ישראכרט: הרווח הנקי עלה ב-33% למרות הגידול בהוצאות הפסדי אשראי
חברת האשראי ישראכרט ישראכרט 0% דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי - ההכנסות ברבעון השלישי של השנה הסתכמו בכ-842 מיליון שקל לעומת כ- 701 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, צמיחה של כ-20%, בזכות הגידול בתיק האשראי הפרטי והמסחרי שתרם לצמיחה של כ-65% בהכנסות מריבית נטו לכ-244 מיליון שקל לעומת כ-148 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. יתרת האשראי הפרטי גדלה בכ-80 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם. לצד זאת, ההוצאות בגין הפסדי אשראי שולשו ברבעון השלישי, והגיעו לרמה של 105 מיליון שקל ברבעון. הוצאות הפסדי האשראי עלו בגלל שהחברה החלה בתחילת 2023 ליישם ההוראות החדשות בנושא הפסדי אשראי צפויים, וגם בגלל מחיקות, הפרשות פרטניות והשלכות מלחמת "חרבות ברזל". החברה מציינת כי בשל המלחמה היא החמירה באינדיקטורים המקרו כלכליים המשמשים בבסיס חישוב ההוצאה הקבוצתית להפסדי אשראי (למרות שבפועל המלחמה נכללת ברבעון הרביעי, לקחו אומדנים להפסדי אשראי בדו"חות הרבעון השלישי). הרווח הנקי ברבעון השלישי של השנה הסתכם ב-80 מיליון שקל לעומת כ-60 מיליון ששקל ברבעון המקביל אשתקד, עליה של 33%. לדברי החברה, העלייה ברווח נבעה בעיקר מהגידול האמור בהיקפי הפעילות בתיק האשראי ובכרטיסי אשראי, שקוזזה בחלקה על ידי הגידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי. בהתאם לכך, החברה מציגה ברבעון השלישי עלייה בתשואת הרווח הנקי להון ממוצע לכ-10.9% לעומת תשואה להון ממוצע של כ- 8.7% ברבעון המקביל אשתקד . מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי המונפקים על ידי הקבוצה ברבעון השלישי של שנת 2023 עלה ב-5% ל-57.9 מיליארד שקל, לעומת 55.2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. מצבת הכרטיסים הפעילים של ישראכרט עמדה על כ-4.5 מיליון כרטיסים, תוספת של 102 אלף כרטיסים פעילים במהלך השנה האחרונה – גידול של כ-2.3% לעומת הרבעון המקביל. יתרת האשראי הצרכני עלתה בכ-50% לכ-7.3 מיליארד שקל , בהשוואה לכ-4.9 מיליארד שקל נכון לתקופה המקבילה - גידול של 49%. בנוסף, חשוב להזכיר את עסקת המיזוג עם הראל הראל השקעות -0.66% שעדיין מחכה לאישור של רשות התחרות - אחרי שהודיעה שהאישור כנראה לא יתקבל עד התאריך המקורי (12.11), הודיעה הראל, באותו תאריך מדובר, שתוקף ההסכם יוארך עד ל-31.12, עם אפשרות להארכה של שנה נוספת, וכעת הראל אומרת כי "קיים סיכוי טוב שרשות התחרות תאשר את המיזוג עד המועד האחרון". לפי העסקה, הראל תרכוש את ישראכרט לפי מחיר למניה של 16.5 שקל - פרמיה של 6.5% על השווי של ישראכרט לפני המלחמה, ופרמיה של 13.8% על המחיר שלה היום. מנכ"ל ישראכרט, רן עוז: "בימים אלה, ליבנו עם משפחות הנרצחים והפצועים, אנו מייחלים לשובם בקרוב של החטופים ומחזקים את כוחות הביטחון בכל פעולותיהם. ברבעון השלישי של 2023 תיק האשראי שלנו הגיע לכ- 9.2 מיליארד שקל והצגנו גידול של 20 מיליון שקל ברווח הנקי. ישראכרט נכנסה לתקופה מאתגרת זו אשר חורגת מכל תרחיש קיצון, עם איתנות פיננסית חזקה שתאפשר לנו יכולת התמודדות טובה יותר עם ההשלכות השליליות על המשק, שהיקפן המלא עדיין לא ברור".
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותאלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים
אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45% , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים.
והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.
לא חתונה קתולית
גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.
אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.
- הנשיא ממשיך לעשות בושות...
- כמה יקבל רובי ריבלין על הפרסומת לרסק עגבניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה).
עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןבוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור
הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר
עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.
הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.
מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה
בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08% , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8%
- הממונה על שוק ההון:" יש תופעות של עושק ועמלות מופרזות"
- הממונה על שוק ההון הטיל קנס של 7.3 מיליון שקל על חברת ממונא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפניקס: הדוגמא הנגדית
ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.
