שמוליק וולודינגר רבל
צילום: צילום מסך/יוטיוב
ראיון

"אם צבר ההזמנות יתממש נצמח השנה בכ-12% לעומת 2019"

רבל חזרה לצמוח אחרי המכה שספג שוק הרכב. היו"ר שמוליק וולודינגר אומר שהרכבים ההיברידיים רק יגדילו את המכירות, מותח ביקורת על הארנונה לעסקים בארץ ורגע לפני הבחירות מסביר איך צריך לתמוך בתעשייה בלי לגעת בדולר
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה רבל

"על מנת לבחון את הפעילות של רבל -0.87% צריך להסתכל על צבר ההזמנות, ושם רואים שב-2021 צבר הזמנות המסגרת עומד על כ-300 מיליון יורו. את הרבעון האחרון של 2020 סיימנו במכירות של 71 מיליון יורו, שמשקפות קצב של 280 מיליון יורו, שזה כבר גבוה ב-20% מהקצב השנתי שעמד על 240 מיליון יורו. אם תעשיית הרכב תממש את המכירות שהיא תכננה לפי צבר ההזמנות, רבל תצמח ב-30% מול תוצאות 2020, או ב-10-12% מול נתוני 2019. היות וכמעט בין בתעשייה שלנו עונתיות, אם נחלק מכירות שנתיות 300 מיליון ב-4 רבעונים נקבל 75 מיליון בכל רבעון": את שיעור החשבון הזה מעביר לנו ולמשקיעים ברבל, יו"ר החברה שמוליק וולודינגר.

 

רבל מייצרת שסתומים המפחיתים את פליטות אדי הדלק מרכבים, וכן רכיבים עשויי פלסטיק וזכוכים המחליפים חלקי מתכת ברכב ובכך מפחיתים את משקלם ואת צריכם הדלק שלהם. החברה נסחרת לפי שווי של 760 מיליון שקל ובעלי המניות הבולטים בה הם קיבוץ רביבים (43%) מגדל (10%) ומנורה מבטחים (7.5%). אחזקותיו של וולדינגר עצמו נאמדות בכרבע מיליון שקל.

 

לקוחותיה של רבל הן יצרניות הרכב (ובהן קבוצת פולקסווגן ג'נרל מוטורס, מרצדס ויונדאי) וספקיות Tier-1 לשוק הרכב. הפגיעה באלה בצל הקורונה התגלגלה גם אליה בשנה החולפת. כך, ברבעון השלישי של 2020 דיווחה על נפילה של 51% הנקי לעומת הרבעון המקביל. ואולם, ההתאוששות הגיעה ברבעון הרביעי, שבהשוואה לזה שקדם לו הציג גידול של 15% בהכנסות ושל 87% ברווח, שעמדו על 71 מיליון יורו וכ-8.6 מיליון יורו, בהתאמה. הנתונים אף היו טובים מאלה הרבעון המקביל, ימי הטרום קורונה הנשכחים, ולעומתם מדובר בצמיחה של 3% וגידול של 26% ברווח. על רקע פרסום הדוחות, מניית רבל קפצה אתמול בכ-12.5%.

 

ואולם, על אף שמהדברים שאומר לנו וולודינגר עולה פוטנציאל לצמיחה מרשימה בשנה הקרובה, אפשר להבין גם שרוב ההתאוששות כבר נעשתה. המעבר מרמת הכנסות של 71 יורו ברבעון הרביעי של 2020, לתרחיש של 75 מיליון יורו – ונזכיר כי מדובר בתרחיש האופטימי של מימוש הצבר – מסמן צמיחה של 4% בין רבעונים עוקבים.

השאלה כאמור, שאין מי שיוכל לערוב לתשובתה בוודאות, היא האם עלייה בהנסה הפנויה בשל סגרי הקורונה ומענקים מצד הממשלות לאזרחים, ישפיעו לטובה על מכירות הרכבים בשנה הקרובה ומה היקף הביקושים הכבושים מצד אותם רוכשים פוטנציאליים שלא הגיעו לאולמות התצוגה כיוון שאלה היו סגורים.

 

"בשנת הקורונה תעשיית הרכב מכרה בהיקף נמוך ב-20% מב-2019. התקווה שלה היא שהשנה נחזור לרמות של 2019", וולודינגר אומר, "אני קורא כמוך שהתחזיות אומרות שאנשים חזרו יותר לנסיעות ברכב פרטי כי הם רוצים פחות להשתמש בתחבורה הציבורית, ולצד זה הרבה אנשים – בעיקר בארצות הברית – מטיילים בין מדינות ברכב ולא לוקחים טיסות. מצד שני עדיין יש סגרים שלא מאפשרים לצאת בחלק מהמקומות.

 

"אני רק יכול להביא את הדוגמה של ישראל, שבה בינואר נמכרו 48 אלף כלי רכב כשהשוק נפרץ, ולקוות שכך יהיה גם בשאר העולם. בסין למשל, שהיא היחידה ממדינות העולם שהציגה צמיחה ב-2020, הגידול במכירת כלי הרכב היה הגדול ביותר בעולם, ושם מכרנו ברבעון האחרון 2020 מכרנו בהיקף גבוה ב-20% מזה של התקופה המקבילה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מצד אחד המוצרים שלכם תורמים להפחתת פליטת אדי הדלק וצריכת הדלקים של רכבים, אבל מצד שני הם עשויים מפלסטיק ולכן יהיו שיגידו לכם שאתם עדיין לוקחים חלק בפעילות מזהמת. איך אתם עונים לזה?

"המטרה של העולם היא להפחית את פליטות הפחמן הדו חמצני – שזה אומר גם כל מה שיוצא מאגזוז האוטו או מתאדה ממיכל הדלק. פלסטיק כשלעצמו אינו מזהם והעולם לא יכול לחיות בלעדיו, מה שמזהם הוא תהליך הפקת הנפט שהוא חומר גלם לפלסטיק.

"זאת בעצם שאלה של מה מזהם יותר. ברור לך שצריכת דלק של תחנות כח פחמיות ושריפת דלק על ידי רכבים הם גורמי הזיהום מספר אחד בעולם. כמות הזיהום שבזן או כרמל אוליפינים גורמות כשהן לוקחות תזקיקי נפט והופכות אותן לחומר גלם פלסטי הן אפסיות. מה שכן, אפשר לשאול מה עושים בהיבט הגריטה ואיך ממחזרים? גם לזה יש תשובה. באירופה ממחזרים 95% מחלקי הרכב – כולל פלסטיק וכולל מתכות".

 

בראיון קודם לאתר אמרת שבעשור הקרוב תחום הרכב החשמלי לא מאיים על מכירת השסתומים שלכם, שהיא חלק מרכזי בפעילות החברה. ובכל זאת, אתם מסמנים מנועי צמיחה נוספים או שגם בעוד 5 שנים תמהיל ההכנסות יראה דומה? 

"רבל תמשיך לצמוח גם בתחומים המסורתיים. מכירת החלקים המבניים רק תתפתח יותר, כי ככל שעושים מכוניות עם סוללות, בין אם מדובר ברכב חשמלי 'טהור' או בהיברידי, יש בעיה של משקל הרכב שמכביד על צריכת האנרגיה. כך שלמוצר הזה יש שוק אינסופי. לגבי שסתומי הדלק, אפשר לומר שכמות הרכבים שמייצרים עם מיכלי דלק לא הולכת לקטון בינתיים, רק התמהיל ישתנה ולהיברידיות יהיה נתח גדול יותר. אגב, לשסתומים למכוניות היברידיות יש ערך יותר גבוה ואנחנו נהנים מזה.

 

"צריך לציין שיש החמרה ברגולציה באירופה על פליטות מרכבים, וגם הדבר הזה הוא כר צמיחה עבורנו כי נמכור יותר שסתומים פר רכב, אז גם בתרחיש שכמות הרכבים תישאר דומה, נתח השוק שלנו יגדל רק מעצם הרגולציה החדשה. הוראות דומות שנקבעו בסין לפני שלוש שנים הקפיצו את צבר ההזמנות שלנו באופן משמעותי.

 

"מעבר לכך אנחנו פועלים בכל מיני נגזרות של עולם הרכב, בין היתר גם בקירור מערכי סוללות של רכבים חשמליים שהתחממותן מגבילה את מהירות הטעינה – אגב, זכינו בהזמנה ראשונה מסמונג למערכת כזאת. ייקח עוד כמה שנים עד שזה יהפוך למשהו משמעותי עבורנו. בנוסף רבל מייצרת מתזים שמנקים פנסים של כלי רכב ועיניות של חיישנים שמשמים יישומי רכב אוטונומיים. הפעילויות האלה שלנו תלויות כמובן בהתפתחויות של שוקי הרכב החשמלי והאוטונומי.

 

אתם מייצרים באירופה, סין ארה"ב – וגם בישראל. איך השפיע עליכם השקל החזק?

"מרווח הרווח של רבל יחסית גבוה, כך שסטיות במטבע לא משפיעות בצורה מהותית, ברוך השם. בכל זאת כן יש פגיעה מסוימת ברווחיות כי אנחנו מדווחים ביורו וכל עלייה של 1% בשקל מתרגמת לפגיעה של 400 אלף יורו בשורה התחתונה שלנו. לרוב, אנחנו מייצרים באותן מדינות שבהן אנחנו מוכרים, כך שאתה נשאר בשער המקומי ויש פחות חשיפה למט"ח. הבעיה כאמור היא בדוחות".

 

"ישראל מדי פעם מקבלת 'בוחטות' של דולרים כשיש אקזיט של חברת סטארט אפ, ובאותו זמן נוצר עודף במט"ח כי אנשים לא יכולים לנפוש בחו"ל ולרכוש מט"ח. לעניות דעתי, השוק הזה, שמכוון על ידי היצע וביקוש, יוצר מצב שעצמת השקל לא מבטאת את עצמת הכלכלה וזה פוגע בחברות התעשיות שסמוכות על הייצוא – גם בהיי-טק וגם בלואו-טק. מה שיקרה בסוף זה שיסיטו את הייצור לחו"ל ולא יעזור כלום. התעשייה היא כמו מים – הולכת למקום הנמוך יותר".

 

מה לדעתך הפתרון למצב הזה? בהתאחדות התעשיינים הציעו בנוסף לרכישת הדולרים ע"י בנק ישראל לגדר את כל החוב הממשלתי שנקוב במט"ח.

"אני לא גאון כלכלי ולא חושב שגם ראש הממשלה שלנו גאון כלכלי למרות שהוא אומר את זה על עצמו. ההשפעה שלנו על המאקרו-כלכלה העולמית היא אפסית ואני מציע לכולם לקבל קצת צניעות. כל התקציב של מדינת ישראל שקול למחזור המכירות של ג'נרל אלקטריט".

ואם לדבר באופן רחב יותר, בעיקר רגע לפני בחירות, איך צריך לעודד כאן התעשייה?

"במקום 'לעבוד' בצורה מלאכותית על הדולר, המדינה יכולה לעזור לתעשייה להתייעל כדי להגיע לרווחיות סבירה שתעזור לה להמשיך להתפתח. צריך להביא למצב שבו גם בשער דולר של 3.30 שקל התעשייה תשמור על הרווחיות. לנו למשל יש חברה בת באיטליה והממשלה האיטלקית נתנה לנו פטור ממס כי הקמנו מפעל, וזה מה שעוזר לנו להתחרות בשוק הבינלאומי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד שלא מבין 22/03/2021 15:11
    הגב לתגובה זו
    כמה שגיאות הקלדה במאמר קצר אחד, מביך....
  • 2.
    אם התחזיות יתממשו הסבתה תוכל לנסוע ללא דלק. (ל"ת)
    שמילו 22/03/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש רא לי 22/03/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    איתקה לקראת הנפקה, דלק תקטין החוב. האג"חים יעלו לפארי והמניה תעלה. ג.נ. מחזיק.
לילך אשר טופילסקי
צילום: תומי הרפז

אקזיט לפימי - הצעת המכר ל"עמל ומעבר" הצליחה

"עמל ומעבר" תחל להיסחר בבורסה בשם "עמל הולדינגס" לפי שווי של כ-2.6 מיליארד שקל; בין המרוויחים באקזיט - פועלים אקוויטי, חברת הביטוח מגדל ודליה קורקיןפימי רוכשת עמל ומעבר


מנדי הניג |
נושאים בכתבה לילך אשר טופליסקי

"עמל ומעבר" נכנסת לבורסה בת"א. בעלי השליטה ובראשם קרן פימי של ישי דוידי מכרו מחצית מהחזקתם ברשת שירותי הסיעוד והדיור המוגן ונפגשו עם 1.3 מיליארד שקל. החברה תחל להיסחר לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל. השווי המוערך היה בין 2.7 מיליארד ל-3 מיליארד שקל, אך על רקע החשש משינויים במכרז של ביטוח לאומי בתחום הסיעוד (שפגע בתמחור של דנאל ותגבור), נראה ששווי של 2.6 מיליארד שקל הוא בהחלט שווי "טוב".

למעשה, מדובר בעצם באקזיט לבעלי השליטה ובעיקר פימי שירדה מהחזקה של כמעט 50% ל-25%. פימי רכשה את השליטה לפני 3-4 שנים לפי שווי של כ-1 מיליארד שקל ומאז לילך אשר טופילסקי, שותפה בפימי מלווה ואחראית על עמל כשדליה קורקין, מנהלת את החברה בשוטף. פימי הרוויחה פי 2.5 בערך על השקעתה כשבדרך היא מכניסה את פועלים אקוויטי ומגדל לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל. אלו הרוויחו 60%-70% בטווח של שנה-שנתיים. 


עמל ומעבר, שהוקמה בשנת 1988, הינה חברת הסיעוד, השיקום והטיפול המובילה בישראל שפועלת במתן שירותי סיעוד ביתיים לכ-32,000 מטופלים דרך 37 סניפים; מתן שירותי שיקום פגועי נפש בקהילה וטיפולים פסיכולוגיים לכ-5,600 מטופלים; שירותי דיור וסעד לדיירים שאינם עצמאיים ומתן טיפול לאוכלוסיות מיוחדות (לרבות: בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם וכו').

הכנסות עמל ומעבר ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2025 הסתכמו בכ-.22 מיליארד שקל . שנת 2024 הסתיימה עם הכנסות של כ-1.9 מיליארד שקל,  לעומת כ-1.6 מיליארד שקל  בשנת 2023. הרווח התפעולי ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2025 הסתכם בכ-197 מיליון שקל, לעומת כ-180 מיליון שקל ב-2024 וכ-137 מיליון שקל ב-2023. בצמיחה טבעית צפוי שקצב הרווחים התפעוליים יגיע לכ-220 ויותר תוך כשנה.  הרווח הנקי המתואם ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2025 הסתכם לכ-139 מיליון שקל . בשנת 2024 הסתכם הרווח הנקי בכ-127 מיליון שקל , לעומת כ-89 מיליון שקל בשנת 2023. גם כאן כשמסתכלים קדימה אפשר להעריך רווח נקי של 152-155 מיליון שקל בשנה הבאה   

מ-240 מיליון ל-2.5 מיליארד בעשור

ב-2015 רכשו דליה קורקין והארי גרוס את השליטה בחברה תמורת 240 מיליון שקל בלבד מאבי לוין, שמאי מיטלמן, חגי נברון והאחים צבי ואלי נגיס. שבע שנים לאחר מכן, בפברואר 2022, פימי רכשה 70% מגרוס ו-10% נוספים מקורקין במיליארד שקל. בסוף 2023, פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים, רכשה 20% מעמל ומעבר תמורת 300 מיליון שקל - 16% מפימי תמורת 240 מיליון שקל ו-4% מקורקין תמורת 60 מיליון שקל. העסקה שיקפה שווי של 1.5 מיליארד שקל לחברה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? הנפילה בגילת ומה יקרה בטבע?

על שער הדולר, מדד המחירים לצרכן והמניות הדואליות

מערכת ביזפורטל |

הירידות בוול סטריט בעיקר ביום חמישי הורידו את המניות הדואליות שחוזרות לשוק המקומי עם ארביטראז שלילי של כ-0.9%. זה משמעותי ונראה שזה ייספק את הטון בפתיחה - צפויה פתיחה שלילית. בין הבולטות בירידות - קמטק -2.03%   שתאבד מעל 5%, כשבכלל תחום השבבים עשוי לסבול מירידות, טבע 2.47%  תרד כ-2.7%, ראו כאן  את הרשימה המלאה של המניות הדואליות:





מנגד, נייס 4.61%  תעלה ב-1.4%.. הירידה החדה ביותר תהיה ב גילת -1.93%  . החברה אומנם פרסמה דוחות טובים, אבל אחרי עלייה של כמעט פי 3 בשנה, מימוש הוא דבר טבעי. 

שער הדולר עלה ביום שישי - שער הדולר מזנק ב-0.8% - המשך לנפילות בוול סטריט; ומה קורה בחוזים? אבל התחזית לשנה הקרובה היא המשך ירידה בשער הדולר ביחס לשקל וזה בהמשך לירידה הדרמטית בחודשים האחרונים - "שער הדולר יירד ל-3.06 שקלים" - מעריך האסטרטג הראשי של דיסקונט. כאן תראו את שער הדולר הרציף - דולר שקל רציף -0.25%  וכאן את שערא הדולר הגלום שמבטא בעצם את השער על פי העסקאות באופציות (ביום ראשון זה חשוב במיוחד כי אין מסחר בדולר ויש מסחר באופציות) - דולר גלום -0.19%  

 

מדד המחירים עלה כצפוי, מה קרה במחירי הדירות?

מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה ב-0.5% - בהתאם להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2025 לעומת ספטמבר 2024) עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.5%.  עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות שעלו ב-3.9%, הלבשה והנעלה שעלה ב-3.0%, מזון שעלה ב-1.4%, תחבורה ותקשורת שעלה ב-0.9%, בריאות שעלה ב-0.5%, תחזוקת הדירה שעלה ב-0.4% ושכר דירה שעלה ב-0.3%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: תרבות ובידור שירד ב-1.7% ושירותי דיור בבעלות הדיירים שירד ב-0.9%.