אריאל גורפונג מנכל אקוואריוס
צילום: יחצ

אקוואריוס זכתה למענק של עד 1.4 מיליון דולר לפיתוח מנוע אמוניה

פרויקט בו שותפה החברה בגרמניה זכה למענק של 2.77 מיליון דולר, עבור פיתוח גנרטור הניתן להפעלה באמצעות אמוניה; הדיווח מגיע חודש לאחר הכניסה של בעלי השליטה החדשים וההודעה על הכנסות צפויות ראשונות
איתן גרסטנפלד | (2)

חברת המנועים החשמליים אקוואריוס אקוואריוס מנוע -3.15%  תשתף בפרויקט בהיקף של כ-2.77 מיליון דולר לפיתוח גנרטור הועל על בסיס אמוניה, כאשר חלקה של החברה בפרויקט עשוי להגיע לסכום של עד 1.4 מיליון דולר.

לקריאה נוספת

מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?

לקראת הכנסות ראשונות: אקוואריוס תבצע פיילוט בארה"ב תמורת 150 אלף דולר

על פי הדיווח, חברת הבת הגרמנית (100%) קיבלה אישור ממדינת נורדריין-וסטפאליה שבגרמניה על הענקת מענק של כ-2.77 מיליון דולר (2.57 מיליון אירו), עבור פיתוח גנרטור הניתן להפעלה באמצעות אמוניה, על בסיס המנוע הלינאירי שפיתחה החברה (MonoSide). הפרויקט יבוצע יחד עם המרכז הגרמני לחקר החלל  (DLR) ועם GmbH Qnovi, חברה גרמנית המתמחה בייצור תוכנות מבוססות בינה מלאכותית. המענק יחולק בין השותפים, כך שאקוואריוס גרמניה תהיה זכאית למימון של עד 75% מהוצאותיה בגין חלקה בפרויקט, כלומר סכום של עד כ-1.38 מיליון דולר, מתוך תקרת הוצאות של עד כ-1.84 מיליון דולר.

בהתאם לתנאי המענק, תפקידה של אקוואריוס בפרויקט הינו ניהולו והסבת מנוע ה-MonoSide, המופעל כיום באמצעות דלקים לא מאובנים (דוגמת אתנול ומימן) , כך שיפעל באמצעות אמוניה, לרבות הקמת מתקן לניסוי באמוניה. DLR תהיה אחראית על פיתוח מערכת ייעודית שתוטמע בגנרטור, שמטרתה ייצור חשמל כתוצאה מניצול חום שיורי של גזי הפליטה של המנוע הלינארי, על מנת להגביר את היעילות האנרגטית הכוללת של הגנרטור. אחריותה של Qnovi בפרויקט תהיה לפתוח מערכת בקרה אלקטרונית מתקדמת על בסיס הטכנולוגיה שפיתחה.

ההודעה של החברה מגיעה בתקופה בה היא נאבקת על המשך קיומה, אחרי שבשנים האחרונות שרפה מזומנים בקצב גבוה, מה שהביא אותה לקבל הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים האחרונים. בחודש שעבר חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברת אינביירו (EnviroCharge) האמריקאית, המפעילה עמדות טעינה לרכבים חשמליים, אשר אמור לספק לה הכנסות ראשונות של 150 אלף דולר.

מספר ימים לאחר מכן, קיבלה החברה השקעה של כ-17 מיליון שקל מצד שני בעלי מניות מרכזיים, בתמורה להקצאת מניות בדיסקאונט משמעותי של כ-24%. מסגרת ההסכם, התחייבו גם הצדדים לפעול לרישום של מניות החברה בוול סטריט. כעת, המענק הגרמני עשוי לספק לחברה מרווח נשימה נוסף, אך היא עדיין צריכה להוכיח את הטכנולוגיה שלה, דבר שטרם הצליחה לעשות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אריאל גורפונג מנכ"ל אקוואריוס: "הישג מרשים ויוקרתי מאוד לאקווריוס והוכחה טכנולוגית הן ביכולות שלנו והן בצורך ההולך וגובר בפתרונות החברה. שותפותינו בפרויקט הינן אחת ממכוני הפיתוח ומחקר היוקרתיים בגרמניה, המרכז הגרמני לחקר החלל (DLR) והשני הינה חברה המתמחה בפיתוח תוכנות מבוססות בינה מלאכותית. שילוב הטכנולוגיות של השותפים תקנה למוצר המיועד יתרונות ייחודיים בעלי ערך מוסף גדול ללקוחות. במקביל אנחנו ממשיכים להתקדם במלוא המרץ בפיתוח וקידום אסטרטגי של המערכות שלנו המיועדות לתמוך בהגדלת תשתית טעינת הרכבים החשמליים עם מיקוד בשוק האמריקאי.

מערכת זו, שאינה תלויה ברשת החשמל, מיועדת להשלים את החוסר ההולך וגדל בחשמל מרשת החשמל כמו גם תספק חשמל באיזורים אורבניים. לאחרונה חתמנו על מספר הסכמים המהווים עדות ליכולות ולפוטנציאל הרב שטמון במערכת שפתחנו, פוטנציאל אותו רואות גם חברות ענק שמבקשות לבצע פיילוט ולחבור אלינו ואני מאמין שנמשיך לחתום הסכמים נוספים."

בתקופה האחרונה הערכנו שחברת המנועים החשמליים הישראלית, שנכנסה לבורסה בתל אביב במהלך שנת 2020, נמצאת בימים אלו בצומת דרכים. לפני כארבע שנים, רשמה החברה את מניותיה למסחר לפי שווי של 1 מיליארד שקל, תוך שהיא נישאת על גלי הגאות בשווקי ההון. אלא שמאז התקשתה החברה להתרומם, ובעיקר להציג הכנסות בזמן שהיא שורפת מזומנים בקצב גבוה. מה שהציב את בעלי השליטה בחברה, ובראשם מריוס נכט ולאון רקאנטי, בפני הצורך לקבל החלטות קריטיות בנוגע לעתידה. הסברנו כבר אז כי בפני מנהליה עומדים מספר אפשרויות, כולל השקעה אפשרית של בעלי המניות הקיימים בחברה.

ואכן בחודש שעבר, שניים מבעלי המניות הקיימים, אלי פולטוב (6.16%) ואלכסנדר צ'רנילובסקי (8.67%), ישקיעו בה סכום של 16.75 מיליון שקל, בתמורה להקצאת 6.7 מיליון ממניות החברה. כך ש-2 מיליון מניות יוקצו לפולטוב תמורת 5 מיליון שקל, בעוד היתר יוקצו לצ'רנילובסקי תמורות 11.75 מיליון שקל. העסקה משקפת מחיר של 2.5 שקל למניה, דיסקאונט של כ-24% על שער הבסיס של המנייה הבוקר. במסגרת ההסכם הוענקה למשקיעים גם אופציה להשקעה נוספת בחברה של 16.75 מיליון שקל, בתמורה להקצאה של כ-4.78 מניות במחיר מימוש של 3.5 שקל למניה.

בנוסף, ציינה החברה כי בכוונתה לפעול בשנה הקרובה להוציא אל הפועל מהלך לרישום מניותיה למסחר בנאסד"ק. בכך תנסה החברה ללכת בדרכן של חברות ישראליות אחרות שלא כל כך הצליחו בשוק המקומי ובחרו לצאת להנפקה מעבר לים דוגמת ננו דיימנשן וברנמילר. כעת, מעניין יהיה לראות איזה שווי תבקש החברה להשיג בנאסד"ק, וכיצד הדבר ישפיע על החברה שעדיין לא כל כך מצליחה להציג הכנסות ושורפת מזומנים בקצב גבוה.

משווי של מיליארד שקל להערת עסק חי

אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (המנכ"ל) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.

בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל.  ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, היו"ר והמייסד של החברה בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.

מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.

באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אולג 08/07/2024 09:33
    הגב לתגובה זו
    לפי התנהלות מבין שלחברה אין עדיין מוצר עובד שאפשר להתחיל לשווק ו לקבל הכנסות. רעיון נחמד, אבל רק מדיבורים ההבטחות לא מרוויחים כסף
  • 1.
    ליאור 05/06/2024 10:56
    הגב לתגובה זו
    אם תצליח להגשים את חזונה כניסת המשקיעים החדשים מהווים צינור חמצן פיננסי להמשך ההתקדמות העסקית של החברה בהצלחה
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


תותח ה"רועם", צילום מתוך את"צתותח ה"רועם", צילום מתוך את"צ

התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק את המרעומים

עם כניסת תותח ה"רועם" לשירות בצה"ל, נודע לביזפורטל ממקורבים לחברה כי ארית צפויה ליהנות מביקושים חדשים לאחר שרשף כבר קיבלה הזמנות למרעומים עבור התותח החדש ב-2022 וגם במהלך השנה האחרונה והיא תהיה ספק בלעדי של מרעומי הארטילריה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

צה"ל נמצא בעיצומו של מעבר לדור חדש של תותחים, ובמקביל לכך מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת החדשה לשנים ארוכות. על פי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות ארית תעשיות 0.83%   , באמצעות חברת הבת רשף טכנולוגיות, כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים עבור התותח החדש, וצפויה להיות ספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת.

רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר בשנת 2022, עם תחילת שלבי ההצטיידות והבחינה של המערכת, והזמנה נוספת נחתמה במהלך 2025, לקראת כניסת התותח לשירות מבצעי. מדובר במוצר חדש עבור רשף, שמרחיב את פעילותה מעבר לליבת הפעילות ההיסטורית שלה בצה"ל, שהתמקדה בעיקר במרעומי מרגמות, עם נגיעה מצומצמת יחסית לעולם הארטילריה. כעת, החברה צפויה לספק מרעומי תותחים בהיקפים גדולים.

ה"רועם" - מערכת טעינה וירי ממוחשבת

התותח החדש, שמוכר בצה"ל בשם "רועם", כבר הגיע לידי חיל התותחנים ונמצא בימים אלה בשלב ההטמעה המבצעית. מדובר בתותח הוביצר 155 מ"מ מתקדם שאלביט מערכות אלביט מערכות -0.07%   גם שותפה מרכזית בייצורו. התותח המבוסס על פלטפורמה גלגלית עם מערכת טעינה וירי אוטומטית, שנועד לשמש את החיל בעשורים הקרובים. הכלי פותח במשך כשש שנים באלביט מערכות, מאפס, תוך התאמה ייעודית לצורכי צה"ל, והוא כולל מערכות שליטה ובקרה מתקדמות, קצב אש של עד שמונה פגזים בדקה, טווחי ירי של עשרות קילומטרים ויכולת ירי מתוזמן לעבר כמה מטרות במקביל.

בשבוע האחרון נמסר התותח הראשון לצה"ל בטקס סמלי במפעל אלביט ביקנעם, ומשם הועבר לבסיס צאלים לצורך קליטה, אימונים ובדיקות. בימים הקרובים צפוי להתבצע ירי צה"לי ראשון מתוך תהליך ההטמעה, ובצה"ל מעריכים כי ירי מבצעי ראשון עשוי להתבצע כבר בשבועות הקרובים, בהתאם לצרכים המבצעיים. במקביל, ייצור הכלים הבאים נמשך, והמסירות לצה"ל צפויות להתבצע בהדרגה החל מהקיץ.

ה"רועם" מופעל על ידי צוות מצומצם של שלושה לוחמים בלבד - מפקד משימה, תותחן ונהג - בין היתר בזכות המעבר לטעינה אוטומטית מלאה. הכלי נושא על גביו עשרות פגזים, והמערכת מאפשרת קצב אש גבוה ודיוק משופר, לצד ניידות גבוהה על גלגלים ויכולת מעבר מהירה בין אזורי ירי. בחיל התותחנים רואים בתותח החדש פלטפורמה שתמשיך להתפתח ולהשתפר לאורך השנים, עם שדרוגים עתידיים בקצב האש, בדיוק ובמערכות התפעול.