מטוס אל על
צילום: אל על

אל על: הפניקס תקבל אופציה לרכישת 25% ממועדון הנוסע המתמיד

כחלק מהשלמת ההסכם שחתמה עם המדינה, חברת התעופה תמכור את פעילות מועדון הנוסע המתמיד לחברת בת שבשליטתה המלאה תמורת 500 מיליון דולר, בעזרת סיוע מחברת הביטוח שתעמיד הלוואה של 130 מיליון שקל
איתן גרסטנפלד | (3)

כחלק מהשלמת ההסכם שחתמה עם המדינה, חברת התעופה  אל על 0%  משלימה את המהלך למכירת חברת הנוסע המתמיד לחברת הבת שבשליטתה המלאה לפי שווי של 500 מיליון דולר. כחלק מהעסקה, תקבל חברת הביטוח הפניקס -0.07% , אשר תעמיד הלוואה בהיקף של 130 מיליון שקל, אופציה לרכישת 25% מחברת הבת. כחלק מההסכמות עליהן חתמה החברה עם המדינה, על רקע הסיוע הכלכלי לו זכתה בתקופת הקורונה, התחייבה אל על למכור באופן חלקי את אחזקותיה בפעילות הנוסע המתמיד. מהלך אשר נדחה על ידי החברה, לאחר שהתקשתה להשלים את המגעים אותם ניהלה עם מספר גופים פיננסים, אשר ביקשו להיכנס לפעילות הכוללת גם כרטיסי אשראי. בהקשר זה, שמו של בנק הפועלים נקשר לרכישה אפשרית של כ-30% מהמועדון לפי שווי של כ-250 מיליון דולר. כעת, נדמה שהחברה מתקרבת להוציא את המהלך לפועל בשיתוף עם חברת הפניקס לפי שווי כפול מזה שהוזכר בדיווחים האחרונים בכלי התקשורת. זאת, לאחר שהיום דיווחה החברה, כי חתמה על הסכם למכירת פעילות מועדון הנוסע המתמיד ונכסיו לחברת הבת הייעודית שבשליטתה המלאה, ואשר הוקמה לצורך קליטת הפעילות, לפי שווי של 500 מיליון דולר. למעשה, המשמעות העיקרית של ההסכם היא האפשרות שתינתן לחברת הביטוח הפניקס לרכוש 25% מהמועדון בתמורה לוויתור על ההלוואה שהעמידה לחברת האם. על פי ההסכם, 226 מיליון דולר ישולמו על ידי חברת הבת באמצעות הקצאה של מניות לחברה. לצד זאת, תעביר חברת הבת לאל על 130 מיליון דולר, אותם תעמיד חברת הביטוח הפניקס כהלוואה ייעודית לטובת השלמת העסקה. היתרה, 144 מיליון דולר, תשולם באמצעות הלוואה שתעניק אל על לחברת הבת לתקופה של 3 שנים. החלק המרכזי בעסקה, הוא כאמור ההלוואה מצדה של הפניקס, שכן החברות חתמו על כתב למתן אופציה להפניקס לרכישה של עד 25% ממניות חברת הבת. הפניקס תוכל לממש את האופציות עד לתום תקופת ההלוואה, בתמורה לתשלום או קיזוז מיתרת ההלוואה. כמו כן, תינתן להפניקס האפשרות להעביר את האופציות לגופים מוסדיים אחרים. אם וכאשר המהלך ייצא לפועל, לא מן הנמנע שהוא ילווה בהנפקה של מניות החברה בבורסה. מועדון הנוסע המתמיד, הוא אחד מהענפים הרווחיים של החברה בשנים האחרונות, ומונה כ-2.1 מיליון חברים. מתוכם, כ-350 אלף מחזיקים בכרטיס האשראי של החברה, בו על פי ההערכות מתבצעות עסקאות במחזור של כ-30 מיליארד דולר. אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס: "עסקה זו שמייצרת לנו שותפות ארוכת טווח במועדון משקפת את האמון שיש לנו בדינה בן-טל, מנכ"לית אל על, ובהנהלת החברה. אנחנו שמחים ומברכים על שותפות זו". דינה בן-טל, מנכ"לית אל-על: ״העסקה עם הפניקס היא הבעת אמון של גוף מוסדי ישראלי מוביל בעתידה של החברה ובפעולות שלנו להבראתה. אני מקווה כי גופים מוסדיים נוספים יביעו עניין בהשקעה באל על אשר הוכיחה כי עוצמת המותג והביקושים אליו, הם יוצאי דופן במשק הישראלי. יתרה מזאת, עסקה זו מצביעה על פוטנציאל השווי הגלום באל על ובמועדון לקוחות הנוסע המתמיד שלה״. ברבעון הראשון של 2022 דיווחה החברה על הכנסות 283 מיליון דולר, גידול של 7% לעומת 265 מיליון ברבעון הקודם. בשורה התחתונה, אל על המשיכה להפסיד גם ברבעון החולף והציגה הפסד של 66 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 110 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2021. בתוך כך, על אף ההבטחות מצד רואי החשבון, הערת עסק חי נותרה גם בדוחות הרבעון הראשון של החברה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חברה פח ! חיה על המדינה (ל"ת)
    רון 26/06/2022 06:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלעד 25/06/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    נהנתנים מסריחים
  • 1.
    ירושלמי 23/06/2022 18:16
    הגב לתגובה זו
    אין תוכלת לחברה הבזוייה והאיומה הזאת! רק סגירה מוחלטת תפסיק את מסחטת הכספים האין סופית הזאת! בושה וביזיון לכל מי ששם שקל בדבר הזה!!!
אלי כליף (צילום: עידו לביא)אלי כליף (צילום: עידו לביא)

העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים

סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע דירוג חוב

הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5. 

 מכל מקום, Moody’s  אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P  העלתה את דירוג טבע ל  BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x  נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x  ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.

 

Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.

אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."


העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות. 


מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה: