את ה-FAA להקים תוכנית eVTOL Integration Pilot Program (eIPP) ולבחור לפחות חמישה פיילוטים לשילוב מוניות מעופפות בפעילות שוטפת – החל מתחבורה עירונית ועד משימות רפואיות. אם התוכנית תתקדם בקצב, היא עשויה לקצר צווארי בקבוק בדרך לשירותים מסחריים. להרחבה - מרחפות למעלה - טראמפ מקפיץ את חברות המוניות המעופפות

ועדיין, כדאי לשמור על פרופורציות. גל האופטימיות כבר התגלגל למחירים, וחלק מהבנקים הזהירו מתמחור שמגלם אישורים ופריסה בקצב אגרסיבי. גם אחרי הטיסה למונטריי, האתגרים לא נעלמו, החל בבדיקות בטיחות ועד קצב ייצור, עלויות סוללות ותשתיות טעינה ונקודות המראה/נחיתה. מניית ג'ובי זינקה בכ-120% מתחילת השנה, כולל העלייה היום ונסחרת לפי שווי שוק של כ-16 מיליארד דולר, למרות שהחברה בקושי רושמת הכנסות.

קיראו עוד ב"גלובל"


ולמה בכל זאת כולם עוקבים? כי “המכונית המעופפת” היא חלום תחבורה:  לטוס מעל הפקק, לחצות 30-40 ק״מ בעיר גדולה בעשר דקות, עם רעש נמוך משמעותית מהליקופטר ואפס פליטות בזמן הטיסה. אם המודל יעבוד, הוא יכול לחבר שדות תעופה למרכזים עסקיים, לקצר זמני נסיעה וליצור ניידות חדשה בין רכב לרכבת.

מן העבר השני, יש חסרונות: קיבולת מוגבלת, רגישות למזג אוויר ורוח, תלות בקיבולת פעולה של סוללות, עלויות תשתית/ביטוח/רגולציה, ושאלת המחיר לצרכן, האם זה יישאר “פרימיום” לעשירים או יהפוך לשירות עירוני נגיש. המסחור ייבחן לא רק ביכולת לטוס, אלא ביכולת לבנות רשת רווחית בקנה-מידה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מה ההבדל בינה למסוק (ל"ת)
    אנונימי 16/08/2025 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דחוף לשלב בצהל ל פינוי פצועים קשים (ל"ת)
    אנונימיYL 15/08/2025 22:52
    הגב לתגובה זו
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

בואינג זינקה 10%, אינטל 8.7% והמניה שטסה ב-23%

טאואר זינקה 4.8%, 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית אינטל Intel Corp 8.65%  זינקה ב-8.7% על רקע שורה של דיווחים והערכות חיוביות, בראשם: הערכות חדשות בשוק שלפיהן אפל עשויה לשקול שימוש בשירותי הייצור של אינטל עבור סדרות עתידיות של שבבי "M" - מהלך שעשוי להפוך להזדמנות אסטרטגית משמעותית עבור אינטל. הדיווחים אינם מלווים באישור רשמי, אך בשוק ההון רואים בכך אינדיקציה להתחזקות האמון ביכולות של אינטל בתחום הפאונדרי - ייצור שבבים עבור חברות חיצוניות. אם אכן תצא לפועל עסקה כזו, היא תוכל להעניק לאינטל חוזה רב-שנתי, גידול בהכנסות, ובמקביל לשדרג את התדמית שלה מול יצרניות אחרות. להרחבה - אינטל זינקה ב-9% - 120% מתחילת השנה; הפעם הסיבה היא אפל


מניית בואינג טסה מעל 10% -  אחרי שנים של קשיים, בואינג מעריכה ש-2026 תביא התאוששות - גם במסירות של מטוסי 737 ו-787, גם ברווחיות וגם בתזרים המזומנים.מניית בואינג (The Boeing Co 10.15%  ) מזנקת כעת ב-10% במסחר בוול סטריט, בעקבות דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'יי מאלה, שלפיהם החברה מצפה לשיפור משמעותי בפעילות העסקית בשנה הבאה. בין היתר, מאלה אמר בכנס של UBS כי מסירות מטוסי ה-737 וה-787 צפויות לעלות ב-2026, וכי החברה חוזה תזרים מזומנים חיובי של מיליארדי דולרים, ברמות "חד-ספרתיות נמוכות". זו תהיה התוצאה השנתית החיובית הראשונה בתזרים של בואינג מאז 2021 - תקופה שהתאפיינה בפגיעות תפעוליות קשות בעקבות בעיות בטיחות ודחיות במסירות.


שיפור בתזרים אחרי שנים של הפסדים


בואינג The Boeing Co 10.15%  לא רשמה רווח שנתי מאז 2018, אך לפי מאלה, השיפור במסירות יהווה "מנוע מרכזי" לצמיחה בתזרים. עוד הוסיף כי אישור רגולטורי למטוס ה-737-10 - שנמצא בעיכוב של שנים - צפוי להגיע רק בסוף 2026.

לדבריו, החברה מעריכה כי עד 2030 היא תיהנה מ"שיפור ניכר בשולי הרווח במזומן", בעיקר בזכות גידול בפרודוקטיביות. כלומר, לא רק שיותר מטוסים יסופקו, אלא שעלות הייצור ליחידה צפויה לרדת - מה שישפר את הרווחיות.