רשות ני"ע מפרסמת מתווה לחיזוק ההגנות על משקיעים בשותפויות מו"פ

שותפויות המו"פ ממשיכות לזרום לבורסה בת"א ולאחר שברשות ני"ע החמירו את דרישות השקיפות בהנפקה, כעת - אולם רק לאחר שהונפקו כבר לא מעט כאלה - מבקשים להעלות את סכום השתתפות השותף הכללי בהנפקה, להאריך את תקופת חסימת המניות שבידיו ועוד
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה רשות ני"ע שותפות

ברקע כניסתן של יותר ויותר שותפויות מו"פ לבורסה המקומית, הרשות לניירות ערך מפרסמת עתה להערות הציבור הצעה לתיקון תקנון הבורסה סביב פעילותן של אלה, כך שיחוזקו ההגנות על המשקיעים. בין השאר מבקשים ברשות להעלות את סכום הגיוס בהנפקות מסוג זה ולהאריך את תקופת חסימת המניות שבידי השותף הכללי.

כ-8 שותפויות כאלה הונפקו בשנה האחרונה, ובדרך נמצאות עוד 3 נוספות. בין השאר מדובר ב מילניום פוד יהש 5.45% , איי.איי.אם. יהש , אלמדה יהש 0% , סמארט אגרו יהש 0% , יוניקורן טכ יהש 1.58% , ביג-טק 50 6.21% ועוד , וקרן FEAT, איי-ארגנטו וישראל פינטק שטרם הונפקו. בסקירה על הטרנד שהועלתה לאחרונה בביזפורטל, הזכרנו כי דמי הניהול ברוב השותפויות הללו מופרז, ואם לא די בכך לזה מתלוות הוצאות הנהלה וכלליות שוטפות, וכן תשלום לשותף הכללי בגין דמי הצלחה. 

ברשות ניירות ערך מצדם כבר הביאו לכך שדרישות השקיפות בהנפקת שותפויות המו"פ יהיו נוקשות יותר בהשוואה להנפקות "רגילות", וכעת אם כן הרשות מפרסמת מתווה נוסף לחיזוק ההגנה על המשקיעים.

ראשית  מוצע להעלות את סכום הגיוס המזערי ל-50 מיליון שקל, לעומת 25 מיליון שקל כיום, מתוכם השותף הכללי מזרים 5 מיליון שקל בלבד. ברשות כותבים כי "העלאת סכום הגיוס המינימלי תגדיל את הסבירות כי תידרש השתתפות של משקיעים מוסדיים בהנפקות, שהשתתפותם תהווה איתות לציבור המשקיעים הרחב לטיב ההנפקה. העלאת הסכום גם תאפשר לשותפויות יכולת לפיזור נרחב יותר ולביצוע השקעות משלימות במיזמים מוצלחים ללא צורך בהנפקות המשך".

ברשות ני"ע מציעים גם להתאים את שווי ושיעור החזקות השותף הכללי כך שהסכום שיזרים בהנפקה לא יפחת מ-10 מיליון שקלים. מה שמותיר 40 מיליון שקל לפחות לרכישה ע"י הציבור.

עוד נכתב כי יש להאריך את תקופת החסימה המוטלת על ניירות הערך המוחזקים על ידי השותף הכללי ובעל השליטה בו פי שניים לתקופה של 36 חודשים, מתוכה 12 חודשים של חסימה מוחלטת ו- 24 חודשים של חסימה חלקית, במסגרתה יהיה רשאי למכור מדי חודש ניירות ערך בהיקף שלא יעלה על 2.5% מניירות הערך המוחזקים בידיו (תקופת "טפטוף") - בדומה לנהוג בשוק הפרטי. כיום החסימה היא ל-18 חודשים, מתוכם 3 חודשים חסימה מוחלטת ו-15 חודשים תקופת טפטוף.

בצד זאת הרשות מציעה כי פעילות המו"פ של החברות בהן תשקיע כל שותפות תהיה כפופה להגדרת חוק המו"פ, כך שלמעשה פעילותן של אלה תחויב בזיקה למשק הישראלי. כמו כן הרשות ממליצה לייעד להשקעות ספציפיות היקף מינימלי בשיעור של 50% מתמורת ההנפקה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"עד כה ייעדו השותפויות סכום מינימלי של 15%-20% מתמורת ההנפקה בתשקיף ההנפקה לראשונה להשקעות מסוג זה. על מנת להבטיח רישום למסחר של שותפויות בשלבים 'בשלים' יותר ועל מנת שבידי משקיעים יעמוד מידע אודות נכסים ייעודיים, סגל הרשות סבור שיש מקום להעלות את שיעור הרף המינימלי", כך נכתב במסמך שפורסם.

לסיום, כיוון ששיעור ניכר מתמורת ההנפקה אינו משמש לביצוע השקעות מיד בסמוך להשלמתה, וייתכן כי הדבר יעשה רק תוך פרק זמן ארוך, מוצע כעת כי השותפות תבטיח את השמירה על ערך כספי תמורת ההנפקה שטרם הושקעו בחברה מטרה, ותשקיע את אלה בנכסים נזילים וסולידיים, ולא תעשה בהם שימוש למטרות ספקולטיביות באופן אשר יסכן את המחזיקים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אפק 16/02/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    בכל התחומים.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?