דוחות

בנק הפועלים בדוח פושר: תשואה אמיתית נמוכה מ-10% על ההון

הרווח עלה ב-48% ל-1.2 מיליארד ש' והתשואה להון המדווחת הייתה 11.8% אך יש לנטרל הכנסות מהפרשות עבר להפסדי אשראי, בסך כרבע מיליארד. סך המשכנתאות גדל ב-4.5 מיליארד ברבעון ופקדונות הציבור עלו מתחילת השנה ב-16% לחצי טריליון ש'
איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה בנק הפועלים

בנק פועלים 0% מדווח על עלייה של 17.8% בהכנסות הריבית ברבעון השלישי, כשאלה הסתכמו ב-3.071 מיליארד שקל בתקופת הדוח. הכנסות הריבית נטו עמדו על 2.56 מיליארד שקל. הרוו הנקי המיוחס לבעלי המניות עלה בכ-48% ל-1.2 מיליארד שקל. התשואה להון ברבעון השלישי הסתכמה ב-11.8% לעומת 8.8% שנה קודם לכן - עלייה של 34.1%.

בסעיף ההפרשות להפסדי אשראי, למול הפרשות של 193 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, הפעם הוכרו בחזרה הכנסות מהפרשות העבר, ובהיקף של 252 מיליון שקל. ואולם, בנטרול אותו ריקברי, הרווח בשורה התחתונה היה נמוך ממיליארד שקל, ומשקף תשואה להון נמוכה משיעור של 10% - נתון סביר בלבד.

>> חנן פרידמן - דב קוטלר 0:1 - האם המגמה תשתנה אחרי הדוח הטרי של הפועלים?

>> "מניות לאומי ופועלים נסחרות במחירים מעניינים" - אלון גלזר בראיוןYV לביזפורטל על דוחות הבנקים

סך האשראי לציבור, נטו, הסתכם ב-335.3 מיליארד שקל, בהשוואה ל-323.8 מיליארד ש"ח בסוף יוני 2021 - גידול של 3.6% במהלך הרבעון. האשראי העסקי והאשראי המסחרי צמחו כל אחד ב-4.3% ברבעון השלישי.

עוד ברבעון השלישי הבנק הגדיל את האשראי לדיור ללקוחותיו בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל (109.5 מיליארד בסך הכל), גידול של 4.3% ברבעון (10.9% מתחילת השנה). האשראי לעסקים קטנים בישראל הסתכם ב-32 מיליארד שקל בהשוואה ל-31.4 מיליארד שקל בסוף שנת 2020, עלייה בשיעור של 2%. סך פיקדונות הציבור עלו ב-16.1% מתחילת השנה ל-505 מיליארד שקל ובתוך כך הפיקדונות הקמעונאיים גדלו מאז ב-5.1% ל-288.7 מיליארד שקל.

העמלות על כרטיסי אשראי עלו בכ-12% ל-75 מיליון שקל, אלה על טיפול באשראי עלו ב-23% ל-53 מיליון שקל, העמלות על עסקי מימון עלו בכ-26% ל-161 מיליון שקל. בסך הכל ההכנסות תהפעוליות והאחרות הסתכמו ב-867 מיליון שקל, גידול של כ-13%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ובעוד רוב הבנקים מצמצמים בהוצאות השכר בבנק הפועלים נרשמה ברבעון עלייה משמעותית בהוצאות ל-1.15 מיליארד שקל לעומת 990 מיליון שקל ברבעון המקביל (עלייה של כ-17%). ההוצאות האלו עלו גם ביחס לרבעונים קודמים.

זרוע ההשקעות של הבנקי, פועלים אקוויטי הניבה רווח בסך 268 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה בהשוואה לרווח בסך 23 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההון המיוחס לבעלי מניות הבנק הסתכם ב-42.7 מיליארד שקל בהשוואה ל-39.9 מיליארד ש"ח בסוף שנת 2020, גידול בשיעור של 7.1%. כך, יחס הון עצמי רובד 1 הסתכם ב-11.18% בסוף הרבעון כשיחס כיסוי הנזילות  עמד על 127%.   

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מירי 21/11/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
  • 3.
    נכון 15/11/2021 10:08
    הגב לתגובה זו
    על חשון הלקוחות. וכאילו לא די בזאת הפועלים העלה עמלות. קוטלר צריך לזכור שללא לקוחות הבנק לא קיים.
  • הכי אמיתי ולא פופו 16/11/2021 08:40
    הגב לתגובה זו
    רווחי הבנקים סבירים ביחס לעולם. העמלות בפועלים עדיין מהנמוכות בבנקים, צרכן אמיתי בוחן את התמונה הכוללת ולא זורק משפטים פופוליסטיים לאוויר
  • 2.
    אנונימי 15/11/2021 09:38
    הגב לתגובה זו
    צריך לבדוק אותו היטב
  • 1.
    נכה צהל הלום קרב 15/11/2021 08:22
    הגב לתגובה זו
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳