כיצד ישפיע מדד המחירים לצרכן על מדיניות בנק ישראל והאג"ח הממשלתי

לדבריו של רונן מנחם, על אף כי מדד המחירים לצרכן הפתיע ועקף את הצפי, האינפלציה אינה חורגת מיעדה ועודנה נמוכה משאר מדינות העולם, לרבות ארה"ב שם האינפלציה עומדת על כ-7%. כמו כן אומר מנחם כי בנק ישראל נשאר קשוב למשקיעים מעבר לים וכי מדיניות הריבית תוסיף להיות תלוית נתונים
תומר אמן | (4)

מדד המחירים לצרכן שפורסם היום בהתייחסות לחודש דצמבר 2021 עלה ב-0.3% והיה גבוה מהצפי. המדד ללא עונתיות עלה בכ-0.4%, והיה גבוה מעליית המדד הכללי. קצב עליית המדד 12 חודשים אחורנית עלה, אך נותר בתוך יעד האינפלציה בשמונת החודשים האחרונים. נתוני המגמה לארבעת החודשים האחרונים לא הצביעו על התגברות כלשהי. לעניות דעתו של רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מדד דצמבר 2021 אמנם הפתיע כלפי מעלה, אך לעת עתה מראה, כקודמיו, כי על אף הלחצים מצד ההיצע, האינפלציה לא חורגת מיעדה ועודנה נמוכה מאוד לעומת שאר מדינות העולם. עם זאת, במבט קדימה, מדד המחירים ליצרן ללא דלקים, המנכה נפט ודלקים, עלה 8.2% ב-12 החודשים האחרונים, נתון המאותת כי צד ההיצע יוסיף לאתגר. היות וכאמור המדד הפתיע הפעם כלפי מעלה, נראה כי יאתגר (קלות) את איגרות החוב הלא צמודות (לכל אורך העקום), מה עוד שתשואות הפדיון על אג"ח treasuries עולות. מנגד עשויות לצאת נשכרות, איגרות החוב הצמודות למדד (בחלק הקצר של העקום). כזכור, בארה"ב עלה מדד המחירים לצרכן 7.0% ב-12 החודשים האחרונים (גידול של כ-6.8% ב-12 החודשים עד אוקטובר) והמדד ללא מזון ואנרגיה עלה 0.6% בחודש דצמבר. הפער הניכר בין קצבי האינפלציה של שתי המדינות נמשך כאשר בחודש הקודם עלה המדד הכללי בארצות הברית 0.5% כך שהפער אף התרחב. הודעת הריבית הבאה תימסר בחודש פברואר. עד אז יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר 2022 ולא קיים כעת צפי לשינוי הריבית. בסך הכול, בנק ישראל קשוב לנעשה מעבר לים (בדגש על ארה"ב) ובמישור המקומי יקח בחשבון את זן האומיקרון ואת קצב האינפלציה הנמוך משמעותית מרמתה בארה"ב. נוסף לכך, תכניות רכישות האג"ח והמט"ח של בנק ישראל הסתיימו אם כי מדיניות הריבית תוסיף להיות "תלוית נתונים" ורכישות הדולרים תימשכנה מעת לעת.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מה הגאונים המזרחי יעשו עכשיו עם תיק המשכנתאות שלהם 15/01/2022 09:15
    הגב לתגובה זו
    מה הגאונים המזרחי יעשו עכשיו עם תיק המשכנתאות שלהם?
  • 3.
    אזרח 15/01/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
    הדולרים שיש לו. הדולרים האלה הם המיץ של הזבל. הזהב לפחות יהיה שווה משהו
  • 2.
    אדי 15/01/2022 07:45
    הגב לתגובה זו
    העניין פשוט. בנק ישראל מנסה לשמור על שער הדולר למרות שפערי האינפלציה הם בבירור לטובת ישראל. 2.8% מול 7%. לצורך כך בנק ישראל רכש דולרים בכמויות חסרות תקדים. אין שום סיכוי בעולם שבמצב הקיים בנק ישראל אפילו ישקול להעלות ריבית כי זה פעולה הפוכה ממה שהוא מנסה לעשות לשערי המט"ח. אין שום הגיון לקנות מיליארדי דולרים כדי להעלות את הדולר ומצד שני להעלות ריבית על השקל, דבר אשר יגרום לעליית השקל.
  • 1.
    נעמן 14/01/2022 20:58
    הגב לתגובה זו
    אין עליך אתה כל כך מתאים לתקופה הזו כמו שני ישבנים בתחתון אחד הכל עולה ועולה במדינה ואצלך אין בכלל עליות ואין אינפלציה ואין ריבית ואין תוספת שכר ולאמר את האמת אתה משחק אותה ובגדול והרבה אורך חיים בתפקיד הזה מאחל לך ורק תשמור לא להיסחף
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?