חשיפת ביזפורטל

מדוע אחד ממייסדי אנרג'ין מכר שליש מהמניות בדיסקאונט של 44%?

לא מאמין בחברה? גיא קול, ממייסדי החברה, מכר אתמול 250 אלף מניות בשווי של 1.5 מיליון שקל; יחד עם המכירה הקודמת שביצע באוקטובר, מדובר על מכירה של כ-40% מאחזקותיו בחברה וקביל כ-2.5 מיליון שקל; בינתיים המשקיעים מופסדים על המניה 63%
נתנאל אריאל | (9)

חברת אנרג'ין 0%  (NRGene), דיווחה אתמול באופן חגיגי על הצלחה בפיתוח והשבחה של זרעי עגבנייה בעלי תכונות עמידות לוירוס הטובאמו (ToBRFV). על פי החברה, מדובר על השלמת "שלב משמעותי המוכיח את יעילות פיתוח תכונת העמידות לוירוס העגבניות". וכי היא צופה הכנסות במשך 10 שנים, בהיקף מהותי מבחינתה של מיליוני דולרים, מ-5 ההסכמים שיש לה, אם הפיתוחים אכן יהפכו למסחריים - הרבה הבטחות אבל בקיצור, מדובר על הודעה מוקדמת מאוד שכלל לא בטוח שהחברה תצליח להפוך למציאות.

בחברה גם הסבירו שהפתרון שלה "הוכח בלמעלה מ-280 פרויקטים עם מעל 100 לקוחות ב-30 מדינות ברחבי העולם וכי בין לקוחות החברה נמנות החברות המובילות בעולם בתחומי החקלאות, מזון, משקאות, שמן, נייר, גומי, קפה, קנביס ועוד".

אבל הנה הבעיה: מדוע אחד ממייסדי החברה מוכר מניות בהיקף גבוה - נשאלת השאלה האם הוא כבר לא ממש מאמין בה? מדובר על גיא קול, עד לפני חצי שנה סמנכ"ל לקוחות אסטרטגיים, ונמנה על המייסדים בשנת 2009, כך על פי הודעת החברה עצמה לבורסה עם כניסתה לפני כשנה.

קול, כאמור נמנה על מייסדי החברה ושימש עד סוף חודש יולי 2021 כסמנכ"ל לקוחות אסטרטגיים, אבל בחברה דיווחו על עזיבתו את החברה רק בעקיפין: באמצעות דיווח ב-31 באוגוסט על נושאי המשרה - ששם הוא כבר לא הופיע, בניגוד לדיווחים הקודמים, ולשאלת ביזפורטל הסבירו בחברה כי הוא לא נמנה על בעלי התפקידים עליהם כן צריך לדווח באופן נפרד.

החברה דיווחה אתמול קצת לפני 10 בלילה כי קול מכר מניות במחיר של 6 שקלים למניה, כלומר דיסקאונט של 40% על מחיר המניה בבורסה (10.8 שקלים), ובהיקף כולל של 1.5 מיליון שקל.

למעשה, המשמעות היא שגיא קול הפסיק להיות בעל עניין בחברה וירד להחזקה של 4.58% בלבד (3.87% בדילול מלא) 

לא מדובר במכירה ראשונה שלו. בחודש אוקטובר הוא מכר כבר 10% מאחזקותיו בחברה, במחיר של כ-11 שקלים ובתמורה ל-1.1 מיליון שקל - אז מחיר המכירה היה דומה למחיר של המניה בבורסה. עד לאותה מכירה הוא החזיק ב-7.8% ממניות החברה. למעשה, בחודשים האחרונים הוא מכר 40% מאחזקותיו בחברה. סך הכל תמורת כל המכירות הללו, קיבל קול כ-2.5 מיליון שקל.

בחודש נובמבר פקעו 72 אלף האופציות שהיו לו בחברה בשווי של כ-900 אלף שקל מבלי שמימש אותן. הפקיעה התרחשה שלושה חודשים לאחר שסיים את תפקידו בחברה. בחברה בחרו שלא להתייחס לשאלת ביזפורטל בדבר הסיבה לסיום העסקתו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אנרג'ין הצטרפה לבורסה בתל אביב בסוף ינואר 2021, לפני שנה, אז גייסה מהציבור 100 מיליון שקל לפי שווי של 366 מיליון שקל אחרי הכסף (420 מיליון שקל בדילול מלא). ואולם, מאז התרסקה המניה לשווי שוק נוכחי של כ-135 מיליון שקל (אחרי הזינוק אתמול) - כלומר בינתיים המשקיעים מופסדים בכ-63%.

הנה גרף המניה:

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לילי 01/02/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
    משקיע אסטרטגי יכל להמיר ידע לכסף גדול . לדוגמא : אם חוסכים סנט לעגבניה תכפילו זאת במספר העגבניות בעולם .
  • 5.
    נילס 01/02/2022 16:56
    הגב לתגובה זו
    יתכן שזה מריח טוב ויתכן שהוא קנה דירה, החליט להמתין, ועכשו שהמניה יורדת, הוא החליט לגדר את עצמו קשה לדעת
  • 4.
    יוני 01/02/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
    צריכה להבשיל, החברה בחיתולים באסטרטגיית התימחור, בשיווק למשקיעים ועוד.צריכה לעבור תהליך של התאמה מחברה עם פעילות של יעוץ , לחברה המפתחת מוצר.בדיוק כמו בהיי טק.
  • 3.
    יום 01/02/2022 13:50
    הגב לתגובה זו
    עם פוטנציאל ענק, אני משער שבביזפורטל גם מבינים זאת, אז עושים כתבה של כלום ושום דבר נגד החברה וכך יוכלו ביזפורטל לאסוף מניות של החברה במחיר נמוך מאוד.
  • אבי 01/02/2022 20:23
    הגב לתגובה זו
    כי לא חידשו כלום פשוט הציגו נתונים שכולנו יודעים, והחליטו שהנתון שאחד מבעלי העניין מכר, הוא נתון רע מאוד.
  • כמה אתה מופסד שם 60 50 אחוז???? א (ל"ת)
    שמואל 01/02/2022 14:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קול יודע מה הוא עושה (ל"ת)
    יוסי 01/02/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בושה וחרפה איפה הרשות , והתגובה של החברה עוד יותר (ל"ת)
    שמואל 01/02/2022 13:09
    הגב לתגובה זו
  • אבוג׳ין 06/02/2022 08:32
    הגב לתגובה זו
    טובים ויפים ממך מופסדים ומופסדות.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳