"הרבעון הנוכחי של הבנקים יהיה מייצג יותר בתשואה להון: 10-11%"

כך לפי IBI, שם מצביעים על מכפיל ההון בענף שעקף את שיאי 2019 כשהגיע ל-1.15. ברבעון 3 המרווח הפיננסי היה ב"תחתית מסוימת" ממנה יוכל לעלות, אך כעת צפוי קיטון בהכנסות מהפרשות להפסדי אשראי ותרומה פחותה של מדד המחירים

איתי פת-יה | (1)

"התוצאות החזקות של הבנקים לצד סביבת מאקרו תומכת (לפחות עד כה) הובילו לעליית מדרגה בהיבט התמחור שלהם. מכפיל ההון הענפי עבר את נקודת השיא של 2019 ונכון לעכשיו עומד על סביב 1.15 לעומת מכפיל של כ-1.05 בזמנו. אמנם הופעת הוריאנט החדש החדירה חשש בשווקים והמכפיל מעט ירד, אך למרות זאת עדיין נמצא בנקודה גבוהה". כך כותב ליאור שילה, אנליסט הבנקים של בית ההשקעות IBI, אחרי שכל החמישה שנסחרים בתל אביב, פועלים 0% , לאומי -0.69% , דיסקונט -0.3% , מזרחי טפחות -0.69% ו בינלאומי -0.62% פרסמו אות תוצאותיהם לרבעון השלישי.

בשקלול של כל החמישה, התשואה להון הייתה 14.5% ביחס ל-17.2% ברבעון הקודם ו-8.3% ברבעון המקביל. "מבין הבנקים בלטו מזרחי (17.4%), לאומי (15.9%) ובינלאומי (15.5%), מעט מתחתיהם דיסקונט (13.5%) ופועלים סיים עם התשואה להון הנמוכה ביותר (10.8%)", מזכיר שילה ומסביר כי "הוקטורים שתמכו בתוצאות (כמו ברבעון השני) היו מדד המחירים לצרכן שהיה גבוה והכנסות מהפסדי אשראי כתוצאה מצמצום ההפרשות הקבוצתיות שנעשו במהלך 2020".

>>> המומחים של ביזפורטל ילמדו אותך השקעות (ללא עלות) - להרשמה לקורס

"בנוסף לכך נרשמה מגמה של צמיחת אשראי גבוהה בשיעור של 2.7% ביחס לרבעון הקודם, שדחפה את ההכנסות מריבית נטו בנטרול השפעת מדד לצמיחה של 3.3%", הוא מציין. עם זאת כתב כי המרווח הפיננסי (בנטרול מדד) הוסיף להיות יציב "מה שמרמז על תחתית מסויימת במחירי האשראי שהבנקים מתמחרים".

ובחזרה לרמות השווי והאומיקרון שנכנס למשוואה, שילה מעריך כי בחודש שנותר לסיום הרבעון הרביעי "תרומת המדד תפחת, ההכנסות מהפסדי אשראי יצטמצמו ורווחי המסחר גם כן עשויים להיפגע אם החשש בשווקים ישאר. במילים אחרות, נראה שהרבעון הרביעי צפוי להיות יותר מייצג בהיבט התשואה להון ותסתכם בכ-10-11%".

"האשראי למשקי בית ללא דיור על פניו התכווץ בשיעור מתון, אך אם מנטרלים את ההשפעה של ירידת יתרות האשראי לכרטיסי אשראי, הייתה נרשמת צמיחה בתיק", סבור הכותב, שמוסיף כי "המרווח בסגמנט זה הוא יותר גבוה, כך שקיים פוטנציאל לתרומה יותר משמעותית יותר לתשואה להון ככל שתימשך הצמיחה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הפועלים ולאומי, הגדולים שברשימה, הם שהציגו את הצמיחה הגבוהה ביותר בתיק האשראי, עם 3.5% לראשון ו-3.1% לשני. לאחר מכן מזרחי (2.1%) ובנק דיסקונט (2.3%). "דיסקונט היה צומח בשיעור של כ-3.4% בנטרול השפעת הכיווץ ביתרת האשראי לכרטיסי אשראי שנבעה מיישום הוראה נב"ת 470 שמאפשרת זיכוי יומי בין מנפיק וסולק", שילה מפרט, וממשיך כי "הבינלאומי צמח ב-0.6% בסעיף יחס לרבעון השני, זאת בעקבות ירידה באשראי לעסקים גדולים".

הרווח הנקי של הבנקים זינק ב-94% ביחס לרבעון המקביל וירד בכ-12% ביחס לרבעון הקודם. כאמור, בחסות ההוצאות להפסדי אשראי שהיו שליליות כאמור ותרמו 842 מיליון שקל ברוטו, זאת לאחר הוצאה של כ-7.7 מיליארד שקל בכל 2020. 

עוד בהתייחס לדוחות הרבעון השלישי שילה מזכיר כי העלייה בשיעור של 1.6% בהכנסות מעמלות ביחס לרבעון הקודם הייתה "בעיקר פועל יוצא של עליה בעמלות מעסקי מימון". ההוצאות התפעוליות עלו בשיעור מתון של 0.8% ביחס לרבעון הקודם. זאת בעוד סך ההכנסות ללא חומ"ס ירדו בשיעור של 1.3%, כך שיחס היעילות התפעולית הסתכם ב-53.7% ולפי שילה הוא "שומר על רמה נמוכה הממחישה את פירות ההתייעלות שביצעו הבנקים".

לתוצאות הבנקים:

>>> בנק הפועלים בדוח פושר: תשואה אמיתית נמוכה מ-10% על ההון

>>> לאומי עם דוח טוב מהפועלים; תשואה להון של מעל 12%

>>> בנק המזרחי: 2.6 מיליארד ש' בהכנסות, התשואה להון - 17.3%

>>> דיסקונט: רווח של 722 מיליון שקל ברבעון ותשואה להון של 14.5%

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 05/12/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    תשואה כזו של 10 אחוז לא שווה סיכון יאלה לרדת למרתפים... תנו גם לאחרים לאסוף סחורה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳