מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

ג'ובי השלימה טיסה בין שדות תעופה בקליפורניה, המניה מטפסת

ב-12 דקות ועם שילוב מלא בבקרת אוויר, ג׳ובי השלימה טיסה ראשונה בארה״ב עבור רכב מסוג eVTOL מאויש.;המהלך מגיע לצד התקדמות בהסמכה ורכישת פעילות הנוסעים של בלייד, אך הדרך לשירות מסחרי עדיין תלויה ברגולציה, בייצור ובהיתכנות הכלכלית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה Joby מונית מעופפת

ג׳ובי אוויאיישן Joby Aviation -1.1%  דיווחה כי השלימה טיסה מאוישת בין שני שדות תעופה ציבוריים בקליפורניה, הכוללת המראה אנכית ממרינה, מעבר לטיסה כנפית, השתלבות במרחב אווירי מבוקר ונחיתה אנכית במונטריי. מבחינת הדגמה תפעולית, זהו צעד אמיתי ראשון, לא עוד ניסוי מעל בסיס הבית, אלא תנועה בין שדות תוך עמידה בפרוטוקולי ATC זהים לאלו של חברות תעופה רגילות.

הטיסה ארכה כ-12 דקות וחלפה על פני כ-10 מייל (16 ק"מ) וכללה המתנה במעגל במונטריי לצורך ריווח תנועות, כלומר, שילוב מלא במרחב הנשלט לצד מטוסים אחרים. מעבר ליכולות הכלי עצמו, החברה הציגה יכולת לוגיסטית לביצוע ניסויי טיסה “ניידים” ולספק תמיכת קרקע מלאה מחוץ לבסיס מרינה, מרכיב הנדרש למסחור של הפעילות.

״הטיסה המוצלחת ממרינה למונטריי הדגימה את פעילות המטוס שלנו כחלק אינטגרלי ממערך התחבורה הרחב, ואישרה פעם נוספת את ביצועיו כדי לוודא שנהיה מוכנים לשירות כבר ביום הראשון״, אמר דידייה פפדופולוס, נשיא חטיבת ייצור המטוסים ב-Joby. ״שנים של ניסויי טיסה אישרו את יכולות המטוס שלנו, וביצענו אותם במגוון רחב של תנאי סביבה. כחלק מההתקדמות הטבעית של תוכנית ניסויי הטיסה שלנו, הגיע הזמן להרחיב את גבולות הפעילות, ולא היה מקום טוב יותר לביקור ראשון מאשר שכנינו במונטריי״.

התפתחויות אחרונות

מוקדם יותר החודש, ג׳ובי הודיעה על כוונתה לרכוש את פעילות הנוסעים של Blade Air Mobility בעסקה של עד 125 מיליון דולר. העסקה מעניקה דריסת רגל בתשתיות מפתח בניו-יורק (טרמינלים ב-JFK, ניוארק ומנהטן) וקהל משתמשים קיים לשלב המעבר מהליקופטרים לכלים חשמליים, כש-Blade תמקד את פעילותה בתחבורה רפואית תחת המיתוג Strata. 

החברה ציינה כי היא חצתה השנה את רף 40 אלף מייל טיסה מצטברים בצי הניסויי והחלה הרכבה סופית של הכלי הראשון לבחינות TIA, אחד השלבים האחרונים בדרך להסמכת FAA. לפי החברה, טיסות מבחן עם טייסי ה-FAA צפויות בתחילת השנה הבאה, הערכה שמתיישבת עם דיווחים בענף על צפי לתחילת מבחני TIA בראשית 2026.

רוח גבית רגולטורית

נזכיר כי ביוני חתם הנשיא טראמפ על צו “Unleashing American Drone Dominance”, שבין היתר הנחה את ה-FAA להקים תוכנית eVTOL Integration Pilot Program (eIPP) ולבחור לפחות חמישה פיילוטים לשילוב מוניות מעופפות בפעילות שוטפת – החל מתחבורה עירונית ועד משימות רפואיות. אם התוכנית תתקדם בקצב, היא עשויה לקצר צווארי בקבוק בדרך לשירותים מסחריים. להרחבה - מרחפות למעלה - טראמפ מקפיץ את חברות המוניות המעופפות

ועדיין, כדאי לשמור על פרופורציות. גל האופטימיות כבר התגלגל למחירים, וחלק מהבנקים הזהירו מתמחור שמגלם אישורים ופריסה בקצב אגרסיבי. גם אחרי הטיסה למונטריי, האתגרים לא נעלמו, החל בבדיקות בטיחות ועד קצב ייצור, עלויות סוללות ותשתיות טעינה ונקודות המראה/נחיתה. מניית ג'ובי זינקה בכ-120% מתחילת השנה, כולל העלייה היום ונסחרת לפי שווי שוק של כ-16 מיליארד דולר, למרות שהחברה בקושי רושמת הכנסות.

קיראו עוד ב"גלובל"


ולמה בכל זאת כולם עוקבים? כי “המכונית המעופפת” היא חלום תחבורה:  לטוס מעל הפקק, לחצות 30-40 ק״מ בעיר גדולה בעשר דקות, עם רעש נמוך משמעותית מהליקופטר ואפס פליטות בזמן הטיסה. אם המודל יעבוד, הוא יכול לחבר שדות תעופה למרכזים עסקיים, לקצר זמני נסיעה וליצור ניידות חדשה בין רכב לרכבת.

מן העבר השני, יש חסרונות: קיבולת מוגבלת, רגישות למזג אוויר ורוח, תלות בקיבולת פעולה של סוללות, עלויות תשתית/ביטוח/רגולציה, ושאלת המחיר לצרכן, האם זה יישאר “פרימיום” לעשירים או יהפוך לשירות עירוני נגיש. המסחור ייבחן לא רק ביכולת לטוס, אלא ביכולת לבנות רשת רווחית בקנה-מידה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022, עם זאת המשקיעים לא "שוברים את הכלים" שכן חלק מהעלייה נבעה מסעיפים כמו שירותי ניהול תיקים וטיסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מדד המחירים ליצרן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.

גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.

העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה. 



מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי


המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

אינטל עולה 4%, נייס עולה 1.5%; המדדים סביב ה-0

מגמה מעורבת בוול סטריט, לאחר יום תנודתי שהושפע מנתוני אינפלציה מפתיעים; יונייטד הלת' מזנקת בעקבות חשיפת השקעת באפט, אפלייד מטריאלס נופלת אחרי הדוחות, והמשך ההתלהבות סביב אינטל דוחף מעלה את המניה

צוות גלובל |

מגמה מעורבת בוול סטריט, כאשר המדדים נסחרים סביב ה-0. מדד הדאו ג'ונס עולה בכ-0.1%, מדד ה-S&P 500 יורד 0.1% ומדד הנאסדק נסחר בירידה של כ-0.2%. התשואה ל-10 שנים עולה קלות ועומדת על כ-4.3%.

היום צפויה פקיעת אופציות גדולה לחודש אוגוסט, בהיקף נומינלי של כ-2.9 טריליון דולר, כולל 1.1 טריליון באופציות על S&P 500 וכ-715 מיליארד באופציות על מניות בודדות. על פי גולדמן זאקס, רמת החשיפה הזו עשויה להביא למסחר סביב מחירי מימוש מרכזיים, כשהשוק רווי באופציות קול על רקע שיאים במדדים. האנליסטים מעריכים כי לאחר הפקיעה עשויה לבוא תיקון קל בתחילת השבוע הבא, אך לא מכירה משמעותית, עם תמיכות סביב 6,400 נק' עד כנס ג'קסון הול.

הטור של גרינברג האם הפעם יצליח הממשל האמריקאי להפריט את ענקיות המשכנתאות? כבר שנים מנסים קברניטי וושינגטון הבירה להוציא לפועל את ההיפרדות מפאני מיי ופרדי מק, מהלך שיכניס לקופת הממשל עשרות מיליארדי דולרים חיוניים, אך ללא הצלחה. מאז ניצחונו של טראמפ בבחירות, קפצו שתי המניות במאות אחוזים מתוך הנחה שהפעם זה יקרה, ודיווחים על פגישות עם בנקי השקעות תרמו עוד למומנטום, אבל יש גם סיכונים במהלך כך שמוקדם לדעת אם יבשיל

אמש, שלושת המדדים העיקריים סיימו סביב ה-0, לאחר יום תנודתי בעקבות עלייה מפתיעה במדד המחירים ליצרן (PPI) שגררה עלייה בתשואות האג"ח ובדולר. מדד S&P 500, שעלה בכ-30% מאז אפריל, סיים את יום המסחר כמעט ללא שינוי, כאשר מניות הטכנולוגיה הגדולות קיזזו ירידות בכ-400 מניות אחרות במדד. למרות המדד החם, ההסתברות להורדת ריבית בעוד כחודש עדיין גבוהה והחוזים מתמחרים סבירות של כ-92%.

באותו נושא - מה למדנו השבוע: המבט הראשון יכול להטעות; תבחנו את הנתונים לעומק מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.9%, לעומת צפי ל-0.2% - התגובה הראשונית היתה חשש גדול מעלייה צפויה באינפלציה וירידה בסיכויים להפחתת ריבית; אלא שמאחורי המספר היו "אירועים חד פעמיים" והשד לא היה נורא כל כך