שב"א הגדילה את הרווח ב-2023 ב-59%, גם ההכנסות עלו ב-15%
חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) שירותי בנק אוטו 5.75% העוסקת בהפעלת מערכות סליקה וחיוב של כרטיסי אשראי הכניסה 135 מיליון שקל בשנת 2023, עלייה של כ-15% בהשוואה להכנסות בשנת 2022. ברבעון הרביעי של שנת 2023 הסתכמו ההכנסות בכ-34.5 מיליון שקל, צמיחה של כ-15% בהשוואה להכנסות של כ-30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה אומרים כי הגידול בהכנסות בשנת 2023 נובע מעלייה בהיקף הפעילות במשק, עלייה בכמות הפינפדים המחוברים למסופים, עלייה בהכנסות מפעילויות חדשות וכן עדכון התעריפים במהלך הרבעון השני של השנה.
מהנתונים המתפרסמים בדוח הכספי השנתי של שב"א עולה כי במהלך 2023, שבמהלכה נפתחה ב-7 באוקטובר מלחמת "חרבות ברזל", וזאת לאחר אי וודאות שנוצרה במשק כתוצאה מהרפורמה המשפטית המתוכננת, נרשמה עלייה של 6.3% בכמות התנועות שביצע הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי והן הגיעו לכמות של כ-2.2 מיליארד תנועות. בכמות בירורי היתרה והמשיכות שביצע הציבור הישראלי, דרך מערכות שבא, ב-ATM נרשמה ירידה של 4.9% והן הגיעו לכמות שנתית של כ-61.8 מיליון.
שבא שמרה על רווח תפעולי גבוה לצד השפעת ההפרדה ממס"ב שהסתכמה ב-2023 בכ-11.8 מיליון שקל. להערכת שבא, ההוצאות השוטפות בגין ההפרדה בשנת 2024 יגדלו לסך של כ-13-15 מיליון שקל ובסיום ההפרדה, המתוכננת להסתיים בשנת 2027 צפויות לעמוד על סך של כ-16.6 מיליון שקל מדי שנה.
הכנסות ממימון נטו בשנת 2023, הסתכמו בכ-6.7 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון של כ-11.4 מיליון שקל בשנת 2022. ברבעון הרביעי של 2023 הסתכמו הכנסות המימון של שבא בכ-3.4 מיליון שקל, וזאת לעומת הוצאות מימון נטו של 0.9 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2022. העלייה בהכנסות המימון נובעת מעלייה בשווי תיק ניירות הערך של שבא, וזאת לעומת ירידה שלו בשנת 2022.
- שבא מציגה עלייה בהכנסות אך שחיקה ברווח התפעולי
- שבא: הכנסות של 39 מ' שקל ברבעון, רווח של 15.6 מ' שקל, זינוק של 35%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בשנת 2023, גדל בכ-59% והסתכם בכ-38.2 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של 24.1 מיליון שקל בשנת 2022. ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם הרווח הנקי של שבא בכ-9.3 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח נקי של 7.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון הרביעי, ובשנת 2023 כולה, הושפע, בין היתר, מתרומה בסך של כ-2 מיליון שקל (לפני מס) להקמת מיזם פילנתרופי "עוטף לעסק" ביחד עם הסוכנות היהודית, עמותת IVN וכלירמרק קפיטל למען סיוע מידי לעסקים קטנים ביישובי עוטף עזה שנפגעו ממלחמת "חרבות ברזל", מהוצאות הקשורות בחיזוק הגנת הסייבר והמערך הטכנולוגי ותוספת כח-אדם במסגרת יישום התוכנית האסטרטגית.
ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות נכון ל-31 בדצמבר 2023, הסתכם בכ-231 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להון עצמי של 212 מיליון שקל בסוף שנת 2022. הגידול בהון העצמי נובע מהרווח שנצבר בתקופה, בקיזוז תשלום הדיבידנד לבעלי המניות במהלך הרבעון השני.
דיבידנד: דירקטוריון שבא החליט על חלוקת דיבידנד בסך 25 מיליון שקל לבעלי המניות, שישולם במהלך חודש אפריל 2024.
מניית שב"א ירדה ב-6.8% מתחילת השנה למחיר של 14.7 שקל ושווי שוק של 587.6 מיליון שקל.
מנכ"ל חברת שבא, איתן לב-טוב: "למרות ששנת 2023 הייתה מאתגרת והתאפיינה בחוסר יציבות עסקית, בין היתר, בשל ההשפעה של מלחמת "חרבות ברזל", נכון ליום הדוח, וכבר מחודש דצמבר 2023, ניתן לראות התאוששות של המשק ועליה בפעילות כרטיסי החיוב ברוב ענפי הפעילות. אנו בשבא מסכמים את שנת 2023, כשנה של פעילות ענפה שבמהלכה קידמנו את מנועי הצמיחה החדשים של החברה לצד שמירה על יציבות ויעילות מערכות התשלומים המנוהלות והמתופעלות על ידנו".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳